Vraag
Reacties
dipswitch
Level 7

Ziggo gaat nu toch glasvezelverbindingen aanbieden

Tot mijn grote verbazing (alhoewel er laatst al een dochteronderneming van liberty global glas leek te gaan aanbieden) lees ik dat ziggo nu in bepaalde nieuwbouwwijken glasvezelverbindingen gaat opleveren:

https://tweakers.net/nieuws/183660/ziggo-sluit-huizen-nieuwbouwwijken-op-glasvezel-aan-maar-snelheid...

Een bijzondere ontwikkeling, gezien er zoveel is geïnvesteerd in coax/docsis.

Na het artikel gelezen te hebben, blijft bij mij vooral de vraag hangen hoe de fysieke verbinding eruit zal komen te zien. We lezen: "Deze glasvezelaansluitingen zullen in ieder geval 'voorlopig' dezelfde maximumsnelheden bieden als het bedrijf nu al hanteert. Dit omdat Ziggo de bestaande modems blijft gebruiken, die nog steeds een stukje 'ouderwetse' coaxkabel vereisen voor hun aansluiting." Dus er worden docsis modems op de glasvezelaansluitingen gebruikt. Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Een optical->coax 2-weg converter met daarop een docsis modem? Wellicht dat iemand hier meer over weet te vertellen?

0 Kudos
21 Reacties 21
Meldingen
Aan Uit
BertM3
Level 9

Dat is gewoon marketing dus.

Je hebt nu ook al 'hybrid fiber coax' dwz glasvezel naar je wijkcentrale. Dat is dus eigenlijk hetzelfde. 

Verder heeft het dus totaal geen nut want de beperking zit hem voornamelijk in dat laatste stukje coax. (lage upload, veel latency & jitter, storingsgevoelig)

0 Kudos
dipswitch
Level 7
Topicstarter

Nee dit is niet hetzelfde, het gaat hier om "Ziggo gaat de komende week een aantal nieuwbouwwoningen in Rotterdam voorzien van fiber to the home", dus fiber to the home. Dwz. een fysieke glasvezelaansluiting in de woning. De conversie van glas naar coax vind niet plaats in een wijkcentrale maar bij de gebruiker thuis. Waarmee mijn vraag overeind blijft: hoe ziet die conversie (da-ad-converter) eruit?

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@dipswitch er zal nu in de woning een fiber naar coax converter worden geplaatst dus geen reguliere AOP.

Wat nu in de straatkast of wijkcentrale zit zal dan in de woning worden geplaatst. @BertM3 heeft dan ook deels gelijk.

Hoe dit er uit gaat zien geen idee, er zijn meerdere sfp naar coax module's te vinden.

Screenshot_20210626-162909_Chrome.jpg

0 Kudos
BertM3
Level 9

Dan zal je inderdaad iets van een media converter met coax nodig hebben. Waarschijnlijk vanwege de TV?

Bij een gewone ONT heb je meestal gewoon fiber in en RJ45 uit. Als je de beschikken hebt over een router of switch met SFP poorten dan kan je vaak ook gewoon een fiber module gebruiken.

Die ONT's zijn niks bijzonders, ze vertalen gewoon fiber naar RJ45 en that's it.

Bij TV's zou je het ook terug moeten vertalen naar frequenties dat word alweer iets lastiger.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@BertM3 in dit geval naar coax niet enkel voor TV voor alles, en inderdaad is dat het zwakke punt.

De catv converters bij de eerste glasvezel providers zoals concepts en Lijbrandt moesten regelmatig worden vervangen. De mediaconcerters die hier worden toegepast zullen ook de frequenties voor het internet moeten doorgeven. De huidige connectboxen moeten hierop worden aangesloten, vermoedelijk via een splitter zoals nu met een 'gewone' AOP het geval is. Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat er direct een reguliere router op kan via een rj45 aansluiting.

0 Kudos
BertM3
Level 9

Het enige zou dan zijn dat je veel minder last van ruis hebt etc. Want die werkt niet door op een glasvezel kabel. Je kan dus ook geen last van de buren hebben enz.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

zolang er een coax kabel naar de modem gaat moet deze wel goed afgeschermd zijn dat zal het zwakke punt blijven.

0 Kudos
BertM3
Level 9

Nee dat klopt, maar dat heb je wel beter in de hand. Je hoeft namelijk alleen maar je eigen systeem up to date te houden. Bij mij is alles vervangen maar ik gok dat de rest van de straat gewoon nog oude AOP's gebruikt bijvoorbeeld en evt ruis kan zo alsnog bij je binnen komen. Beter zou natuurlijk zijn internet en TV scheiden en gewoon een RJ45 of SFP+ uitgang er op.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Zolang Ziggo Docsis en DVB blijft gebruiken zal dat niet gebeuren.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@BertM3  schreef:

Verder heeft het dus totaal geen nut want de beperking zit hem voornamelijk in dat laatste stukje coax. (lage upload, veel latency & jitter, storingsgevoelig)

(lage upload, veel latency & jitter, storingsgevoelig)

Dat gaat er met Docsis 3.1 bij al je genoemde onderwerpen gelukkig heel anders uitzien.

De upload omhoog, en de latency sterk naar beneden en veel minder storingsgevoelig.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Bert  schreef:

@BertM3  schreef:

(lage upload, veel latency & jitter, storingsgevoelig)

Dat gaat er met Docsis 3.1 bij al je genoemde onderwerpen gelukkig heel anders uitzien.

De upload omhoog, en de latency sterk naar beneden en veel minder storingsgevoelig.

Dat moeten we nog maar zien. Of gaan ze eindelijk van de 3, 4 en 5G frequenties af het is door eigen toedoen dat hier last van is.

0 Kudos
dipswitch
Level 7
Topicstarter

Je begrijpt kennelijk niet helemaal wat er speelt @RoWi. : om te beginnen is de converter die je laat zien de helft van een kit, te weten deze:
https://www.markertek.com/product/f-rf-txrxmn21550/thor-fiber-f-rf-txrx-mn2-1550-rf-over-sc-apc-opti...

Dit is een oplossing om bi-directioneel een lange afstandsbrug te slaan tussen twee rf kabels met een spectrum doorlopend tot ~900mhz. Dit is NIET waar het artikel over gaat:

Zoals ik mag begrijpen uit het artikel gaat ziggo niet met zo'n rf brug-concept werken, maar een ftth verbinding leveren. Dus aan de "ziggo" kant RJ45 of glas direct in een switch/fiber router, aan de "klant" kant een bi-directionele optical->rf converter die zowel het dvb-c als docsis omzet, zowel up- als downstream. Dus zie het als een DA-AD-converter, maar dan zeer breedbandig.

Dit zijn twee verschillende concepten. Het bijzondere vh artikel is dat ziggo door een ftth verbinding op te leveren zich eigenlijk als "glasvezelboer" gaat manifesteren. De vraag is dan ook, want daar wordt in het artikel over gezwegen, of tv diensten bij zo'n ftth verbinding nog via dvb-c worden geleverd, of dat het volledig iptv wordt, bijvoorbeeld icm horizon devices.

Daarnaast bestaat er het concept om uni-directioneel dvb-c over glas te leveren. Dit is iets wat kpn (reggefiber) vroeger deed , en nu nog wordt aangeboden door Trined. Dit gaat echter weer over een heel andere manier van werken. Hierbij wordt namelijk een 2e fiber dedicated aangelegd enkel voor dvb-c. Hierop sluit men (althans bij Trined) een Huawei fiber->dvb-c converter aan. Dus weer een soort van zeer breedbandige da-converter. 

Terugkomend op ziggo's glasvezel avonturen: het grote verschil van het verplaatsen van de fiber -> coax converter van wijkcentrale naar de klant is dat de klant hiermee niet meer een heel coax segment deelt met de wijk, maar één hele dedicated glasvezelkabel per abonnee tot de beschikking heeft. Dat is nou net het idee van ftth. Wat natuurlijk overblijft is de overboeking in de wijkcentrale waar alle fibers samenkomen. Maargoed, dat is iets wat je blijft houden.

Dus geen "verlenging" van he

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@dipswitch dan heb ik het verkeerde plaatje gebruikt. 

We bedoelen hetzelfde de glasvezel is enkel de signaal drager tot in de meterkast  niks meer niks minder. Dit wordt dan met een  converter omgezet naar DVB-C en docsis waar de gebruikelijke connectbox op komt. Als je met DA converters Digitaal naar Analoog bedoeld begrijp je het ook niet er is niks analoog aan DVB-C.

Mogelijk wordt iets als dit gebruikt.

http://www.pbnglobal.com/en/products/dpon

KPN heeft de tweede vezel (dvb) nooit en te nimmer gebruikt, dat heb ik je al eerder gezegd. De door hun opgeslokte bij het (opgedoekte) Telfort onder gebrachte providers leverden DVB-C via een tweede vezel, inderdaad wat Trined nog doet, net zoals Jonaz.

Het NRC artikel is in mijn ogen duidelijker. Al wordt er dan een andere signaal drager gebruikt blijft ziggo voorlopig nog een Kabel (lees Docsis) provider, geen glasvezel provider zoals de overigen, althans nog niet.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/25/ziggo-verruilt-kabel-in-aantal-steden-voor-glasvezel-a4048820

Vooral dit stukje.

Via glasvezel zal Ziggo voorlopig dezelfde maximumsnelheden blijven bieden. Er komt dus geen apart ‘fiber’-aanbod. De verklaring: Ziggo blijft bestaande modems gebruiken. Daarom loopt er vanuit de meterkast toch nog een stukje coax-kabel de woning in. Met nieuwe glasvezelmodems kan de snelheid in de toekomst verder opgevoerd worden.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Wat blijkt nu zo nieuw is het niet, Ziggo levert ook aan consumenten via glasvezel.

https://ktwaalre.nl/providers/

dipswitch
Level 7
Topicstarter

Da-converter is wellicht niet een juiste omschrijving, gezien nu alle analoge diensten van de kabel verdwijnen. Media-converter zou beter passen. Maargoed, dat zijn details.

Dat kpn nooit dvb-c heeft gebruikt is onjuist.  Sinds 2005 is kpn volledig eigenaar van Telfort. En zover ik kan vinden heeft kpn in 2015 besloten te stoppen met het dvb-c deel:
"Daarna was het KPN die het uitrolde onder de naam ITNS"
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/50087153#50087153

Terug naar het fiber verhaal: zoals het artikel leest gaat men een optical->coax converter gebruiken als tussenoplossing, maar het artikel suggereert ook dat in de toekomst een glasvezelmodem aan de orde kan zijn (dus geen dvb-c / coax meer): "Met nieuwe glasvezelmodems kan de snelheid in de toekomst verder opgevoerd worden"

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Toch is die term mediaconverter een belangrijk detail. Net zo goed dat de door Ziggo gebruikte term Booster voor het verbeteren van Wifi uit den boze is en volkomen onjuist.

In die reactie wordt niet KPN de provider bedoeld, maar de Netwerk beheerder een heel ander bedrijfstak. DVB-C is in 2018/19 uitgefaseerd  vanaf 2016 werdt dit niet meer aan nieuwe Telfort klanten geleverd. KPN de provider heeft het simpelweg nooit geleverd aan zijn klanten, Ik heb zelf bewust vanwege deze mogelijkheid juist voor Telfort gekozen, naast de prijs uiteraard.

Dat laatste stukje heb ik uiteraard ook gelezen en leg de nadruk maar op "in de toekomst" dat kan nabij en ver zijn, en dat zal eerder ver zie maar eens hoe lang KPN Netwerk NL en de andere netwerkbeheerders al bezig zijn. En nog is er geen landelijke dekking.

https://www.stratix.nl/glaskaart/

Wel weer een heel foute term "glasvezel modem", die functie heeft de mediaconverter die licht omzet in electriciteit, er zijn geen modems (modulator/demodulator nodig, een router is voldoende. Enkel als Ziggo vast blijft houden aan Docsis zal er een modem/router nodig blijven.

Er zal nog heel wat water door de rivieren moeten stromen voor alle coax is verdwenen.

0 Kudos
dipswitch
Level 7
Topicstarter

We hebben het over KPN als "bedrijf" zijnde. Wat maakt dat kpn weldegelijk, doordat ze reggefiber en telfort hebben overgenomen, dvb-c heeft geleverd. Dat jij je bij iedere reactie enkel richt op kpn als provider zijnde is je eigen keuze. Dit veranderd niets aan het feit dat, nogmaals, KPN als bedrijf zijnde dvb-c over glas leverde, en de infrastructuur daarvoor voor een bepaalde tijd heeft onderhouden. Dat er bepaalde bedrijfselementen zijn die zich hier wel of niet mee hebben beziggehouden is niet belangrijk en voegt ook niets toe aan de dialoog.

Wat betreft terminologie, als je bij iedere benaming van een product van een isp gaat kijken of deze daadwerkelijk overeenkomt met de functie, dan heb je een zwaar leven. Internet providers (dan bedoel ik het particuliere aanbod van producten) gebruiken "vereenvoudigde" of "populaire" termen vaak omdat dit beter te begrijpen is voor de gemiddelde afnemer. Als je met ziggo zakelijk om de tafel gaat zitten beloof ik je dat er veel correcter en inhoudelijker wordt gereageerd. Zolang het gaat over internetlijntjes die koos en bets voorzien van facebook (niets ten nadele) dan moet je het met de gebruikte versimpelde terminologie doen.

-ontopic: Toch apart dat een firma als Ziggo, welke haar oorsprong kent in coax/docsys/"centrale antenne" (zoals we dit vroeger noemde) nu dan toch, tenminste een luik openzet, naar iets anders dan puur docsis.  Ergens natuurlijk ook logisch, gezien glas uitrollen tegenwoordig een stuk goedkoper is dan 20 jaar geleden (ik verbaas me over de snelheid en eenvoud die dit proces tegenwoordig omhelst). De tijd dat men losse fibers door mantelbuizen blies van wijkcentrale naar eindgebruiker lijkt ver voorbij. Tegenwoordig zie ik kant en klare glasvezelkabel (twee fibers in een kunststof mantel) op grote rollen gebruikt worden. Waarbij moet worden opgemerkt dat, hoewel glasvezel op zichzelf zeer kwetsbaar is, moderne kabels behoorlijk wat kunnen hebben. Ik zie de graafploegen met de kabels in de weer alsof het coax is; er wordt aan getrokken  en mee gegooid. Toch blijft het kennelijk allemaal functioneren. Ook in de wereld van glasvezel staat de techniek natuurlijk niet stil.

0 Kudos
franske1958
Level 8

Erg benieuwd hoe Ziggo dat in de praktijk wil gaan doen. Gaat Ziggo dan ooit de straat

openbreken om dat laatste stukje eigen coax te vervangen? Er zijn nu veel mensen die nu

al een ongebruikte glasvezelaansluiting in de meterkast hebben hangen omdat de verhuurder

dat nou eenmaal verplicht stelde, gelukkig mijn verhuurder niet. Als Ziggo dat laatste stukje

kabel gaat vervangen bij iedereen, komt er dan een 2e glasvezelkastjes te hangen bij mensen

die al zo een nutteloos kastje hebben moeten laten plaatsen van de verhuurder ? In mijn buurt

staan ook een aantal koop en huur appartementen van een jaartje of 15 oud waarin alleen

maar een Coax kabel ligt die tijdens de bouw vakkundig is weg gewerkt. Kan me niet voorstellen

dat er daar ooit  glasvezel gaat komen. lijkt mij erg veel en duur sloop en breekwerk om dat voor

elkaar te krijgen. Of begrijp ik iets niet helemaal?

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@franske1958 als je de artikelen leest, gaat Ziggo dit voorlopig alleen doen bij nieuwbouw. Waar de straat voor andere nuts voorzieningen toch al open moet. Alle bestaande aansluitingen zullen zeker de eerste 5 jaar niet worden vervangen. 

Een gat boren en de vezel de meterkast in of de woonkamer afhankelijk van de kortste afstand van de weg, is zo lastig niet dat vergt nauwelijks sloop of breekwerk. Mocht VodafoneZiggo dit landelijk willen doen krijgen bewoners in sommige gemeenten zelfs 3 glasvezels naar binnen. En denk maar niet dat de dan mogelijk nutteloze AOP's en coaxkabels in de grond worden verwijderd. 

0 Kudos