Vraag
Reacties
Aankondigingen
Haander
Level 9

Ziggo modem aansluiten op signaalversterker? Of rechtstreeks op AOP/splitter? Wat is jouw ervaringen? Praat mee!

Over dit onderwerp is al vaak geschreven, maar verdeeld over verschillende topics en een écht eenduidig antwoord vindt je nergens.

Daarom dit topic, waar iedereen zijn/haar mening en/of ervaringen kan delen over:

of het internetmodem rechtstreeks op het AOP (abonnee overname punt, meestal in meterkast, met groene kabel) al dan niet voorzien van splitter, moet worden aangesloten OF moet het internetmodem op de signaalversterker, waar ook de tv's op zijn aangesloten?

Om te beginnen, internet én tv werken hier prima.
Deze vraag komt dus niet voort uit het feit dat iets niet zou werken.

Bij beide aansluitmogelijkheden werkt het modem zoals het hoort.

Hier is het AOP voorzien van een verdeler van Braun Telecom, de POA-01-UPC opsteeksplitter.
Eén uitgang gaat naar het internetmodem (Connectbox) en één uitgang gaat naar de signaalversterker, de Hirschmann HMV41.

Nu weet ik dat als je het internetmodem op de signaalversterker aan zou sluiten (dan kun je de POA-01-UPC van het AOP afhalen en de versterker rechtstreeks op het AOP aansluiten) dat het modem dan op de minst versterkte ingang van de signaalversterker moet én, volgens Hirschmann, zou er dan zelfs een 3Db signaalverzwakker tussen moeten.
Dat is een kleine opdraai f-connector.

Wat is nu in deze de ultieme wijsheid?

Zodat IEDEREEN met deze vraag nu voor EENS en ALTIJD weet, hoe het Ziggo internetmodem op de BESTE manier aan te sluiten?

Komt u maar!

278 Reacties 278
Meldingen
Aan Uit
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
Frank L. wrote:
Dit topic is uiteindelijk begonnen met de vraag of je nu wel of niet het modem op de versterker moet aansluiten of op een splitter rechtstreeks op AOP.
Monteurs hebben op dit moment de standaard om het modem niet op de versterker aan te sluiten.
Zoals ik al eerder zei het blijft experimenteren.
Ondanks ik alle kabels heb vervangen met Koka 9, nieuwe connectoren en HMV 41 versterker bleef op enkele zenders het beeld van mijn nieuwe Samsung tv haperingen vertonen totdat ik een splitter op AOP plaatste waarop het modem rechtstreeks werd aangesloten. Echter toen ik ook nog de CI + module verving voor mijn (oude) Humax mediabox werd het helemaal goed, BER bleef nu constant op 0 en flucturereede niet meer tussen o - 1/2
Overigens heb ik op de lange Koka 9 kabels zelf de F connectoren aangesloten. Op internet staan filmpjes hoe je dat moet doen met een speciale striptang, een precies werkje maar zelfs als leek kreeg ik het voor elkaar. Een vriend van mij heeft met een trekveer de nieuwe kabels door de buizen getrokken. Je zou zeggen dat ik nu klaar ben voor de toekomst.
Zoals ik al eerde zei het blijft experimenteren en waarom mijn Samsung minder goed werkt met een CI + module blijft onopgelost. Ik heb ook al zonder resultaat een ander merk CI + uitgeprobeerd. Het enige wat ik nog zou kunnen doen is contact opnemen met Samsung support. Ik heb daarvoor een account aangemaakt toen ik mijn tv heb aangesloten.
Voorlopig laat ik het hierbij, ben al het experimenten een beetje zat.

Hoe lang zijn de kabels ? hoeveel mogelijke aansluitingen heb je gemaakt ? en een f-connector maken is toch niet zo moeilijk 😉
0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
haaglanden1963 wrote:
Ronihd zou jij eens een foto van jou aansluiting kunnen plaatsen voor deze "leek" ?

