Vraag
Reacties
Haander
Level 9

Ziggo modem aansluiten op signaalversterker? Of rechtstreeks op AOP/splitter? Wat is jouw ervaringen? Praat mee!

Over dit onderwerp is al vaak geschreven, maar verdeeld over verschillende topics en een écht eenduidig antwoord vindt je nergens.

Daarom dit topic, waar iedereen zijn/haar mening en/of ervaringen kan delen over:

of het internetmodem rechtstreeks op het AOP (abonnee overname punt, meestal in meterkast, met groene kabel) al dan niet voorzien van splitter, moet worden aangesloten OF moet het internetmodem op de signaalversterker, waar ook de tv's op zijn aangesloten?

Om te beginnen, internet én tv werken hier prima.
Deze vraag komt dus niet voort uit het feit dat iets niet zou werken.

Bij beide aansluitmogelijkheden werkt het modem zoals het hoort.

Hier is het AOP voorzien van een verdeler van Braun Telecom, de POA-01-UPC opsteeksplitter.
Eén uitgang gaat naar het internetmodem (Connectbox) en één uitgang gaat naar de signaalversterker, de Hirschmann HMV41.

Nu weet ik dat als je het internetmodem op de signaalversterker aan zou sluiten (dan kun je de POA-01-UPC van het AOP afhalen en de versterker rechtstreeks op het AOP aansluiten) dat het modem dan op de minst versterkte ingang van de signaalversterker moet én, volgens Hirschmann, zou er dan zelfs een 3Db signaalverzwakker tussen moeten.
Dat is een kleine opdraai f-connector.

Wat is nu in deze de ultieme wijsheid?

Zodat IEDEREEN met deze vraag nu voor EENS en ALTIJD weet, hoe het Ziggo internetmodem op de BESTE manier aan te sluiten?

Komt u maar!

e-mail meldingen
Aan Uit
278 Reacties 278
haaglanden1963
Level 6
ArChie.DVB ... geloof me...je kan mij als leek echt alles vertellen. Maar ik als jarenlange klant van Casema/Ziggo wil alleen maar goed beeld zonder storingen, een telefoon waar ik altijd bereikbaar mee ben en de internet snelheid die ik in mijn abbo heb waar ik elke maand trouw voor betaal. En het allerbelangrijkste een oplossing als er een probleem is. Zat monteurs over de vloer gehad maar ook daaraan merk ik dat er geen standaard is want iedere keer werd er wat anders gezegd en gedaan. Zelfs over hun collega monteur zeggen dat het een koekebakker is...maar ja genoeg geklaagd. Ik ben met deze community wel blij ook al is de juiste oplossing er nog niet. De gratis kabel die ik van Ziggo kreeg om mijn tv direct op het aop te testen geeft ook een schommeling in de BER dus ik als leek denk dan al dat het aan het binnenkomt signaal ligt...of zit ik hier naast?
Frank L.
Level 6
Ik ben ook niet zo,n techneut maar dankzij de ziggo community wordt ik iets wijzer.
Een monteur zal ik niet meer snel inzetten. Ben er nu ook wel achter dat er geen standaard is in het aansluiten achter AOP. Dit maakt het voor de monteurs lastig en hierdoor staan zij ook voor raadsels.
Kennelijk staat de techniek nog maar in een beginstadium.
Hopelijk zal het in de toekomst verbeteren en zal het geklooi met splinters, kabels, versterkers, etc. verminderen en hebben de monteurs een standaard goed werkend protocol.
Tot zo lang zal deze topic nuttig zijn.
haaglanden1963
Level 6
Frank L. zo is het. Ik ben ook superblij met deze community en al die hulpvaardige mensen die ons ondersteunen. Toch zou ik ook graag eens van mijn nieuwe QLED willen genieten.
Ronihd
Level 18
ArChie.DVB wrote:

Ronihd wrote:
10 Dbmv kan niet dat zou veel te weinig zijn.

Normaal TV signaal in de UHF band moet +_ 70Dbmv zijn , de frequenties die van belang zijn voor het modem qwa internet liggen in signaal niveau ongeveer 30 Dbmv lager ik weet niet precies of ik dit helemaal goed zeg maar het zal niet veel schelen.
Ik denk dat de eenheden door elkaar gehaald worden. Je bedoelt waarschijnlijk 70 dBµV (micro Volt) wat gelijk is aan 10 dBmV (mili Volt) volgens onderstaande conversies gevonden op de Maxim Integrated website:

• dBmV = 48.7506 + dBm75Ω
  • dBµV = 60 + dBmV
  • dBµV = 108.75 + dBm75Ω

Dit > Je bedoelt waarschijnlijk 70 dBµV bedoelde ik idd , misverstandje 🙂
0 Kudos
Ronihd
Level 18
Frank L. haaglanden1963

Een echte standaard achter de TV is er ook niet, maar het spul aansluiten op ongeveer dezelfde manier als de kabel exploitant dit doet met kabelkeur materialen is het beste om te doen.

Verdeler is ongeveer - 3,5 dBµV
Per 100 meter coax kabel de " goede " kwaliteit 12 dBµV verlies.
Een AOP of stekker , Fconnector gemiddeld gesproken 1 dBµV.

Dit alles bij een frequentie van 240 mhz hoe hoger in frequentie des te meer verlies.
100 meter coax doe bij 860 mhz bijna 24 dBµV verlies en op de lage frequentie 40 mhz ongeveer 6 dBµV.

Dit noemen we de scheefheid van het signaal en in het kabelnet is het zo gemaakt en bedacht ( geprojecteerd ) dat alle frequenties even sterk ( gelijk in niveau ) aankomen op jou AOP gemiddeld is dit ongeveer 70 dBµV

Dus alles wat je achter de aop doet met of zonder versterker is een simpel rekensommetje maken betreft verdeling en kabellengtes.

Goed Hoogfrequent dicht materiaal gebruiken is het toverwoord !

En de ber staat bij mij ook wel eens een beetje te klapperen maar daar zie ik echt niks van terug

EDIT

Vergeten te vermelden dat 63 dBµV minimum is om goed beeld te krijgen
0 Kudos
haaglanden1963
Level 6
Ronihd Ik vind dit prachtige info maar ik kan er niks van breien...en met mij nog miljoenen mensen. Ik ben sinds jaren klooien met Ziggo wel iets wijzer geworden maar dit trek ik niet. Ik ga gewoon verder testen en kijken wat het beste is. Vrouw des huizes is niet blij met al die kabels over de vloer maar ik ga ze niet eerder onder de vloer brengen voordat de kwaliteit acceptabel is.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
haaglanden1963 wrote:
Ronihd Ik vind dit prachtige info maar ik kan er niks van breien...en met mij nog miljoenen mensen. Ik ben sinds jaren klooien met Ziggo wel iets wijzer geworden maar dit trek ik niet. Ik ga gewoon verder testen en kijken wat het beste is. Vrouw des huizes is niet blij met al die kabels over de vloer maar ik ga ze niet eerder onder de vloer brengen voordat de kwaliteit acceptabel is.

Ja sorry het zijn ook wat vaktermen ik heb ruim 22 jaar in de techniek gewerkt bij Casema een voorloper van Ziggo of waar Ziggo mede uit is ontstaan.

Maar rekenen kan je vast wel 😉
0 Kudos
ArChie.DVB
Level 1
Ronihd wrote:
Verdeler is ongeveer - 3,5 dBµV
Per 100 meter coax kabel de " goede " kwaliteit 12 dBµV verlies.
Een AOP of stekker , Fconnector gemiddeld gesproken 1 dBµV.

Ik neem aan dat je met bovenstaande doelt op de demping. De eenheid daarvan is dB. Voor verdelers/splitters/taps e.d. willen de dempingen nogal eens verschillen. Het is daarom altijd raadzaam om de specificaties van dergelijke componenten door te lezen en op sommige coax componenten wordt demping voor iedere uitgang ook vermeldt op de sticker van het component. In specificaties van IEC- en F- connectoren zie ik geen demping staan zoals wel het geval is bij einddozen en AOP's.

Vergeten te vermelden dat 63 dBµV minimum is om goed beeld te krijgen

Waar komt deze waarde vandaan als in het Excentis rapport wordt aangegeven dat de EN 60728-1 standaard minimaal 47 dBµV stelt voor 64-QAM transport streams en minimaal 54 dBµV voor 256-QAM transport streams om een storingsvrij signaal te kunnen krijgen:

0 Kudos
Frank L.
Level 6
Zelfs het berekenen van de demping is volgens een ziggomonteur die ik gesproken niet meer dan een richtlijn.
Een bocht in een kabel geeft ook verlies en zo is er van alles wat invloed heeft de uiteindelijke waardes.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
ArChie.DVB

Met verlies bedoel ik idd demping maar dat lijkt me logisch

Onze waardes zoals jij en ik het begrijpen verschillen jammer genoeg , de waardes die ik omschrijf zijn de waardes waar ik vroeger +_ 20 jaar geleden bijvoorbeeld een eindversterker mee in regelde ! en het hoofdnet ( nog in coax ) moest sweepen.

Ook gingen we regelmatig langs alle wijkcentra , groepversterker , eindversterkers om die te controleren ( onderhoud ) en als we bij de klant een storing moesten oplossen deed je ook altijd een meting en als het nodig was regelde je de handel opnieuw in.
Hier praat ik ook over de 80 , en 90 er jaren.

De 63 dBµV was destijds het minimum en 80 max niveau wat op de WCD/AOP moest worden aangeboden, dit waren waarden die in de telecomwet destijds golden.
Ik heb er even op zitten googelen maar kan er ff zo snel niks over terug vinden , maar wij ( Casema ) moesten echt een minimum niveau aanbieden en onze meetapparatuur moest elke maand geijkt worden.

Wat ik er wel bij moet vertellen is dat ik dan wel over analoog praat , maar digitaal heeft deze niveaus ook nodig .
0 Kudos
Ronihd
Level 18
Frank L. wrote:
Zelfs het berekenen van de demping is volgens een ziggomonteur die ik gesproken niet meer dan een richtlijn.
Een bocht in een kabel geeft ook verlies en zo is er van alles wat invloed heeft de uiteindelijke waardes.

Dit is echt ONZIN !! een bocht geeft zeker weten geen verlies.
Dempingen meten en projecteren is zeer nauwkeurig werk dus die monteur werkte 2 weken voordat jij hem sprak nog bij de bakker ?
0 Kudos
Ronihd
Level 18
Moest even zoeken maar dit zegt misschien wel wat meer ArChie.DVB https://www.cito.nl/-/media/Files/bedrijven/telecom-cai/cito_cai_voorbeeld_uitwerking_opgavenboekje_sect_1a_hfc.pdf?la=nl-NL
0 Kudos
Ronihd
Level 18
0 Kudos
Frank L.
Level 6
De kabel moet blijkbaar rond blijven. De vorm van de kabel bepaalt volgens de monteur de demping. Dus als je een knik in een kabel hebt dan zou je verlies hebben. Bij een plint waar een kabel doorgaat ontstaan in een hoek al snel scherpe bochten in de kabel.
Maar nogmaals, de kabel moet rond blijven..(heb ik als leek vernomen)
0 Kudos
Ronihd
Level 18
Frank L. wrote:
De kabel moet blijkbaar rond blijven. De vorm van de kabel bepaalt volgens de monteur de demping. Dus als je een knik in een kabel hebt dan zou je verlies hebben. Bij een plint waar een kabel doorgaat ontstaan in een hoek al snel scherpe bochten in de kabel.
Maar nogmaals, de kabel moet rond blijven..(heb ik als leek vernomen)

Ja je moet uiteraard de kabel niet knikken dan kan de kern breken en dan heb je idd een probleem.
Maar buiten in de straat daar liggen de div soorten coax kabels zeker weten in bochten en soms niet zo een klein beetje ook, maar knikken moet je niet doen en ook niet TE scherp de bocht door.

Neem maar van mij aan dat ik hier geen onzin praat met mijn + 30 jaar ervaring. 😉
0 Kudos
Frank L.
Level 6
Zo zie je maar weer hoe je als leek moet oppassen niet te snel een monteur in huis te halen.
Ik had bijna de plinten los gehaald omdat mij wijs werd gemaakt dat een scherpe bocht niet juist is.
De uitleg dat de kern zou kunnen breken klinkt voor mij aannemelijk.
Uiteindelijk heb ik door te experimenten met de poorten van de versterker nu prima ontvangst.
Daarom is deze cummunity op dit moment nog onmisbaar.
Mij is ook wijs gemaakt dat in de toekomst een mediabox, Cl + module overbodig is omdat het signaal in de juiste vorm naar AOP gestuurd wordt. Ik weet niet goed wat je nog kunt geloven van alle monteurs die zeker wel hun best zullen doen....
0 Kudos
ArChie.DVB
Level 1
Ronihd wrote:

Het maximale signaalniveau komt in ieder geval overeen met de EN 60728-1 standaard waaraan ook het Excentis rapport dat in opdracht van UPC is gemaakt refereert. Het minimale signaal wijkt af, maar als ik deze Cito examenopdracht doorlees beschrijft bovenstaande de situatie die geldt voor de beoogde netwerkuitbreiding.
0 Kudos
ArChie.DVB
Level 1
Frank L. wrote:
Zo zie je maar weer hoe je als leek moet oppassen niet te snel een monteur in huis te halen.
Ik had bijna de plinten los gehaald omdat mij wijs werd gemaakt dat een scherpe bocht niet juist is.
De uitleg dat de kern zou kunnen breken klinkt voor mij aannemelijk.
Uiteindelijk heb ik door te experimenten met de poorten van de versterker nu prima ontvangst.
Daarom is deze cummunity op dit moment nog onmisbaar.
Mij is ook wijs gemaakt dat in de toekomst een mediabox, Cl + module overbodig is omdat het signaal in de juiste vorm naar AOP gestuurd wordt. Ik weet niet goed wat je nog kunt geloven van alle monteurs die zeker wel hun best zullen doen....

Jammer genoeg wordt er tegenwoordig voor veel zaken maar een verklaring verzonnen zonder dat men zich verdiept in de standaarden, specificaties en protocollen. De opmerking over CI+ is duidelijk ook weer gemaakt door iemand die geen idee heeft wat digitale techniek is en waar een CI(+) module nu eigenlijk voor dient.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Frank L. schreef: "Mij is ook wijs gemaakt dat in de toekomst een mediabox, Cl + module overbodig is omdat het signaal in de juiste vorm naar AOP gestuurd wordt. Ik weet niet goed wat je nog kunt geloven van alle monteurs die zeker wel hun best zullen doen.... "

Er zal toch iets moeten zitten om het signaal te decoderen en interactieve TV mee te kunnen aanvragen en sturen en om opnames op te slaan en weer te kunnen bekijken en anders hoeft Ziggo ook nu niet een nieuwe box te testen.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Be rt wrote:
Frank L. schreef: "Mij is ook wijs gemaakt dat in de toekomst een mediabox, Cl + module overbodig is omdat het signaal in de juiste vorm naar AOP gestuurd wordt. Ik weet niet goed wat je nog kunt geloven van alle monteurs die zeker wel hun best zullen doen.... "

Er zal toch iets moeten zitten om het signaal te decoderen en interactieve TV mee te kunnen aanvragen en sturen en om opnames op te slaan en weer te kunnen bekijken en anders hoeft Ziggo ook nu niet een nieuwe box te testen.

Zoals het tegen Frank L. is gezegd, zou er dan sprake moeten zijn van vrije zenders. Niet beperkt, zoals nu, maar alle zenders welke worden aangeboden. Dat gaat zeker niet gebeuren, omdat dit naar mijn idee ook niet kan. Ziggo zou dan al naar iedereen dát pakket aan zenders moeten sturen waarvoor deze betaald. Ik kan me dat niet voorstellen. Wellicht gaat het allemaal wat anders werken, wat de techniek gaat razendsnel, zelfs wat te snel als je het mij vraagt, maar ik zie nog niet hoe men zulks als Frank noemt dan moet aanpakken...
0 Kudos