1
Vraag
2
Reacties
EGee

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo Connectbox geeft dubbel 2.4 Ghz wifi netwerk (geen gastnetwerk / booster / extender o.i.d.)

Raar probleem, maar ik heb op mijn modem 2 keer een 2.4 Ghz netwerk actief.

Naast een 2.4 netwerk met een door mijzelf opgegeven SSID bestaat een 2.4 netwerk met de naam Ziggo.

Ik dacht eerst dat het van de buren was. Met een wifi scanner kwam ik erachter dat dit netwerk op hetzelfde kanaal zit als het netwerk met mijn SSID. En vrijwel exact even sterk is. Daarop heb ik het kanaal van mijn netwerk gewijzigd. Na herstart blijkt SSID Ziggo óók naar hetzelfde kanaal te zijn verhuisd.

Dat moet dus uit mijn connectbox komen.

Iemand enig idee hoe ik hiervan af kom? In de instellingen van de connectbox is niets te vinden over de mogelijkheid van 2 keer een 2.4 netwerk, behalve dan dat er een gastnetwerk mogelijk is, maar die staat uitgeschakeld. Gebruik ook geen booster / wifi extender o.i.d.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De 'Ziggo' SSID is van Wifispots, dit kun je uitschakelen via Mijn Ziggo.

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als je die wifispots uitschakelt, kun je zelf ook geen gebruik meer maken van de wifispots.

Bekijk in context

5 Reacties 5
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De 'Ziggo' SSID is van Wifispots, dit kun je uitschakelen via Mijn Ziggo.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als je die wifispots uitschakelt, kun je zelf ook geen gebruik meer maken van de wifispots.

EGee
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de reacties! Het bestaan van die Wifispots was mij nog niet bekend. Ik heb het voor nu uitgeschakeld om te testen of de kwaliteit van ons wifi daardoor verbeterd. Vraag me ook af waarom de ontwerpers ervoor hebben gekozen beide netwerken op hetzelfde kanaal te zetten, dit zou toch interferentie kunnen geven? Of is dat hier niet zo omdat het om 1 apparaat gaat dat beide netwerken beheert.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Zoals je zelf al opmerkt geeft het geen inferentie omdat het om 1 apparaat gaat. Je Connectbox kan zelfs drie netwerken aan op hetzelfde kanaal. Je wifi netwerk, het gast netwerk en wifi hotspots.

 

Zelfs als de buren het zelfde kanaal gebruiken kunnen de diverse wifi signalen met elkaar rekening houden en met minimale verstoring het signaal in stand houden. Bij overlappende kanalen of bandbreedte kan wel of zal meer verstoring veroorzaken. Bijvoorbeeld tussenliggende kanalen ipv van de meestgebruikte 1, 6 en 11. Dan kunnen de signalen elkaar niet goed herkennen met slechtere of instabielere en langzamere verbindingen tot gevolg. Uiteraard met heel veel gelijktijdige wifi signalen heeft het ook invloed op de verbinding.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Vraag me ook af waarom de ontwerpers ervoor hebben gekozen beide netwerken op hetzelfde kanaal te zetten, dit zou toch interferentie kunnen geven?"

 

Vroeger waren er veel problemen met meerdere wifizenders op kanalen.

Er lijkt iets gewijzigd te zijn in de apparatuur en de wifizenders, want zelfs met 42 wifizenders op de 2,4 GHz, ervaar ik en de buren geen problemen met de verbindingen.

 

Bert_0-1661172213827.png

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic