1
Vraag
2
Reacties
pvanosta

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Ziggo connectbox en Mesh Wifi op 1 SSID?

Ik zoek een oplossing voor het volgende: Ik wil hoge snelheid wifi doorheen mijn huis, door het toevoegen van een Mesh of gelijkaardig e Wifi AX / Wifi 6 oplossing MAAR ik wil tevens de wifi van mijn Ziggo connectbox gebruiken ALS 1 NETWERK, gebruikmakend van dezelfde SSID / password enz.

 

Met andere woorden, ik zoek een Wifi AX oplossing die de connect box als 1 van de nodes gebruikt.

Nu heb ik 2 SSID (1 voor de ziggo connect box en 1 voor een Mesh met een hub en 3 nodes). Dus de Ziggo wifi is ongebruikt.

 

Is wat ik zoek mogelijk? Idealiter ziet het er zo uit:

  • Ziggo connect box met SSID/Password is de router/hub
  • Mesh nodes koppelen aan de Ziggo Box met dezelfde SSID/Password

Ik hoor het graag

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

nee dat is niet mogelijk

wel kun je de connectbox wifi de zelfde SSID/Password geven als het mesh wifi maar koppelen aan het mesh wifi dat gaat niet waardoor het maar de vraag is of het optimaal gaat werken afgezien van het feit dat de connectbox wifi5 ac is

Bekijk in context

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
pvanosta wrote:

@pasi,

Dat is een interessante feedback. Precieze vraag: is het dan mogelijk om die mesh ALLEEN als access point te gebruiken en dus aan de CB SSID toe te voegen?


Veel moderne sets kunnen inderdaad in Access Point mode gezet worden.

Maar waarom, als u een moderne MESH wifi ‘set’ koopt, dan de oude wifi van de CB nog aan laten staan?
Mesh zorgt er o.a. voor, dat handmatig overschakelen van een laptop/smartphone/tablet/… niet meer nodig is, als u door het huis loopt. Echter, als uw laptop/smartphone/tablet/… toevallig verbonden is met de CB, dan blijft de CB en uw apparaat die verbinding gebruiken, totdat deze helemaal instort en er geen bit meer overheen komt. Ondertussen hebt u allang last van een trage wifi verbinding en het kopen van een nieuw wifi 'set’ was nu juist om probleemloos wifi te krijgen.

 

Pasi wrote:

..Maar als u nu verder geen problemen/last hebt van de CB, dan is een mix ( b.v. met extra MESH wifi set ) een prima oplossing en houdt u alles zo simpel mogelijk.

Hiermee bedoel ik: De CB in normale mode ( die houdt het beheer van het netwerk ), maar wifi uit, want die wordt verzorgt door de extra wifi 'set’.



Samenvatting: Als u een moderne MESH wifi ‘set’ koopt, dan in principe altijd de wifi op de CB uitzetten.

Bekijk in context

14 Reacties 14
pvanosta
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Of moet ik eerder naar iets dergelijks kijken:

Netgear EX8000 (x2 of x3)

 

Kunnen die aan mijn bestaande Ziggo SSID toegevoegd worden?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

nee dat is niet mogelijk

wel kun je de connectbox wifi de zelfde SSID/Password geven als het mesh wifi maar koppelen aan het mesh wifi dat gaat niet waardoor het maar de vraag is of het optimaal gaat werken afgezien van het feit dat de connectbox wifi5 ac is

pvanosta
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Bedankt. Kan ik dan iets als de Netgear EX8000 extender/repeater aan de Ziggo box SSID koppelen?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
pvanosta wrote:

Ik zoek een oplossing voor het volgende: Ik wil hoge snelheid wifi doorheen mijn huis, door het toevoegen van een Mesh of gelijkaardig e Wifi AX / Wifi 6 oplossing MAAR ik wil tevens de wifi van mijn Ziggo connectbox gebruiken ALS 1 NETWERK, gebruikmakend van dezelfde SSID / password enz.

 

Met andere woorden, ik zoek een Wifi AX oplossing die de connect box als 1 van de nodes gebruikt.

Nu heb ik 2 SSID (1 voor de ziggo connect box en 1 voor een Mesh met een hub en 3 nodes). Dus de Ziggo wifi is ongebruikt.

 

Is wat ik zoek mogelijk? Idealiter ziet het er zo uit:

  • Ziggo connect box met SSID/Password is de router/hub
  • Mesh nodes koppelen aan de Ziggo Box met dezelfde SSID/Password

Ik hoor het graag

 


Persoonlijk zou ik een MESH wifi netwerk niet willen ‘mixen’ met een niet MESH wifi netwerk.

Eén voordeel van een MESH netwerk is, dat het niet meer nodig is om op uw mobiel/laptop/tablet/… handmatig over te schakelen naar een andere wifi station, als u door uw huis loopt.

Gaat u wel mixen, dan kan het best zijn dat uw mobiel/laptop/tablet/… verbonden is met de CB. En die verbinding wordt pas omgeschakeld ( naar een andere station ) als u dat handmatig doet of als de wifi verbinding dusdanig slecht wordt, dat dit erge vertraging gaat opleveren.
 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes
pvanosta wrote:

Bedankt. Kan ik dan iets als de Netgear EX8000 extender/repeater aan de Ziggo box SSID koppelen?

 

dat zou ik niet aanraden een extender/repeater pakt het wifi signaal op en zend het opnieuw uit waardoor de snelheid afneemt 

pvanosta
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

@pasi : bedankt voor de feedback. Mijn vraag was eerder: bestaat er een mogelijkheid om de Ziggo box te gebruiken als een extra node in mijn mesh? Blijkbaar is het antwoord ‘nee’.

Mijn bedoeling was om te proberen het ongebruikte wifi netwerk van de Ziggobox te combineren met het Mesh netwerk op 1 SSID en op die manier een extra access point te maken.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes
pvanosta wrote:

@pasi : bedankt voor de feedback. Mijn vraag was eerder: bestaat er een mogelijkheid om de Ziggo box te gebruiken als een extra node in mijn mesh? Blijkbaar is het antwoord ‘nee’.

Mijn bedoeling was om te proberen het ongebruikte wifi netwerk van de Ziggobox te combineren met het Mesh netwerk op 1 SSID en op die manier een extra access point te maken.

dat is niet mogelijk

wel kun je de connectbox het zelfde SSID en password geven als de Mesh de vraag is dan of dat in de praktijk goed gaat werken gezien elke woning anders is zou je het gewoon eens moeten proberen  

het voordeel van Mesh is dat het systeem zelf bepaalt op welke mesh node hij het snelste sterkste signaal heeft en dan automatische overschakel dat voordeel heb je met de connectbox niet

mals de connectbox en mesh ver genoeg uit elkaar staan kan het wel prima werken maar dat moet in de praktijk uitwijzen of het in jou huis goed gaat werken

pvanosta
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

ok bedankt. In dat geval: is het dan wenselijk om mijn ziggo box te laten omzetten naar Bridge mode en een betere mesh te kopen (of meer access points)?

 

Wat zijn de voor/nadelen van de bridge mode in de ziggo box?

 

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes
pvanosta wrote:

ok bedankt. In dat geval: is het dan wenselijk om mijn ziggo box te laten omzetten naar Bridge mode en een betere mesh te kopen (of meer access points)?

 

Wat zijn de voor/nadelen van de bridge mode in de ziggo box?

 

 

dat is heel goed mogelijk 

hou er wel rekening mee dat in bridge mode de wifi en lan 2 tm 4 zijn uitgeschakeld

de eerste node zet je in router mode de andere 2 of 3 koppel je bedraad door midden van een switch aan de eerste

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30366

bij deze heb je er gelijk 3 wel is het wifi 5 ac

 

 

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/31412

deze moet je per stuk aanschaffen maar is wel de nieuwste wifi6 ax versie

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
pvanosta wrote:

 is het dan wenselijk om mijn ziggo box te laten omzetten naar Bridge mode en een betere mesh te kopen (of meer access points)?

