1
Vraag
2
Reageer en help mee
MP

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ziggo Safe Online - Externe HD

Ik weet niet precies welk forum ik moet selecteren.

 

Naar aanleiding van wat mij overkomen is zoals ik schetste een paar weken geleden onder “Cisco modem EPC3925 NAS” doe ik mijn best om het een en ander nog meer in de gaten te houden, binnen de mogelijkheden van mijn kunnen, en scan ik regelmatig mijn laptop (MacBook Pro) met Ziggo Safe Online.

Nu wil ik zeker zijn dat ook mijn backups op de externe HD’s “schoon” zijn.
Als ik op het icoon van de app (Ziggo Safe Online) op de menubalk klik, kan ik kiezen op “Selecteer wat moet worden gescand …”

Ik kies dan een Externe HD waarop backups aangemaakt met Time Machine.

Dan opent een venster met “Scan starten …” Maar er gebeurt verder niets.

Ik heb toen een Scan opdracht gegeven zonder aan te geven wat gescand moest worden en met de ext harde schijf verbonden via USB. Daarna heb ik een scan opdracht gegeven, weer zonder aan te geven wat gescand moest worden, maar nu dat zonder de externe harde schijf aangesloten was.

Het bleek dat dezelfde hoeveelheid bestanden gescand zijn. Met andere woorden de ext HD is niet gescand.

En nu de vraag: Hoe krijg ik de externe HD gescand met Ziggo Safe Online?

Overigens, dit probleem heb ik niet voor een andere externe HD, waar ik mijn bestanden heb geback-upt door hele mappen uit de MacBook te kopiëren en te plakken.

29 Reacties 29
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Heb je bij voorkeuren in Ziggo safe online als je hem opent wel de schijf aangevinkt die hij moet scannen. Misschien is dit het probleem. Macbook gaat iets anders als in Windows, maar als je hem opent, Safe Online en dan bij voorkeuren als de HD is aangesloten, even aanvinken wat hij wil scannen.

 

Doet ie dan nog niks, check even de database update of die nog in orde is hier staat hij op 18.1.41103 18-02-2022 voor laatst bekeken voor update's.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de bestanden die op de externe harde schijf zijn image bestanden

mogelijk zijn die beveiligt waardoor de virusscanner er niks mee kan

MP
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb ook de update "Versie 18.1 (41103)", als je dat bedoelt.

Als ik klik op "Selecteren wat moet worden gescand ...", opende hij inderdaad Finder om mij de gelegenheid te geven te klikken op hetgeen ik gescand wil hebben. En dan klikte ik op de aangesloten HD waar de backups van Time Machine opgeslagen zijn. Maar er gebeurde niets, zoals ik aangaf.

 

MP
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Bedoelt u te zeggen dat de bestanden gemaakt door Time Machine image bestanden zijn? Als dat zo was, is het niet zo dat ik die bestanden niet zou kunnen bekijken? Als ik die HD aansluit op de Macbook kan ik via Finder de bestanden zien en deze openen. Met andere woorden, het lijkt mij dat het geen image bestanden zijn. Maar ik ben een leek.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

idd

 

96868DB6-97C1-4A46-84BD-662CE45E8964.jpeg

 dit is de backup die mijn macbook aanmaakt op de time machine

.sparsebundle is een image 

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 672Likes

Dank voor jullie ondersteuning @Dave!  en @anoniemforum aan @MP 
Mijn kennis van image bestanden is niet zo groot en begrijp dat het vooral gaat of het allemaal wel veilige bestanden zijn. 
Heb je wat aan de gegeven informatie gehad? 

MP
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor reactie. Maar zoals ik eerder aangaf, ik kan via de finder de mappen en de bestanden daarin aangemaakt door Time Machine benaderen en zelfs openen.

MP
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Hmm, eigenlijk niet. De ext HD waar Time Machine het e.e.a. heeft opgeslagen wordt door Ziggo Safe Online niet gescand op virussen. Terwijl de evt HD, een andere, waarop ik allerlei mappen heb gebackupt door van de laptop naar de evt HD te slepen of kopiëren wel. 😕

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Ik ga dit zometeen even voor je reproduceren en ik kom er op terug voor je @MP  ik heb zelf externe HD's en gebruik deze ook wel eens achter me Macbook, ik ga het even voor je testen en dan zie je me reactie straks in topic met de stappen.

MP
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Alvast bedankt! 🙂

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

@MP 

Ik heb even geprobeerd met 2 Externe HD's van 1TB op mijn Macbook Air met Safe Online, als ik de Ziggo Safe Online open en ik kan dan de Letter/Drive aangeven en deze scant gewoon netjes de Harde schijf.

 

Maar ik heb ook mijn WD MyCloud kan ik alle mappen klikken nu 1 gedaan voor testen, als volgt (Onder de foto staat de omschrijving)

 

Open Logo Safe OnlineOpen Logo Safe Online

 

 

 

 

 

 

 

 

Open wat er gescand moet wordenOpen wat er gescand moet worden

 

Selecteer drive of Cloud zoals in roodSelecteer drive of Cloud zoals in rood

 

Klik op een Map of Selecteer ze allemaalKlik op een Map of Selecteer ze allemaal

 

Scanner doet zijn werkScanner doet zijn werk

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 672Likes

@Dave! Super dat je het zo uitgewerkt hebt. @MP het lukt hier wel, hopelijk nu dus ook bij jou. 

MP
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Dave! en @Jos Dank voor reactie met screenshots. Dat is precies wat ik ook doe. Zojuist weer geprobeerd en is al minuten bezig met niets. Helaas kan ik geen video uploaden, wel een screenshot.

Ik heb nu binnen de ext HD een map binnen een map gekozen. Dat is hij nu wel aan het scannen. Daar zal ik het blijkbaar mee moeten doen ...

 

Schermafbeelding 2022-01-28 om 09.51.27.png

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Het inladen van een Externe Harde Schijf duurt wel even, voor alles zichtbaar wordt, je hebt er wel even geduld voor nodig, als mijn WD MyCloud gescand kan worden, kan een externe schijf dit ook wel de Mappen selecteren dan scannen drukken.

MP
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ik ga het weer proberen. Maar voordat ik dit überhaupt aankaartte had ik hem uren de tijd gegeven.. Ik was gewoon iets anders gaan doen en toen ik uren later naar het scherm keek was liet ie hetzelfde zien als op mijn foto ...

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Dan gaat er iets niet goed. 

Als je naar Finder gaat, dan naar Apps en map Hulpprogramma's en je opent Schijfhulp Programmas

Schijf Hulpprogramma kiezenSchijf Hulpprogramma kiezenSchijf Hulp ProgrammaSchijf Hulp Programma

 

Komt je Externe Harde Schijf daar in voor en is je Harde Schijf in exFat

MP
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Wat is "exFat"?

Ter info het is een HD die verdeeld is in 2 partities. Een voor mijn backups en de andere voor de backups van mijn vrouw, die een eigen MacBook heeft.

Schermafbeelding 2022-01-28 om 17.11.01.png

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

ExFat is weer een Harde Schijf partitie voor Mac maar ook SSD dat is niet zo een probleem.

Je 2e HD die je als 2 hebt gesplitst moet je aanklikken en dan Safe online er op selecteren dan starten. Maar Time Machine is zekers een TimeCapsule daar zal een instelling staan voor beveiliging dat je hem kan vrij kan geven en voor het scannen.

 

Ik heb zelf nieuwe timecapsule gekocht ik ga dit nog even verder uitzoeken, ik kom er op terug.

 

1 voordeel is wel als de firewall aan staat en Safe online ben je al goed beveiligd. 

 

Ik hou je op de hoogte.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @MP

Het is hier een beetje stil geworden, heb jij een update voor ons, zijn er ontwikkelingen?

@Dave! heb je e.e.a. uit kunnen zoeken met de nieuwe timecapsule waar we misschien @MP mee verder kunnen helpen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic