1
Vraag
2
Reacties
Rotterdammert

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo Internet Only modem aansluiten

Ik krijg een dezer dagen de modem thuisgestuurd voor een Internet Only abonnement.

Ben alvast beetje aan het inlezen hoe aan te sluiten. 

Nooit geen problemen mee gehad omdat ik voor mezelf en andere mensen altijd aansloot bij het wanddoosje in de woonkamer waar de tv en modem kwam te staan.

Echter wil ik hier in deze woning te modem proberen aan te sluiten in de meterkast.

Als ik echter bij het stappenplan het uiterlijk van het wanddoosje in meterkast uit moet kiezen, staat hij er niet tussen. Dat zijn namelijk allemaal van die vierkante wanddoosjes die je in woonkamers ziet. In mijn meterkast zit er echter een rechthoekig (in de hoogte) afdekkapje (van UPC....nieuwbouwwoning is opgeleverd in 2015, oud materiaal gebruikt zeker want had toen toch al geen UPC meer moeten wezen?)...afijn. Achter dit afdekkapje zie ik dus 2 kabels lopen. De groene kabel zal wel de Ziggo kabel zijn die het bij mij binnen brengt. De andere kabel loopt via een buis de muur en plafond in. Ik neem aan dat deze kabel naar het wanddoosje in de woonkamer loopt?

Heb ik het nou goed dat als ik deze laatste kabel gewoon ontkoppel, dat ik dan op die vrijgekomen aansluiting de Ziggo modem ken aansluiten et voila? (de woonkamer aansluiting vervalt dan uiteraard....)

 

Correct?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hey @Rotterdammert! Welkom en alvast veel plezier met je nieuwe abonnement! Zaak is natuurlijk dat alles vanaf dag 1 straks soepeltjes werkt. Je hebt zo te zien al een aantal tips gekregen, ik twijfel er niet aan dat het met de installatie moet gaan lukken. Mocht je toch ergens tegenaan lopen, of wil je graag dat iemand naar de hoofdaansluiting komt kijken, dan heb je daar natuurlijk recht op. Bij de start van je abonnement heb je altijd een installatiegarantie, binnen deze periode van 8 weken kan er kosteloos een installatiemonteur langskomen. Je leest er hier https://www.ziggo.nl/alles-in-1/installatiegarantie meer over. 
 

Bekijk in context

11 Reacties 11
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zou je voor de zekerheid wat foto's kunnen plaatsen grote kans dat het een oude AOP is die vervangen moet worden door een ziggo monteur

Rotterdammert
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nu niet thuis, maar ff twee vergelijkbare foto's van internet. Ik besef wel dat je daar misschien nx aan heb omdat het niet mijn exacte daadwerkelijke situatie aangeef, maar toch

Zit dus zo'n UPC afdekkapje, en daar achter zit zoiets. In de aansluiting aan bovenkant zit dus een kabel die het plafond in gaat. Ik neem aan naar mn woonkamer waar ik me modem ook zonder probleem aan zou kunnen sluiten. Maar ik wil dus graag de modem in meterkast proberen en volgens mij ken ik dus die kabel ontkoppelen en mn modem op die vrijgekomen aansluiting koppelen. 

Lijk me sterk dat het zo verouderd is dat een monteur het zou moeten vervangen, in een Vestia/Dura Vermeer nieuwbouwwoning die 5 jaar geleden is opgeleverd

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

mijn appartement komt uit 2011 en die had ook al die upc kastjes kan je nagaan hou oud die zijn en dus niet meer hedendaags

 

je kan hem wel aansluiten op dit AOP

je hebt dan een f connector naar f connector kabel nodig 

ik zou ze wel laten vervangen kosteloos door een ziggo monteur aangezien dit AOP tot 1Ghz gaat en nu met al die upgrades naar docsis 3.1 je vaak 1tje nodig heb die tot 2Ghz gaat 

Rotterdammert
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Robin, bedankt voor je reactie. Ja, ik denk dat, zeker hier in Rotterdam, als oud UPC gebied, ze gewoon nog van hun oude apparatuur af willen en deze dus nog steeds gebruiken in nieuwbouw. Het zal idd 'verouderd' zijn, maar ik vermoed voor mijn gebruik toch wel voldoende. Ik heb gister bij Ziggo maar een simpel internet only 75Mbit aansluitinkie aangevraagd, dus die 1Ghz en 2Ghz enzo is een ver van mijn bed show voorlopig. Een F connector naar F connector, hm, zal eens googlen. Is het niet zo dat Ziggo dit soort dingen gewoon meelevert in een installatiepakket? In het verleden en bij andere mensen waar ik het moest aansluiten, zaten er altijd een hele set verschillende koppelstukkies enzo bij die ik helemaal niet nodig had in de woonkamer, dus ik ging er eigelijk vanuit dat ik het benodigde spul wel bij het installatiepakket zal krijgen

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

die omschakeling van 1Ghz naar 2Ghz heeft niet alles met de snelheid te maken ook kan er veel makkelijker 4G/5G storing zijn bij een oud AOP dankzij dat ze door docsis 3.1 upgrade nu andere frequenties gebruiken

 

 

ziggo levert alleen een IEC naar F mee omdat dat de huidige standaard is volgens mijn leverde ze in het verleden alleen koppelstukjes mee omdat er toen nog vaak een versterker gebruikt werd

 

misschien kan een ziggo moderator wel iets voor je betekenen qua kabels / afspraak inplannen eventueel met een monteur/ signaal meten

 

betweter

Level 5
  • 56Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

niets mis mee. het is een galvanische scheider, waar de aardedraad is aangesloten. 

groene kabel aandraaien met sleutel 11. en een nieuw stukje coax zwart, 105db afscherming ( rood randje aan beide uiteinden) plaatsen.

het odfm frequentie gebied boven de 1GHz, zal jij niet gebruiken. zoals je al verwachtte.

 

laat ziggo een stukje coax opsturen zwarte kabel, met 2 rode randjes om het uiteinde. F-F.

Rotterdammert
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja, ik zal eens kijken na ik het pakket heb ontvangen voor eventueel een monteur. Dat is gewoon kosteloos toch? Of kennen ze toch iets in rekening brengen om aan te sluiten in meterkast, als het in principe ook gewoon makkelijk zelf kan doen in de woonkamer?

betweter

Level 5
  • 56Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

dat lukt jou zekers. eerst zelf proberen. 

Rotterdammert
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik haal dus de kabel los die aan de bovenkant zit van het kastje in me meterkast. En daar ken ik dus een coax kabel aansluiten met een F-dingetje? En de andere kant van diezelfde kabel moet met zo'n zelfde F-dingetje aangesloten worden op de Ziggo modem?   Komt dit niet gewoon op hetzelfde neer als wat ze meeleveren waarmee je het in de woonkamer ken aansluiten? (een soort splitter idd die je op de wanddoos in woonkamer plaats, waarin de kabel loopt naar de modem, en een kabel naar televisie voor ouwerwetse kabel tv, waar ik dus geen gebruik van ga maken. Maar goed, ik zie wel wat ze meeleveren en wat ik dan eventueel nog nodig zou hebben

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je hebt zoan kabel nodig

https://www.kabelshop.nl/Technetix-Coax-kabel-Ziggo-Technetix-1-5-meter-F-connector-Wit-11200490-RLA...

maar nogmaals het advies om het AOP te laten vervangen

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hey @Rotterdammert! Welkom en alvast veel plezier met je nieuwe abonnement! Zaak is natuurlijk dat alles vanaf dag 1 straks soepeltjes werkt. Je hebt zo te zien al een aantal tips gekregen, ik twijfel er niet aan dat het met de installatie moet gaan lukken. Mocht je toch ergens tegenaan lopen, of wil je graag dat iemand naar de hoofdaansluiting komt kijken, dan heb je daar natuurlijk recht op. Bij de start van je abonnement heb je altijd een installatiegarantie, binnen deze periode van 8 weken kan er kosteloos een installatiemonteur langskomen. Je leest er hier https://www.ziggo.nl/alles-in-1/installatiegarantie meer over. 
 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic