Hallo,
Ik host mijn eigen website op een Synology NAS met vast ingesteld IP adres in het thuisnetwerk. Voor de buitenwereld is de website gewoon te benaderen dus ga ik er vanuit dat de juiste poorten in de router zijn geconfigureerd via poort forwarding, die instelling zijn door de NAS via UpnP aan de router toegevoegd.
Probeer ik echter mijn website bijvoorbeeld via Chrome , Mozilla of IP11 via de PC in mijn eigen bekabeld netwerk (het zelfde netwerk waar ook de NAS mee is verbonden) krijg ik de melding dat de website niet reageert maar wel online is. Probeer ik het via mijn mobiel (wifi-netwerk) dan werkt het weer wel. Probeer ik het via mij laptop via WIFI dan werkt het weer niet ?
Ik heb het idee dat er ergens in het modem van Ziggo een instelling moet worden aangepast waardoor ik via mijn bekabeld netwerk toch toegang kan krijgen tot het publieke IP-adres.
De PC en Laptop draaien beide op WIN10, Dacht dat het zou liggen aan firewall of virusscanner maar na alles uit te hebben geschakeld bleef het resultaat gelijk.
Iemand een idee ?
De betreffende website is overigens http://je-fotografie.nl ook te benaderen via http://onetimepictures.nl
Via probleem oplossing krijg ik onderstaande foutmelding.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Jos_1X Oeps, die http redirect bij hostnet had ik gemist, sorry. Dan werkt het voor lieden van buiten je netwerk dus gewoon wel zoals je had bedacht. Dat je er zelf niet bij kan, zal toch in je modem zitten dan. (NAT loopback issue)
(PS het is denk ik toch netter de redirect op DNS niveau af te handelen, middels een CNAME record, bij hostnet, als je dat lukt, maar het kan zo ook werken.)
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hier nog even de port forwarding regels in het modem.
Je probeert de Site binnen je LAN via je externe Ip te bereiken, zie ik. Dat kan een probleem opleveren. Dat is afhankelijk van de beschikbaarheid van NAT-loopback op je Router. Wat is dat voor een Router? Die met een ingebouwd Modem van Ziggo of heb je een eigen Router?
@Jos_1X Beetje vreemd: 84.28.115.63 is een dynamisch Ziggo-adres. Dat zal dan wel van jou zijn. Daar krijg ik een 403 error (forbidden). Er is dus wel een webserver aanwezig, maar die geeft weinig prijs, behalve dat het een synology is.
De door jou genoemde domeinnamen verwijzen naar 91.184.0.64 bij hostnet. Daar draait je site dus en niet op je NAS. (Op apache 2.0.52 (oude versie)). En met de SSL certificaten zit het ook niet OK.
Zelfs wanneer ik in mijn hosts bestand je Ziggo-IP hard toewijs aan je-fotografie.nl, krijg ik nog steeds een 403, van je synology.
Edit: oh wacht,
http://je-fotografie.synology.me/ brengt me wel op je site op de NAS.
Conclusie: de webserver op je NAS is niet correct geconfigureerd voor je-fotografie.nl. en je DNS records staan niet goed. Je hebt wel een geldig SSL certificaat voor je-fotografie.synology.me, maar geen automatische redirect van poort 80 naar poort 443. Er is nog wat werk aan de winkel.
De reaktie van efok is zeer ok.
Had zelf ook even moeten testen, maar deed dat niet.
Beide url’s werken hier.
Het zal dus wel een nat-loopback/hairpin-nat probleem zijn.
Gusto wrote:
Beide url’s werken hier.
Het zal dus wel een nat-loopback/hairpin-nat probleem zijn.
@Gusto Ze werken wel, maar verwijzen naar hostnet, niet naar zijn Ziggo IP. Zie mijn tekst hierboven. 2 locaties waar je zijn website kunt vinden; hostnet en de synology.
Nee. Want http://84.28.115.63/ geeft een 403 response van een Web Server.
Die wilde TS gaan bereiken, maar er komt iets anders dan verwacht.
De Urls gaan naar een heel ander Ip. Die kan ik ook bereiken. Zie wat efok schreef over een oplossing.
Kennelijk is TS bezig een Site te gaan migreren naar z’n LAN.
EDIT zag de eerdere reaktie van efok pas nu. Zelfde verhaal.
@efok , jullie hebben vast al gemerkt dat ik niet "deskundig” ben op z'n zachtst uitgedrukt.
Maar dat jullie op bij Hostnet terechtkomen is te wijten aan het feit dat daar mijn domeinnaam staat geregistreerd en Hostnet deze doorstuurt. zie hier:
@hanh wat betreft het modem gaat het om de Connectbox van Ziggo ( modem en router in één).
@Jos_1X Oeps, die http redirect bij hostnet had ik gemist, sorry. Dan werkt het voor lieden van buiten je netwerk dus gewoon wel zoals je had bedacht. Dat je er zelf niet bij kan, zal toch in je modem zitten dan. (NAT loopback issue)
(PS het is denk ik toch netter de redirect op DNS niveau af te handelen, middels een CNAME record, bij hostnet, als je dat lukt, maar het kan zo ook werken.)
Bedankt voor het meedenken allemaal !
Top dat jullie zo snel reageren ?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.