Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Wlmpie
Level 11

Ziggo doet ongevraagd update naar IPv6 en saboteert mijn pihole en lokale netwerknamen

Afgelopen week lag twee keer kort na elkaar mijn internet eruit. Het compal connectbox modem is twee keer spontaan gereboot en ik heb nu full dual stack IPv6 erop. Nu gebruik ik een pihole en tevens lokale namen in het netwerk, bijvoorbeeld voor mijn router, wifispot, nas en ipcam. De lokale namen werken nu regelmatig niet meer en ik moet dan hun ip adres gebruiken. Ook werkt http://pi.hole/admin/index.php regelmatig niet.
De pihole lijkt de meeste reclame nog wel af te vangen, maar naarmate meer servers op ipv6 overgaan ga ik waarschijnlijk ook weer meer reclame en spionage krijgen.

Is hier nog iets aan te doen?
Kan Ziggo mij terug zetten naar IPv4 only en heeft dat nadelen?

Verder is mijn netwerk setup door dit gedoe kwadratisch ingewikkelder geworden. Ik had net alles mooi geconfigureerd en nu gooit Ziggo alles weer overhoop. Gelukkig werkt port forwarding nog wel, dus ik kan nog wel van buiten via een vpn naar mijn thuisnetwerk.
0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh
Oud Community-lid
Als ik ziggo vraag terug te gaan naar IPv4 only dan kan ik dus geen machines meer benaderen die IPv6 only zijn.

Maak je geen zorgen. Servers op het Internet die IPv6 ondersteunen zijn Dual Stack.
Je kunt ze dus ook via IPv4 bereiken. Een dienstverlener heeft daar belang bij.
Er zijn nog zoveel mogelijke gebruikers die thuis alleen een IPv4 connectie hebben. Die zouden een IPv6-only Server niet kunnen bereiken.

IPv6 moet het dreigende tekort aan IPv4 adressen gaan oplossen. De uiteindelijke overschakeling naar IPv6 kan niet ineens. Dual Stack voor Client en Server is een oplossing om IPv6 geleidelijk in te kunnen voeren. Dat gaat goed zolang er nog genoeg IPv4 adressen beschikbaar zijn.

Als je thuis alleen IPv4 kunt gebruiken, dan maak je via IPv4 contact met alle Servers. Die zijn IPv4-only (nog heel veel) of Dual Stack. Het aantal Dual Stack Servers groeit gestaag.
Grote jongens als Google en Netflix, zijn al lang Dual Stack.
Heb je thuis naast IPv4 ook IPv6, dan maak je contact via IPv6 met Servers die Dual Stack zijn. Bij een IPv4-only Server verloopt de communicatie nog via IPv4.

Waar je je wel zorgen over kan maken is of de geleidelijke invoering van IPv6 mbv Dual Stack wel snel genoeg gaat. IPv4 adressen zijn schaars aan het worden.
We zullen moeten afwachten of dit schip gaat stranden.
Wij als gebruikers kunnen daar weinig aan doen. Het is aan ISPs, zoals Ziggo, en dienstverleners op het Internet daar in goed overleg verstandig mee om te gaan.

Het is vervelend voor je dat je nu tegen een beperking aanloopt van de Dual Stack die Ziggo levert. Dat zou beter moeten, want het is voor jou en Ziggo van belang dat je IPv6 zonder zorgen zou kunnen blijven gebruiken.
Waar het vooral nog mis gaat is bij klanten die speciale dingen doen, zoals jij met je Pi-hole.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
4 Reacties 4
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.
YEP Ziggo kan je terugzetten naar IPV4 only.
Dat heeft geen nadelen, want het halve internet zit nog niet op IPv6, dat gaat nog vele jaren duren voor alles op IPv6 draait.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.
Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden, deze zijn niet openbaar te zien.

Neem even contact op met Ziggo via de chat als je sneller resultaat wilt.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact
0 Kudos
efok
Level 17
Je hebt nu dus full dual stack gekregen, als je Port forwarding nog werkt. Dat is eigenlijk helemaal prima. Helaas heeft ziggo voor IPv6 niet geïmplementeerd dat je een eigen DNS server kan meegeven over DHCPv6. Dan krijg je altijd die van Ziggo, en wordt je pi-hole gepasseerd. Daar loopt al een topic over. Misschien kun je handmatig wat zaken anders configureren.
Realiseer je dat je met de oplossing van Bert IPv6 weer compleet verliest, en de vraag nog is hoe makkelijk je in de toekomst Full Dual Stack weer terug krijgt.
0 Kudos
Wlmpie
Level 11
Topicstarter
UIt dat andere topic begrijp ik dat de enige handmatige oplossing is om al mijn apparaten handmatig ip en dns te gaan instellen. Dat is nou ook weer een beetje teveel van het goede. Ik las ook dat ergens de komende maanden de connectbox nieuwe firmware krijgt waarna je wel zelf je dns zou moeten kunnen instellen. Maar dat komt vast pas met Sint Juttemis.

Als ik ziggo vraag terug te gaan naar IPv4 only dan kan ik dus geen machines meer benaderen die IPv6 only zijn. Alle grote servers hebben nog wel een ipv4 adres, maar eens gaat dat veranderen. Als ik dan weer naar IPv6 wil kan dat dan? en krijg ik dan weer dual stack of iig iets waarmee ik mijn eigen netwerk via internet kan benaderen?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Als ik ziggo vraag terug te gaan naar IPv4 only dan kan ik dus geen machines meer benaderen die IPv6 only zijn.

Maak je geen zorgen. Servers op het Internet die IPv6 ondersteunen zijn Dual Stack.
Je kunt ze dus ook via IPv4 bereiken. Een dienstverlener heeft daar belang bij.
Er zijn nog zoveel mogelijke gebruikers die thuis alleen een IPv4 connectie hebben. Die zouden een IPv6-only Server niet kunnen bereiken.

IPv6 moet het dreigende tekort aan IPv4 adressen gaan oplossen. De uiteindelijke overschakeling naar IPv6 kan niet ineens. Dual Stack voor Client en Server is een oplossing om IPv6 geleidelijk in te kunnen voeren. Dat gaat goed zolang er nog genoeg IPv4 adressen beschikbaar zijn.

Als je thuis alleen IPv4 kunt gebruiken, dan maak je via IPv4 contact met alle Servers. Die zijn IPv4-only (nog heel veel) of Dual Stack. Het aantal Dual Stack Servers groeit gestaag.
Grote jongens als Google en Netflix, zijn al lang Dual Stack.
Heb je thuis naast IPv4 ook IPv6, dan maak je contact via IPv6 met Servers die Dual Stack zijn. Bij een IPv4-only Server verloopt de communicatie nog via IPv4.

Waar je je wel zorgen over kan maken is of de geleidelijke invoering van IPv6 mbv Dual Stack wel snel genoeg gaat. IPv4 adressen zijn schaars aan het worden.
We zullen moeten afwachten of dit schip gaat stranden.
Wij als gebruikers kunnen daar weinig aan doen. Het is aan ISPs, zoals Ziggo, en dienstverleners op het Internet daar in goed overleg verstandig mee om te gaan.

Het is vervelend voor je dat je nu tegen een beperking aanloopt van de Dual Stack die Ziggo levert. Dat zou beter moeten, want het is voor jou en Ziggo van belang dat je IPv6 zonder zorgen zou kunnen blijven gebruiken.
Waar het vooral nog mis gaat is bij klanten die speciale dingen doen, zoals jij met je Pi-hole.
0 Kudos
Ga naar reactie