1
Vraag
2
Reageer en help mee
Kaasboerin

Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Ziggo Connectbox, alleen de LAN valt een paar seconden uit

Beste,

Tijdje geleden (maandje of 5) een nieuwe connectbox van Ziggo ontvangen. Deze heeft een paar weken prima zijn werk gedaan. Bovendien heb ik (mede dankzij 5,0 GHZ) over de wi-fi de beloofde Ziggo snelheden, zelfs op redelijke afstand en met meerdere apparaten die ondertussen internet gebruiken. Ik kan niet met zekerheid zeggen of het altijd goed is geweest, maar ik kamp nu opvallend vaak met disconnections, en dat is behoorlijk vervelend als gamer zijnde, vooral als je bekabeld (lan) bent.

Elke 30-90 minuten (soms zelfs vaker) valt mijn internet uit. Het rare lijkt dat dit enkel de lan verbinding is, maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen. Wat ook raar is, is dat dit letterlijk luttele seconden zijn dat ik er dan uit lig (mede de reden dat ik niet durf te zeggen of dit mij niet eerder op is gevallen, of dat wi-fi er geen last van heeft). Pak 'm beet 10 seconden downtime. De snelheid is prima op orde, het is puur het sporadisch uitvallen van het signaal.

Ik hoor graag welke informatie ik extra zou kunnen verschaffen om een duidelijker beeld te kunnen creëren van het euvel.

Bedankt en MVG,
Nick
15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75185Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je hier je downstream en upstream dBmV waarden kunnen plaatsen en je log uit het modem?
Dit zegt al veel over het signaal wat je van Ziggo krijgt en naar Ziggo toegaat.

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Kaasboerin, fijn dat de modem qua snelheid goed bevalt! Het uitvallen hoort helaas niet bij de internet beleving die we voor ogen hebben.

Wanneer wifi op het moment van uitval op je bekabelde LAN blijft werken dat zit de oorzaak niet in het signaal van buiten. Kun je ook vertellen wat je allemaal bedraad hebt aangesloten? Het kan zijn dat 1 van die apparaten het probleem veroorzaakt. Daar moeten we hier met zijn allen achter komen.
Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes
Beste,

Bij deze mijn up- en downstream kanalen. Ik vermoed eigenlijk dat ook mijn wi-fi kort uitvalt, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen nog. Dit weekend veel last van gehad, lijkt steeds vaker te gebeuren (1x per ~30 mins).


Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Kaasboerin! Bedankt voor de signaalwaarden. Dit ziet er niet ideaal uit. De upstream power (de signaalsterktenodig die nodig is om te zenden) is extreem hoog, dat wijst op een weerstand in de bekabeling. De downstream power (de ontvangen signaalsterkte) is zwak, zit net op de grens wat nog mogelijk is.

Zou je hier een paar foto's willen plaatsen van de coax bekabeling tussen de modem en het eerste aansluitpunt van Ziggo? Daarmee weten we vast snel de oorzaak te vinden en de tips hoe je het kunt oplossen!
Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes
Oke, ik hoop dat ik de juiste foto's heb hier;

Woonkamer (naar modem) - deze coax/stekkerdoos is zo'n 4 jaar geleden vervangen door een Ziggo monteur, toen ik hier kwam wonen. Uiteindelijk bleek dat dit adres nog geen Ziggo/UPC ontving, en dat was dus in een kast in de lobby van dit appartementencomplex gefixt uiteindelijk, door een Ziggo monteur.



Meterkast - dit was zo toen ik hier kwam wonen, ik vermoed dat de groene doorloopt naar mijn woonkamer (coax stekkerdoos).



Is dit genoeg info?

bedankt
Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes
Edit: ik weet niet waarom ik mijn bovenstaande reactie niet kan editten, maar hier alsnog: ik heb zojuist kunnen bevestigen dat mijn wi-fi hier dus ook onder lijd. Sterker nog, mijn vriendin heeft meerdere apparaten geprobeerd; PC (lan), iPad (wi-fi), iPhone (wi-fi), laptop (wi-fi). Ze heeft vandaag uren gedaan over een hoorcollege van een uur, het is nu erg hardnekkig aan het worden zo lijkt.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Je kunt je bericht alleen binnen het eerste uur na het posten bewerken.
Aangezien Anne H Ziggo nog niet gereageerd heeft, loop ik hem even voor de voeten 😉

Aan het einde van de groene kabel hoort het AOP te zitten, bij jou dit die niet. Je hebt daar een splitter zitten en verderop (in je woonkamer) split je het signaal nog een keer. Hierdoor wordt het signaal veel te veel gedempt en krijg je zo'n enorm hoge upstream.

Je modem hoort in de meterkast te staan, dan ben je ook gelijk van het te veel gedempte signaal af, en daar moet ook het AOP komen. Dit moet een monteur voor je doen en is gratis.
Wie deze inplant, mag je zelf weten. Anne kan dit eventueel voor je doen, maar ik verwacht dat het via de helpdesk, bijvoorbeeld via de chat sneller gaat 🙂

Groet,
Evert
Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes
Bedankt Evert, dat verklaart een hele hoop, hier is niks aan gedaan sinds mijn intrek in deze woning (4 jaar terug). Ik wist niet dat hier een speciale doos tussenmoest (zgn AOP).

Wel moet ik zeggen dat ik geen enorme fan ben van een modem in de meterkast vanwege slechte ervaringen (vorige adressen). Is het mogelijk om de splitter te vervangen met de AOP, de modem te laten waar hij is (de splitter in de woonkamer gaat naar de modem en de horizon box) en te kijken hoe het dan gaat? Kan dan altijd nog het modem direct aansluiten achteraf.

Bedankt voor jullie feedback tot nog toe.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Het AOP moet daar waar de groene kabel je huis binnenkomt.
Je kan je modem in de woonkamer laten staan, maar is niet wenselijk om dezelfde reden waarom je nu de problemen hebt. Bovendien ondersteunt Ziggo het ook niet als het modem verder dan 1.5 meter dan je AOP af staat.

Zoals je het beschrijft, kun je het zeker proberen, echter het zal geen verbetering opleveren. Bij het AOP moet het signaal namelijk gesplitst worden, eentje die gaat naar de woonkamer, de ander naar de andere splitter in je meterkast. Je houdt dan de 2 splitters ertussen (meterkast en woonkamer) en de veel te lange afstand aan coax kabel.
Het is eventueel te proberen met een versterker, dan heb je namelijk minder splitters nodig, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en alles verplaatsen naar de meterkast.

Ps, achter welke splitter in je meterkast zit het modem? De linkse of de rechtse?
Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes
Bedankt Evert

Het vervelende is is dat ik net allemaal lan kabels heb aangelegd naar de plek in de woonkamer, helaas. Voor mijn duidelijkheid: een splitter (de huidige Hirschmann) is dus iets anders dan een zgn AOP, maar split ook?

Ik vermoed dat het de groene kabel is die doorloopt naar de coax contactdoos in de woonkamer, maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen. (rechter splitter)
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ah, dat maakt het wat beroerder inderdaad.
Je kunt het proberen, want nee heb je, ja kun je krijgen.. En wat ik al zei, als je een versterker in de meterkast plaatst, heb je minder splitters nodig. Al verwacht ik dan eigenlijk nog steeds dat je upstream te hoog zal zijn.

Nee, het AOP is net zo'n doosje als die op de foto van je woonkamer die in de muur zit. Daar zit dan 1 uitgang op, daar zet je een splitter op zodat je én tv kan kijken en kan internetten of je split het signaal nog verder.

Het beste zou dus zijn: AOP > Splitter > modem en tv's
Wat je zou kunnen experimenteren: AOP > versterker > 1 kabel naar je woonkamer en daar splitten voor modem en horizon, andere kabels voor je tv aansluiten op de versterker.

Ik hoop dat je modem aan de rechter splitter zit, want met 3 splitters hou je helemaal geen signaal meer over 😉
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Kaasboerin, ik lees dit topic om de paar dagen. Dank voor je foto's! Ik gooi meteen het standaard advies erin: de modem moet volgens instructies in de meterkast geplaatst worden, dat is de enige plek waar wij een goede werking garanderen.

Een aanvulling op het advies van Evert96: Ik zie 2 splitters, die waar de groene kabel op binnenkomt is de eerste. Op de uitgang zit een groene en een witte kabel. Die witte gaat weer naar de uitgang van de 2e splitter zie ik! Dat is niet ideaal. Die 2e splitter kun je beter 'omdraaien'.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Weet je zeker dat op de AOP in de woonkamer een groene kabel binnen komt? Daar waar sprake is van twee groene kabels is gebruik gemaakt van een aftak element AFC 1611. Gaat die groene kabel misschien verder naar het volgende appartement? Waar gaan die witte kabels naar toe op de volgende splitter/aftak element (niet goed zichtbaar is welk type het is)? Staat de meterkast in de hal van het appartementencomplex? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat je AOP in de woonkamer geplaatst is aangezien je wifi in huis wilt i.p.v. op de gang en is het dus niet so vreemd dat er in de meterkast met aftak elementen wordt gewerkt om de AOP in de woonkamer te realiseren.
Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes
Beste,

Hierbij een update. Allereerst ArChie.DVB , nee, ik heb een 'persoonlijke' inpandige meterkast net als een huis, en ik was ook, toen ik hier kwam wonen de eerste met Ziggo volgens de monteur, die moest toen een iets aansluiten in de 'hoofdkast' van het complex.

Ten tweede, ik heb een UTP kabel getrokken van mijn meterkast naar mijn woonkamer. Setup is per heden als volg:

Met een access point bij de TV meubel (TP link). Direct de up/downstream gecheckt, die zien er als volgt uit:



Wat zijn nou eigenlijk ideale waardes? En valt er nog wat te verbeteren splitter/materiaal-wijs? Wil hier absoluut niet op bezuinigen.

Bedankt en MVG

Nick
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Kaasboerin, hoe gaat het nu met de verbinding? De getoonde waarden zijn goed trouwens, daar zou ik niets meer aan doen 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic