Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
VikingHans
Level 1

Ziggo Spamfilter blokkeert e-mails van 1 afzender MailPoet (WordPress), hoe los ik dit op?

Lezer,
De mailserver van Mailpoet stuurt E-mails van een persoon naar mijn E-mail adres.
Het Ziggo spam filter stuurt vervolgens deze E-mail naar mijn Spambox.
Als ik kijk in de spambox via Web-mail dan zie ik inderdaad de mail van deze persoon.
Als ik die mail selecteer en het duimpje in de balk aanklick wordt deze mail verplaatst naar de inbox.
Echter als die persoon een volgende mail via Mailpoet naar mij stuurt komt deze weer terecht in de Spambox maw het slimme Spamfilter werkt niet.

Vraag:
Hoe kan ik het ZiggoSpam filter vertellen dat deze persoon via Mailpoet mij WEL mail mag sturen zodat, het slimme Spamfilter, de mail direct naar mijn Ziggo inbox verplaatst?

Met vriendelijke groet,
VikingHans
0 Kudos
Oplossing
29 Reacties 29
Meldingen
Aan Uit
Sneaky
Level 3
VikingHans wrote:

Ik heb het over de eerste serie Boxen dwz de Ziggo Inbox en de Ziggo Spambox. Hoe kan ik daar een filterregel definïeren? De eerste serie boxen zie je via bv. Webmail.
Graag meer info.
VikingHans

Daar heb ik het ook over.
Hoe te doen?
Zie https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/ziggo-mail/berichtregels-instellen/
VikingHans
Level 1
Topicstarter
Ja, ik was inderdaad opzoek naar deze beschrijving want hier kan ik selectief aangegeven wat er met dat bericht moet gebeuren. Ik heb de regel ingevoerd en kom morgen hierop terug. Ik heb hoge verwachtingen maar moet het nog wel even zien ....
THANKS!
VikingHans
0 Kudos
VikingHans
Level 1
Topicstarter
Lezer,
Mijn hoge verwachtingen zijn helaas nog niet uitgekomen!
Toch denk ik dat dit de goede weg is, maar ja dan moet je wel weten hoe je dat correct in moet vullen! Ik denk nl. dat ik de voorwaarde niet correct heb ingevuld.

Ik heb nu: Verzenden/van
Bevat: uitsluitend het E-mail adres dat in het Spambericht staat. Dat was voorheen: [naam persoon gevolgd door Kleiner dan het E-mail adres gevolgd door Groter dan]

Wordt vervolgd. Moet nu helaas weer een dag wachten tot morgen.
Groetjes community,
VikingHans
0 Kudos
VikingHans
Level 1
Topicstarter
Lezer,
Ik ben weer teleurgesteld over het resultaat!!
Ik heb de afgelopen twee dagen op twee verschillende manieren een regel toegevoegd maar geen resultaat. De regel heb ik ingevuld zoals eerder door Anne is aangegeven.
Het lijkt wel of het slimme Ziggo Spamfilter zijn eigen weg gaat onafhankelijk van mijn ingestelde regel.
Kan iemand aangeven hoe ik mijn regel kan laten uitvoeren voordat het slimme Ziggo Spamfilter actief wordt en die bewuste mail direct naar mijn Inbox gaat zonder dat het Ziggo Spamfilter daar nog maar aan kan snuffelen? Volgens mij zou dit ook de oplossing zijn!!!!

Is er misschien iets anders aan de hand? Bijvoorbeeld instellingen die niet samenwerken met de logica van het slimme Ziggo Spamfilter. Welke instellingen zijn dat dan en is dat logisch?
Het is allemaal fout gegaan nadat het slimme Spamfilter van Ziggo het werk overnam. Hoe kan ik de Ziggo Mail architecten melden dat hun slimheid, die zo typerend is voor het ontwikkelde slimme Ziggo Spamfilter, ver te zoeken is bij de instellingen zoals een gebruiker die heeft staan of gebruikt? Is het misschien een oplossing als we dit probleem uit de Ziggo community halen en naar een hoger niveau brengen?

Kortom, HELP, hoe krijg ik mijn echte mail van Mailpoet weer automatisch in mijn Ziggo Inbox?

Groetjes community,
VikingHans
0 Kudos
VikingHans
Level 1
Topicstarter
Lezer,
Het werkt nog steeds NIET!
Ik krijg nu ook andere mails die, voor mij niet juist door het Ziggo Spamfilter, in de Ziggo Spambox verdwijnen.
Verdere analyse leerde mij dat de oorzaak mogelijk extern zit, dus bij de persoon of instantie die de mail verstuurt. Mogelijk dat er iets aan de oorspronkelijke mail wordt veranderd of toegevoegd, waardoor het Ziggo Spamfilter terecht "zegt", dit kan niet deze mail moet in de Ziggo Spambox worden gedumpd.
Als dat zo is dan MOET ik dit toch op de één of andere wijze kunnen overrulen, indien ik dat echt wil en vertrouw? Dit zou mi via een filterregel moeten zijn maar dat werkt niet in zo'n geval.

Vragen:

• Is deze analyse juist?
  • Moet een filterregel de uitkomsten van het Ziggo Spamfilter niet kunnen overrulen?
  • Doe ik iets fout?

Het is zo stil in de community wereld. Zijn er dan geen anderen die dit zelfde probleem hebben? Of hebben de gebruikers nog niet in hun Ziggo Spambox gekeken wat ze allemaal missen?

Met vriendelijke groet,
VikingHans
0 Kudos
Anne H
Community Developer
Community Developer
Hallo VikingHans,

Overrule instellingen vanaf de verzendkant is niet mogelijk, dan zouden echte Spammers het wel heel makkelijk hebben 😉

Graag hoor ik specifiek antwoord op deze vragen: Ben jij behalve ontvanger ook verzender van de betreffende mails via MailPoet? Gaat het om een nieuwsbrief? Worden deze berichten en-masse verstuurd? Zitten er linkjes en commerciële termen in?

Groet,
Anne
0 Kudos
VikingHans
Level 1
Topicstarter
Anne,
Eerste voorbeeld via Mailpoet:
Nee, ik ben NIET de verzendkant van de betreffende mail, maar ik ken de persoon heel goed.
Ja, het is een nieuwsbrief die elke dag wordt verzonden en gaat naar een groot aantal mail-adressen. Één van die mail-adressen ben ik dus, als Ziggo klant. Of er linkjes in zitten weet ik niet want die kunnen ook verborgen zijn. Hoe definieer je een linkje? Als een verwijzing naar een Bijbelboek een link is dan staat deze er zeker in, het is echter GEEN URL adres of link. Er staan GEEN commerciële termen in wel religieuze termen. Overigens alle Ziggo klanten die deze nieuwbrief krijgen ontvangt de mail in de Ziggo Spambox. Daar de mensen vaak ouderen zijn wordt er gedacht dat de nieuwbrief is gestopt of hun computer is defect. Zij weten niet dat er ook nog een Ziggo Spambox is!

Tweede voorbeeld:
Gisterenavond vond ik een andere E-mail die NIET in mijn Ziggo Spambox had moeten komen. Het was een E-mail van een religieus instituut. Deze mail was NIET een masse bericht maar een persoonlijk bericht verzonden vanaf dat instituut. Ook deze mail wordt door het Ziggo filter naar de Ziggo Spambox verwezen. Het is mi. echter een universeel probleem want KPN mail klanten krijgen deze mail ook in hun KPN Spambox of het kan natuurlijk ook zo zijn dat Ziggo en KPN het zelfde Spamfilter gebruiken. Het is dus kennelijk iets aan de zendende kant die er voor zorgt dat het Spamfilter de mail verwijst naar de Spambox. Vandaar mijn vraag over de mogelijkheid om zelf een regel te kunnen definieren zodat die specifieke mail automatisch naar de Ziggo Inbox gaat.

Eigen regel definieren:
Was er nu maar een mogelijkheid dat ik een regel voor het Ziggo Spamfilter kan plaatsen of een regel na het Spamfilter, waardoor elk door mij gewenst bericht, dat het Spamfilter aanwijst als Spam, direct kan doorverwijzen naar mijn Ziggo Inbox dan was het probleem in één keer opgelost. In principe is die mogelijkheid er wel via Webmail, Instellingen, regel maar dat werkt NIET!

Ik kijk met spanning uit welke richting dit opkabbelt!

Met vriendelijke groet,
VikingHans
0 Kudos
efok
Level 17
VikingHans Het versturen van mail is anno 2018 niet meer zo simpel als 20 jaar geleden. Toen kun je rustig je mail verzenden via welke mailserver dan ook, en het werdt bezorgd. Ook kon je een vals afzender-adres gebruiken, het maakte niets uit. Evenzo een mailing naar 200 man, het kon. Als snel maakten spammmers dar misbruik van, zoals we allemaal hebben gemerkt. Ondanks maatregelen is het spam probleem sindsdienalleen maar gegroeid. Daar moet een provider zich tegen wapenen.

Daarom zijn er de laatste jaren nog meer maatregelen getroffen om spam te kunnen detecteren. Dit begint al bij de verzender. Wil je het goed doen anno 2018, dan heb je een SPF record, een DKIM record en DMARC policy voor het verzendende domein geconfigureerd. Technische termen, maar wel van belang om spamfilters enigszins gerust te stellen over de herkomst van de mail.

De belangrijkste vraag is hier, waardoor wordt het spamfilter getriggerd? Dat kan dus meer zijn dan alleen de inhoud van de mail. Waarschijnlijk kijkt Ziggo bijvoorbeeld ook naar de hoeveelheid binnenkomende mail. Komt er 400x dezelfde mail voor verschillende adressen, dan is dat een paar punten op de spamscore waard. Zitten er links in de mail? Weer een factor. Is de mail alleen HTML, weer punten. Kloppen de SPF en/of DKIM niet? Weer een paar punten. Enzovoort.
Zo zijn er nog meer factoren die bepalen of iets spam of ham is. Dat is niet eenvoudig.

Mailpoet heeft op zijn site een test voor de spam score. Hebben jullie die al eens gebruikt voor jullie mail? Zoniet, dan zou ik dat eens doen, en de resultaten hier posten. Wellicht krijg je dan meer inzicht, waarom jullie mail als spam kan worden gezien.
https://kb.mailpoet.com/article/147-test-your-spam-score-with-mail-tester
0 Kudos
VikingHans
Level 1
Topicstarter
efok,
Ik heb wat tijd nodig om dit uit te zoeken. Kom er zo snel mogelijk op terug!
Thanks,
VikingHans
0 Kudos
VikingHans
Level 1
Topicstarter
efok,

Dank je wel voor de link. Ik heb De SPF en DKIM record en de DMARC policy bestudeerd.
Dit zijn records waar ik als gewone gebruiker nooit iets aan kan veranderen! De les die we daarbij leren is dat we het moeten accepteren dat het noodzakelijk is om dit soort informatie toe te voegen aan de mail (zendende kant) en te controleren (Ziggo kant) aan de ontvangende kant. Helaas is dat NOODZAKELIJK!

Controleer zelf eens deze linken:
https://mxtoolbox.com/domain/mailpoet.com/
https://mxtoolbox.com/domain/ziggo.nl/
en zie het verschil.
Beide output zijn NIET perfect dus het Spamfilter zal dit op een bepaalde wijze wegen en als daar dan nog andere externe factoren bij komen zoals aantal geadresseerden etc. dan kan dat leiden tot een kenmerk van het Spamfilter dat dit bericht een Spambericht is. Ziggo zal die mail dan terecht in de Spambox deponeren!

Wat ik ook weet is dat er voor elke individuele ontvanger er berichten tussen kunnen zitten die voor hen absoluut GEEN Spamberichten zijn. Het gaat dus met name om het punt dat een gebruiker een bepaald bericht NIET als Spambericht wil zien. Dus komt de vraag hoe kan de gebruiker het bericht automatisch laten verhuizen van de Ziggo Spambox naar de Ziggo Inbox? Daarom vraag ik toch aan iedereen waarom de oplossing niet wordt gezocht in de richting zoals hieronder staat aangegeven.

Eigen regel definiëren:
Was er nu maar een mogelijkheid dat ik een regel voor het Ziggo Spamfilter kan plaatsen of een regel na het Spamfilter, waardoor elk door mij gewenst bericht, dat het Spamfilter aanwijst als Spam, direct of indirect (via bv een demon) kan doorverwijzen naar mijn Ziggo Inbox dan was het probleem in één keer opgelost. In principe is die mogelijkheid er wel via Webmail, Instellingen, regel maar dat werkt NIET!

Vraag:
Wordt het niet tijd om te werken aan de oplossing van dit probleem want dit gaat in de zeer nabij toekomst escaleren. Niet alleen bij Ziggo maar ook bij andere providers. De provider die als eerste het probleem oplost, heeft de commerciële slag half gewonnen.

Ik kijk uit naar reacties hierop.
Met vriendelijke groet,
VikingHans
0 Kudos