Dank. De metingen had ik gedaan op twee smartphones. Vandaag heb ik er ook nog een moderne laptop bijgehaald, en op alle drie de devices wat metingen gedaan.
Wat ik vandaag zag: op de 5 GHz band haal ik op alle drie de devices de volle 200/30. Op 2.4 GHz zitten de telefoons -net als gisteren- op max 100/30. De laptop kwam wat hoger, rond 150/30. Er is dus blijkbaar een groot verschil tussen 2.4 GHz en 5GHz. Interessant, dat wist ik niet. (En waarschijnlijk zat ik dan gisteren dus op de 2.4GHz verbonden lijkt het, op beide devices).
De linksnelheid van mobiel#1/mobiel#2/laptop was volgens de modem homepage resp. 780/1200.95/1200.95 op 5GHz, en 173.25/216.66/286.76 op 2.4 GHz.
Tot zover de Sagemcom modem.
Hoe ik wifi in de praktijk gebruik: WiFi op de modem (=in meterkast) staat uit; Ik gebruik een Netgear Nighthawk R7000 als AP (=wat centraler in de woning geplaatst). Bekabeld. Deze stond tot enkele maanden geleden altijd ingesteld op 'Smart Connect - Let the router intelligently select the best WiFi band 2.4 GHz or 5 GHz for your WiFi connections.'. Echter, enkele maanden terug had ik 'm ingesteld op enkel 2.4 GHz (Dit om te testen of de WiFi-problemen die ik in mijn openingspost noemde wellicht te maken zouden kunnen hebben met het automatisch switchen tussen 2.4GHz en 5Ghz). N.a.v. het hierboven genoemde geconstateerde snelheidsverschil tussen 2.4 GHZ en 5 GHz op de modem, heb ik dezelfde metingen ook op de AP gedaan. En inderdaad: Ook daar hetzelfde resultaat: op 5 GHz de volle 200/30, en op 2.4 GHz een stuk lager (60-80/25 op de telefoons, en ca. 90/30 op de laptop). Naar aanleiding hiervan heb ik de AP weer ingesteld op automatisch switchen tussen 5GHz en 2.4GHz.
Zojuist ook nog wat zitten googelen, en een dergelijk verschil tussen 2.4 en 5 GHz blijkt niet heel abnormaal te zijn.