Vraag
Reacties
Verwijderd account
Niet van toepassing

Ziggo WifiSpot niet (meer) beschikbaar/uitgezonden bij Sagemcom

Beste community,

Ik heb een probleem met mijn modem. De modem zendt sinds het begin van de kerstvakantie (december 2024) namelijk geen Ziggo WifiSpot (hotspot) meer uit. Het probleem ligt aan de modem, aangezien mijn bezoek namelijk gewoon wel met de (andere) Ziggo WifiSpot(s) weet te connecteren verderop?

Wat is er al gedaan?

- Modem zelf handmatig via de modempagina gereset, daarna ook via het reset-knopje.

- Modem door de klantenservice op afstand een harde fabrieksreset laten geven.

- De modem urenlang van het netstroom verwijderd en weer ingeschakeld.

- Binnen MijnZiggo op de WifiSpots pagina de functie uit/aan/uit/aan gezet.

Ondanks deze pogingen weigert de modem de Ziggo WifiSpot uit te zenden waardoor mijn bezoek (Ziggo-abonnees) niet met de WifiSpot vanaf mijn modem kunnen connecteren (omdat deze 'uitgeschakeld' schijnt te zijn door Ziggo, de actuele WifiSpots-kaart laat ook geen Wifispot meer zien op mijn adres). Samen hebben we een blokje om gedaan in de wijk en elders lukt het hen wel met de Ziggo WifiSpot te connecteren waardoor uitgesloten is dat het aan een toestel ligt, een certificaat of de WifiSpot-inloggegevens. Het probleem doet zich dus echt voor in de modem (waardoor de focus daarop gelegd kan worden) en waarschijnlijk ligt het aan een (mogelijke) update die gedaan is. Weet iemand wat er exact aan de hand is en hoe dit opgelost kan worden?

Klantenservice

Als dit door Ziggo opgelost kan worden door een aangepaste bootfile en herstart op afstand, dan krijgt de klantenservice bij deze meteen toestemming daarvoor.

.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Uitgelicht
Welmoed
Community Moderator

Hi all, dit is het meest recente statement omtrent de WifiSpots op het Sagemcom modem:

Wifispots is een wat oudere dienst waarvan het gebruik geleidelijk afneemt, mede door de verbeterde dekking en grotere databundels van mobiel internet. Daarom is deze functionaliteit niet opgenomen in de nieuwste generatie modems. Er zijn echter meer modems in ons netwerk die de dienst wel ondersteunen dan niet, daarmee is Wifispots nog beschikbaar. We volgen de ontwikkelingen de komende jaren nauwgezet en evalueren het gebruik en de waardering van deze dienst.

3 Kudos
63 Reacties 63
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Staat de wifispot aan in Mijn Ziggo? https://www.ziggo.nl/mijn-ziggo/producten/internet/wifispots 

MR_CHIP
Level 19

@Bert  schreef:

Staat de wifispot aan in Mijn Ziggo? https://www.ziggo.nl/mijn-ziggo/producten/internet/wifispots 

Als je het leest zie je dit staan

Binnen MijnZiggo op de WifiSpots pagina de functie uit/aan/uit/aan gezet.

Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

Deze staat aan en is ook meerdere malen uit en aangezet door me, het heeft de Ziggo Wifispot als netwerk niet doen verschijnen bij bezoekers die bij mij thuis komen. Op dezelfde dag verdween ook de Ziggo WifiSpot van de directe nabije buren, pas een straatje verderop wordt de Ziggo WifiSpot weer voor hen zichtbaar en is deze in gebruik te nemen. Als het goed is, kan de klantenservice ook zien dat qua instellingen alles in orde is, maar er simpelweg geen WifiSpots wordt uitgezonden door mijn modem of die van mijn directe buren.

Wat zou de mogelijke oorzaak daarvoor kunnen zijn? Zoals ik het zie, lijkt de Ziggo WifiSpots functionaliteit op straatniveau te zijn uitgeschakeld?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Oeps, eroverheen gelezen.

Als het ook bij de buren is, dan zal Ziggo dieper moeten gaan kijken, er zijn diepere instellingen om op het modem de wifispots aan en uit te zetten, maar daar kan niet iedereen van Ziggo bij, moderators kunnen dit op de juiste plek wegleggen.

Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

Alleen de directe buren, want een straatje verderop werken de Ziggo WifiSpots prima. Waarschijnlijk zijn alleen bij de huishoudens die op één specifiek straatkast zijn aangesloten, de WifiSpots als collectief uitgeschakeld. Onduidelijk is dus alleen de oorzaak (technisch foutje, per ongeluk systematisch uitgeschakeld of iets dat misging bij de updates van de modems op deze straatkast?) want de diagnose is duidelijk.

Hoop dat er vanuit @Ziggo meer duidelijk zal komen, we wachten het af.

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Verwijderd account, welkom op de Ziggo Community!

Wat een irritant en merkwaardig probleem. Ik snap heel goed dat inmiddels alle focus ligt op het modem. Je geeft aan dat het probleem sinds het begin kerstvakantie speelt; Als ik me niet vergis, heb je in deze periode je abonnement gewijzigd en een nieuw modem van ons ontvangen. Is dat het moment dat het niet meer werkt? Of heeft het in deze situatie in eerste instantie nog wel gewerkt?

(Ik verwacht met het oog hierop niet dat er iets in de straat speelt of is uitgezet, maar dat die wijziging voor het ongewenste uitzetten bij jou heeft gezorgd)

Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

Hi Alex, dankjewel.

Dat is juist. Na een upgrade van het abonnement naar Internet Elite, heb ik een nieuwe zwarte SmartWifi modem (Sagemcom F3896) ontvangen. Sindsdien wordt inderdaad geen Ziggo WifiSpot meer vanaf mijn modem uitgezonden. Ervan uitgaande dat het aan de nieuwe modem ligt, is dat dan omdat deze specifieke modem geen Wifispot-netwerk heeft of moet de klantenservice hiervoor een aangepaste bootfile pushen of iets corrigeren aan de modem? Bij vrienden die deze modem ook hebben, heb ik ook gemerkt dat er nooit een Ziggo WifiSpot met dezelfde wifi-sterkste beschikbaar is. Alleen de witte modems schijnen een WifiSpot uit te zenden... Ben benieuwd naar de mogelijke oplossing!

Maar ook: na ingebruikname van mijn nieuwe modem, zijn ook de Ziggo WifiSpots van de directe buren niet meer zichtbaar. Met de freeware NetStumbler op de notebook, een tool dat mij de Wifi netwerken laat scannen en monitoren in mijn Wifi-bereik, merk ik namelijk dat alle Ziggo WifiSpots in mijn directe Wifi-bereik verdwenen zijn in dezelfde periode (waar voorheen 4/5 WifiSpots gescand werden vanuit mijn thuisadres, zijn dat er nu 0). De WifiSpots worden wel gevonden als ik een straatje verderop ga.

0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

Aanvulling: volgens de klantenservice staat de Ziggo WifiSpot op mijn modem via de 'meekijk-tool' op ingeschakeld. In werkelijkheid: niet. De netwerkscanner NetStumbler laat alleen de gewone netwerken zien in mijn wifi-area, de Ziggo (WifiSpots) worden dus alleen zichtbaar als ik een straatje verderop ga (om uit te sluiten dat er iets mis zou zijn met de netwerkscanner of het apparaat dat ik gebruik).

Op hardware-niveau is er dus wellicht sprake van een defect, of: het kan komen door de firmware/bootfile die niet datgene doet wat de instellingen zeggen (ingeschakeld terwijl feitelijk uitgeschakeld).

Via Google kwam ik op de volgende pagina terecht van een klant met hetzelfde defect (wat door de klantenservice niet adequaat is opgelost, dit is echt een case welke tweedelijns dient te worden opgepakt): https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Waarom-zendt-mijn-Sagemcom-modem-geen-WifiSpots-netwerk-uit/m-...

0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

NetSpot geanonimiseerd.jpg

De BSSID's gedeeltelijk gewit. De eigen (zelf benoemde) netwerknaam gewit, en van de andere netwerknamen alleen de 1e cijfer na de Ziggo ongemoeid gelaten (zodat duidelijk is dat het niet om de 'Ziggo' Wifispot gaat maar om de unieke wifi-netwerken van klanten) om te laten zien dat (geen enkele?) Sagemcom modem dus een Ziggo WifiSpot uitzendt.

Gebruikte tool: NetSpot (geeft inzicht in nabije draadloze netwerken).

0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

Hier is te zien dat klanten met een (witte) modem van ARRIS of Compal, wel een Ziggo WifiSpot (WPA-2 Enterprise) aan de modem gekoppeld hebben (overeenkomende 6 laatste tekens van de BSSID). Is deze casus al bekend bij Ziggo?

