1
Vraag
2
Reacties
Martin1807

Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes

Ziggo modem met deco m4

Hallo iedereen,

 

Ik heb ern ziggo connectbox en een deco m4. Wat is nou het beste? Ziggo modem als router en de deco als acces point of ziggo modem in bridge zetten en deco als router?

 

Probleem is ook dat je in de deco als acces point de Qos niet kan instellen.

En stel dat de ziggo modem in bridge gezet moet worden, moet je daarna dan nog iets instellen? Heb daar geen verstand van. Heb nu voornamelijk nogal last van lag tijdens gamen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Alles ziet er nog steeds goed uit, de hoge CER van eerder werd vermoedelijk veroorzaakt doordat een van de stekkers niet meer goed contact maakte. Op de hogere DS-kanalen zie ik nog een minimale (achtergrond)ruis, bijna niet noemenswaardig.

Bekijk in context

63 Reacties 63
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. Mijn advies is om de Deco M4 eerst even buiten beschouwing te laten en te controleren of deze lag ook voorkomt wanneer de PC/console direct verbonden is met de modemrouter.

 

Het is ook waardevol om de installatie en het signaal na te lopen:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes

Hey,

 

Dat had ik al geprobeert om de kabel direct aan de modem te verbinden, had geen effect.

 

Ik zal wat foto's maken 

Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes
 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Zou je een meer duidelijke foto van het AOP willen plaatsen? Het lijkt overigens een (verouderde) TRAS-1000 of DIO-01 met 'sleutelgat'.

 

20220504-01.jpg

 

Verder bedoelde ik de downstream/upstream, niet de download/upload, zie de instructies.

Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes
 
Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes
 
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als u verder tevreden bent over de ConectBox, dan deze in router mode laten staan en dus de Deco set in AccessPoint mode.

 

QoS is in theorie goed, maar in de praktijk vaak meer een begrenzer, dan een versneller. Zodra in de hele netwerk lijn, 1 apparaat is die QoS niet goed ( of helemaal niet ) ondersteunt, dan breekt QoS en is alle daarin geïnvesteerde tijd én gereserveerde bandbreedte verloren.

 

Leest u ook de Leidraad voor Deco eens. Helaas kan ik u niet de direct link geven, maar zoekt u even op dit forum.

 

Verder moet natuurlijk uw coax netwerk up-to-date zijn en daar helpen u anderen graag mee.

 

En serieus gamen? Natuurlijk altijd via de netwerk kabel !

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het AOP is een DIO-01, dat idealiter vervangen dient te worden door een monteur. Er wordt dan een btv 01-SET geplaatst.

 

Het downstream-vermogen is veel te hoog (>11 dBmV) en het upstream-vermogen is te laag (<36 dBmV). In de downstream is veel ruis (CER/RS errors) aanwezig. Het signaal moet gedempt/verzwakt worden met een 10 dB attenuator, welke je direct op het modem kunt schroeven. Dit kun je als eerste proberen.

Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes

Betreft het 1e punt kan ik dat ergens aanvragen om die te vervangen?

Betreft de demper, heb ik gelijk besteld.

Bedankt voor de tip 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes

Ik heb de gegevens ingevuld. Mijn huisnummer staar bij jullie als 112-10 maar aanbellen moet op 112-C

Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes

Heb de demper binnen. Nu wachten op de ziggo medewerker voor een monteur afspraak 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Hoe zijn je ervaringen met de internetverbinding nadat je de attenuator in gebruik neemt?

Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes

Het is nog niet optimaal maar merk wel dat her stuk is verbeterd.😊

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Zou je nog eens de (volledige) downstream/upstream-gegevens willen plaatsen?

 

Problemen die je nu nog ervaart, kunnen ook te wijten zijn aan de Puma-chipset.

Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes

Hier de screens. Kan je hieruit opmaken dat het is verbeterd?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Inderdaad een grote verbetering, de waarden zijn nu zoals ik ze had voorspeld, van slecht naar zeer goed.

 

Zou je ook een screenshot van de tweede downstream-tabel (met de RS errors) willen plaatsen?

Martin1807
Topicstarter
Level 9
  • 316Posts
  • 0Oplossingen
  • 51Likes
 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat ziet er ook goed uit. De 'Fouten voor RS' zijn correctable errors en mogen oplopen (mits zonder uitschieters), de 'Fouten na RS' zijn uncorrectable errors en moeten 0 blijven.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic