Vraag
Reacties
Aankondigingen
Haander
Level 9

Ziggo modem aansluiten op signaalversterker? Of rechtstreeks op AOP/splitter? Wat is jouw ervaringen? Praat mee!

Over dit onderwerp is al vaak geschreven, maar verdeeld over verschillende topics en een écht eenduidig antwoord vindt je nergens.

Daarom dit topic, waar iedereen zijn/haar mening en/of ervaringen kan delen over:

of het internetmodem rechtstreeks op het AOP (abonnee overname punt, meestal in meterkast, met groene kabel) al dan niet voorzien van splitter, moet worden aangesloten OF moet het internetmodem op de signaalversterker, waar ook de tv's op zijn aangesloten?

Om te beginnen, internet én tv werken hier prima.
Deze vraag komt dus niet voort uit het feit dat iets niet zou werken.

Bij beide aansluitmogelijkheden werkt het modem zoals het hoort.

Hier is het AOP voorzien van een verdeler van Braun Telecom, de POA-01-UPC opsteeksplitter.
Eén uitgang gaat naar het internetmodem (Connectbox) en één uitgang gaat naar de signaalversterker, de Hirschmann HMV41.

Nu weet ik dat als je het internetmodem op de signaalversterker aan zou sluiten (dan kun je de POA-01-UPC van het AOP afhalen en de versterker rechtstreeks op het AOP aansluiten) dat het modem dan op de minst versterkte ingang van de signaalversterker moet én, volgens Hirschmann, zou er dan zelfs een 3Db signaalverzwakker tussen moeten.
Dat is een kleine opdraai f-connector.

Wat is nu in deze de ultieme wijsheid?

Zodat IEDEREEN met deze vraag nu voor EENS en ALTIJD weet, hoe het Ziggo internetmodem op de BESTE manier aan te sluiten?

Komt u maar!

278 Reacties 278
Meldingen
Aan Uit
haaglanden1963
Level 6
Ronihd dus als ik het goed begrijp moet ik als de afstand van de kabel als dat 10 meter is ook 10 meter maken en geen bijv. 15 meter?
Dat zou dus ook de kwaliteit beter maken en storingen tegen kunnen gaan.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
ArChie.DVB wrote:

Frank L. wrote:
Zo zie je maar weer hoe je als leek moet oppassen niet te snel een monteur in huis te halen.
Ik had bijna de plinten los gehaald omdat mij wijs werd gemaakt dat een scherpe bocht niet juist is.
De uitleg dat de kern zou kunnen breken klinkt voor mij aannemelijk.
Uiteindelijk heb ik door te experimenten met de poorten van de versterker nu prima ontvangst.
Daarom is deze cummunity op dit moment nog onmisbaar.
Mij is ook wijs gemaakt dat in de toekomst een mediabox, Cl + module overbodig is omdat het signaal in de juiste vorm naar AOP gestuurd wordt. Ik weet niet goed wat je nog kunt geloven van alle monteurs die zeker wel hun best zullen doen....
Jammer genoeg wordt er tegenwoordig voor veel zaken maar een verklaring verzonnen zonder dat men zich verdiept in de standaarden, specificaties en protocollen. De opmerking over CI+ is duidelijk ook weer gemaakt door iemand die geen idee heeft wat digitale techniek is en waar een CI(+) module nu eigenlijk voor dient.

Je haalt me de woorden uit de mond !
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
haaglanden1963 wrote:
Ronihd dus als ik het goed begrijp moet ik als de afstand van de kabel als dat 10 meter is ook 10 meter maken en geen bijv. 15 meter?
Dat zou dus ook de kwaliteit beter maken en storingen tegen kunnen gaan.

Ja klopt gewoon de nodige lengte gebruiken 1 metertje meer kan echt geen kwaad, maar waarom zou je het langer maken dan nodig is.
Kwaliteit van het signaal komt er idd niet door in gevaar en je gaat er idd storingen mee tegen maar we praten wel over minimale niveau verschillen.

Maar aan de andere kant als je er bij de bron al minimaal niveau in stopt dan kan het na 15 meter vooral in de hogere frequenties mis gaan , hoe hoger in frequentie des te meer signaal verlies.
haaglanden1963
Level 6
Ok Ronihd ...bedankt voor je expertise. Ik ga het nakijken en aanpassen en hou jullie op de hoogte.
0 Kudos
haaglanden1963
Level 6
Ik heb het gevoel dat ik op de juiste weg ben maar juich niet te vroeg. Ben nog wel steeds aan het testen met de kabels over de vloer voordat ik de kruipruimte in moet. Nog wel zonder decoder want ik denk dat dat toch ook gewoon moet kunnen. Nu zag ik toen ik een andere kabel aan het testen was van de POA-1 naar de versterker dat er een vonkje te zien was. Is dat erg of normaal? Is dat iets statisch? Ik zag het toen ik de kabel in de POA stopte...
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
haaglanden1963 Er kan wel eens een vonkje zijn of dat je een spanning voelt als je een stekker in je ene hand hebt en een andere in je andere hand.
Dit komt heel vaak voor.

Is je AOP of je versterker geaard?
haaglanden1963
Level 6
Versterker is geaard...
0 Kudos
haaglanden1963
Level 6
Kunnen jullie mij nog advies geven welke coax kabel het beste is op dit moment of ze nu inclusief of exclusief connectoren zijn. Is mijn Hirschmann versterker GHV 41MX nog wel goed genoeg. Dit alles om mijn nieuwe Samsung QE55Q8F 2018 optimaal te kunnen aansluiten. Lees nu ook op het internet dat er over de Samsung tv's heel veel mensen last hebben van haperingen in het beeld dus ik ga ff niet meer denken dat het alleen maar aan mijn aansluitingen ligt. Toch wil ik overwegen om alles te vervangen zodat ik voorbereid ben op de toekomst (4K) en niet meer hoef te denken of mijn binnenhuis bekabeling shit is. Graag jullie deskundige advies. Alvast super bedankt...
0 Kudos
ArChie.DVB
Level 1
Heeft deze Samsung TV zo'n losse adapter waar de smartcard en CI+ module in geplaatst moet worden die je ergens achter in de moet vast klikken? Zo ja, zit de adapter nog goed vast? Ik meen me te herinneren dat er series Samsung TV's waren waarbij de achterplaat van de TV na verloop van tijd door warmte vervormde waardoor die adapters geen goed contact meer maakten en er decodeer problemen ontstonden.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
haaglanden1963 Als ik nu alles moet vernieuwen, zou ik nu gaan voor KOKA 9 kabel.
KOSWI 5 / KOKWI 5 / QFC 5 / QFA 5 en dergelijke connectoren en de HMV 41, deze retourgeschikte huisversterkter is Ultra HD/4K Ready, 1218 MHz Ready, 4G proof.

Op de AOP een splitter naar modem en versterker.

Je huidige versterker lijkt me nu nog goed genoeg als je er geen storingen mee hebt, maar als je dan toch bezig bent en zeker wilt zijn.
haaglanden1963
Level 6
Thnxx Be rt Ik hou dit in mijn achterhoofd.
ArChie.DVB zie onderstaande foto hoe de CI+ zit.
0 Kudos
Haander
Level 9
Topicstarter
Be rt Ik citeer: "De HMV 41 is geoptimaliseerd voor high speed modems".
(Einde citaat)

Dus jij zou je modem (Connectbox) daarop aansluiten en niet rechtstreeks (met een splitter) op het AOP?

Dat is exáct de vraag waarmee ik dit topic ben begonnen, 231 reacties geleden.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Haander Nee, absoluut niet op de versterker, dat is de tekst die op de website van de versterker staat, ik zal het ook meteen weghalen in mijn tekst, goed gezien.:relaxed:

Ik heb net een paar maanden mijn modem van mijn versterker, omdat dat troubles gaf.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
Be rt wrote:
Haander Nee, absoluut niet op de versterker, dat is de tekst die op de website van de versterker staat, ik zal het ook meteen weghalen in mijn tekst, goed gezien.:relaxed:

Ik heb net een paar maanden mijn modem van mijn versterker, omdat dat troubles gaf.

Over welke website heb je het hier ? Be rt bij mij werkt het modem op versterker al jaren meer dan prima en dit zelfs op 3 adressen waar ik heb gewoond en nu ook waar ik woon , en ik heb het de afgelopen jaren bij meerdere familieleden , kennissen en vrienden ook zo aangesloten en niet 1 die bij mij heeft geklaagd dat het niet goed werkt.

Dus absoluut niet aansluiten op versterker heb ik echt moeite mee.

De verdeler die je aansluit op de AOP en dan naar modem en versterker heeft een verlies van +- 4 Dbmv bij 240 mhz en hoger in frequentie wel 6 dbmv en dat kan zeker in je upload problemen veroorzaken als je net op het randje zit in het aangeboden signaalniveau , een versterker als zit het modem maar op de 0 db uitgang heeft niet het genoemde verlies , tevens heb je een extra aansluitpunt/stekker waar je mogelijk slechte contacten door kan krijgen als de splitter bijvoorbeeld wat wiebelig vast zit in de aop
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Ronihd Dat was op de website van Hirschmann.

Het kan goed werken en heeft bij mij ook jaren goed gewerkt, maar een paar maanden geleden hier ook vreemde haperingen en een hoge upstream, bleek de FRA 752/N toch een behoorlijke versterking te hebben op de 0 db.

De laatste tijd kwamen veel problemen voorbij als het modem op de versterker was aangesloten, te hoge downstream waarden, maar vooral haperingen die niet goed te pinpointen waren, na het modem van de versterker afgehaald en op een splitter geplaats te zijn waren de haperingen weg.
Ook monteurs kwamen dit ook vaker tegen en is nu de standaard aansluiting van het modem op een splitter rechtstreeks op de AOP en worden er veel minder van dit soort vage klachten gezien.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
Be rt wrote:
Ronihd Dat was op de website van Hirschmann.

Het kan goed werken en heeft bij mij ook jaren goed gewerkt, maar een paar maanden geleden hier ook vreemde haperingen en een hoge upstream, bleek de FRA 752/N toch een behoorlijke versterking te hebben op de 0 db.

De laatste tijd kwamen veel problemen voorbij als het modem op de versterker was aangesloten, te hoge downstream waarden, maar vooral haperingen die niet goed te pinpointen waren, na het modem van de versterker afgehaald en op een splitter geplaats te zijn waren de haperingen weg.
Ook monteurs kwamen dit ook vaker tegen en is nu de standaard aansluiting van het modem op een splitter rechtstreeks op de AOP en worden er veel minder van dit soort vage klachten gezien.

oke , tja........het blijft vreemd.

0 db is 0 db maar wat heel goed kan is dat degenen die de vreemde klachten hebben mogelijk op de aop een soort van te veel signaal staat en de splitter dempt dat dan en de versterker niet.

Ik zou het leuk vinden dat er bij zo een probleem geval nadat er goed is gemeten de meet gegevens door een ervaren monteur 😉 hier op de community eens een keer zouden worden gedeeld.

En dan wat is het niveau op de aop daarna uitgang splitter en dan op het modem aangeboden.
En op de AOP en ingang versterker en de 0 db uitgang versterker.
0 Kudos
haaglanden1963
Level 6
Ronihd zou jij eens een foto van jou aansluiting kunnen plaatsen voor deze "leek" ?
0 Kudos
Frank L.
Level 6
Dit topic is uiteindelijk begonnen met de vraag of je nu wel of niet het modem op de versterker moet aansluiten of op een splitter rechtstreeks op AOP.
Monteurs hebben op dit moment de standaard om het modem niet op de versterker aan te sluiten.
Zoals ik al eerder zei het blijft experimenteren.
Ondanks ik alle kabels heb vervangen met Koka 9, nieuwe connectoren en HMV 41 versterker bleef op enkele zenders het beeld van mijn nieuwe Samsung tv haperingen vertonen totdat ik een splitter op AOP plaatste waarop het modem rechtstreeks werd aangesloten. Echter toen ik ook nog de CI + module verving voor mijn (oude) Humax mediabox werd het helemaal goed, BER bleef nu constant op 0 en flucturereede niet meer tussen o - 1/2
Overigens heb ik op de lange Koka 9 kabels zelf de F connectoren aangesloten. Op internet staan filmpjes hoe je dat moet doen met een speciale striptang, een precies werkje maar zelfs als leek kreeg ik het voor elkaar. Een vriend van mij heeft met een trekveer de nieuwe kabels door de buizen getrokken. Je zou zeggen dat ik nu klaar ben voor de toekomst.
Zoals ik al eerde zei het blijft experimenteren en waarom mijn Samsung minder goed werkt met een CI + module blijft onopgelost. Ik heb ook al zonder resultaat een ander merk CI + uitgeprobeerd. Het enige wat ik nog zou kunnen doen is contact opnemen met Samsung support. Ik heb daarvoor een account aangemaakt toen ik mijn tv heb aangesloten.
Voorlopig laat ik het hierbij, ben al het experimenten een beetje zat.
0 Kudos
haaglanden1963
Level 6
Frank L. zoals ik al gemeld had zag ik nadat ik mijn QLED gekocht had tot mijn grote schrik op de Samsung community heel veel klachten over haperingen in het beeld. Ik weet dus niet of het nu in de tv zit of in de aansluiting van Ziggo. Het is inderdaad zoeken naar de bekende speld...ik geef niet op totdat ik perfect beeld heb.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
haaglanden1963 wrote:
Frank L. zoals ik al gemeld had zag ik nadat ik mijn QLED gekocht had tot mijn grote schrik op de Samsung community heel veel klachten over haperingen in het beeld. Ik weet dus niet of het nu in de tv zit of in de aansluiting van Ziggo. Het is inderdaad zoeken naar de bekende speld...ik geef niet op totdat ik perfect beeld heb.

Haperingen kunnen door div dingen komen , vaak op bv Veronica en SBS6 ( vaak zie je dan blokjes in beeld door eventuele instraling van buiten af mobiele telefonie en of te laag signaal niveau ) , op alle zenders haperingen .......zeg ik de TV.

Het kan door of idd de ingebouwde tuner mis gaan maar of het mis kan gaan in een CI+ module durf ik niet te zeggen.

En lees of hoor je van andere merken haperingen ?

Ikzelf heb zoals je kan zien in mijn handtekening een Philips OLED 55 inch tv die gebaseerd is op Android als ik kijk met de CI + module heb ik geen problemen en als ik via HDMI kijk op de aangesloten media box ook niet.

Mij 2e TV is een Samsung van ongeveer 6 jaar oud daar zit een CI+ module in en werkt prima

Wat je is kan proberen als je dan wel last zou hebben van haperingen en je kan het regelen of je hebt zelf een externe media box sluit die aan op de TV met HDMI en kijk of je dan ook haperingen ervaart.
0 Kudos