Zijn er andere Ziggo abonnees hier die hetzelfde ervaren hebben? Tip: download de freeware NetSpot.

ARRIS en Compal.png

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Verwijderd account 

Inderdaad een gekke casus die onze aandacht vereist om hier dieper op in te duiken.

We hebben namelijk het vermoeden dat na de wijziging van je abonnement WifiSpots niet juist staat geactiveerd in de bootfile. Hiervoor moeten we intern een case aanmaken voor onderzoek. Hiervoor heb ik het WifiSpots gebruikersnaam nodig, deze is voor ons niet zichtbaar. Kun je deze vermelden in je profiel onder persoonlijke opmerkingen?
Geef hier even een gil als je dat hebt ingevuld, dan ga ik er verder mee aan de slag.

Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

Goedemiddag @Jamyla 

Bedankt voor het meekijken! Via MijnZiggo heb ik de gebruikersnaam proberen op te vragen en dat geeft de volgende beelden (de Wifispot staat dus gewoon aan zoals je ziet maar als ik de persoonlijke inloggegevens opvraag....). Ook geprobeerd via een andere browser (op de notebook) en op de telefoon met hetzelfde resultaat.

Screenshot 2025-01-15 at 14-20-16 Wifispots instellen Mijn Ziggo.png

Screenshot 2025-01-15 at 14-21-10 Wifispots instellen Mijn Ziggo.png

Desalniettemin heb ik toch geprobeerd iets in te vullen onder persoonlijke opmerkingen (privé): de eigen netwerknaam (SSID) gevolgd door de twaalf BSSID-tekens van de modem (waarbij de tekens 3 t/m 12 doorgaans hetzelfde zijn bij een gekoppelde Wifispot, en alleen de eerste twee tekens afwijken tussen persoonlijke netwerk en Wifispot). Kan de technische afdeling daar iets mee?

Ook ben ik benieuwd wat de mogelijke reden zou kunnen zijn dat andere Sagemcom modems hetzelfde mankement vertonen. Kan het wellicht dieper liggen dan alleen de wijziging van mijn abonnement?

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Verwijderd account 

Ik wou je graag even op de hoogte stellen dat we dit probleem individueel in onderzoek hebben.

Voor je WifiSpots storing loopt een technisch IT ticket, welke door de derde lijn wordt onderzocht. Zodra we een update hebben, vermelden we dit in het topic.

Hou er rekening mee dat het dus even kan duren voordat er een nieuwe reactie hier volgt 🙂

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

@Verwijderd account Zou je nogmaals in Mijn Ziggo je WifiSpots eens uit en opnieuw aan willen zetten? En worden daarna je inloggegevens nu wel weergegeven?

Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

Goedemiddag Jamyla,

De stappen uitgevoerd zoals je aangaf: het beeld met de logingegevens blijft hetzelfde (blanco).

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Verwijderd account - Ik zie dat het uitzetten in ieder geval is gelukt, daar heb je ook een bevestiging van ontvangen. Volgens mijn gegevens staan ze echter nu nog steeds uit in Mijn Ziggo, zie jij hetzelfde?

Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

Hi @Alex , afgelopen vrijdag uit- en weer aangezet en leek het prima/in orde. Zojuist ook ingelogd en zie ik dat de functie niet meer Aan-staat. Geprobeerd deze alsnog aan te zetten, en laat dan ook zien dat ie aanstaat, maar als ik de pagina ververs, staat deze weer op uit? Overigens geen bevestiging van een wijziging ontvangen.

0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
Topicstarter

Hi @Alex , is het trouwens al uitgesloten dat het een (algemeen) Sagemcom-mankement is (zoals wel blijkt in mijn woonomgeving)? Helaas geen input van andere Community-leden ontvangen om in kaart te brengen of de Sagemcom modems landelijk hetzelfde mankement vertonen. Heeft de technische afdeling bijv. al getest of een Sagemcom op de eigen afdeling de Ziggo WifiSpot uitzendt? Ik denk dat dan al gauw duidelijk wordt waar de bottleneck zit en wat de oorzaak daarvan is, zonder afhankelijk te zijn van de (wellicht onduidelijke) feedback van klanten. 😄

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

@Verwijderd account Gek dat het aanzetten niet meer werkt! Houd er wel rekening mee dat het soms 24 uur kan duren voordat het is verwerkt (en er evt. gegevens zichtbaar zijn). Ik heb je situatie ondertussen opnieuw intern belegd. Zodra ik meer weet, hoor je van me!