Beste Ziggo community,
Onlangs een abonnement Ziggo internet en TV Complete afgesloten en apparatuur aangesloten. Over deze apparatuur zijn we niet tevreden. TL;DR zie onderaan.
Allereerst de WiFi. Ziggo belooft een Power Promise. Nadat ik het modem ontvangen en geïnstalleerd heb merk ik een matig tot slechte WiFi verbinding op de eerste etage (direct boven de meterkast waar het modem aangesloten is) en uitermate slechte tot geen verbinding op de 2e etage (zolder). Nu snap ik dat het tegenwoordig met nieuwbouw de isolatie zodoende is dat dit enigszins het WiFi signaal verhinderd, maar hoe krijg ik dan wel WiFi op mijn thuiswerkplek op de 1e etage? Hier heb ik de klantenservice voor gebeld en deze hebben een installateur gestuurd vanwege de Power Promise en installatiegarantie. Deze installateur kwam niet verder dan de deurmat naast de meterkast. Hij gaf aan dat hij niks kan zonder apparatuur. WiFi op de deurmat was volgens hem prima, en om WiFi boven te krijgen moest ik maar (nogmaals) de klantenservice bellen om 3 WiFi boosters te bestellen á €99,95 of €2,50 per maand in bruikleen. Dit vind ik raar. Ik woon in een nieuwbouw starters woning met een begane grond, eerste en tweede verdieping, geen heel groot huis dus afstanden zijn beperkt, waarbij alle bouwvoorschriften voldoen aan de huidige standaarden. Het lijkt mij dan erg achterhaald om te zeggen dat ik extra apparatuur moet aanschaffen om een goede WiFi verbinding te kunnen realiseren. Als ik nou in een enorm landhuis zou wonen kan ik het nog wel begrijpen, maar dit is gewoon een eenvoudige energiezuinige standaard starters nieuwbouw woning.
Afijn, ik heb dus de nodige WiFi boosters besteld, want ik moet toch iets. Wat ik overigens ook vreemd vind, is dat de installateur geen apparatuur bij zich heeft. Hij kwam dus voor niets en daarnaast, hoe kan hij garanderen dat hij volgens de installatiegarantie en Power Promise mijn woning verlaat zonder te testen of deze WiFi boosters voldoende zijn in deze woning?
Dus de WiFi boosters van TP-link/Deco ontvangen. Het installeren van deze boosters zou geen probleem moeten zijn. Op zich is dit ook geen probleem, maar ik moet me wel eerst even registreren bij TP-link/Deco en de (pricacy) voorwaarden accepteren. Nu wordt het een stuk ingewikkelder. Ik ben klant bij Ziggo, niet bij Deco, waarom moet ik me dan bij Deco registreren? Weer een clouddienst waar ik mijn gegevens, waaronder e-mailadres, IP adres, MAC adres, ID en wachtwoord EN SSID, moet achterlaten, onthouden, etc. En per WiFi booster ben ik een stopcontact kwijt.
WiFi booster 1 aangesloten direct bij het modem in de meterkast. Wat blijkt? In plaats van de 250Mb die het modem gaf (WiFi gemeten naast het modem) komt er uit de Deco maar 80Mb. Toch maar door met installeren. WiFi booster 2 aangesloten in de kamer van mijn werkplek; Deco kan niet gevonden worden, plaats de Deco dichter bij nummer 1. Deco 2 aangesloten in de kamer vrijwel direct boven de meterkast; Deco kan niet gevonden worden, je kan em ook eerst op een andere plek dichter bij nummer 1 plaatsen om te installeren en daarna verplaatsen. Deco 2 in de keuken gezet en geïnstalleerd. Verplaatst naar werkplek; Deco kan niet gevonden worden. Deco verplaatst naar een stopcontact in die kamer het dichtst bij Deco 1; Deco kan niet gevonden worden. Deco verplaatst naar de overloop, dus een open route van meterkast via trap naar de overloop: Deco kan niet gevonden worden. Conclusie: zo gaat het niet lukken dit is voor mij geen oplossing. Met het modem had ik nog beter WiFi dan met deze Deco apparaten.
Bekabeld is prima trouwens, deze belofte komt Ziggo wel na.
Ten tweede de Mediabox XL. Een ontwerp van 7(?) jaar oud. Bomvol met technologie. Waarschijnlijk gebouwd om langer mee te gaan en voor elke situatie een oplossing te bieden. Nieuwe software erop en we kunnen er weer een paar jaar tegenaan. Maar tegenwoordig zit een groot deel van deze techniek al in de TV en/of wordt er überhaupt geen gebruik gemaakt van de mogelijkheden, omdat dit simpelweg opgevangen wordt door ander apparatuur. Nadeel; het apparaat vreet energie, is traag en maakt een geluid luider dan mijn koelkast. Ook in stand-by modus.
Oplossing voor stand-by; er zijn 3 stand-by mogelijkheden: Snelle start, trage start en Eco-modus. Snelle start (binnen 5 sec): constant geluid harder dan de koelkast. Trage start: trage start (binnen 2min), maar net iets minder geluid dan de koelkast. Eco-modus (binnen 3min): Geen geluid, maar 3 minuten voordat je TV kan kijken? Dat is toch niet van deze tijd? Ook niet van vroeger trouwens, maar ja, technologie vereist nou eenmaal geduld denk ik. 34W/u in standby voor snelle start is qua verbruik op jaarbasis toch zonde en vind ik niet passen in een energiezuinige woning als deze.
Ziggo heeft de nieuwere mediabox Next in het assortiment. Deze is een stuk zuiniger, kleiner qua formaat en sneller. Helaas alleen voor Internet en TV Max abonnementen voor ongeveer €30 per maand meer. Wellicht is het een idee om deze ook voor Complete abonnementen beschikbaar te stellen?
In het gebruik van de mediabox XL zit ook hier en daar wat vertraging. En hij wordt extreem warm. De afstandsbediening is over het algemeen wel fijn wat betreft gebruiksgemak.
TL;DR:
Ten eerste: WiFi werkt niet naar behoren. Installateur komt zonder apparatuur. Zegt dat ik WiFi boosters moet hebben. WiFi boosters via Ziggo aangeschaft , zelf aangesloten, nog steeds geen (goede) WiFi op 1e en 2e verdieping.
Ten tweede: Mediabox XL is een oud model, traag, maakt veel herrie, verbruikt veel stroom, wordt warm en is niet meer van deze tijd.
Mijn vertrouwen en geduld begint een beetje op te raken. Moet ik nou weer de klantenservice bellen om te vragen om een monteur? En gaat hij dan zeggen dat ik eerst apparatuur aan moet schaffen en zonder iets uit te voeren weer vertrekken? Wat kan ik verder verwachten van de Power Promise en installatiegarantie van Ziggo?
Graag verneem ik of er meerdere Ziggo abonnees dezelfde problemen ervaren en eventueel oplossingen hebben om toch een goed werkbaar thuisnetwerk te creëren.
Wouter