1
Vraag
2
Reacties
MikeMekking

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo email komt niet aan in extern domein

Ik heb meerder email adressen en gebruik ook een eigen domein (fammekking.nl) nu merk ik dat de mails gestuurd worden vanuit @ziggo.nl niet aan komen en dat de gene die ze verstuurd de mail na enige dagen terug krijg met volgende foutmelding: 

Reporting-MTA: dns; smtpq3.tb.mail.iss.as9143.net

Action: failed
Final-Recipient: rfc822;X@fammekking.nl
Status: 5.0.0
Remote-MTA: dns; fammekking.nl
Diagnostic-Code: smtp; 450 4.7.1 <X@fammekking.nl>: Recipient address rejected: SPF-Result=ziggo.nl: Unknown error on DNS 'TXT' lookup of 'ziggo.nl': retry timeout exceeded
 

Waar moet ik de oplossing gaan zoeken? Het heeft voorheen wel gewerkt. 

Mvg Mekking

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Laten we niet afdwalen van de foutmelding. Er staat dat dat er een unknown error heeft plaatsegevonden in de dns lookup van het txt record voor ziggo,nl. Dat heeft echt helemaal niets met IPv6 te maken. 

Normaal gesproken doet een mailserver een check op SPF records voor het zendende domein, in dit geval ziggo.nl. Die records staan in een TXT DNS record van Het verzende domein.

Het TXT record voor ziggo bevat:

ziggo.nl text = "MS=923B30F501A1A7FC872BB15A121E7115A7A9266C"
ziggo.nl text = "pardot480801=eb7489cf63522e9a8f39610a07e04e49b78bd83b98fc2a6e8e73e2eadb899422"
ziggo.nl text = "QuoVadis=ca217fb6-d163-48dd-9ab5-48afc3b9bbf7"
ziggo.nl text = "v=spf1 ip4:212.54.32.0/19 include:mailplus.nl include:virtual.dmdelivery.com include:_buckaroo.ziggo.nl include:esprit.spf.ziggo.nl ip4:5.61.251.227 ip4:77.243.225.208 ip4:81.175.104.128/27 include:rnmk.com include:mail.ziggo.com ~all"
ziggo.nl text = "google-site-verification=TgBrPlsGzQ4O1Lm1F-nVFOm2CASOW6tNcPvqEnljpao"

Het gaat om het record met “v=spf1 etc”  Dit staat wel correct genoteerd voor ziggo.nl. Het lijkt erop dat jouw mailserver om een of andere reden struikelt over dit record. Helaas zegt de foutmelding unknown error. Er vinden blijkbaar wel retries plaats, waar vervolgens een time out op plaats vindt.

wat zijn de dns settings voor je Synology? Je zult het in die hoek moeten zoeken. 

Bekijk in context

6 Reacties 6
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ergens wordt de mail geblokt met de melding: Recipient address rejected: SPF-Result=ziggo.nl

SPF DKIM DMARC zijn vormen om spam tegen te gaan.

Er lijkt iets niet geheel goed te gaan in je domein.

Mogelijk helpt deze pagina je op weg.

https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/350-vps-mailservice-geeft-een-spf-foutmelding/

Peter Horizon

Level 7
  • 164Posts
  • 7Oplossingen
  • 40Likes

Beste Mike,

ik heb dit ook gehad en daar kun je niets tegen doen. Jouw provider (transip.nl) zou dat moeten doen.

Als gevolg van vele vals e-mails (sturen onder een andere naam, @fammekking.nl i.p.v. @ziggo.nl) is er internationaal een beveiliging ingevoerd, deze zouden alle providers moeten activeren, maar vele bieden deze service niet (Echtheidswaarmerken activeren tegen phishing  DMARC, DKIM en SPF).

Controle van mail-provider  kan op de volgende website: https://internet.nl/mail/fammekking.nl/348096/

De enige oplossing die jezelf kunt doen is (wat ik zelf dan ook maar doe) is inloggen op je webmail bij transip en vandaar de mail versturen  (https://transip.email/). Dan heeft de e-mail wel de juiste afzender en passeert de controle bij de ontvanger.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Wie zegt dat TransIp de host Provider is van @MikeMekking ?

Bert verwijst slechts naar TransIp voor de instelling van een correct SPF DNS Record voor je domain. 

Het domain fammekking.nl geeft bij een DNS lookup een Ziggo extern klanten Ip.
Dat is opmerkelijk.
Hoe zit dit in elkaar @MikeMekking ?

MikeMekking
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Alle, 

Dank voor alle reacties

@hanh  Ik heb alleen een domein registratie bij transip. Ik draai mijn eigen mail server, synology met mailserver app. Maar het probleem zit het niet in het versturen van de mails maar het ontvangen. 

Ik ontvang geen mails vanuit het ziggo.nl domein op mijn fammekking.nl domein. Vanuit andere domeinen is het geen probleem. Ik ontvang en verstuur dagelijks mails met domein fammekking.nl. Voorheen heb ik ook altijd ziggo.nl mail kunnen ontvangen. 

Ik ben na het ontdekken van het probleem bezig geweest met de SPF DKIM DMARC protocollen op mijn mail server (nog niet alles goed staan volgens mij). 

@Peter Horizon met de test die jij stuurde zie ik dat er geen ipv6 ondersteuning op mijn mxrecord zit. Zou ik hier de oplossing moeten zoeken? En hoe kom ik achter mijn ipv6, wanneer ik met whatsmyip.com check komt daar ook geen ipv6 uit de test naar voren.

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Laten we niet afdwalen van de foutmelding. Er staat dat dat er een unknown error heeft plaatsegevonden in de dns lookup van het txt record voor ziggo,nl. Dat heeft echt helemaal niets met IPv6 te maken. 

Normaal gesproken doet een mailserver een check op SPF records voor het zendende domein, in dit geval ziggo.nl. Die records staan in een TXT DNS record van Het verzende domein.

Het TXT record voor ziggo bevat:

ziggo.nl text = "MS=923B30F501A1A7FC872BB15A121E7115A7A9266C"
ziggo.nl text = "pardot480801=eb7489cf63522e9a8f39610a07e04e49b78bd83b98fc2a6e8e73e2eadb899422"
ziggo.nl text = "QuoVadis=ca217fb6-d163-48dd-9ab5-48afc3b9bbf7"
ziggo.nl text = "v=spf1 ip4:212.54.32.0/19 include:mailplus.nl include:virtual.dmdelivery.com include:_buckaroo.ziggo.nl include:esprit.spf.ziggo.nl ip4:5.61.251.227 ip4:77.243.225.208 ip4:81.175.104.128/27 include:rnmk.com include:mail.ziggo.com ~all"
ziggo.nl text = "google-site-verification=TgBrPlsGzQ4O1Lm1F-nVFOm2CASOW6tNcPvqEnljpao"

Het gaat om het record met “v=spf1 etc”  Dit staat wel correct genoteerd voor ziggo.nl. Het lijkt erop dat jouw mailserver om een of andere reden struikelt over dit record. Helaas zegt de foutmelding unknown error. Er vinden blijkbaar wel retries plaats, waar vervolgens een time out op plaats vindt.

wat zijn de dns settings voor je Synology? Je zult het in die hoek moeten zoeken. 

MikeMekking
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@efok 

Ik heb de dns instellingen altijd op automatisch gehad. Nu handmatig ingesteld en nu komen de mails binnnen! Dank voor deze oplossing hier had ik het zelf nooit gezocht. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic