W&S

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ziggo WiFi en apparatuur

Beste Ziggo community,

 

Onlangs een abonnement Ziggo internet en TV Complete afgesloten en apparatuur aangesloten. Over deze apparatuur zijn we niet tevreden. TL;DR zie onderaan.

 

Allereerst de WiFi. Ziggo belooft een Power Promise. Nadat ik het modem ontvangen en geïnstalleerd heb merk ik een matig tot slechte WiFi verbinding op de eerste etage (direct boven de meterkast waar het modem aangesloten is) en uitermate slechte tot geen verbinding op de 2e etage (zolder). Nu snap ik dat het tegenwoordig met nieuwbouw de isolatie zodoende is dat dit enigszins het WiFi signaal verhinderd, maar hoe krijg ik dan wel WiFi op mijn thuiswerkplek op de 1e etage? Hier heb ik de klantenservice voor gebeld en deze hebben een installateur gestuurd vanwege de Power Promise en installatiegarantie. Deze installateur kwam niet verder dan de deurmat naast de meterkast. Hij gaf aan dat hij niks kan zonder apparatuur. WiFi op de deurmat was volgens hem prima, en om WiFi boven te krijgen moest ik maar (nogmaals) de klantenservice bellen om 3 WiFi boosters te bestellen á €99,95 of €2,50 per maand in bruikleen. Dit vind ik raar. Ik woon in een nieuwbouw starters woning met een begane grond, eerste en tweede verdieping, geen heel groot huis dus afstanden zijn beperkt, waarbij alle bouwvoorschriften voldoen aan de huidige standaarden. Het lijkt mij dan erg achterhaald om te zeggen dat ik extra apparatuur moet aanschaffen om een goede WiFi verbinding te kunnen realiseren. Als ik nou in een enorm landhuis zou wonen kan ik het nog wel begrijpen, maar dit is gewoon een eenvoudige energiezuinige standaard starters nieuwbouw woning.

 

Afijn, ik heb dus de nodige WiFi boosters besteld, want ik moet toch iets. Wat ik overigens ook vreemd vind, is dat de installateur geen apparatuur bij zich heeft. Hij kwam dus voor niets en daarnaast, hoe kan hij garanderen dat hij volgens de installatiegarantie en Power Promise mijn woning verlaat zonder te testen of deze WiFi boosters voldoende zijn in deze woning?

 

Dus de WiFi boosters van TP-link/Deco ontvangen. Het installeren van deze boosters zou geen probleem moeten zijn. Op zich is dit ook geen probleem, maar ik moet me wel eerst even registreren bij TP-link/Deco en de (pricacy) voorwaarden accepteren. Nu wordt het een stuk ingewikkelder. Ik ben klant bij Ziggo, niet bij Deco, waarom moet ik me dan bij Deco registreren? Weer een clouddienst waar ik mijn gegevens, waaronder e-mailadres, IP adres, MAC adres, ID en wachtwoord EN SSID, moet achterlaten, onthouden, etc. En per WiFi booster ben ik een stopcontact kwijt.

 

WiFi booster 1 aangesloten direct bij het modem in de meterkast. Wat blijkt? In plaats van de 250Mb die het modem gaf (WiFi gemeten naast het modem) komt er uit de Deco maar 80Mb. Toch maar door met installeren. WiFi booster 2 aangesloten in de kamer van mijn werkplek; Deco kan niet gevonden worden, plaats de Deco dichter bij nummer 1. Deco 2 aangesloten in de kamer vrijwel direct boven de meterkast; Deco kan niet gevonden worden, je kan em ook eerst op een andere plek dichter bij nummer 1 plaatsen om te installeren en daarna verplaatsen. Deco 2 in de keuken gezet en geïnstalleerd. Verplaatst naar werkplek; Deco kan niet gevonden worden. Deco verplaatst naar een stopcontact in die kamer het dichtst bij Deco 1; Deco kan niet gevonden worden. Deco verplaatst naar de overloop, dus een open route van meterkast via trap naar de overloop: Deco kan niet gevonden worden. Conclusie: zo gaat het niet lukken dit is voor mij geen oplossing. Met het modem had ik nog beter WiFi dan met deze Deco apparaten.

 

Bekabeld is prima trouwens, deze belofte komt Ziggo wel na.


Ten tweede de Mediabox XL. Een ontwerp van 7(?) jaar oud. Bomvol met technologie. Waarschijnlijk gebouwd om langer mee te gaan en voor elke situatie een oplossing te bieden. Nieuwe software erop en we kunnen er weer een paar jaar tegenaan. Maar tegenwoordig zit een groot deel van deze techniek al in de TV en/of wordt er überhaupt geen gebruik gemaakt van de mogelijkheden, omdat dit simpelweg opgevangen wordt door ander apparatuur. Nadeel; het apparaat vreet energie, is traag en maakt een geluid luider dan mijn koelkast. Ook in stand-by modus.

 

Oplossing voor stand-by; er zijn 3 stand-by mogelijkheden: Snelle start, trage start en Eco-modus. Snelle start (binnen 5 sec): constant geluid harder dan de koelkast. Trage start: trage start (binnen 2min), maar net iets minder geluid dan de koelkast. Eco-modus (binnen 3min): Geen geluid, maar 3 minuten voordat je TV kan kijken? Dat is toch niet van deze tijd? Ook niet van vroeger trouwens, maar ja, technologie vereist nou eenmaal geduld denk ik. 34W/u in standby voor snelle start is qua verbruik op jaarbasis toch zonde en vind ik niet passen in een energiezuinige woning als deze.

 

Ziggo heeft de nieuwere mediabox Next in het assortiment. Deze is een stuk zuiniger, kleiner qua formaat en sneller. Helaas alleen voor Internet en TV Max abonnementen voor ongeveer €30 per maand meer. Wellicht is het een idee om deze ook voor Complete abonnementen beschikbaar te stellen?

In het gebruik van de mediabox XL zit ook hier en daar wat vertraging. En hij wordt extreem warm. De afstandsbediening is over het algemeen wel fijn wat betreft gebruiksgemak.

 

TL;DR:

Ten eerste: WiFi werkt niet naar behoren. Installateur komt zonder apparatuur. Zegt dat ik WiFi boosters moet hebben. WiFi boosters via Ziggo aangeschaft , zelf aangesloten, nog steeds geen (goede) WiFi op 1e en 2e verdieping.

Ten tweede: Mediabox XL is een oud model, traag, maakt veel herrie, verbruikt veel stroom, wordt warm en is niet meer van deze tijd.

 

Mijn vertrouwen en geduld begint een beetje op te raken. Moet ik nou weer de klantenservice bellen om te vragen om een monteur? En gaat hij dan zeggen dat ik eerst apparatuur aan moet schaffen en zonder iets uit te voeren weer vertrekken? Wat kan ik verder verwachten van de Power Promise en installatiegarantie van Ziggo?

Graag verneem ik of er meerdere Ziggo abonnees dezelfde problemen ervaren en eventueel oplossingen hebben om toch een goed werkbaar thuisnetwerk te creëren.

 

Wouter

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @W&S

Bij deze heb ik het pakket voor je aangepast. Je ontvangt hier zo een bevestiging van per e-mail. Zodra de Mediabox Next is geleverd, wil je mij dan een seintje geven? Dan zorg ik ervoor dat er een opdracht wordt aangemaakt om de korting opnieuw toe te voegen (6 maanden € 39,95 per maand). Deze korting kan toegevoegd worden op het moment dat het juiste pakket actief staat, vandaar dat ik dit nu nog niet direct in orde kan maken. 

De eenmalige kosten van € 19,95 heb ik vergoed. Normaal gesproken betaal je deze kosten als je bij een wijziging nieuwe apparatuur ontvangt, maar gezien de situatie heb ik deze natuurlijk voor mijn rekening genomen. 

Verder heb ik een monteur voor de Power Promise ingepland op donderdag 1 april tussen 12:00 en 18:00 uur. In de werkbon heb ik duidelijk aangegeven dat hij de Power Promise komt uitvoeren. Daarnaast heb je de Mediabox Next op dat moment ook in huis, dus ik heb vermeld dat de monteur ook de nieuwe Mediabox Next voor jou dient te installeren. Zo slaan we gelijk twee vliegen in één klap. 

