kaajee

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo connectbox icm UPS/noodstroom

Ik wil/moet af en toe mijn (huis)installatie stroomloos maken en wordt ondertussen gallisch van de enorme lange opstarttijd van de (witte) connectbox (wat een K-ding is dat wat ‘opstart snelheid’ betreft ). Nu zat ik te denken om er een zwakstroom UPS (noodstroom accu) tussen te zetten. Er is vaak maar korte (overbruggings)tijd nodig, dus het hoeft niet zo’n zware accu te hebben.

Zwakstroom omdat die 230v units zo groot en lomp zijn. Het gaat alleen maar om het modem van (nood)stroom te voorzien.

 

Zijn er mensen met ervaringen?

7 Reacties 7
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
kaajee
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Die had ik gelezen. Dat betreft een "normale" 230v UPS, mijn vraag gaat over een zwakstroom UPS

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Een zwakstroom UPS kan ik nergens vinden op het internet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik denk dat er wel iets bruikbaar te vinden is bij zoeken op '12V UPS'.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Een consumenten 230V UPS is ongeveer 2x zo groot als het modem. Ook geeft het meer aansluitmogelijkheden, modem/router + switch + NAS bijvoorbeeld. Tevens bewaakt en reguleert zo’n UPS ook over- en onderspanning  van de 230V. Mijn APC UPS BX700U-GR is ongeveer HxBxD 20x12x26cm, dus de lompheid valt reuze mee.

 

Een zwakstroom UPS  zal niet veel kleiner zijn om dat het formaat grotendeels bepaald wordt door de accu. Met een zwakstroom UPS beperk je misschien wel tot slechts een DC uitgangsspanning dus bijv. alleen 12VDC, terwijl diverse apparaten op diverse DC ingangsspanningen gevoed worden van 5VDC, 12VDC, 54VDC (POE switches) etc.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,


Misschien een leuk hobby projectje !

 

Ik weet niet of de ConnectBox 12v of 9v nodig heeft en hoeveel mA, maar... zo maar een idee :

Als de ConnectBox 12v nodig heeft : 13,5v adapter/voeding/druppellader, die laad ( eventueel via kleine weerstand ) een 12v accuutje, waarop de ConnectBox wordt aangesloten. Wel goed controleren of de lader & accu niet te heet of overladen worden !

Tevens kunnen het hele kleine ( droge !? ) accu's zijn, een type van een paar Ah ( ampère 'per' uur ) is voldoende. Zoveel stroom trekt zo'n box nu ook weer niet én deze heeft waarschijnlijk op dié momenten toch niets te doen ( alles staat verder uit ! ), dus is het verbruik ook behoorlijk laag.


Nabrander : b.v. een 12v accu van een draadloze hand....machine, zijn vaak al iets van 1,5Ah, wat voldoende is voor een tijdelijke onderbreking. Of de bijbehorende lader genoeg stroom kan leveren, dat is wel de vraag ( maar dat staat er vast-en-zeker wel op ).


Als u even Google't dan zullen er genoeg projectjes te vinden zijn !

Edit : @Verwijderd account: dank je !

Verwijderd account
Niet van toepassing

@Pasi ,

De normale Arris/Compal heeft normaliter een 12V 2.5A adapter,  de Ubee 1318 12V 2A, en de Sagemcom 12V 3A😉

Uitgelicht topic