1
Vraag
2
Reacties
Omer1

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ziggo Ubee EVW3200 modem vervangen

Hoi, ik kwam op deze Community terecht toen ik wat dingen aan het opzoeken was over onze huidige modem, een Ziggo Ubee EVW3200. Ik las hier meerdere topics dat dit modem verouderd is en kostenloos vervangen kan worden door een moderner exemplaar. Graag zou ik óók een vervanging willen aanvragen. Er wordt hier thuis het afgelopen jaar regelmatig geklaagd door vrouw en dochter dat wifi gebrekkig werkt (Ikzelf merk dat overigens niet, ik werk voornamelijk bedraad). Verder krijg ik Parental Control niet aan de praat op onze huidige modem en hoop ik dat ook dát beter gaat lukken met een moderner exemplaar. Bij voorbaat dank. Groet, Omer

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4136Posts
  • 546Oplossingen
  • 1918Likes

Hi @Omer1, welkom op de Community!

Fijn dat je al zo goed bent geholpen door @tobiastheebe. Aan ons om er opvolging aan te geven. 

Zojuist heb ik een nieuw modem naar je toegestuurd. Zodra je deze in huis hebt sturen we een monteur aan voor het vervangen van het verouderde modem. Eventueel kun je dat ook via deze link in orde maken. Laat je ons weten als we in actie kunnen komen? 

Bekijk in context

18 Reacties 18
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27147Posts
  • 1879Oplossingen
  • 13616Likes

De EVW3200 is inderdaad verouderd en kan kosteloos worden vervangen door een Connectbox of SmartWifi modem.

Vermoedelijk is de coaxinstallatie ook aan een upgrade toe: kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?

Op modemrouters van Ziggo is qua 'parental control' een MAC-filter met tijdsloten beschikbaar, bedoel je dat of iets anders?

Omer1
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor je reactie. Ik zal morgen eens wat foto's maken. Parental Control: Excuus, je hebt gelijk, dit omvat inderdaad méérdere aspecten. Ik bedoelde specifiek het blokkeren van bepaalde websites.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27147Posts
  • 1879Oplossingen
  • 13616Likes

Voor het blokkeren van domeinen en/of URL's binnen het gehele LAN zou je naar een DNS forwarder met blacklist zoals Pi-hole moeten kijken, dit is geen ingebouwde functie op de huidige modemrouters van Ziggo. Andere optie is een FRITZ!Box Cable aanschaffen en deze als eigen modem activeren, op dit type router is wel een ingebouwde functie beschikbaar om domeinen te blokkeren.

Omer1
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank. Ja, ik weet dat het mogelijk is met bijv. een Pi-hole. Maar ik wil het het liefst kunnen bewerkstelligen zonder teveel gedoe. Maar ik zal hier tzt eens naar gaan kijken, dank voor de tips.

Hierbij ook de gevraagde foto's. Laat me weten als je nog iets mist.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27147Posts
  • 1879Oplossingen
  • 13616Likes

Naast een nieuw modem is een monteursafspraak wenselijk voor een vrijwel algehele upgrade van de coaxinstallatie, deze is grotendeels verouderd.

Het vervangen van het AOP (TRAS-10/1000 of DIO-01) door een TRISZ-DG300 en het aftakelement (UMU-01) door een splitter (POA-254) met nieuwe kabels (resp. F/F rood en IEC/F groen/rood) naar het modem en de tweede (TV-)splitter is kosteloos. Aan het vervangen van de tweede splitter (HFT 2) door een ESX-02 of gelijkwaardig en vervangen van de F connectors op de TV-kabels zijn wel kosten verbonden.

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan zowel een nieuw modem toesturen als een monteurafspraak inplannen en komt binnenkort langs in dit topic.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4136Posts
  • 546Oplossingen
  • 1918Likes

Hi @Omer1, welkom op de Community!

Fijn dat je al zo goed bent geholpen door @tobiastheebe. Aan ons om er opvolging aan te geven. 

Zojuist heb ik een nieuw modem naar je toegestuurd. Zodra je deze in huis hebt sturen we een monteur aan voor het vervangen van het verouderde modem. Eventueel kun je dat ook via deze link in orde maken. Laat je ons weten als we in actie kunnen komen? 

Omer1
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Vincent, dank, ik zag dat er een Connectbox v2 naar mij onderweg is. Wat ik echter óók in de mail zag staan is dat mijn huidige modem over 14 dagen niet meer zal werken. Is dat echt het geval? Daar ben ik namelijk niet zo blij mee!

Verder was ik nog even benieuwd naar waar de keuze tussen Connectbox en SmartWifi modem (Sagembox) op wordt gebaseerd. Weet jij dat? (Laatstgenoemde leek mij namelijk moderner).

Alvast dank.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27147Posts
  • 1879Oplossingen
  • 13616Likes

De activatie van het huidige modem vervalt inderdaad automatisch na twee weken, dat geldt ook als je bijvoorbeeld een Mediabox laat vervangen.

Het bestelsysteem selecteert automatisch een van deze twee modems. De Sagemcom F3896 is momenteel het nieuwste type modem van Ziggo.

Omer1
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank. Zoals je het nu formuleert, klinkt het een beetje alsof die twee weken ingaan na vervanging. Maar de formulering in de mail suggereert dat de periode van 2 weken nú al in zijn gegaan. Ik denk dat laatstgenoemde de juiste interpretatie is?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27147Posts
  • 1879Oplossingen
  • 13616Likes

De twee weken gaan in op het moment dat het nieuwe/vervangend modem wordt opgevoerd voor jouw klantnummer, dat is dus gisteren omstreeks 11:25 geweest.

Omer1
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank. Vandaag dan tóch de zwarte Sagemcom binnengekregen. Binnenkort maar eens mee aan de slag.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 7856Posts
  • 2337Oplossingen
  • 3756Likes

Hi @Omer1 

Ik zie dat er gisteren een monteur bij je is geweest voor de installatie van het nieuwe modem. Werkt alles weer als een zonnetje 🙂

Omer1
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank Cecilia. Ja, hij is geweest en het werkt tot nu toe inderdaad als een zonnetje.

Omer1
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Toch nog één vraagje als het mag: Bekabeld haal ik op https://www.ziggo.nl/speedtest inderdaad 200/30, maar via WiFi kom ik niet boven 100/30 uit (dicht bij het modem). Ja, WiFi is inderdaad trager dan bekabeld wordt er gezegd, maar ik vind 100/30 wel een erg groot verschil. Enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27147Posts
  • 1879Oplossingen
  • 13616Likes

Kun je via de pagina 'Verbonden apparaten' in de webinterface (bereikbaar via 192.168.178.1 of 192.168.100.1) controleren wat de frequentieband en linksnelheid zijn van het apparaat waarmee je test?

Omer1
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank. De metingen had ik gedaan op twee smartphones. Vandaag heb ik er ook nog een moderne laptop bijgehaald, en op alle drie de devices wat metingen gedaan.

Wat ik vandaag zag: op de 5 GHz band haal ik op alle drie de devices de volle 200/30. Op 2.4 GHz zitten de telefoons -net als gisteren- op max 100/30. De laptop kwam wat hoger, rond 150/30. Er is dus blijkbaar een groot verschil tussen 2.4 GHz en 5GHz. Interessant, dat wist ik niet. (En waarschijnlijk zat ik dan gisteren dus op de 2.4GHz verbonden lijkt het, op beide devices).

De linksnelheid van mobiel#1/mobiel#2/laptop was volgens de modem homepage resp. 780/1200.95/1200.95 op 5GHz, en 173.25/216.66/286.76 op 2.4 GHz.

Tot zover de Sagemcom modem.

Hoe ik wifi in de praktijk gebruik: WiFi op de modem (=in meterkast) staat uit; Ik gebruik een Netgear Nighthawk R7000 als AP (=wat centraler in de woning geplaatst). Bekabeld. Deze stond tot enkele maanden geleden altijd ingesteld op 'Smart Connect - Let the router intelligently select the best WiFi band 2.4 GHz or 5 GHz for your WiFi connections.'. Echter, enkele maanden terug had ik 'm ingesteld op enkel 2.4 GHz (Dit om te testen of de WiFi-problemen die ik in mijn openingspost noemde wellicht te maken zouden kunnen hebben met het automatisch switchen tussen 2.4GHz en 5Ghz). N.a.v. het hierboven genoemde geconstateerde snelheidsverschil tussen 2.4 GHZ en 5 GHz op de modem, heb ik dezelfde metingen ook op de AP gedaan. En inderdaad: Ook daar hetzelfde resultaat: op 5 GHz de volle 200/30, en op 2.4 GHz een stuk lager (60-80/25 op de telefoons, en ca. 90/30 op de laptop). Naar aanleiding hiervan heb ik de AP weer ingesteld op automatisch switchen tussen 5GHz en 2.4GHz.

Zojuist ook nog wat zitten googelen, en een dergelijk verschil tussen 2.4 en 5 GHz blijkt niet heel abnormaal te zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27147Posts
  • 1879Oplossingen
  • 13616Likes

Voor 2,4 GHz (en Wi-Fi 4) is een downloadsnelheid van 70~80 Mbps volkomen normaal, 90 Mbps is een uitstekend resultaat. De F3896 beschikt wel over Wi-Fi 6 (802.11ax) op zowel 2,4 als 5 GHz en daarmee zijn significant hogere snelheden haalbaar, maar dit vereist uiteraard wel geschikte apparatuur.

Omer1
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank. De laptop toonde bij verbinden met de WiFi van de Sagemcom inderdaad een melding dat het WiFi 6 betrof.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic