1
Vraag
2
Reacties
LouisHerber

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Ziggo ConnectBox Giga - instabiele internetverbinding

Zoals een aantal andere klanten hieronder, heb ook ik problemen met de (internet)verbinding.

 

Sinds Januari 2021 op dit adres een Ziggo verbinding, alles werkte naar behoren. Vanaf Februari 2021 heb ik dit geheel gekoppeld in bridge-modus aan mijn Ubiquity Unifi network ( UDM Base). Geen problemen en een stabiele verbinding.

 

Sinds enkele weken geleden - mijn upgrade naar Ziggo Gigabit internet, en een vervaning van het modem naar de ConnectBox Giga - heb ik een onderbrende internetverbinding. Vaak inderdaad een supersnelle verbinding, maar ook "giga" irritant als het steeds onderbroken wordt.

 

Meermaals per dag merken we onderbrekingen in VPN's en (teams)meetings, die hier uiteraard het gevoeligst voor zijn. Dit op verschillende PC's die bekebeld aangesloten zijn.

Soms zijn de onderbrekingen nog korter - als in, enkele seconden -  en soms dus tot enkele minuten.

 

Als troubleshoot poging heb ik de ConnectBox Giga terug laten zetten naar 'normale' modus, en één van onze PC's rechtstreeks gekoppeld aan het modem. Op die manier sluiten we de UDM uit.

 

Helaas - nog steeds hetzelfde probleem. De helpdesk lijkt niets te zien, de verbinding zou OK zijn - maar toch ondervinden wij deze problemen...

 

Het modem is met exact dezelfde bekabeling aangesloten als de vorige (niet giga)connectbox.

Ik lees hiervooral veel problemen met die connect box giga. Hoe kunnen we achterhalen of ik hier ook last van heb? En hoe lossen we het op? Voor mij is die stabiliteit en snelheid belangrijk, WIFI en routing regel ik zelf wel met mijn eigen netwerk 🙂

49 Reacties 49
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik leg het voor aan de moderators. Zij kunnen hopelijk wel het complete netwerklog zien en mogelijk iets ontdekken.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @LouisHerber,

Ontzettend balen dat je nog steeds last hebt van een instabiele internetverbinding! Ik heb even een blik geworpen op het signaal en het valt mij op dat er lichte ruis te zien is op een aantal downstreamkanalen. Daarnaast vind ik het inkomende signaal wat aan de hoge kant. Dit i.c.m. de aanwezige ruis op de verbinding kan voor allerlei vervelende storingsklachten zorgen. Het lijkt mij verstandig dat hier opnieuw een monteur naar komt kijken. Ik heb een afspraak met een storingsmonteur ingepland op dinsdag 22 juni 2021 tussen 8 uur en 13 uur. Mocht het op die datum niet lukken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken te wijzigen. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregelen door. Zo houden wij het monteursbezoek voor iedereen veilig. 

De monteurskosten van het monteursbezoek van 10 juni 2021 heb ik kwijtgescholden omdat ik zie dat er wel degelijk sprake lijkt te zijn van een probleem aan netwerkkant, en daarmee dus onder onze verantwoordelijk valt. 
Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen zijn nadat de monteur is geweest?

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Hallo @Paul , de monteur is vandaag langs geweest. Hij gaf aan dat het inkomende signaalsterkte prima in orde was, maar liet mij een grafiek zien dat er inderdaad spikes waren op de downstreamkanalen, terwijl dit een rechte lijn hoort te zijn.

Fysiek zag alles er goed uit, enkel de kabel van het AOP naar het modem was nu een oude. Deze is vervangen. Dit zou die spikes moeten verhelpen, alsdus de monteur.

 

Zo niet, dan zouden we moeten kijken naar het modem of wellicht combinatie modem < Ubiquity netwerk, waarbij ik dit laatste al (eerder) uitgesloten heb door een tijdje het modem uit bridge gehaald te hebben gehad en enkele PC's rechtstreeks bekabeld op de connectbox gekoppeld te hebben.

 

Ik ben benieuwd wat de stabiliteit brengt, ik verwacht dit wel met 1 of 2 dagen te kunnen melden - tot heden viel hier de verbinding op werkdagen (lees: dan merken we het het meest :))  tussen de 2 to 5 keer per dag uit.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@LousiHerber Fijn dat de monteur inmiddels is langs geweest en alles grondig heeft nagelopen. Laten we inderdaad even aankijken hoe je verbinding de komende dagen blijft werken. We wachten jouw bevindingen dan even af. Mocht je toch nog problemen ervaren, dan pakken we hier de draad weer met je op. 

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Helaas toch een `ontevreden` bedricht. We worden er haast moedeloos van, maar nog steeds duren de problemen voort. VPN verbindingen vallen uit en vrij onregelmatig valt `internet` weg. Op het modem en mijn router lijkt er op het eerste gezicht niks aan de hand te zijn. Vaak zijn de verstoringen van zo`n korte duur dat enkel de VPN (en conf calls) op dat moment er last van ondervinden, die zijn natuurlijk in ons geval het meest gevoelig. Maar soms is het langer, en blijven bijvoorbeeld video streams lang(er) bufferen tot het weer `terug` is. Ook op die momenten zie ik niks geks op de apparatuur.

 

Nogmaals, onze werkstations zijn bekabeld aangesloten en dus ook een tijdje rechtstreeks op het modem bekabeld geweest (zonder verschil). WIFI is daarmee dus al uitgesloten. Ook de UniFi set-up is uitgesloten, en heeft het natuurlijk al lange tijd goed gewerkt - totdat ik de upgrade bestelde en een nieuw modem ontving.

 

Zie bijgevoegd nieuwe screenshots van het modem. Wat ik nog niet geprobeerd heb, is het modem mèèr dan een minuut van de stroom te halen nà het bezoek van de monteur. Als dit nog noodzakelijk is kan ik dat vanavond uitvoeren, maar ik heb er een hard hoofd in inmiddels.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@LouisHerber Ontzettend vervelend dat je toch opnieuw problemen ervaart met de verbinding! Uit de metingen die ik heb lopen komt naar voren dat er toch nog ruis aanwezig is op met name het downstream signaal. Het lijkt mij goed dat hier weer een monteur naar komt kijken. De afspraak staat ingepland op maandag 28 juni 2021 tussen 8 uur en 13 uur. Mocht het dan niet lukken dan is de afspraak via Mijn Ziggo te wijzigen. We horen graag hoe de verbinding werkt na dit monteursbezoek. 

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@Paulbedankt voor de snelle (re)actie, en prima dat er nog eens een monteur komt kijken! Wel vraag ik mij af wat deze dan méér of anders kan/zal doen, want het lijkt mij vrij simpel: AOP en kabel zijn vervangen, modem staat er zowat tegenaan. Kan de monteur het signaal doormeten vanaf de centrale naar mijn AOP? Of zijn er andere zaken die hij nog kan zien/doen?

 

In de uitnodiging zie ik weer een stuk staan over 50,- kosten, ik neem aan dat die niet van toepassing zijn?

 

Vandaag overigens wel weer (veel) vaker last gehad van verstoringen: in meetings regelmatig voor een bepaalde duur verbindingverlies, geen audio en bevroren video, waar in de call statistics packet loss geregistreerd werd. Ook VPN's weer regelmatig uitgevallen. Maar dat het probleem nog niet is opgelost, was al duidelijk 🙂

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@LouisHerber Op basis van mijn bevindingen heb ik een nieuwe storingsmonteur ingepland omdat we kunnen stellen dat het probleem na het eerder monteursbezoek helaas nog niet is opgelost. In de nieuwe monteursbon heb ik een duidelijk verslag getypt v.d. zaken die tot dusver zijn nagelopen met daarbij mijn bevindingen m.b.t. het signaal. De monteur zal dus het signaal opnieuw doormeten om de oorzaak te achterhalen. Over eventuele kosten hoef je niet in te zetten. Mochten er al kosten berekend worden a € 50,- dan zorg ik dat je deze niet bij jou in rekening gebracht worden. We houden even contact. Ik ben erg benieuwd wat er uit het nieuwe monteursbezoek komt. 

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@Paul De monteur is hier langsgeweest, en kon helaas geen fouten meten op de bekabeling. Wél heeft hij de aansluiting in de verdeelkast/box op straat omgezet naar een ander aansluitpunt, just to be sure.

 

Sindsdien heb ik (nog) geen klachten gehad, dus hopenlijk heeft dat geholpen! Ik houd het nog een paar dagen in de gaten of het hier werkelijk mee opgelost is, fingers crossed!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@LouisHerber Dankjewel voor de terugkoppeling. Top dat de monteur de monteur e.e.a. heeft omgezet naar een andere aansluiting op de verdeelkast. Fijn dat je eerste indruk postitief is. Laten we de komende dagen anders even aankijken hoe het gaat. Mochten er nog problemen optreden dan kunnen we de draad hier gelijk weer met je oppakken. Deel anders over 5 a 6 dagen hoe het gaat met de verbinding d.m.v een reactie onder dit topic.

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Sinds de aanpassing welke gedaan is door de monteur, vorige week maandag, leek het een hele tijd een stuk stabieler! We hebben de hele week nergens meer last van gehad. Althans, zo leek het.

 

Echter zijn ze deze week toch weer terug gekomen: VPN verbinding(en) die uitvallen en (on)regelmatig haperingen / packet loss in meetings.

Bijgevoegd een screenshot vanuit Teams. Ik was wat (te) laat en de packet loss zakte alweer terug, maar ook dan nog is 17% nog steeds veeel te hoog 🙂

 

Kortom: kunnen jullie nog iets zien aan/vanuit het modem, en wat kunnen we nog proberen?

 

EDIT: het modem is gisteren volledig nieuw gestart, de stroom is er af geweest. De problemen waren echter zowel gisteren, als ook weer vandaag, waarneembaar.

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

zie bijgevoegd ook de nieuwe error log. Hier zie ik zelf nog steeds die T3 meldingen, zowel voor- als achter de omzetting van de monteur (op de 28e).

 

Ook zie ik in de download sectie veel errors specifiek op kanaal 32, vandaar dat ik die screenshot ook nog even bijvoeg.

 

De rest lijkt allemaal 'normaal' en zoals eerder al hier aangegeven.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De pre en post RS errors op kanaal 32 is nog steeds aanwezige ruis.

Ook op de downstream van docsis 3.1 wordt een grote hoeveelheid packets gecorrigeerd. 

De paar T3 errors zijn niet interessant en merk je niks van.

Wel de SYNC timeout, waarbij het modem zich opnieuw aanmeldt bij de CMTS (reset van interface) en de MDD time out, waarbij geen internetverkeer mogelijk is tot 20 seconden.

Het geheel wordt veroorzaakt door ruis.

Ik heb het onder de aandacht gebracht bij de moderators.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@LouisHerber Ontzettend balen dat het probleem nog steeds de kop opsteekt! Ik heb op basis van jouw bevindingen de input van expert @KBX458 en mijn eigen metingen op de verbinding besloten om opnieuw een monteur te plannen. De afspraak staat ingepland op vrijdag 9 juli 2021 tussen 8 uur en 13 uur. Mocht het dan niet lukken dan is de afspraak via Mijn Ziggo te wijzigen. De monteursbon is voorzien van een uitgebreid verslag zodat we nu hopenlijk de oorzaak van het probleem vinden. 

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt @Paul voor de snelle reactie en @KBX458 voor de uitleg van de foutmeldingen. In ben zelfs geinspireerd geraakt om een Youtube sessie/seminar te volgen over DOCSIS (3.1) 🙂

 

Hopenlijk dat de monteur toch nog een idee heeft waar het aan kan liggen, want ik zit inmiddels met de handen in het haar.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@LouisHerber Ik kan me voorstellen dat je onderhand met je handen in het haar zit. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. We wachten het monteursbezoek even af en houden contact. 

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@Paul , de monteur is inmiddels hier al langs geweest! Hij heeft uitgebreid metingen verricht maar kon echt niks vinden in het signaal. Die is gewoon goed, alles stond in het groen. Wel heeft hij nu de splitter POA-085 weer van het AOP afgehaald en het modem rechtstreeks op het AOP aangesloten, daar wij momenteel toch geen radio/tv via kabel gebruiken en de signaalsterkte dit toe zou staan.

Hij gaf verder aan dat hier niets verder te vinden zou zijn, en als `last resort` in de bon te willen zetten toch wellicht het modem te laten vervangen voor een ander type. Mochten we dit doen, dan hoeft dat zoals eerder gezegd voor mij dan geen wifi/router modem te zijn / mag dat best het zakelijke model zijn daar ik mijn eigen netwerk wel heb.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @LouisHerber

Wat bijzonder dat de monteur niks kon terugvinden in zijn uitgebreide metingen op locatie. Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen de komende dagen nu het modem rechtstreeks op het AOP is aangesloten. Houd ons vooral op de hoogte. Mochten de problemen al aanhouden, dan kunnen we inderdaad kijken of bijvoorbeeld een ander type modem (Ubee) uitkomst biedt. 

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@Cecilia , @Paul , Het lijkt van kwaad naar (zeer) erger te worden. De afgelopen dagen ook veel verstoringen gedurende TV/Netflix, maar vandaag spant de kroon. Ik kan bijna niet (lokaal) inloggen op het connect modem. De pagina blijft leeg en laden, kom niet bij het login scherm. En áls dit lukt, krijg ik meestal een "andere gebruiker is al aangemeld" als ik probeer in te loggen.

 

Het is me één keer gelukt om in te loggen, de netwerk log was leeg. Ik zie wel bij download ineens heel veel errors. Zie bijgevoegd een screenshot die ik kon nemen.

 

Het leek me slim het modem te herstarten na een minuut van de stroom af gehaald te hebben, nu kom ik er echter niet meer bij.

 

Ook merk ik dat download drastisch slecht is: ik haal slechts 4 Mbps volgens speedtest (screenshot bijgevoegd) terwijl upload wél tegen de 50 aan zit. Vreemd! Uiteraard de gekende problemen als uitvallende VPN's en ondoenbare Teams meetings zijn nu continue aanwezig - onwerkbaar.

Omdat dit zo 'extreem' is lijkt mij dat er nu (additioneel) wél ergens een storing is, maar ik vind hier niets over terug?

LouisHerber
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

het is gelukt er op in te loggen. zie bijgevoegd alle screens. Nu de errors dus weer allemaal empty, maar ook geen nieuwe meldingen in de error log sinds vrijdag kennelijk.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic