1
Vraag
2
Reacties
Raphael

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kan ik zelf de AOP/hoofdaansluiting vervangen?

Vorige week ontving ik de nieuwe connectbox. Afgelopen week viel mijn verbinding plotseling weg. Waarschijnlijk was de overschakeling iets prematuur geactiveerd.
Geen probleem, zetten we de nieuwe er neer. 

Ik bleek echter nog zo' hele oude AOP aansluiting te hebben. Volgens de klantenservice kon de monteur pas een week later langskomen. Toen ik zei dat ik een week zonder internet onacceptabel vond werd mevrouw geïrriteerd. Vervelende klanten die geen ja en amen zeggen.
Technische afdeling gebeld. "Steek de coax (modem) kabel gewoon in de TV uitgang." Een kwartier later had ik internet.

Nou zijn die AOP boxjes gewoon te koop. Met alle benodigde keurmerken. En nog goedkoper dan een monteur laten langskomen ook. Super simpel om aan te sluiten, bijna idiot-proof.
Het werkt nu (gebruik geen TV of Radio via de AOP), dus geen haast bij, maar weet iemand wat Ziggos beleid hier is? Kunnen klanten het zelf doen of moet het beslist door een monteur die er voor gestudeerd heeft gedaan worden?

Alvast bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo en behoort niet tot de binnenhuisinstallatie. Het is voor klanten niet toegestaan om het AOP te vervangen of wijzigingen aan te brengen aan de hoofdkabel.

 

Verouderde AOP's zijn onvoldoende afgeschermd tegen instraling, dit kan problemen veroorzaken op het modem. Vervangen is daarom wel aanbevolen.

Bekijk in context

12 Reacties 12
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo en behoort niet tot de binnenhuisinstallatie. Het is voor klanten niet toegestaan om het AOP te vervangen of wijzigingen aan te brengen aan de hoofdkabel.

 

Verouderde AOP's zijn onvoldoende afgeschermd tegen instraling, dit kan problemen veroorzaken op het modem. Vervangen is daarom wel aanbevolen.

Raphael
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt. Die indruk kreeg ik al. Snap het aan de ene kant wel, maar ik zou het zelf gemakkelijk kunnen doen.
Nou ja, voorlopig werkt het. Zien we tzt wel weer.

wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Als je AOP verouderd is, rekent Ziggo geen kosten aan de klant bij vervanging ervan.

Dus laat die monteur maar gewoon komen om het te vervangen.

De ervaring hier leert als je een foto plaatst van je oude AOP dat Ziggo medewerkers op dit forum ervoor zorgen dat de vervanging in gang wordt gezet.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2655Likes

mochten er wel kosten in rekening worden gebracht dan kan een moderator die voor je terug storten als blijkt dat het in terecht is.

die wandcontactdozen zijn te koop voor in andere ruimtes bijvoorbeeld de slaapkamer of zolder etc

Tijger1967

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb alleen tv en heb problemen met het beeld. Zelf heb ik alle kabels al vervangen door Hirschmann maar dat heeft weinig geholpen. Ook heb ik al een versterker er aan gehad maar  geen resultaat.  Ik woon in een appartement waar de aansluiting, (Een AOP met 1 gat) in de meterkast binnenkomt.

Vanuit de meterkast gaat een groene Ziggo kabel onder de vloer naar mijn woonkamer waar een AOP zit met nog 2 ouderwetse gaten.

Zou het probleem hier in kunnen zitten? De AOP is van Ziggo en mag ik dus niet vervangen. Ook heb ik alle stoorbronnen al gecheckt maar helaas. Het rare is dat de storing ook alleen maar zichtbaar is bij de RTL zenders, en ja ik heb de zenders ook al een keer opnieuw op laten zoeken. Iemand nog suggesties? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Tijger1967 Een AOP met één aansluiting kan verouderd maar ook up-to-date zijn. De contactdoos in de woonkamer kan een rijgdoos zijn, wat een hoge demping op het signaal oplevert. Ook kan er sprake zijn van instraling door onvoldoende afscherming. Er is altijd slechts één AOP per woning, hierop komt de huisaansluitkabel binnen. Andere contactdozen zijn eind- of rijgdozen. In een moderne coaxinstallatie zouden enkel einddozen gebruikt moeten worden die aangesloten zijn in een steropstelling, met centraal een splitter/versterker.

 

Kun je een foto van AOP + contactdoos maken, bij voorkeur met afdekplaat verwijderd? Wat geeft de TV aan qua signaalsterkte, signaalkwaliteit en BER?

Tijger1967

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

20240201_163813.jpg20240201_164030.jpg

Tijger1967

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoe meet ik de signaalsterkte, is da via menu tv?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De ESN 85 is het correcte soort contactdoos (einddoos), maar is inderdaad verouderd (2000). Ook het AOP (TRAS-10/1000) is verouderd. Zowel het AOP als de einddoos kunnen het beste door een monteur worden vervangen. Als AOP wordt een TRISZ-DG300 of FISO-X11 geplaatst, als einddoos een btv 01-SET. De connector op de TV-kabel is afgekeurd, connectors met plastic kapjes 'mogen' al circa 10 jaar niet meer in een Ziggo-installatie worden gebruikt omdat ze geen enkele vorm van afscherming bieden en daardoor zeer instralingsgevoelig zijn.

Tijger1967

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ah gevonden de signaalkwaliteit schommelt 98 tot 100 procent, signaalsterkte is 100 procent.signaaldemping staat uit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De signaalkwaliteit zou altijd 100% moeten zijn. De signaalsterkte van 100% kan prima zijn, maar ook te hoog. Een monteur kan het signaal op een betere manier testen (qua Rx power (dBmV) + MER (dB)) met een signaalniveaumeter.

Tijger1967

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dan zou deze oorzaak idd het probleem kunnen zijn. Ik kan ziggo vragen om het e.e.a. te laten vervangen. En het jaartal klopt aardig want dit appartement is ouder dan 20 jaar. Overigens heb ik zelf de plastic connector er niet op gezet, maar waarschijnlijk de vorige bewoner. Bedankt voor deze reacties! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic