Vraag
Reacties
afverjans
Level 1

Ziggo Modem samen met Fritzbox?

Hallo Forum,

Mijn vraag is het volgende. We willen graag het internet van Ziggo gebruiken zodat we een beter signaal hebben. Daarbij dan ook telefoon en T.V., de T.V. aansluiting hebben we al. Echter, tot nu toe heb ik de Fritzbox gebruikt en dat wil ik graag blijven doen. Ik ben dus op zoek naar de mogelijkheid om het Ziggo pakket te nemen met gebruikmaking van de Fritzbox 7490 voor de telefonie. Kan iemand mij:smirk: hierbij van advies dienen, c.q. ondersteunen?
Alvast bedankt,

Gr, Arthur
17 Reacties 17
Meldingen
Aan Uit
DennyW
Level 17
Arthur,

De Fritzbox kan, met inlevering van één LAN-poort, omgetoverd worden tot kabel-modem (zie geavanceerde gebruiksaanwijzing). Uw Ziggo-modem kunt in bridge modus te (laten) zetten, zo dat deze zich als een “dom” kabelmodem gedraagt. (N.B. : terugzetten naar IPv4 en deactiveren van hotspots is dan ook vereist.)

Groet,
DennyW
Jan F.
Level 20
DennyW, is het niet zo dat de Fritzbox in het geval zoals u beschrijft wordt gebruikt als router voor het interne netwerk en de Ziggo modem, in bridge, als "dom" modem fungeert?
Overigens wordt de telefoon op de Ziggo modem aangesloten en niet op de Fritzbox.
hanh
Oud Community-lid
DennyW
Prima zo. 1 dingetje: in Bridge Mode is het vooralsnog altijd IPv4 bij Ziggo.

Jan F.
Inderdaad. Telefonie kan zo te zien ook via Fritz verlopen.
https://media.wifimedia.eu/fritz-handleiding-ziggokpn-7490.pdf
Hou mij ten goede: zelf geen enkele ervaring mee.
Gr Han
0 Kudos
DennyW
Level 17
hanh wrote:
DennyW
Prima zo. 1 dingetje: in Bridge Mode is het vooralsnog altijd IPv4 bij Ziggo.

hanh,
Toch niet helemaal prima. :unamused: De terminologie was jammer genoeg niet helemaal juist.
De Fritzbox wordt dan een "gewone" router met WAN-poort (de oude LAN-1 poort) en de Technicolor TC7200, in bridge, wordt "dom" kabel-modem (waarbij het Ziggo-telefonie-gedeelte kan blijven werken, indien er van die dienst gebruikgemaakt wordt). Het SIP/VoIP-gedeelte van de Fritzbox blijft in deze configuratie bruikbaar. (Voor telefoondiensten "buiten" Ziggo om).

afverjans,
Om internet-toegang te verkrijgen, dient de WAN-configuratie bij de FRitzbox ingesteld te worden op: Automatisch via DHCP een IP-adres verkrijgen. (Dus geen statisch IP-adres of PPPoE of PPTP of transparant bridge en er hoeft geen gebruikersnaam en/ of wachtwoord ingevuld te worden).
0 Kudos
afverjans
Level 1
Topicstarter
Nou Han,

Dit is een mond vol en geeft me in elk geval een goed gevoel. Is dit antwoord gebaseerd op kennis of op een reeds bestaand praktijkvoorbeeld?
0 Kudos
Jos1409
Level 9
Dag afverjans,

Ik denk dat je bedoeld dat je je Fritzbox wil blijven gebruiken als dectstation voor je vaste telefonie en de rest via je ziggo modem/router wil laten lopen. Klopt dat? Dit kan in ieder geval prima. Ik heb mijn "Fritzbox 7360" precies zo aangesloten. Ik heb er zelfs nog een eigen Asus-router tussen staan maar dat maakt voor de werking verder geen verschil. Om je Fritzbox als dectstation te gebruiken in combinatie met internet en telefonie via je Ziggo modem/router doe je het volgende:

1. Log in je Fritzbox en kies bij "Internet" en "Account information" onder het kopje "Internet Service Provider" voor "Other internet service provider".
2. Kies onder het kopje "Connect via" voor de optie "Connection to an external modem or router".
3. Kies onder het kopje "Operating Mode" voor de optie "Share existing Internet connection in the network (IP client mode)"
4. Verbindt de Y-kabel van je Fritzbox met de telefoonpoort (1) van je Ziggo modem/router. Gebruik hiervoor de zwarte (telefoon) stekker van de Y-kabel. De grijze stekker (DSL) heb je niet meer nodig (kun je laten hangen)
5. Verbindt Lanpoort 1 van je Fritzbox met een lanpoort van je Ziggo modem/router (of met je eigen router, mocht je die een aangesloten hebben). De Fritzbox wordt dan een client in je thuisnetwerk (krijgt een IP) zodat je de Fritz gewoon kunt blijven benaderen voor de instellingen van je antwoordapparaten, telefoonboeken etc. (kortom, alle dect-functies.

Werkt bij mij alle jaren prima op deze manier. De Fritzbox blijft zo een uitstekend en zeer uitgebreid dectstation. Maar dat laatste wist je natuurlijk al. Voor de duidelijkheid heb ik nog een paar screenshots van de instellingen in mijn Fritz bijgevoegd.

Succes en ik hoor graag of dit inderdaad je bedoeling was...
0 Kudos
Jos1409
Level 9
afverjans PS. Mocht je de Fritzbox wel ook als router willen blijven gebruiken doe je grotendeels hetzelfde maar kies je onder
1. het kopje "Connect via" voor "Connecting to a cable modem (cable connection)"
2. het kopje "Operating mode" voor "Establish own connection to the Internet"
In dit geval zou ik wel je Ziggo modem/router in bridge mode laten zetten om te voorkomen dat je twee DHCP-servers actief hebt. Aansluiten van je telefonie (dectstation) blijft hetzelfde.
0 Kudos
afverjans
Level 1
Topicstarter
Dit klinkt als muziek in de oren Jos, hartelijk dankt. Een goed begin voor het nieuwe jaar. De enige vraag die ik nog heb is of het geleverde Ziggo modem in "Bridge"stand gezet moet worden zodra het geïnstalleerd wordt door de Ziggo technische dienst?

gr, Arthur
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
afverjans wrote:
Nou Han,
Dit is een mond vol en geeft me in elk geval een goed gevoel. Is dit antwoord gebaseerd op kennis of op een reeds bestaand praktijkvoorbeeld?

hanh wrote:
.......
Inderdaad. Telefonie kan zo te zien ook via Fritz verlopen.
Hou mij ten goede: zelf geen enkele ervaring mee.

Concludeer zelf maar. De handleiding komt op mij gedegen/betrouwbaar over.
Als dit niet zo was dan had ik die link niet geplaatst.
Zegt niet alles, maar hij is m.i de moeite van het bestuderen waard.
In het bijzonder ivm de telefonie.

Gr Han
0 Kudos
Jos1409
Level 9
Dag afverjansOk, in dat geval kies je er dus voor je Fritzbox ook als router te blijven gebruiken. En je laat het modem door Ziggo installeren. In dat geval zal de monteur als je hem dat vraagt het modem direct in Bridge mode laten zetten. Zorg er dan wel voor dat je, voordat hij aan de slag gaat, de instellingen in je Fritzbox al aangepast hebt (zo kort mogelijk van te voren want dat zit je niet zo lang zonder internet en telefoon ;-)). Voorkomt dat je later met een directe verbinding tussen je pc en je fritz moet gaan zitten klooien om te kunnen inloggen en de instelling aan te passen. Maar beide kan uiteraard.
0 Kudos
afverjans
Level 1
Topicstarter
Hallo Jos,

de voorbereidingen zijn begonnen. De y-kabel die ik gekocht heb heeft een zwarte stekker en 2 lichte stekkers,
ISDN Y-kabel [1x RJ45-stekker - 2x RJ45-stekker] 1.50 m
Id dit de goede kabel ?

Gr, Arthur
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
afverjans
Lijkt me een goede kabel.
https://fritzshop.nl/nl/verloopkabels/57-fritzbox-y-kabel-voor-aansluiten-op-splitter-isdn.html

Probeer:

Dan weet je het zeker.

Gr Han
0 Kudos
Jos1409
Level 9
Dag afverjans, Je heb idd een Y-kabel nodig met aan een kant 1 stekker (grijs) en aan de andere kant twee stekkers (grijs en zwart). Er zijn twee varianten in omloop. Een y kabel met één RJ45 stekker (grijs) aan de ene kant en twee RJ11 stekkers (grijs en zwart) aan de andere kant (zie voor zo'n exemplaar bijgevoegde foto's van mijn reservekabel). Daarnaast heb je een variant met overal RJ45 stekkers. Die heb ik op dit moment in gebruik maar dan heb je wel een verloop van RJ45 naar RJ11 voor de zwarte kabel nodig. RJ45 past namelijk niet in de telefoonaansluiting op je Ziggo-modem (althans niet op de Technicolor die ik heb). Die verloopstekker met Y-kabel (of de andere variant) wordt normaal gesproken bij je Fritzbox bijgeleverd. Tenminste voor zover ik weet. Heb je nu een kabel gekocht met alleen RJ45 dan heb je in ieder geval nog een verloop naar RJ11 nodig.

Let dus op het verschil tussen Y-kabel analoog (geen verloop nodig) en Y-kabel ISDN (wel verloop nodig). Zie voor meer info onderstaande links (en eventueel mijn foto's 😉 )

https://fritzshop.nl/nl/verloopkabels/358-fritzbox-y-kabel-voor-aansluiten-op-splitter-analoog.html

https://fritzshop.nl/nl/verloopkabels/57-fritzbox-y-kabel-voor-aansluiten-op-splitter-isdn.html

https://fritzshop.nl/nl/verloopkabels/56-fritzbox-rj45-rj11-verloopadapter-zwart-anlg-telefoon.html
Marianne
Community Developer
Community Developer
Welkom op de Community, afverjans. Goed dat je je vragen over de installatie hier neerlegt, want zoals je ziet denken we graag met je mee. @iedereen, bedankt voor alle input!
jannes09
Level 1

Hoi Jos,

Ik wil de fritzbox als dect telefoon gebruiken dus ongeveer hetzelfde. Ik snap dat 1 van de Y stekkers in de telefoon 1 van ziggo modem moet maar waar stop ik het andere einde in, in telefoon van fritzbox??

Dan heb ik nog een probleem denk ik want mijn huidige fritzbox modem staat nog op glasvezel.

Weet je daar ook de uitleg over om dat aan te passen?

Ik heb overigens de 7590 en die heeft wel een veel uitgebreider menu zie ik tov jou foto's.

Bedankt alvast. Jan

0 Kudos
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator

Hi @jannes09
Een warm welkom op de Ziggo Community. 

Je reageert nu op een topic uit 2017/2018. Kleine tip. De kans op hulp is groter als je zelf een topic start over dit onderwerp.

jannes09
Level 1

Cecillia Z dank je voor de info ga ik doen.

0 Kudos