Ga ik voor je doen , maar even geduld oké ?
Frank L.
Level 6
De kabels zijn respectievelijk 10 meter naar boven en 15 meter naar de huiskamer.
Zonder HMV 41 op vele zenders blokken vooral in de huiskamer.
10 meter zit op poort 2 en 15 meter poort 3. (na experimenten de beste resultaten)
Poort 1 en 4 afgedopt met weerstand.
f-connectoren bevestigen viel achteraf wel mee.
Moet nu 10 dagen voor mijn werk weg daarna zie wel weer
Voorlopig maar via de mediabox?
Bedankt voor jullie support.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
haaglanden1963

De foto's EDIT de volgorde van de foto's willen niet zoals ik het wil ,maar ik denk dat het op zich wel voor zich spreekt

Je ziet het UPC aop punt op de 1e foto en daar mijn versterker

Foto zie je 2 modems aangesloten op een 2 verdeler.
Het witte modem gebruik ik op dit moment alleen voor mijn telefoonaansluiting zeg maar mijn landlijn.
Het zwarte modem is een zakelijk modem UBEE met een vast IP adres zonder wifi ! en zonder telefoon < wat ik al een aantal maanden mag testen 😉 en waar een geheimhoudingsplicht op ruste, ik had al veel eerder een paar foto's willen plaatsen maar dat kon ik dus niet doen zonder alles weer te verbouwen.

Foto close up van verdeler .

Foto nas sever te zien met wat extra harde schijf ruimte.

Foto mijn router met wat extra koeling 🙂

Alles werkt als een trein ! , oke de draden zijn iets minder goed weggewerkt maar dat vind ik niet zo een probleem
0 Kudos
King006
Level 1
Vannacht onaangekondigd onderhoud uitgevoerd door Ziggo. Mijn eerste punt dat opviel is dat we van 20 downstream kanalen naar 24 downstream kanalen zijn gegaan. Hebben we nu wellicht wel meer 4G frequenties ArChie.DVB ? Dat deze nu pas worden ingezet zodra Ziggo naar meer downstream kanalen gaat? Een ander punt dat opvalt is, dat het signaalsterkte balkje op de mediabox XL iets verder is gekomen. Hij gaat bij NPO1 HD nu net over het streepje voor 'UITMUNTEND'. De mediabox XL zit overigens rechtstreeks in de POA01 en dus AOP zonder versterker.

Aansluit informatie:

AOP (Braun, de nieuwste) -> POA01 -> Mediabox XL
AOP (Braun, de nieuwste) -> POA01 -> Versterker (FRA752)

Versterker -> 0 DB -> kabel naar TV's boven, deze kregen anders voor 90% aan signaalsterkte binnen en 100% signaalkwaliteit

Versterker -> 2 DB -> Kabel naar modem
Versterker -> 4 DB -> Leeg (afgedekt)
Versterker -> 8 DB -> Leeg (afgedekt)

Beschikbaarheid: 0 days 2h:4m:8s
0 Kudos
ArChie.DVB
Level 1
King006 wrote:
Vannacht onaangekondigd onderhoud uitgevoerd door Ziggo. Mijn eerste punt dat opviel is dat we van 20 downstream kanalen naar 24 downstream kanalen zijn gegaan. Hebben we nu wellicht wel meer 4G frequenties ArChie.DVB ?

In Nederland zijn de volgende frequentieblokken in gebruik voor mobiele communicatie die overlappen met het frequentieplan van Ziggo:
Van 4G mast naar mobiel:
791,00 - 801,00 MHz: Tele2 - 4G LTE Downlink
801,00 - 811,00 MHz: Vodafone - 4G LTE Downlink
811,00 - 821,00 MHz: KPN - 4G LTE Downlink

Van Mobiel naar 4G mast:
832,00 - 842,00 MHz: Tele2 - 4G LTE Uplink
842,00 - 852,00 MHz: Vodafone - 4G LTE Uplink
852,00 - 862,00 MHz: KPN - 4G LTE Uplink

De downstream kanalen in het frequentiegebied van 790 - 862 MHz kunnen dus potentieel last hebben van 4G interferentie.

Dat deze nu pas worden ingezet zodra Ziggo naar meer downstream kanalen gaat?

Als ze geconfigureerd zijn op het modem worden ze ook gebruikt door de CMTS om data naar jouw modem te verzenden. Een CMTS verdeelt immers de load evenredig over alle aan het modem gekoppelde downstream kanalen.

Ook hier valt weer op dat de downstream kanalen in de 800 MHz range met een zwakkere signaalsterkte worden doorgegeven dan de overige kanalen. Dat komt de SNR niet ten goede en geeft 4G interferentie meer invloed op de signaal kwaliteit wat door de hogere Pre Reed Solomon error waarden ook wordt bevestigd.

Beschikbaarheid: 0 days 2h:4m:8s

Als je zelf 2 uur geleden het modem hebt gereset is er niets aan de hand. Als dat niet het geval is heb je mogelijk een signaalprobleem.
0 Kudos
King006
Level 1
Bedankt voor de duidelijke uitleg ArChie.DVB ! 🙂 ik had hem inderdaad zelf herstart. Dat doe ik meestal na onderhoud door Ziggo zodat alle eventuele kanalen weer goed staan en eventuele errors op 0 staan.

Heb je een idee waarom Ziggo de signaalsterkte in de 800 MHz range zo laag laat?
0 Kudos
ArChie.DVB
Level 1
Geen idee. Toen voormalig @Home, Casema, Multikabel, Zesko en/of Ziggo destijds de 64-QAM RTV transport streams gingen omzetten naar 256-QAM werd er ook door medewerkers aangegeven dat ze de signaal sterkte wat gingen verhogen om de grotere kans op verstoringen van buitenaf tegen te gaan. Als Ziggo dat nu niet kan/wil, dan kunnen ze er misschien beter voor kiezen om de downstream kanalen op deze 4G interferentie gevoelige frequenties met 64-QAM modulatie door te geven. De 4G providers zullen immers niets aanpassen om Ziggo tegemoet te komen en Ziggo heeft duidelijk de doelstelling om in het volledige kabelgebied de frequentie plannen zodanig aan te passen dat dit deel van de frequentieband ingezet wordt voor internet downstream kanalen. Die lagere modulatie vorm zorgt voor minder capaciteit, zo'n 38 Mbps i.p.v. 51 Mbps, maar als door meer corrupte DOCSIS packets grotere IP packets opnieuw verzonden moeten worden levert dat alleen maar meer belasting op van de capaciteit. Jammer genoeg lijken ze er nu echter voor te kiezen om de problemen te negeren.
0 Kudos
King006
Level 1
Dank ArChie.DVB! Weer wat geleerd 😉 ik ben benieuwd of en wanneer ziggo dan iets gaat doen aan die ferquenties.
0 Kudos
Conforto
Level 10
haaglanden1963
Ik was toevallig dit oude topic aan het lezen en kwam jouw problemen tegen. Ik wil even zeggen dat er met jouw kabels en signaal niets aan de hand is aangezien het signaal met de Humax-box op de desbetreffende TV wel in orde is. Beetje raar dat niemand dat eerder heeft opgemerkt. Dit betekent dus dat het aan de CI+module of je TV ligt.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Conforto wrote:
haaglanden1963
Ik was toevallig dit oude topic aan het lezen en kwam jouw problemen tegen. Ik wil even zeggen dat er met jouw kabels en signaal niets aan de hand is aangezien het signaal met de Humax-box op de desbetreffende TV wel in orde is. Beetje raar dat niemand dat eerder heeft opgemerkt. Dit betekent dus dat het aan de CI+module of je TV ligt.

Dat de Humax wel goed werkt zegt niet alles. Recent ook nog zoiets aan de orde gehad en (ook) daar lag het aan het signaal. In dat geval was de kabel vervangen voldoende.

Een Humax kan nl. al werken met een sterkte van minimaal 20%, waar ik de ondergrens altijd wat hoger houd, maar waarbij een ander apparaat het kan laten afweten. Het is dus zeker niet raar als iemand een opmerking heeft geuit over een signaalkwestie.
0 Kudos
Conforto
Level 10
Klopt maar de signaalsterkte op de Humax zat rond de 70%, oftewel helemaal dik in orde.
0 Kudos
haaglanden1963
Level 6
Zoveel diverse antwoorden maar nog steeds geen oplossing. Wordt er een beetje Ziggo moe van. Ik neem het allemaal ter harte wat jullie voor eventuele oplossingen plaatsen en ben daar superblij mee. Maar nog steeds geen oplossing en nog steeds geen constante kwaliteit. Ik neem het maar voor lief de laatste tijd. Als het nu weer aan mijn module of zelfs mijn nieuwe tv van 3 maanden oud dan wordt ik diep ongelukkig en een beetje aggressief. Ik ben echt een beetje Ziggo moe en heb een batterij nodig om mezelf op te laden om de draad weer op te pakken om weer te gaan experimenteren welke oplossing de juiste kwaliteit geeft. Om weer lekker te gaan hobbyen voor 80 euro per maand.
0 Kudos
Conforto
Level 10
Maar je zei toch dat de Humax box goed werkte? Als die nog problemen geeft moet ik mijn opmerking terugnemen. Welke TV-model heb je precies en heb je de CI+ module wel eens op een andere TV uitgeprobeerd?
0 Kudos
haaglanden1963
Level 6
Neem jou niks kwalijk hoor...
Een Qled 55 inch uit 2018...
Ik wil geen kastje want mijn tv hangt aan een steigerhouten wand en wil alleen mijn tv en soundbar zien hangen. Als Ziggo nou zegt dat een module niet werkt dan zou ik over moeten schakelen naar een kastje. Zolang ze dat niet doen ga ik er vanuit dat een module naar behoren moet werken.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Ik heb de discussie niet gevolgd haaglanden1963 dus weet niet precies de situatie. Maar het is wel handig dat we exact een type weten van de Tv. Nu kunnen we er niets mee. Maar kun je in het kort nog even benoemen waar je precies tegen aan loopt? Een CI module werkt doorgaans prima, maar niet elke Tv is Ziggo gecertificeerd. Maar nogmaals, ik heb de discussie niet gevolgd en als je al langere tijd tegen issues aanloopt is het wellicht handig als een moderator eens contact met je opneemt en wellicht een monteur naar je toe kan sturen om alles eens goed onder handen te nemen.

Ik zal hierbij vragen of Lycke Ziggo er even naar kan kijken, maar als je het nog trekt: meer info is welkom.
0 Kudos
Haander
Level 9
Topicstarter

Huppakee!!

Dit topic van mij zou voor heeel veel (nieuwe) klanten interessant kunnen zijn, maar het is in de vergetelheid geraakt.

Voilà.

PauPau
Level 1

@Ronihd na uren klooien hebben we jouw advies opgevolgd. Versterker rechtstreeks op AOP en modem op de 1e poort van de versterker. En het werkt!!! Bedankt. 

hanh
Oud Community-lid

Meten is weten. Altijd. Soms moet het anders (met een Splitter voor aparte aansluiting Modem/Router) maar dat is beslist niet altijd zo.
Een Splitter is een moderne vuistregel, die altijd wel zal werken, mogen we hopen.  Daarom is ie er. Totdat er gedonder komt. Dan moet je gaan meten, om te weten wat er aan  hand is.

0 Kudos
PauPau
Level 1

@Ronihd het vreemde is dat we in deze nieuwe situatie slechte ontvangst hebben op net 1, 2 en 3. Terwijl die het daarvoor juist goed deden. Heeft u enig idee hoe dit kan? 

0 Kudos