 

Wat zijn de voor/nadelen van de bridge mode in de ziggo box?


U hoeft de ConnectBox niet in bridge mode te ( laten ) zetten. Als de CB nu naar uw wensen werkt en u wil alleen een betere wifi ontvangst, dan kan u namelijk ook de extra set ( zoals deze ) in Access Point mode zetten.
Zo blijft het beheer van uw netwerk bij/door de CB en verzorgt de extra set alleen wifi. Dit is de simpelste oplossing. Tevens ( omdat de CB normaal blijft werken ) kan Ziggo u verder helpen, als u eventueel problemen hebt, Want staat de CB in bridge mode ( met uw eigen router er achter ), dan stopt support direct na het modem.

Het voordeel van de CB in bridge mode is, dat de CB dan alleen als modem werkt en het signaal ( onbewerkt ) doorgeeft aan uw eigen router. Zo bent u ( meestal ) in één keer van alle CB nukken af.
Nadeel van bridge mode is, dat u zelf een extra router moet kopen en deze zelf moet beheren & instellen.

Maar als u nu verder geen problemen/last hebt van de CB, dan is een mix ( b.v. met extra MESH wifi set ) een prima oplossing en houdt u alles zo simpel mogelijk.
 

pvanosta
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

@pasi,

Dat is een interessante feedback. Precieze vraag: is het dan mogelijk om die mesh ALLEEN als access point te gebruiken en dus aan de CB SSID toe te voegen?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ja je kan de mesh als acces point instellen met exact dezelfde ssid en wachtwoord als de connectbox. De wifi van de Connectbox heeft geen meerwaarde in dit geval. Feitelijk is een mesh helemaal niet nodig neem drie losse acces punten geef deze hetzelfde ssid en wachtwoord  kies op je devices netwerk onthouden klaar ben je.

Wat is het verschil een mesh systeem draagt een toestel over naar een sterker punt, voor laptops of apparaten met een vaste plek heeft het dus eigenlijk geen meerwaarde. Een tablet of telefoon  die je in de hand mee neemt naar een andere plek kan soms ongewenst te lang met een ander accespunt verbonden blijven, een mesh bied dan uitkomst zeker als je via wifi belt met iemand en door een pand beweegt.

Ik heb hier geen mesh wel 4 toegangspunten en dat werkt prima. Mijn devices kiezen zelf het sterkste wifi punt. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
pvanosta wrote:

@pasi,

Dat is een interessante feedback. Precieze vraag: is het dan mogelijk om die mesh ALLEEN als access point te gebruiken en dus aan de CB SSID toe te voegen?


Veel moderne sets kunnen inderdaad in Access Point mode gezet worden.

Maar waarom, als u een moderne MESH wifi ‘set’ koopt, dan de oude wifi van de CB nog aan laten staan?
Mesh zorgt er o.a. voor, dat handmatig overschakelen van een laptop/smartphone/tablet/… niet meer nodig is, als u door het huis loopt. Echter, als uw laptop/smartphone/tablet/… toevallig verbonden is met de CB, dan blijft de CB en uw apparaat die verbinding gebruiken, totdat deze helemaal instort en er geen bit meer overheen komt. Ondertussen hebt u allang last van een trage wifi verbinding en het kopen van een nieuw wifi 'set’ was nu juist om probleemloos wifi te krijgen.

 

Pasi wrote:

..Maar als u nu verder geen problemen/last hebt van de CB, dan is een mix ( b.v. met extra MESH wifi set ) een prima oplossing en houdt u alles zo simpel mogelijk.

Hiermee bedoel ik: De CB in normale mode ( die houdt het beheer van het netwerk ), maar wifi uit, want die wordt verzorgt door de extra wifi 'set’.



Samenvatting: Als u een moderne MESH wifi ‘set’ koopt, dan in principe altijd de wifi op de CB uitzetten.

pvanosta
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Bedankt, dat helpt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic