Afgelopen vrijdag waren hier onaangekondigde werkzaamheden door Ziggo. Om 02.00 uur viel de internet verbinding weg. Om 08.00 uur was de nog niet terug, maar ik kon een SMS berichtje laten komen dat mij zou vertellen hoe de status was, en wanneer alles het weer deed. Dat deed ik, en ik kreeg een berichtje dat de werkzaamheden om 06.00 uur voorbij zouden zijn. Ziggo kan ook terug in de tijd.
Om 11.00 uur kwam het verlossende bericht, Ziggo was klaar met de werkzaamheden. Echter, mijn Fritz!box deed het niet, dus dan moetje bellen met het F(ree) M(odem) C(hoice) team, en dat deed ik dus. Ze zagen daar niet bijzonders, ook niet in mijn Fritz!box. In mijn Fritz!box? Jazeker, Ziggo kan tegenwoordig in Fritz!boxen kijken !!! Als we een Fritz!box hebben, dan moeten we ook een Ziggo modem hebben, want zonder dat modem kan Ziggo niets uitlezen, althans dat was het (kul) verhaal. Maar Ziggo heeft nu blijkbaar ook geleerd wat andere providers al jaren konden, in Fritz!boxen kijken.
De Ziggo medewerker kon niets vinden, en het zou hogerop besproken worden. Om 16.30 uur belde ik nog maar eens weer, en toen kwam het hoge woord er uit. Ik had geen internet abonnement meer, want ik had mijn oude Connectbox terug gestuurd. Dat klopt, en ik had een nieuwe Gigabox terug gekregen. Dat verhaal had ik al eerder gehoord nadat ik enige maanden geleden de oude box had opgestuurd, en ik een mail kreeg dat mijn internet abonnement gestopt was. Ik had toen het serienummer van de Gigabox doorgegeven, en daarmee was het probleem opgelost. Niet dus.
Men zag dat ook allemaal wel staan, maar ze konden de problemen niet oplossen. Daar moet een herstelopdracht voor uitgevoerd worden, en die duurt slechts drie werkdagen !!! Dus maandag, dinsdag, en woensdag . Dus vrijdag t/m woensdag heb ik geen, of nauwelijks internet.
Gisteravond heb ik de gigabox aan de kabel gehangen, en die kwam gewoon op. Ik kon hem aanmelden, en ik had een normale internet verbinding met de juiste snelheden. Ik heb er nog even mee gespeeld, en kwam alras tot de ontdekking dat je er werkelijk ook helemaal niets mee kunt. De Duitse uitvoering is aanzienlijk uitgebreider. Ik heb nog nooit zo'n primitief barrel van een router gezien.
Nu hangt de Fritz!box weer aan de kabel in de noodstand, dus 5 Mb down en 1 Mb up. Zo krijg ik wel de Ziggo emails binnen, maar aanmelden op dit forum kan niet, want daarvoor moet ook vodafone.nl bereikbaar zijn, en dat werkt niet in de noodstand. Ik kan de Gigabox niet gebruiken, want die heeft niet alle instellingen die ik in de Fritz!box heb, en die kun je er ook helemaal niet in configureren. Die Gigabox ga ik niet aan mijn LAN hangen natuurlijk.
Welke randdebiel bij Ziggo een herstel procedure bedenkt die drie werkdagen moet duren weet ik niet, maar ik zou hem met een enorme trap onder zijn reet het bedrijf uit schoppen.
Ik kan niet wachten totdat het glas hier aangesloten is, dan kan ik over naar Freedom Internet, daar zitten tenminste mensen die wel weten hoe internet behoort te werken.