Heren.
Een aantal jaar geleden heb ik, na installatie van een smart tv en cisco ontvanger/recorder in de woonkamer een en ander aangepast/vervangen om alles werkend te krijgen.
Nieuw modem toegestuurd gekregen ( Cisco 3928 ) AOP vervangen, retourgeschikte versterker geplaatst etc.
Nu zijn mijn kinderen op een leeftijd dat ze boven ook tv willen, een van hen heeft al een tv waaraan zijn playstation hangt. tv werkt nog niet ( Ligt nog geen kabel boven) en playstation hangt aan wifi, via aparte router.
Onze eigen apparatuur zit aangesloten op het wifi van de modem ( Laptop, smart tv, Blu-ray speler etc. ) en voor internet van de kinderen ( telefoons/tablets etc ) had ik een extra wifi router geïnstalleerd.
Nu is het zo, dat de wifi regelmatig kuren heeft, ik moet dan alles resetten ( eens per week/2 weken) om de boel weer aan de gang te krijgen.
Verder wil de jongste, die op zolder slaapt, een eigen pc, in verband met school.
Tijd om de boel op de schop te nemen zullen we dan maar zeggen.
Dus opgezocht wat er leverbaar was aan tv spul, hoe werkt het, hoe sluit je het aan, wat heb ik nodig, zodat ik er weer een jaar of 10 tegenaan kan.
Ik zal moeten beginnen met kabels naar boven trekken, maar moet dat CAI of Ethernet worden. De mediaboxen hebben de mogelijkheid om te koppelen via ethernet, maar hoe werkt dat.
Voorbeeld, als ik op de eerste verdieping, op de slaapkamer van de eerste een mediabox neerzet, koppel via CAI aan de antenneversterker. Sluit tv en spelcomputer aan ( Want dat kan dacht ik via de gebruiksaanwijzing gezien te hebben), kan ik dan een tweede mediabox op zolder dan ook koppelen via een enkele ethernetkabel aan de eerste, of moet ik de CAI doortrekken en daar de tweede aan hangen.
Kan/mag ik dan op de eerste kamer een rijgdoos gebruiken ???
Dan Wifi.
Ik zit ( Zoals zovelen denk ik) midden in een woonwijk, waar nogal wat wifi signalen hangen. Via "Verbeter je Wifi" al eens een paar keer gekeken wat het meest gunstigste kanaal is, maar het is net een golfslagbad. Ene week kanaal 4 het rustigste, andere week kanaal 9, dan weer 2, het blijft een gok, en ik weet niet zeker of dit ook de oplossing van mijn probleem is. Als alles werkt na een reset ( alle stekkers eruit, en opnieuw opstarten) doet alles het goed, redelijk stabiele verbinding en snelheid, tot de zaak op een of andere manier weer over de rooie gaat. Dit was vanaf het begin met dit modem al zo, ik dacht toen dat het aan de tablets van de kids lag, vandaar dat ik toen ook een tweede router daarvoor erbij heb gehangen.
Als ik nu die nieuwe Connection box van Ziggo vraag, en die tweede router er tussen uit gooi, zou dat schelen ??? De playstation wil ik toch aan vast internet hebben omdat dat nogal wat bandbreedte vreet ( die staat er trouwens pas een paar maanden, is niet de oorzaak van het probleem).
Het bereik van Wifi is niet direct het probleem. In en om huis ( jaren 60) heb ik redelijk goed bereik. Er zit niet veel beton in, en de tweede verdiepingsvloer is hout. Dus met een router beneden heb ik ook op zolder nog redelijk signaal. ( zo'n 75/80 %)
Ik had er al eens aan zitten denken, om de wifi van de router uit te schakelen, en een enkele High-end router beneden neer te zetten. Langs de andere kant, waarom werkt het niet gewoon zoals ziggo dat bedoeld heeft.
Nogal wat vragen, en hopelijk een paar oplossingen.
Alvast bedankt.