1
Vraag
2
Reacties
S C H E F

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ziggo giganet Sagemcom modem in combinatie met Deco x50 set. Bereik de snelheden niet

Beste allemaal, ben helaas niet technisch aangelegd en heb niet veel verstand van netwerken/modems e.d.

Ik heb ben sinds gister in het bezit van een Sagemcom modem en heb 3 deco x50’s aangeschaft om in mijn hele huis een goede maar vooral ook snelle wifi verbinding te hebben. Helaas heb ik slechts een snelheid 400 mbps boven in huis met behulp van de deco’s. Enkel het wifi signaal van de ziggo modem heeft een heel zwak bereik boven. Mijn hoofdaansluiting zit in de meterkast. Daar heb ik dus ook mijn giganet modem geplaatst. De eerste Deco heb ik middels een kabel aangesloten op het modem. De andere twee staan respectievelijk in de woonkamer en eentje in de studeerkamer op de eerste verdieping. De wifisnelheid in mijn woonkamer is niet veel beter dan boven. Wat doe ik verkeerd? Moet ik mijn modem in de bridgestand laten zetten? De deco staat ingesteld op wifi-router. Moet ik deze anders naar access point zetten? Ter aanvulling ik heb een internetkabel vanuit mijn meterkast naar de eerste verdieping. Deze kabel heb ik aangesloten op de deco achter mijn sagemcom en de aansluiting boven, op de deco op de studeerkamer aangesloten (eerste verdieping). Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik een betere wifisnelheid in huis kan creëren met deze middelen. Hartelijk dank!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
S C H E F
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Hoi Rikst, het probleem is redelijk opgelost nu. De ziggo modem staat op bridge nu, het bereik is al aanzienlijk verbeterd in huis. Nog niet optimaal natuurlijk maar ik ben tevreden. Wat mij betreft kan de topic gesloten worden. Iedereen die gereageerd heeft op mijn vragen bedankt! 

Bekijk in context

12 Reacties 12
Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

je kunt in de modeminstellingen de wifi uitzetten van je modem, doe dit. http://192.168.178.1/ > inloggen met modemwachtwoord, staat onderop je modem

de deco's moeten inderdaad in ap-modus.

 

wat voor snelheid haal je met kabel rechtstreeks op je modem?

 

zou je een foto kunnen plaatsen van de hoofdaansluiting?

S C H E F
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Hoi Gio, ik heb mijn wifi op de modem uitgezet en de deco x50’s op access point. Samen met een ziggo medewerkster nog naar gekeken. (Gebeld) mijn snelheid boven is met 3/4 afgenomen. Helaas kon de ziggo medewerkster mij niet verder helpen aangezien zij dit type Deco niet ondersteunen. Maw ik zet zowel mijn modem als deco terug op wifi. Ga denk ik dan maar mijn abbo weer aanpassen. Dank voor je reactie

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

 

Dat zou toch wel iets sneller moeten kunnen met de Deco's X50.

Mogelijk kan @Pasi nog eens meekijken, die weet veel van de Deco's.

Er zijn nog wat andere instellingen die de snelheid beïnvloeden van je Deco's.

 

Wat voor muren en plafonds heb je en wat voor materiaal onder vloerbedekking of laminaat?

Beton of hout of zilverfolie?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@S C H E F  schreef:

Beste allemaal, ben helaas niet technisch aangelegd en heb niet veel verstand van netwerken/modems e.d.

Ik heb ben sinds gister in het bezit van een Sagemcom modem en heb 3 deco x50’s aangeschaft om in mijn hele huis een goede maar vooral ook snelle wifi verbinding te hebben. Helaas heb ik slechts een snelheid 400 mbps boven in huis met behulp van de deco’s. Enkel het wifi signaal van de ziggo modem heeft een heel zwak bereik boven. Mijn hoofdaansluiting zit in de meterkast. Daar heb ik dus ook mijn giganet modem geplaatst. De eerste Deco heb ik middels een kabel aangesloten op het modem. De andere twee staan respectievelijk in de woonkamer en eentje in de studeerkamer op de eerste verdieping. De wifisnelheid in mijn woonkamer is niet veel beter dan boven. Wat doe ik verkeerd? Moet ik mijn modem in de bridgestand laten zetten? De deco staat ingesteld op wifi-router. Moet ik deze anders naar access point zetten? Ter aanvulling ik heb een internetkabel vanuit mijn meterkast naar de eerste verdieping. Deze kabel heb ik aangesloten op de deco achter mijn sagemcom en de aansluiting boven, op de deco op de studeerkamer aangesloten (eerste verdieping). Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik een betere wifisnelheid in huis kan creëren met deze middelen. Hartelijk dank!


Hallo,


Alhoewel 400 mbps voor alle internet zaken méér dan voldoende is, zou het nog sneller kunnen. Nu heb ik geen X50 en kan nu zo 1-2-3 niet achter halen wat de X50 als backhaul ( leest u de Leidraad ! ) heeft, maar ik kan u wel wat tips geven. Overigens geeft u zelf al de juiste richting aan 👍.

---1 : Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

Staan de Deco's in AP mode, dan moet de ZMR in router mode !


---2 : Zoals gezegd, weet ik niet of de X50 een aparte backhaul heeft, maar het bedraad aansluiten van het 2de en/of 3de Deco station geeft bijna altijd een betere/stabieler onderlinge verbinding, wat u weer een betere/stabieler internet verbinding oplevert.

 

---3 : Als u veel verandert aan de opzet/aansluiten van de Deco's is het vaak beter, om de hele set te resetten en opnieuw in te stellen ( u weet al hoe dat moet, dus is het vaak binnen 10 minuten gedaan 😞

Reset de Deco's als volgt :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.

Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco set in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.


---4 : Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

S C H E F
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Beste Pasi, de bovenstaande instructies heb ik vanochtend toegepast op de ZMR (wifi uit) en deco’s AP stand. Ik heb samen met een zeer vriendelijke dame van het ziggo callcenter alles zorgvuldig doorgenomen. De dame was erg geduldig en heeft de tijd genomen om mij te helpen. Helaas gaf zij aan, nadat ik aangaf dat de snelheid nog slechter was, mij verder niet kon helpen. Zij had slechts ervaring met de M4. Dank in ieder geval Gio, Bert en Pasi voor jullie reacties!! 🙏

Ik ga op een rustig moment een nieuwe poging wagen. Mijn vrouw en ik werken regelmatig thuis

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@S C H E F  schreef:

Beste Pasi, de bovenstaande instructies heb ik vanochtend toegepast op de ZMR (wifi uit) en deco’s AP stand. Ik heb samen met een zeer vriendelijke dame van het ziggo callcenter alles zorgvuldig doorgenomen. De dame was erg geduldig en heeft de tijd genomen om mij te helpen. Helaas gaf zij aan, nadat ik aangaf dat de snelheid nog slechter was, mij verder niet kon helpen. Zij had slechts ervaring met de M4. Dank in ieder geval Gio, Bert en Pasi voor jullie reacties!! 🙏


Als de X50 net zoals de M4 geen eigen/aparte backhaul heeft ( = onderlinge verbinding met andere Deco's ), dan gaat het met wifi onderling koppelen ten koste van de data doorvoer van de gebruiker. Bij de M4 is dat zo'n 50%. Vandaar dat bekabeld aansluiten van zoveel mogelijk stations, o.a. bij de M4 ( en misschien ook X50 ) juist grote voordelen brengt.


Had u de set al gereset ( zoals hieronder beschreven ) ?

Kan het apparaat waarmee u test wel een hogere snelheid aan?

 

Als u bekabeld op de ZMR ( SagemCom ) test, welke snelheid haalt u dan?

Had u de Leidraad voor TP-Link DECO al gelezen ?

 

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

welke snelheid hoort bij jouw abonnement?

S C H E F
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Smartwifi appSmartwifi appSmartwifi appSmartwifi app

S C H E F
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Zoals u kunt zien is zmr snelheid bekabeld optimaal. Gek genoeg komt er boven amper een wifisignaal door van de zmr alleen. Ik heb de snelheid getest in de gang bij de meterkast, waar de zmr staat. Ik heb 1 beco extra bekabeld, die staat in de studeerkamer. Enkel de beco in de woonkamer is niet bekabeld. Het is ook een heel gedoe om hier evt nog een kabel heen te trekken. Ik had de leidraad ook bekeken. 

S C H E F
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

1000 mbps

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @S C H E F, het is hier stil gebleven zie ik. Je wilt natuurlijk alles uit je verbinding halen. Bekabeld op het modem gaat het inderdaad goed zie ik. Ik begrijp dat inmiddels 2 van 3 deco's bekabeld aangesloten zijn? Is de snelheid op de beide bekabelde deco's nu goed en gaat het enkel mis op de deco in de woonkamer?

S C H E F
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Hoi Rikst, het probleem is redelijk opgelost nu. De ziggo modem staat op bridge nu, het bereik is al aanzienlijk verbeterd in huis. Nog niet optimaal natuurlijk maar ik ben tevreden. Wat mij betreft kan de topic gesloten worden. Iedereen die gereageerd heeft op mijn vragen bedankt! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic