Hallo,
Ik heb mijn Ziggo abonnement aangepast (downgrade van Complete naar Start XXL). Het verrassende is dat ik daarbij ongevraagd een nieuw modem kreeg toegestuurd ter vervanging van mijn huidige Technicolor 7210. Dat is een oud beestje, maar werkt nog prima. Het vervelende is dat het vervangende modem de (op dit forum) beruchte ConnectBox is met de eveneens beruchte Puma chipset waarvan inmiddels officieel bevestigd is (door Intel) dat die chipset fouten bevat die willekeurige latency en jitter veroorzaken.
Mijn huidige modem werkt zoals gezegd feilloos. Ik zit gemiddeld 4 uur per dag zonder problemen in Teams videomeetings met schermdeling. Ik erger me daarbij soms groen en geel aan collega’s waarvan de verbinding constant hapert en ben zeker niet van plan tot die categorie te gaan behoren. Van enkele collega's weet ik dat ze de beruchte ConnectBox gebruiken en al meerdere keren monteurs over de vloer gehad hebben (zonder dat dat daarbij de ConnectBox is vervangen).
Conclusie: ik voel er helemaal niets voor om mijn modem te vervangen door de ConnectBox en proefondervindelijk te moeten gaan vaststellen of ik ook getroffen zal worden door de latency/jitter perikelen.
Waar ik nog minder voor voel is om in geval van problemen, via dit forum door een langdurig troubleshooting traject te moeten gaan. Ik kan me dat qua (verstoring van) mijn werkzaamheden simpelweg niet veroorloven. Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op controles van mijn AOP, metingen van de signaalkwaliteit en/of tips over het verplaatsen van het modem i.v.m. interferentie, hoe goed bedoeld die ook zijn. Eigenlijk blijkt in de meeste gevallen in dit forum het vervangen van de ConnectBox de enige oplossing te zijn.
ik zit nu in dubio wat te doen. Het liefst blijf ik mijn huidige modem gebruiken, maar op de doos met het nieuwe modem zit een sticker met de mededeling dat mijn oude modem binnen 14 dagen wordt uitgeschakeld. Dit suggereert dat ik het point of no return al ben gepasseerd en ik het modem wel zal moeten omruilen, daarbij hopend dat ik tot de gelukkigen ga behoren die geen issues ondervinden met de ConnectBox (want die zijn er natuurlijk ook plenty).
Mijn vragen aan de specialisten in dit forum zijn:
1) Wordt mijn oude modem daadwerkelijk gedeactiveerd en kan ik dat op verzoek dan tegenhouden?
2) Ik gebruik mijn huidige modem in bridge mode, dus zou ook prima uit de voeten kunnen met het Ubee modem zonder Wifi. Kan ik die -bij deze- dan aanvragen via dit forum of moet ik dan eerst door de niet gewenste troubleshooting exercitie?
3) Wordt het uitschakelen van mijn oude modem geannuleerd als ik de downgrade van mijn abonnement annuleer?
4) Ben ik voor niets bezorgd en zijn de problemen met de nieuwste lichting ConnectBoxen structureel opgelost door een hardware revisie? Ik ben niet geïnteresseerd in software fixes, want je leest overal dat die de problemen weliswaar verminderen, maar niet volledig oplossen.
Alvast bedankt voor de tips en reacties.