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @W&S,

Goed dat je hiermee even aan de bel trekt. Ik zie dat mijn collega @Cecillia inderdaad een verzoek heeft ingediend om de korting 6 maand voor € 39,95 in te voeren. Maar blijkbaar is dit niet helemaal goed gegaan. Ik zorg ervoor dat je alsnog de afgesproken korting voor een periode van 6 maanden krijgt. 

Wat betreft de factuur; de kosten voor april 2021 zijn eenmaal berekend. Ik snap wel de verwarring, omdat er een verrekening/correctie heeft plaats gevonden waardoor je het factuur bedrag van april 2021 ziet en de gecorrigeerde factuur over dezelfde periode. Je kan dit terugzien als je de gespecificeerde factuur opent via de facturen in Mijn Ziggo. Laat het maar weten als je hierover nog vragen hebt.
 

Bekijk in context

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic.

Zij kunnen met je meekijken voor een oplossing van je problemen.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

 
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Of je er wel of niet tevreden over bent of überhaupt er tevreden over zal worden dat is aan jou Wouter.

Ik kan je wel meegeven dat de Next box echt heel goed werkt idd duurder abonnement en de XL staat idd niet bekend als de beste.

Het kan zijn dat de xl nog niet de nieuwe seline software upgraden heeft gehad, die verbetert het functioneren.

 

Over de wifi........met alleen het Ziggo modem in de meterkast en een gemiddelde woning van 3 verdiepingen ga je het niet redden. 

Dit komt omdat het wifi zendvermogen van het modem zeer laag is en niet sterker mag zijn ivm Europese wetgeving.

Betonnen vloeren en wanden verpieteren het signaal.

Over de deco's heb ik zelf geen mening maar user @Pasi weet daar alles van en kan je er zeker mee helpen hoe het een en ander moet worden aangesloten. 

Over de privacy en de app en via de cloud dingen moeten toe staan en doen vind ik ook niks.

 

Zelf heb ik een 3 pack RT-AX92U van asus en dat werkt perfect en alles in eigen hand.

 

Onderstaande linkjes over wifi.

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640


https://www.wifiweb.nl/wat-is-het-bereik-van-wifi/


https://www.windows-helpdesk.nl/wifi-ontvangst-verbeteren/

 

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @W&S
Een warm welkom op de Ziggo Community 

Wat ontzettend jammer om te lezen dat je na de overstap naar Ziggo eigenlijk allesbehalve tevreden bent met onze diensten. Ik ben dan ook blij dat je aan de spreekwoordelijke bel trekt, zodat we samen opzoek kunnen gaan naar een oplossing. 

Kort samengevat ben je niet tevreden over de Mediabox XL en het bereik/snelheid van de wifi in jouw woning. Laten we beginnen met de wifi. Je geeft al aan dat je in een nieuwbouwwoning woont. Het komt geregeld voor dat je in een nieuwbouwwoning toch externe apparatuur nodig hebt om overal in huis wifi te hebben. Externe factoren zoals goede isolatie en beton hebben namelijk invloed op het bereik van de wifi. In de praktijk zal de wifi dus verder reiken in bijvoorbeeld een jaren 30 woning welke minder goed is geïsoleerd. 

Wel heb je bij je abonnement recht op de Power Promise. Dit moet uitgevoerd worden door een monteur op locatie. De monteur hoort dan de verbinding in huis op meerdere plekken te testen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dit niet is gebeurd en ook lees ik niet terug in de werkbon van de monteur dat hij dit heeft getest. Ik kan dan hiervoor ook opnieuw een monteur aansturen als je dit wilt. 

Wat betreft de Mediabox XL. Uit je verhaal begrijp ik dat deze behoorlijk veel lawaai maakt en ook aardig warm wordt. Dat klinkt niet goed en ik vermoed dat er sprake is van een probleem met de ventilator in jouw Mediabox XL. Indien gewenst kan ik deze omruilen voor een vervangend exemplaar.

 

Je noemt zelf ook al de Mediabox Next. Wat we ook zouden kunnen doen is dat we het abonnement wijzigen naar Internet Complete en TV Max Next. De korting van 6 maanden komt hierbij te vervallen, maar die kan ik dan opnieuw voor je toevoegen middels een taak. Zo betaal je alsnog voor dit pakket de eerste 6 maanden € 39,95 per maand. Eventueel kun je na deze kortingsperiode het volgende overwegen zoals in dit topic is beschreven.

 

W&S
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Ronihd Bedankt voor de tips! 

 

@Cecilia Bedankt voor de reactie en uitleg. Zelf kom ik er niet uit qua WiFi en zou dus graag gebruik maken van je aanbod om nog een keer een monteur te ontvangen. Weliswaar verwacht ik niet dat hij het ook voor elkaar gaat krijgen met de WiFi boosters van Deco, dus neemt de volgende monteur dan wel apparatuur mee om daadwerkelijk de WiFi te kunnen testen? Of moet ik dan eerst zelf nog hardware aanschaffen?

 

Wat betreft de Mediabox Next maak ik graag gebruik van de genoemde optie om het abonnement om te zetten naar Internet Complete en TV Max Next met de kortingsperiode van 6 maanden voor €39,95 per maand. Ik hoor namelijk berichten van andere Ziggo abonnees die ook hetzelfde ervaren met de Mediabox XL, dus ik denk niet dat een nieuwe Mediabox XL voor mij een oplossing is.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @W&S

Bij deze heb ik het pakket voor je aangepast. Je ontvangt hier zo een bevestiging van per e-mail. Zodra de Mediabox Next is geleverd, wil je mij dan een seintje geven? Dan zorg ik ervoor dat er een opdracht wordt aangemaakt om de korting opnieuw toe te voegen (6 maanden € 39,95 per maand). Deze korting kan toegevoegd worden op het moment dat het juiste pakket actief staat, vandaar dat ik dit nu nog niet direct in orde kan maken. 

De eenmalige kosten van € 19,95 heb ik vergoed. Normaal gesproken betaal je deze kosten als je bij een wijziging nieuwe apparatuur ontvangt, maar gezien de situatie heb ik deze natuurlijk voor mijn rekening genomen. 

Verder heb ik een monteur voor de Power Promise ingepland op donderdag 1 april tussen 12:00 en 18:00 uur. In de werkbon heb ik duidelijk aangegeven dat hij de Power Promise komt uitvoeren. Daarnaast heb je de Mediabox Next op dat moment ook in huis, dus ik heb vermeld dat de monteur ook de nieuwe Mediabox Next voor jou dient te installeren. Zo slaan we gelijk twee vliegen in één klap. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het ontgaat mij waarom je bij TP link een account zou moeten aanmaken, mogelijk is dit noodzakelijk voor bepaalde functies.

De Leidraad geschreven daar Pasi rept daar niet over.

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/td-p/69366?postid=728787#post72878...

 

 

Wat betreft nieuwbouw woningen het is vooral betonijzer wat een kooi van farraday werking heeft, en bij laminaatvloeren de aluminium tussenlaag.

Één kwalitatieve wifi accespunt kan een standaard woning prima van een redelijk signaal voorzien, dan moet deze wel centraal geplaatst worden in een open ruimte niet opgesloten in een meterkast.

Verder indien mogelijk en aanwezig gebruik loze leidingen om cat5e of cat6 netwerk kabels te trekken sluit zoveel mogelijk bedraad aan.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

"...Het ontgaat mij waarom je bij TP link een account zou moeten aanmaken, mogelijk is dit noodzakelijk voor bepaalde functies. De Leidraad geschreven daar Pasi rept daar niet over.

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/td-p/69366?postid=728787#post72878...

..."

Maar het klopt wel. Nadat men de app download en voor de eerste keer opstart, moet men een TP-Link account aanmaken met de GPS van je smartphone aan.
Aan één kant zou men dat als beveiliging kunnen zien, want zo hebben ze o.a. een gps-locatie, je smartphone ID ( IMEI ? ), je IP- nummer en de gegevens van de Deco set.

Ik zal t.z.t. de Leidraad daarvoor aanpassen.

W&S
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia Bedankt voor het regelen en voor de service! Ik hoop dat de monteur de WiFi in orde kan maken. 👍

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@W&S Graag gedaan! Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek? Nog een prettige dag gewenst!
 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

aanbevolen is om om alle 3 de Deco’s bekabeld met een utp kabel op het modem aan te sluiten of een gigabit switch op het modem en op de gigabit switch de Deco‘s

en zorg dat de Deco‘s in acces point mode staan 

 

dat je maar 80mb haalt heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de utp kabel terug valt op 100 mbit

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Misschien kan u e.e.a. wat optimaliseren.

Natuurlijk is met het enkele Ziggo wifi station ( de Ziggo modem/router, b.v. de ConnectBox ) geen huis volledig met wifi te voorzien, of het moet wel een klein en ( vooral ! ) losstaand huis zijn. Maar ook omdat de plek waar de Ziggo apparatuur staat, vaak in de meterkast of in een ( uit- ) hoek van de kamer, natuurlijk gewoon niet optimaal is ( vriendelijk gezegd ).

Dat men met 3 wifi stations een betere wifi kan hebben is logisch, maar ook dan is belangrijk hoe e.e.a. is geplaatst, aangesloten en geconfigureerd.

Velen staren zich tegenwoordig blind op maximale waarden en gaan niet akkoord met minder. Terwijl die waarden vaak alleen te behalen zijn, als men op meerdere apparaten tegelijkertijd test en dan de resultaten optelt. Dat is niet echt realistisch en heeft eigenlijk ook weinig waarde. MAAR, niet overal is de maximaal mogelijk download/snelheid noodzakelijk.

Leest u dit eens, misschien kan u daarmee e.e.a. verbeteren: Leidraad voor TP-Link DECO.

W&S
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Paul @Cecilia 

 

De monteur is vandaag langs geweest en heeft de WiFi perikelen d.m.v. alle 3 de WiFi Boosters verholpen en de mediabox Next netjes aangesloten. Er zijn wel extra kosten in rekening gebracht. Ik ga er even van uit dat deze kosten niet voor mijn rekening zijn gezien de Power Promise en installatiegarantie.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Hallo @W&S,

Ontzettend fijn dat de monteur alles netjes heeft aangesloten en de installatie in orde gemaakt heeft. Ik zie inderdaad dat er kosten a € 30,- berekend zijn in de monteursbon. Deze kosten heb ik gelijk voor je vergoed omdat de uitgevoerde werkzaamheden binnen de power promise vielen. De door  mij aangemaakt credit zal terug te zien zijn op de factuur.  Laat het maar weten als we verder nog iets voor je kunnen doen.Alvast fijne paasdagen!

W&S
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Paul Bedankt voor de service! Ook fijne Paasdagen gewenst!

W&S
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Cecilia ,

 

Zoals eerder aangegeven heb ik de mediabox Next ontvangen en is deze aangesloten. Helaas zie ik de korting nog niet terug op de factuur. Zou je dit alsnog in kunnen stellen? Tevens zie ik volgens mij de maand april terugkomen op zowel de eerste als de 2e factuur, dit lijkt me niet correct.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @W&S,

Goed dat je hiermee even aan de bel trekt. Ik zie dat mijn collega @Cecillia inderdaad een verzoek heeft ingediend om de korting 6 maand voor € 39,95 in te voeren. Maar blijkbaar is dit niet helemaal goed gegaan. Ik zorg ervoor dat je alsnog de afgesproken korting voor een periode van 6 maanden krijgt. 

Wat betreft de factuur; de kosten voor april 2021 zijn eenmaal berekend. Ik snap wel de verwarring, omdat er een verrekening/correctie heeft plaats gevonden waardoor je het factuur bedrag van april 2021 ziet en de gecorrigeerde factuur over dezelfde periode. Je kan dit terugzien als je de gespecificeerde factuur opent via de facturen in Mijn Ziggo. Laat het maar weten als je hierover nog vragen hebt.
 

Uitgelicht topic