1
Vraag
2
Reacties
LouisHerber

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Ziggo ConnectBox Giga - instabiele internetverbinding

Zoals een aantal andere klanten hieronder, heb ook ik problemen met de (internet)verbinding.

 

Sinds Januari 2021 op dit adres een Ziggo verbinding, alles werkte naar behoren. Vanaf Februari 2021 heb ik dit geheel gekoppeld in bridge-modus aan mijn Ubiquity Unifi network ( UDM Base). Geen problemen en een stabiele verbinding.

 

Sinds enkele weken geleden - mijn upgrade naar Ziggo Gigabit internet, en een vervaning van het modem naar de ConnectBox Giga - heb ik een onderbrende internetverbinding. Vaak inderdaad een supersnelle verbinding, maar ook "giga" irritant als het steeds onderbroken wordt.

 

Meermaals per dag merken we onderbrekingen in VPN's en (teams)meetings, die hier uiteraard het gevoeligst voor zijn. Dit op verschillende PC's die bekebeld aangesloten zijn.

Soms zijn de onderbrekingen nog korter - als in, enkele seconden -  en soms dus tot enkele minuten.

 

Als troubleshoot poging heb ik de ConnectBox Giga terug laten zetten naar 'normale' modus, en één van onze PC's rechtstreeks gekoppeld aan het modem. Op die manier sluiten we de UDM uit.

 

Helaas - nog steeds hetzelfde probleem. De helpdesk lijkt niets te zien, de verbinding zou OK zijn - maar toch ondervinden wij deze problemen...

 

Het modem is met exact dezelfde bekabeling aangesloten als de vorige (niet giga)connectbox.

Ik lees hiervooral veel problemen met die connect box giga. Hoe kunnen we achterhalen of ik hier ook last van heb? En hoe lossen we het op? Voor mij is die stabiliteit en snelheid belangrijk, WIFI en routing regel ik zelf wel met mijn eigen netwerk 🙂

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @LouisHerber

Wat bijzonder dat de monteur niks kon terugvinden in zijn uitgebreide metingen op locatie. Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen de komende dagen nu het modem rechtstreeks op het AOP is aangesloten. Houd ons vooral op de hoogte. Mochten de problemen al aanhouden, dan kunnen we inderdaad kijken of bijvoorbeeld een ander type modem (Ubee) uitkomst biedt. 

Bekijk in context

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Hallo, Dat klopt inderdaad, ook vanwege vakantie(periode). Het lijkt nu stabieler te zijn sinds de directe aansluiting op het AOP en daarmee eliminatie van de coax bekabeling in huis. Vreemd dat dat kennelijk invloed kan hebben! Na de vakantie zal ik verder grondig kunnen testen/gebruiken maar voor nu zou ik zeggen case closed - als er zich onverhoopt toch nog problemen voordoen zal ik me melden!

 

en de problemen waar de laatste meldingen over gingen, zie ik nu als toeval en mijn testopstelling..

Bekijk in context

49 Reacties 49
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

In de bijlage downstream 3 valt op het docsis 3.1 downstreamkanaal de ruis op (pre en post RS errors).

Op de docsis 3.0 download geen aanmerkingen.

Netwerkhistorie:

hoewel in de upstream tellers slechts 1 T3 staat vermeld, zie je in de historie 3 stuks T3 met de vermelding 01-01-1970.

Het modem ontvangt geen ranging respons tijdens / na een serie van 10 stuks T3 errors binnen 20 seconden, waardoor het de interface reset en er een aantal minuten dus geen internetverkeer mogelijk is. 

Ook komt de melding SYNC timing failure voor, eveneens een teken dat er hinder wordt ondervonden in het verkeer tussen modem en CMTS.

Kun je hier nog een foto plaatsen van het AOP,, met splitter(s) en eventuele versterker?

Voorgaande meldingen worden veroorzaakt door de ruis.

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

OK, duidelijk! Bedankt voor de informatie! Maar betekent dat dat ik er beter andere filter(s) tussen moet zetten? Ik heb de nieuwe, ongebruikte 'netjes' in de retour doos mee terug verzonden....maar misschien dat ik nog iets heb liggen?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Zelf voorlopig niets doen en ook geen helpdesk bellen.

Het AOP is verouderd en is waarschijnlijk de oorzaak van de ruis en zal moeten worden vervangen door een monteur van Ziggo. 

Ik heb dit topic al bij het moderatieteam neergelegd. Dat kan ook een monteursafspraak inplannen.

Dus wacht een reactie van hen af.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @LouisHerber! Leuk je hier te mogen verwelkomen op de Ziggo Community. Top dat je zo ontzettend veel informatie verzameld hebt en hier om hulp vraagt bij het vervelende probleem dat je ervaart!

 

Ik heb alles bekeken en het lijkt me sowieso verstandig om samen een monteursafspraak in te plannen voor de vervanging van je hoofdaansluiting. Zoals @KBX458 al aangaf, deze is verouderd en de kans is groot dat je daardoor stabiliteitsproblemen ervaart. Een monteur moet dit vervangen en omdat het onze verantwoordelijkheid is om voor een goed AOP te zorgen kan dat kosteloos. 

 

Sta je open voor een monteursbezoek? Op deze pagina lees je hier meer over. Indien akkoord hoor ik het graag inclusief enkele data waarop het voor jou zou kunnen. De monteur kan doorgaans ingepland worden in de ochtend tussen 8.00 en 13.00 uur of in de middag tussen 12.00 en 18.00 uur. Het gaat dan om het gehele tijdsslot, we kunnen helaas geen specifiekere tijd benoemen.

 

We horen graag van je hier! Alvast bedankt 🙂

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Hallo @Erik S . Uiteraard sta ik daar voor open! Wat mij betreft zo snel mogelijk, omdat we er de nodige last van ondervinden. Op werkdagen - in deze week op alle 'tijdsloten', volgende week zou het op maandag, donderdag en vrijdag (hele dag) of dinsdagmiddag uitkomen. Bedankt alvast!

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Morgenmiddag tussen 12.00 en 18.00 uur komt er een monteur langs! Houd je ons op de hoogte van je ervaringen naderhand? Mooie dag verder!

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt, en dat zal ik zeker doen!

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Inmiddels is het AOP vervangen, dat ging snel! "Even" leek het dan ook beter te zijn, ik geen errors meer en uit enthousiasme heb ik het modem gisteren ook weer terug laten zetten in bridge modus.

 

Echter vandaag hebben we weer soortgelijke problemen - uitvallende VPN's en haperende teams calls...

Elders in het forum lees ik dat er bekende problemen zijn met de ConnectBox Giga betr. stabiliteit met torrents enzo. Zou het kunnen zijn dat ik hier ook last van heb? Doordat we toch wel een paar VPN tunnels (site to site naar azure, werk van mijn vrouw, etc.) hebben en andere workloads, dat de connectbox hier simpelweg niet mee overweg kan om 1 of andere duistere reden?

 

Vervangen voor een andere zou voor mij zeker een optie zijn, ik weet ook niet wat andere vervolgstappen kunnen zijn?

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

De waarden in het modem zijn nu als bijgevoegd.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Heb je het modem al een minuut van de stroom gehad na de werkzaamheden? 

Mogelijk komt dan ook het netwerklog van vandaag tevoorschijn.

 

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Het modem is gisteren na de werkzaamheden en na het terugzetten in bridge-modus +- 20 seconden van de stroom geweest, maar geen volle minuut. Dit zal ik zodra direct doen en laat het hier weten of er nieuwe logs bij zijn gekomen.

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Het modem is nu een paar minuten van de stroom af geweest en opnieuw opgestart. Ik zie echter gèèn nieuwe meldingen.
Ik vraag mij af of de tijden zijn in CEST of in GMT - indien dat laatste, kan het zeker overeen komen met het moment waarop de monteur de nieuwe AOP geplaatst heeft.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Als het goed is staan alle tellers nu weer op nul.

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Daar had ik nog niet gekeken, maar inderdaad een stuk minder, zie bijgevoegd.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ziet er goed uit. Zoals gezegd, even in de gaten houden de komende tijd.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @LouisHerber 

Bedankt voor je update hier, dit ziet er inderdaad een stuk beter uit 🙂 Mocht je nu toch nog instabiliteit ervaren in de komende dagen, laat het hier dan even weten.

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Vooralsnog lijkt de verbinding nu een stuk stabieler! Ondanks dat ondervinden we nog wel steeds wat instabiliteit op VPN's, die vallen 1x per dag gemiddeld nog uit. Dit was vóór de upgrade/nieuw modem niet het geval, vandaar dat het nog steeds opvalt.

 

In de logs zie ik geen nieuwe of relevante meldingen meer. Wel zie ik nog wat fouten in de download ED3.0 en ED3.1, zie bijgevoegde screenshots.

 

Het lijken dus nog relatief gezien sporadische, maar wel aanwezige en voor ons vervelende, kleine onderbrekingen?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Desondanks ben ik toch benieuwd naar de netwerkhistorie van de laatste paar dagen. Misschien is daarin een aanwijzing te vinden voor de onderbrekingen die je ervaart.  Kan je die trouwens nader omschrijven?

De pre RS fouten op 3.0 zijn verwaarloosbaar, echter kunnen de pre RS op 3.1 van invloed zijn op de downloadsnelheid.

De kolommen post RS staan keurig op nul.

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

De onderbrekingen kan ik nog nader onderzoeken met een ping of trace tool, maar een VPN verbinding verbreekt gewoon ineens. Daarna is die wel snel opnieuw op te zetten. Ik zal dit in de gaten houden betr. frequentie en of dan ook mijn ping rond die tijd gekke dingen laten zien.

Onderbrekingen in VOIP etc. ervaren we niet meer, dus dat is al een heel stuk beter.

 

bijgevoegd de error log - hier zie je enkel op de donderdag nog wat errors, waarna ik de 1-minuut-van-het-stroom-afhalen gedaan heb, en dan is het relatief blanco.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic