1
Vraag
2
Reageer en help mee
Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes

Ziggo modem aansluiten op signaalversterker? Of rechtstreeks op AOP/splitter? Wat is jouw ervaringen? Praat mee!

Over dit onderwerp is al vaak geschreven, maar verdeeld over verschillende topics en een écht eenduidig antwoord vindt je nergens.

Daarom dit topic, waar iedereen zijn/haar mening en/of ervaringen kan delen over:

of het internetmodem rechtstreeks op het AOP (abonnee overname punt, meestal in meterkast, met groene kabel) al dan niet voorzien van splitter, moet worden aangesloten OF moet het internetmodem op de signaalversterker, waar ook de tv's op zijn aangesloten?

Om te beginnen, internet én tv werken hier prima.
Deze vraag komt dus niet voort uit het feit dat iets niet zou werken.

Bij beide aansluitmogelijkheden werkt het modem zoals het hoort.

Hier is het AOP voorzien van een verdeler van Braun Telecom, de POA-01-UPC opsteeksplitter.
Eén uitgang gaat naar het internetmodem (Connectbox) en één uitgang gaat naar de signaalversterker, de Hirschmann HMV41.

Nu weet ik dat als je het internetmodem op de signaalversterker aan zou sluiten (dan kun je de POA-01-UPC van het AOP afhalen en de versterker rechtstreeks op het AOP aansluiten) dat het modem dan op de minst versterkte ingang van de signaalversterker moet én, volgens Hirschmann, zou er dan zelfs een 3Db signaalverzwakker tussen moeten.
Dat is een kleine opdraai f-connector.

Wat is nu in deze de ultieme wijsheid?

Zodat IEDEREEN met deze vraag nu voor EENS en ALTIJD weet, hoe het Ziggo internetmodem op de BESTE manier aan te sluiten?

Komt u maar!

278 Reacties 278
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Dit zijn mijn modem waarden.

Oud UPC aop >>> versterker >> modem op uitgang 0 Dbmv






Alles werkt als een speer !! ;- ) snelheden prima geen problemen dus.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
De FRA 752 heeft op 0 geen versterking is de oorsprong en de bedoeling.

Maar in de praktijk blijken een bepaalde hoeveelheid FRA's wel een versterking te hebben op de 0.
Hier ook ervaren met al een sterk signaal op de AOP na werkzaamheden, aangesloten zoals altijd op de 0 en een haperend modem.
Monteurs hebben dit ook ervaren bij storingen, ik vermoed dat daar het advies vandaan komt: standaard POA-01 -> modem, dan sluit je de versterker uit die mogelijk toch versterkt.

Maar, uit de praktijk blijkt ook dat het beiden uitstekend kan werken, if it ain't broke, don't fix it en als het niet werkt zoals het moet, dan moet het maar zoals het werkt.:relaxed:
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Be rt wrote:
De FRA 752 heeft op 0 geen versterking is de oorsprong en de bedoeling.

Maar in de praktijk blijken een bepaalde hoeveelheid FRA's wel een versterking te hebben op de 0.
Hier ook ervaren met al een sterk signaal op de AOP na werkzaamheden, aangesloten zoals altijd op de 0 en een haperend modem.
Monteurs hebben dit ook ervaren bij storingen, ik vermoed dat daar het advies vandaan komt: standaard POA-01 -> modem, dan sluit je de versterker uit die mogelijk toch versterkt.

Maar, uit de praktijk blijkt ook dat het beiden uitstekend kan werken, if it ain't broke, don't fix it en als het niet werkt zoals het moet, dan moet het maar zoals het werkt.:relaxed:




Ook de vervelende vraag aan Be rt ( met respect ) waar zijn je uitspraken op gebaseerd ? heb je een meting gezien waar dit uit blijkt?
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Ik heb zojuist de modem op 0 DB aangesloten en de mediabox XL op 2 DB met een verzwakker van 4 DB zodat hij nog maar 1 a 2 DB binnenkrijgt 🙂 eens kijken wat hij dan doet.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Dit heb ik zelf hier ook ervaren met de TC7210.
Zonder versterker 12 dBmV downstream en met versterker op 0 15 dBmV met de nodige haperingen.
Dit komt overéén met de ervaringen van klanten waar monteurs geweest zijn en die van de versterker naar de POA-01 zijn gegaan met het modem en de haperingen kwijt waren.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
De doelstelling is dat er op een modem een signaalsterkte binnenkomt van 0 dBmV en dat uiteraard alle gebruikte coax infrastructuur componenten tussen modem en de optical node in de wijkkast retour geschikt zijn voor de 5 - 65 MHz frequentieband. Dat is immers de frequentieband die door EuroDOCSIS modems gebruikt kan worden voor de upstreams.

Ooit is er initieel door Ziggo (of één van de vele overgenomen toenmalige kabel providers) een coax infrastructuur in de wijken aangelegd met diverse infrastructuur componenten: modulatoren, versterkers, multitabs, verschillende lengtes coax bekabeling en AOP's in de huizen van de klanten. Tijdens die initiële aanleg is als het goed is de boel zodanig afgeregeld dat aan bovenstaande doelstelling kon worden voldaan op alle aansluitingen in de wijk waarbij uiteraard ook rekening werd gehouden met het destijds geldende aansluitingsvoorschrift voor het aansluiten van een modem op het AOP in de wijk.

In mijn huis werd bijvoorbeeld initieel een tweegats AOP van Siemens geplaatst met een aparte Radio en TV aansluiting, dus zal het voormalige Multikabel een splitter hebben geleverd aan de klanten die ook Kabel Internet af namen en aangezien iedere splitter ook voor signaalsterkte verlies zorgt zal het voormalige Multikabel er ook voor gezorgd hebben dat de signaalsterkte binnen het coaxsegment zodanig was afgeregeld dat het verlies door die splitter werd gecompenseerd zodat nog steeds aan bovenstaande doelstelling werd voldaan.

Ondertussen zijn we vele overnames en fusies verder en ook zijn de installatie voorschriften qua te gebruiken netwerk componenten nog wel eens verandert. Zoals hierboven al terecht werd opgemerkt heeft het voormalige Ziggo bijvoorbeeld op enig moment een installatiepakket aan de klanten geleverd met daarin een FRA-752/N versterker en instructies om het modem aan te sluiten op de 0 dB uitgang. Ook zijn er allerlei andere varianten geweest met diverse soorten eengats AOP's met daarop diverse soorten splitters inclusief bijbehorende verschillende aansluit instructies waarbij de klanten soms wel zelf de boel moesten vervangen inclusief het AOP en soms mocht de klant dat dan weer niet zelf doen of was het volgens de helpdesk de schuld van de klant als de boel niet werkte terwijl men zich gewoon aan de aansluit instructies had gehouden.

Ook lachwekkend zijn de verhalen die door Ziggo verzonnen worden voor het vervangen van AOP's bij klanten. De werkelijke reden waarom dat gebeurd is om voorbereid te zijn op het in gebruik kunnen nemen van nieuwe frequentie gebieden in de hogere frequentiebanden. Zo had men bij EuroDOCSIS 3.0 op enig moment de intentie om ook het gebied van 862 MHz - 1006 MHz te gaan gebruiken voor doorgifte van downstreams. Dan geldt natuurlijk wel dat ook alle gebruikte infrastructuur componenten ook voor doorgifte van dat deel van de frequentieband geschikt moeten zijn, dus wordt er bij een klantbezoek ook het AOP en de eventuele splitter vervangen. Dat hogere frequentiegebied is echter tot op dag van vandaag nog nooit in gebruik genomen, dus werkt een AOP dat geschikt is voor de doorgifte tot 862 MHz net zo goed en zijn die AOP's met bijbehorende splitters niet "versleten".

