Vraag
Reacties
dipswitch
Level 7

Ziggo gaat nu toch glasvezelverbindingen aanbieden

Tot mijn grote verbazing (alhoewel er laatst al een dochteronderneming van liberty global glas leek te gaan aanbieden) lees ik dat ziggo nu in bepaalde nieuwbouwwijken glasvezelverbindingen gaat opleveren:

https://tweakers.net/nieuws/183660/ziggo-sluit-huizen-nieuwbouwwijken-op-glasvezel-aan-maar-snelheid...

Een bijzondere ontwikkeling, gezien er zoveel is geïnvesteerd in coax/docsis.

Na het artikel gelezen te hebben, blijft bij mij vooral de vraag hangen hoe de fysieke verbinding eruit zal komen te zien. We lezen: "Deze glasvezelaansluitingen zullen in ieder geval 'voorlopig' dezelfde maximumsnelheden bieden als het bedrijf nu al hanteert. Dit omdat Ziggo de bestaande modems blijft gebruiken, die nog steeds een stukje 'ouderwetse' coaxkabel vereisen voor hun aansluiting." Dus er worden docsis modems op de glasvezelaansluitingen gebruikt. Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Een optical->coax 2-weg converter met daarop een docsis modem? Wellicht dat iemand hier meer over weet te vertellen?

0 Kudos
21 Reacties 21
Meldingen
Aan Uit
dipswitch
Level 7
Topicstarter

@franske1958Het is nu al zo dat in bepaalde dorpen/steden twee glasvezelnetten boven elkaar liggen. Zo ligt er in de kern van deurne zowel een e-fiber als een kpn glasvezelnetwerk. En natuurlijk nog de kabels van het ziggo netwerk en de "oude" telefoonkabels.

Bij de aanleg van glasvezel schiet men een mantelbuis onder de voortuin door, trekt men hierdoor een glasvezelkabel . Het naar binnen brengen gebeurd mbv bestaande mantelbuizen of een enkel gaatje geboord door de muur (een glasvezelkabeltje is maar ~8mm in doorsnee). Het heeft tegenwoordig niet zo veel meer om het lijf. Van een aansluitpunt in je meterkast heb je geen last, en vaak wordt een glasvezelaansluiting kosteloos aangelegd, zonder verdere verplichtingen.

Maar je hebt een punt: het zou mij niets verbazen wanneer er in de toekomst situaties ontstaan, waarbij woningen een glasvezelaansluiting van kpn, e-fiber en ziggo hebben. En dan is er nog de mogelijkheid om via 5g en het satellietnetwerk Starlink internet af te nemen, wat het totaal op vijf brengt. Kan je onderhand je eigen internet exchange beginnen 😉

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Het scheelt dat E-Fiber en Delta fiber zich vooral richten op gebieden waar nog geen vezel is. KPN de netwerkbeheerder richt zich in hoofdzaak op de kernen, precies daar waar E-Fiber net begint of wil beginnen. In ieder geval verwacht ik dat het in mijn woonplaats bij het oude Reggefiber net blijft. Zoals gezegd en gebaseerd op de diverse artikelen zal VodafoneZiggo de bestaande aansluitingen niet op korte termijn vervangen. Mogelijk blijft het altijd, net zo goed dat ik DVB wel zie verdwijnen bij VodafoneZiggo.

0 Kudos