Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
AldoQ
Level 2

Ziggo Gigabit modem met router erachter ineens meer instellingen? (DHCP server, etc.)

Ik heb al sinds jaar en dag eigen routers en mijn Ziggo modem staat daarom in Bridge-mode (door Ziggo ingesteld). Een tijdje terug kreeg ik ineens onverwacht een ConnectBox Giga (zonder dat ik dat abbonement had) en ook die stond in Bridge mode. Daardoor waren er ook nagenoeg geen opties in het configuratie dashboard. Immers ik regel het allemaal zelf via mijn eigen (Asus) routers.

Ik log vandaag in bij de admin van mijn ConnextBox Giga en zie tot mijn verrassing dat hij Wifi signalen uitstuurt en dat een DHCP server, etc. etc. aanstaan. Ik kan het ineens beheren alsof de ConnextBox ook een router is. De Wifi heb ik direct uitgezet (alleen maar extra signaal dat stoort met mijn eigen router). Maar ik twijfel een beetje wat ik moet doen met de DHCP server instellingen, Firewall instellingen, etc.

Mijn Asus router achter de ConnextBox is immersde DHCP server. Maar kan ik dit zomaar veilig uitzetten? Kan het kwaad? Ik ben behoorlijk verrast door deze 'stille wijziging' en hoewel ik best wel iets van netwerk beheer weet, is dit nieuw voor mij en weet ik niet zo goed wat wijsheid is.

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW
Level 17

@AldoQ 

Als de Asus 192.168.50.x gebruikt en het routerdeel van de Ziggo-modem-router 192.168.178.x dan hebben zij verschillende subnets.
Als je geen server draait, gamer bent of smart devices hebt die tegensputteren, dan is er geen dwingende reden om actie te ondernemen.
Je hoeft geen / kan in dit geval beter niet een van de twee DHCP-servers te deactiveren; deze bedienen elk de devices in hun eigen subnetjes, ervan uitgaande dat de Asus met zijn WAN aansluiting aan gesloten is op Ziggo-modem-router (zoals dat het ook geval was toen deze in bridge-mode stond). De DHCP-servers gaan pas met elkaar concurreren als je de routers LAN op LAN zou verbinden.

N.B-1.: Als deze subnets het subnet mask 255.255.255.0 hanteren, betekent dit alleen dat bij deze subnetjes de eerste 24 bitjes van het IP-adres "vast" zijn (lees: een prefix is) en dat de resterende bitjes (minus de eerste en minus de laatste) van de totaal 32 bitjes toegewezen kunnen worden aan de devices die het netwerkje gebruiken.

Om het simpeler te zeggen:

Bij de Asus mogen de devices (of de DHCP-server) de reeks 192.168.50.1 t/m 192.168.50.254 benutten en de Ziggo-router 192.168.178.1 t/m 192.168.178.254

(N.B-2.: Die twee adressen die niet aan devices toebedeeld kunnen worden zijn bij dit subnet mask x.x.x.0 en x.x.x.255 want die zijn gereserveerd voor het netwerk zelf en het broadcast address.)

EDIT:

Ik denk dat je beter kan kijken wat er gebeurt als je de Ziggo-modem-router een z.g. fabrieksreset geeft (restknopje 20 à 30 sec. ingedrukt houden). Misschien komt hij (of is het een zij?) dan wel weer in bridge mode.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
10 Reacties 10
Meldingen
Aan Uit
RoWi.
Level 20

Het heeft er alle schijn van dat de Gigabox niet meer in bridge staat.

0 Kudos
Dvk
Level 4

Misschien de Asus op accespointmode zetten en de connectbox uit bridge mode (laten) halen,had zelf ook 2x

Asus, connectbox geeft bij mij een betere wifi. dus Asus eerste

verdieping en Connectbox beneden als router/modem.

0 Kudos
AldoQ
Level 2
Topicstarter

Ik ga niet mijn perfect ingerichte asas mesh netwerk met veel meer opties en mogelijkheden en investering van 800+ euro om smart home met 60+ apparaten te behereb, vlans, etc.. vervangen door ziggo routertje..🤣

zal waarschijnlijk perongeluk door ziggo uit bridge mode gehaald zijn

DennyW
Level 17

@AldoQ  schreef:.

Maar ik twijfel een beetje wat ik moet doen met de DHCP server instellingen, Firewall instellingen, etc.

Mijn Asus router achter de ConnextBox is immersde DHCP server. Maar kan ik dit zomaar veilig uitzetten? Kan het kwaad? Ik ben behoorlijk verrast door deze 'stille wijziging' en hoewel ik best wel iets van netwerk beheer weet, is dit nieuw voor mij en weet ik niet zo goed wat wijsheid is.

Zolang beide netwerkjes niet (exact) hetzelfde subnet gebruiken (dus CB 192.168.178.xx en Asus iets anders b.v. 192.168.1.xx ) kan het hebben van twee DHCP-servers en twee firewalls geen kwaad niet echt. Het wordt pas echt storend als je poorten wil forwarden en/of gamer bent.
Zo maar een van de twee DHCP-server uitschakelen zou ik niet doen. Dan kan je beter ervoor kiezen in de CB in bridge te (laten) zetten.

0 Kudos
AldoQ
Level 2
Topicstarter

@DennyW

Zolang beide netwerkjes niet (exact) hetzelfde subnet gebruiken (dus CB 192.168.178.xx en Asus iets anders b.v. 192.168.1.xx ) kan het hebben van twee DHCP-servers en twee firewalls geen kwaad niet echt. Het wordt pas echt storend als je poorten wil forwarden en/of gamer bent.

Bedoel je het subnet mask? Deze is bij beide 255.255.255.0.

Of het lokaal begin address?

Bij mijn Asus Routers is het 192.168.50.x

Bij Ziggo staat het op 192.168.178.x

Gamen lijkt overigens ook geen issue tot nu toe. Ik kwam hier echt bij toeval achter dat het zo staat (paar weken terug nog niet). Ik heb wel sinds ik deze ConectBox heb gekregen wel eens dat ik internet issues heb en een reset lost het dan op. Maar dat was ook al toen het ding in Bridge mode stond.

0 Kudos
DennyW
Level 17

@AldoQ 

Als de Asus 192.168.50.x gebruikt en het routerdeel van de Ziggo-modem-router 192.168.178.x dan hebben zij verschillende subnets.
Als je geen server draait, gamer bent of smart devices hebt die tegensputteren, dan is er geen dwingende reden om actie te ondernemen.
Je hoeft geen / kan in dit geval beter niet een van de twee DHCP-servers te deactiveren; deze bedienen elk de devices in hun eigen subnetjes, ervan uitgaande dat de Asus met zijn WAN aansluiting aan gesloten is op Ziggo-modem-router (zoals dat het ook geval was toen deze in bridge-mode stond). De DHCP-servers gaan pas met elkaar concurreren als je de routers LAN op LAN zou verbinden.

N.B-1.: Als deze subnets het subnet mask 255.255.255.0 hanteren, betekent dit alleen dat bij deze subnetjes de eerste 24 bitjes van het IP-adres "vast" zijn (lees: een prefix is) en dat de resterende bitjes (minus de eerste en minus de laatste) van de totaal 32 bitjes toegewezen kunnen worden aan de devices die het netwerkje gebruiken.

Om het simpeler te zeggen:

Bij de Asus mogen de devices (of de DHCP-server) de reeks 192.168.50.1 t/m 192.168.50.254 benutten en de Ziggo-router 192.168.178.1 t/m 192.168.178.254

(N.B-2.: Die twee adressen die niet aan devices toebedeeld kunnen worden zijn bij dit subnet mask x.x.x.0 en x.x.x.255 want die zijn gereserveerd voor het netwerk zelf en het broadcast address.)

EDIT:

Ik denk dat je beter kan kijken wat er gebeurt als je de Ziggo-modem-router een z.g. fabrieksreset geeft (restknopje 20 à 30 sec. ingedrukt houden). Misschien komt hij (of is het een zij?) dan wel weer in bridge mode.

0 Kudos
Ga naar reactie
AldoQ
Level 2
Topicstarter

Dank voor de heldere uitleg! Ik heb inmiddels een verzoek ingeschoten bij Ziggo om hem/haar in Bridge mode terug te plaatsen. Is een fabrieksreset een veilige actie om zelf uit te voeren?

De servers die ik draai zijn allemaal enkel voor lokaal in mijn LAN bedoeld (Home Assistant, Plex, Mosquitto, etc.). Ik weet dat een aantal ook extern toegankelijk zouden kunnen zijn, maar dat wil ik toch niet. Ik heb wel eens rare hickups met mijn Sonos systeem, maar de andere devices zijn stabiel. Ik merk wel eens dat de PS5 traag het internet opkomt (zit bekabeld), maar gamen loopt goed.

Ik wacht even de reactie van Ziggo zelf af over de Bridge mode. Misschien is dit zo gezet toen ik gebeld had dat ik eigenlijk elke woensdag ochtend merkte dat er geen stabiele Internet verbinding meer was (stotterend gebruik van bijv. Teams zowel bekabeld als wifi, en op 5G ineens alles perfect). Modem een trap geven (uit/aan) en alles was weer goed. Mogelijk dat er toen iets veranderd is door Ziggo.

0 Kudos
DennyW
Level 17

@AldoQ 

Een fabrieksreset kan op zich geen kwaad. In jouw geval eigenlijk helemaal niet, omdat je toch geen poorten forward en de ingebakken Wifi niet wilt gebruiken.
Wat wel gebeurt bij zo'n reset is dat de Wifi weer aangezet zal worden.

Ook bij het (laten) omzetten naar bridge modus, is het verstandig om vooraf zo'n Ziggo modem te resetten om zo alle (eventuele) instelling weg te schonen en de beide Wifi-radio's in de Ziggo-modem uit te zetten. Zo voorkom je dat deze (in bridge modus) kunnen gaan "spoken".

Mogelijk krijg je na omzetting naar bridge een weer een hick-up. Opnieuw starten van de Asus zou dit dan weer moeten oplossen (en heel misschien daarna eventueel switches of devices).

0 Kudos
AldoQ
Level 2
Topicstarter

Zo te zien heeft afgelopen nacht Ziggo hem/haar weer terug in Bridge-mode gezet na mijn vraag via de chat/app erover. Factory reset was ik ervoor niet meer aan toegekomen, maar wifi had ik al wel uitgezet.

0 Kudos
DennyW
Level 17

@AldoQ  schreef:

Zo te zien heeft afgelopen nacht Ziggo hem/haar weer terug in Bridge-mode gezet na mijn vraag via de chat/app erover. Factory reset was ik ervoor niet meer aan toegekomen, maar wifi had ik al wel uitgezet.

Mooi dat alles nu naar wenst werkt.
Je hebt je toch nooit geëxperimenteerd met allerlei instellingen (op de Ziggo-modem-router zoals portforwarden) en / MAC-filtering, dus dan was deactiveren van de Wifi in jouw geval voldoende.

Mijn advies was meer van algemene aard, daar mensen die op den duur toch iets meer willen dan dat een Ziggo-modem biedt zich vaak eerst wel met degelijke zaken hebben bezig gehouden. Als aan de kant van Ziggo de firmware en het gebruikersprofiel netjes gemaakt zijn, hoort zo'n (extra) reset ook niet nodig te zijn. Is helaas niet altijd het geval (geweest); er zijn af en toe meldingen van actieve Wifi's in router-mode, maar in die mode kom je niet meer bij dergelijke instellingen.

0 Kudos