Voor DOCSIS 3.1 wordt de te gebruiken frequentieband nog verder vergroot, dus heeft men nu weer een andere AOP gekozen voor het installatie voorschrift en wordt nu ook aangegeven dat je het modem niet meer mag aansluiten op een versterker omdat vele destijds door Ziggo goedgekeurde consumenten versterkers maar geschikt zijn tot 862 MHz. Dat Ziggo op termijn plannen heeft om iets te gaan doen met DOCSIS 3.1 wil echter niet zeggen dat een configuratie met een EuroDOCSIS 3.0 modem aangesloten op een dergelijke versterker nu opeens fout zou zijn en niet meer goed zou kunnen functioneren. Dat denken ze misschien bij de Ziggo helpdesk, maar is onzin.

Zoals sommigen al aangaven als het nu goed werkt en de downstream signaalsterkte op het modem is rond de 0 dBmV en de upstream signaalsterkte blijft mooi constant onder de 49 dBmV, dan er vooral vanaf blijven. Tegen de tijd dat Ziggo daadwerkelijk DOCSIS 3.1 modems gaat leveren aan klanten komen ze vanzelf langs om de componenten te vervangen die niet voldoen aan de technische eisen voor doorgifte van de frequentie band.

Conclusie: gebruik de signaalsterktes die het modem van Ziggo zelf rapporteert om te voldoen aan bovenstaande doelstellingen. Als het signaal te sterk is gebruik je een door Ziggo geadviseerde splitter en anders sluit je het modem aan op een versterker waarbij je er wel op let dat de gebruikte uitgang zorgt voor een 0 dBmV downstream signaalsterkte op het modem en retour geschikt is voor het upstream. Ook hoeft het modem niet persé in de meterkast te staan zolang maar aan de signaal doelstellingen wordt voldaan.
Verwijderd account
Niet van toepassing
King006 wrote:
Ik heb zojuist de modem op 0 DB aangesloten en de mediabox XL op 2 DB met een verzwakker van 4 DB zodat hij nog maar 1 a 2 DB binnenkrijgt 🙂 eens kijken wat hij dan doet.

Hallo King006 ,
Bij de Mediabox XL is het heel simpel te controleren:
De signaalkwaliteit moet uitmuntend zijn en de signaalsterkte goed.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
N.N. wrote:

King006 wrote:
Ik heb zojuist de modem op 0 DB aangesloten en de mediabox XL op 2 DB met een verzwakker van 4 DB zodat hij nog maar 1 a 2 DB binnenkrijgt 🙂 eens kijken wat hij dan doet.
Hallo King006 ,
Bij de Mediabox XL is het heel simpel te controleren:
De signaalkwaliteit moet uitmuntend zijn en de signaalsterkte goed.

Dat staat hier prima:





Modem waardes zijn nu:



Verwijderd account
Niet van toepassing
King006 wrote:

N.N. wrote:

King006 wrote:
Ik heb zojuist de modem op 0 DB aangesloten en de mediabox XL op 2 DB met een verzwakker van 4 DB zodat hij nog maar 1 a 2 DB binnenkrijgt 🙂 eens kijken wat hij dan doet.
Hallo King006 ,
Bij de Mediabox XL is het heel simpel te controleren:
De signaalkwaliteit moet uitmuntend zijn en de signaalsterkte goed.
Dat staat hier prima:




Hallo King006 ,
dan is de box nu dus goed aangesloten en de modem derhalve ook.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
N.N. wrote:

King006 wrote:

N.N. wrote:

King006 wrote:
Ik heb zojuist de modem op 0 DB aangesloten en de mediabox XL op 2 DB met een verzwakker van 4 DB zodat hij nog maar 1 a 2 DB binnenkrijgt 🙂 eens kijken wat hij dan doet.
Hallo King006 ,
Bij de Mediabox XL is het heel simpel te controleren:
De signaalkwaliteit moet uitmuntend zijn en de signaalsterkte goed.
Dat staat hier prima:



Hallo King006 ,
dan is de box nu dus goed aangesloten en de modem derhalve ook.

N.N.,


We gaan het meemaken 😉 ik heb net mijn reactie nog even gewijzigd met de modem waardes erin.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
dan is de box nu dus goed aangesloten en de modem derhalve ook.

De laatste conclusie is prematuur.
Wat geeft:
http://www.dslreports.com/speedtest

Moet gelijk zijn aan je abo-snelheid op een
bekabeld en rechtstreeks op je Ziggo Modem/Router aangesloten PC of Laptop.
Dan is dat ook ok.

Gr Han
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
hanh wrote:

dan is de box nu dus goed aangesloten en de modem derhalve ook.
De laatste conclusie is prematuur.
Wat geeft:
http://www.dslreports.com/speedtest

Moet gelijk zijn aan je abo-snelheid op eenbekabeld en rechtstreeks op je Ziggo Modem/Router aangesloten PC of Laptop.
Dan is dat ook ok.

Gr Han


Wij halen hier zowel bekabeld als via WiFi netjes 200/20.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nou, dan is je Internetverbinding met Ziggo ook ok.
Des te beter en houden zo.
Gr Han
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
ArChie.DVB wrote:


Conclusie: gebruik de signaalsterktes die het modem van Ziggo zelf rapporteert om te voldoen aan bovenstaande doelstellingen. Als het signaal te sterk is gebruik je een door Ziggo geadviseerde splitter en anders sluit je het modem aan op een versterker waarbij je er wel op let dat de gebruikte uitgang zorgt voor een 0 dBmV downstream signaalsterkte op het modem en retour geschikt is voor het upstream. Ook hoeft het modem niet persé in de meterkast te staan zolang maar aan de signaal doelstellingen wordt voldaan.




Helemaal mee eens goed verhaal , dat van die hogere frequenties wist ik wel maar had ik niet aan gedacht en daar heb je een punt !!
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Voor mij resumerend ook naar de TS toe is dat je de diverse manieren kan gebruiken en het verhaal van ArChie.DVB is erg goed geschreven en zeer duidelijk.

Ik kies voor de versterker optie en als mijn versterker qua frequentie bereik niet meer zou voldoen dan koop ik er een die er wel aan voldoet.
Alles draait bij mij al jaren zo en vanuit mijn kennes van signaalgedrag en mijn opleidingen die ik heb gevolgd betreffende cai technieken denk ik te kunnen zeggen dat wat ik doe goed is.

Haperende verbindingen , blokjes in beeld , sneeuw ruis in beeld heeft altijd te maken met signaal niveaus die niet in orde zijn.

Het enige wat ik nog wel eens getest wil zou willen zien is of de signaalwaarden die door het modem aangegeven worden wel exact hetzelfde zijn als dat je het zou meten met een gekalibreerde signaalmeter , een waar je de netten mee sweept en tot een tiende dbmv nauwkeurig is.

Iemand van de monteurs van Ziggo die mee lezen 😉 ( als dat zo is ? ) die zich geroepen voelt om zo een testje te doen en foto's er van hier plaatsen ?
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ronihd wrote:
Het enige wat ik nog wel eens getest wil zou willen zien is of de signaalwaarden die door het modem aangegeven worden wel exact hetzelfde zijn als dat je het zou meten met een gekalibreerde signaalmeter , een waar je de netten mee sweept en tot een tiende dbmv nauwkeurig is.


Ik had toen ik mijn vorige reactie schreef niet zoveel tijd, maar ik had nog wat metingen willen toevoegen die ik eind 2016 gemaakt had met behulp van de AVM FRITZ!WLAN Repeater DVB-C op de diverse aansluitingen van het AOP en de door Ziggo geleverde splitter. Dit is geen gekalibreerde signaalmeter, maar geeft toch een goede indruk van de signaalniveaus. Daarvoor meet deze Repeater DVB-C op iedere frequentie van 50 tot 900 MHz met een interval van 1 MHz.

Allereerst de meting rechtstreeks op mijn ééngats AOP, type DIO-01:

In die periode namen de downstreams in mijn coaxsegment het frequentiegebied van 274 tot 394 MHz in beslag. Te zien is dat het signaal op die frequenties een sterkte had van ongeveer tussen de 1 en 3 dBmV.

De Ziggo vervangingsmonteur die het nodig vond om de oude TRAS-1000/B te vervangen door deze DIO-01 (haalde overigens niets uit voor de signaal problemen die waren ontstaan na onderhoud in de wijk) vond het ook nodig dat er op die DIO-01 een UMU-1000T splitter te plaatsen omdat dat op dat moment kennelijk het geldende installatie voorschrift van Ziggo was.

Onderstaand de meetresultaten op de aansluitingen van deze UMU-1000T splitter. Eerst op de RADIO/TV aansluiting (de aparte RADIO aansluiting is via de schakelaar uitgeschakeld):


Te zien is dat er sprake is van een klein verlies qua signaalsterkte wat natuurlijk te verwachten was.

Vervolgens de meetresultaten op de DATA aansluiting:

Te zien is dat er sprake is van een behoorlijk verlies op de DATA aansluiting. Gezien onderstaande specificaties van de UMU-1006T was ook dat te verwachten:



Maar hetgeen deze vervangingsmonteur heeft achtergelaten is gezien het ingangssignaal op mijn AOP niet bepaald geschikt voor het aansluiten van een modem door de hoge demping. In feite had hij er dan ook voor moeten zorgen dat het signaal op mijn AOP een sterkte had van +10 dBmV zodat het uitgangssignaal op de DATA aansluiting op 0 dBmV uitkomt wanneer de UMU-1006T is geplaatst. Voor deze aansluiting op het coaxsegment kan daarom beter de UMU-1006T worden verwijderd en de Technetix FRA-752/N versterker rechtstreeks worden aangesloten op de DIO-01 en het modem op de 0 dB uitgang van de versterker.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Ik heb vanochtend de modem op 0 DB aangesloten en de mediabox XL op 2 DB in combi met een signaal demper van 4DB. Er blijft voor de mediabox XL dan ongeveer 2 DB over. Vanavond hing het beeld kort (10 sec) stil op RTL4 en nog geen 10 minuten later heel kort (ook 10 sec) blokken op NPO 3.

Het lijkt er sterk op dat de mediabox XL van Ziggo bij ons “overstuur” raakt door het signaal en dan gekke dingen gaat doen, dit terwijl de diagnostiek pagina geen gekke waardes laat zien en als ziggo de box uitleest is ook alles goed.

Raar maar waar dus! Morgen maar weer de mediabox XL op 0 DB zetten en de modem op 2 DB om te kijken wat er dan gebeurd.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
King006 schreef: "Het lijkt er sterk op dat de mediabox XL van Ziggo bij ons “overstuur” raakt door het signaal en dan gekke dingen gaat doen, dit terwijl de diagnostiek pagina geen gekke waardes laat zien en als ziggo de box uitleest is ook alles goed."

Dat is een veel voorkomend euvel, jij veroorzaakte het door een hogere versterking, maar vaak is de oorzaak werkzaamheden in de straat, wijk of regio die een Mediabox XL die het jaren goed doet ineens overstuurt.

Ik kon een jaar lang met 35 meter coax 3 mediaboxen en een modem zonder storingen en zonder versterker.
Nu is het signaal weer lager, is er nog meer coax kabel en is de versterker weer terug om de upstream van de Mediaboxen XL in orde te houden.
Ik heb een apart modem, maar bij haperingen in replay, on-demand en apps, en de signaalsterkte in Goed op de Mediabox XL heb ik naar de downstream en upstream gekeken en de upstream was in de 50, versterker er weer tussen en de haperingen waren weg.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Be rt,

Bedankt voor de informatie! 😉 Ik heb zojuist de modem op poort 2 gehangen en de mediabox XL weer op poort 1. Het is namelijk raar dat de box 'raar' gaat lopen doen sinds hij op poort 2 zit.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
King006 wrote:
Be rt,

Bedankt voor de informatie! 😉 Ik heb zojuist de modem op poort 2 gehangen en de mediabox XL weer op poort 1. Het is namelijk raar dat de box 'raar' gaat lopen doen sinds hij op poort 2 zit.


Het verschil is 2 dbmv tussen de poort 1 en 2 .

Dat is eigenlijk weinig , maar als het signaal te sterk is kan de tuner rare dingen gaan doen , maar wat is eigenlijk raar ? kan je de symptomen omschrijven ?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic