Vraag
Reacties
Tristan.Nieuwen
Level 3

Zeer trage download

Beste,

 

Ik ben al jaren prettig klant bij Ziggo. Juli vorig jaar zijn wij verhuisd en is door de monteur alles keurig aangesloten. Sinds twee dagen hebben wij bij ons thuisnetwerk zeer trage download 1 mb tov de 600 mb/s die wij eerder haalden, zonder dat er door ons iets actief of bewust veranderd is. Er zijn ook geen onbekende verbonden apparaten. 

TristanNieuwen_0-1742030960042.png

De kabel gaat naar de modem, naar een splitter en dan naar de televisie en een PC. Dit heeft altijd uitstekend gefunctioneerd. Het enige wat veranderd is, is dat de downloadsnelheid zeer veel lager is. 

De modem resetten heeft niet het gewenste effect behaald. As ik in de logs kijk zie ik opvallend veel errors:

TristanNieuwen_1-1742031032280.png

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1642000000640256qam9
2586000000740256qam2
3594000000740256qam3
4602000000740256qam4
5610000000640256qam5
6618000000640256qam6
7626000000640256qam7
8634000000640256qam8
9650000000740256qam10
10658000000740256qam11
11666000000740256qam12
12674000000740256qam13
13682000000740256qam14
14690000000640256qam15
15698000000638256qam16
16706000000740256qam17
17714000000738256qam18
18722000000740256qam19
19730000000740256qam20
20738000000738256qam21
21746000000738256qam22
22754000000638256qam23
23778000000538256qam26
24818000000538256qam31

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)40.946352971484
2Goed (Locked)40.946331853305
3Goed (Locked)40.946331881535
4Goed (Locked)40.946331840365
5Goed (Locked)40.366331892334
6Goed (Locked)40.366331897825
7Goed (Locked)40.366331903213
8Goed (Locked)40.3663319177110
9Goed (Locked)40.366331923755
10Goed (Locked)40.366331905234
11Goed (Locked)40.366331927405
12Goed (Locked)40.366331844140
13Goed (Locked)40.366331934205
14Goed (Locked)40.366331849735
15Goed (Locked)38.983331937706
16Goed (Locked)40.366331942786
17Goed (Locked)38.983331947825
18Goed (Locked)40.366331970195
19Goed (Locked)40.366331975036
20Goed (Locked)38.983331980255
21Goed (Locked)38.983331951085
22Goed (Locked)38.983331983800
23Goed (Locked)38.605331992145
24Goed (Locked)38.605331951585

 

Dit is binnen 15 minuten na het resetten van de router.

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

138400000435.12064qam8
245200000445.12064qam7
352000000445.12064qam6
458800000455.12064qam5

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00020
22.00000
32.00010
42.00000

 

In de netwerk historie zie ik het volgende, wat mij doet vermoeden dat daar het probleem zit:

TristanNieuwen_2-1742031110432.png

 

Samengevat:

- Alles is minder dan een jaar geleden door een Ziggo monteur aangesloten,

- Er is door ons niks gewijzigd aan het netwerk,

- De downloadsnelheid is zowel bekabeld als via de wifi opvallend traag,

- Het is ook nog eens erg instabiel, zo haalde het internet gisteren soms de normale snelheden om vervolgens weer te zakken naar minder dan 1 mb.

 

Moet ik hiervoor een monteur bellen of kan ik dit zelf oplossen?

Ik ben erg benieuwd of jullie hier een oplossing voor hebben.

 

Met vriendelijke groet,

Tristan.  

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
9 Reacties 9
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Wat betreft de errors: aangezien je een Compal CH7465 hebt zijn de 'Pre RS Errors' geen errors maar unerrored codewords en 'Post RS Errors' zijn correctables. De actuele DS/US-waarden zijn verder goed. De events in de historie geven ook geen oorzaak.

 

  • Kun je alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
  • Geldt de zeer lage downloadsnelheid voor alle apparaten en voor zowel ethernet als Wi-Fi?
0 Kudos
Tristan.Nieuwen
Level 3
Topicstarter

Dag Tobias,

 

De firewall instellingen zijn uitgeschakeld zie onderstaand. Deze tip had ik online al gevonden. 

TristanNieuwen_0-1742040211227.png

Dit geld voor alle apparaten, zowel ethernet als wifi. zelfs de smart tv die op ethernet werkt is zeer traag.

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Was de eerdere reset van het modem een reboot, power cycle of factory reset? Je kunt nog kijken of het verschil maakt als je het modem met alleen jouw PC en geen andere (netwerk)apparatuur laat opstarten.

 

Ik vermoed dat jouw abonnement Internet Max is, gezien je 600 Mbps noemt en momenteel nog wel (bijna) 60 Mbps upload haalt? Dit abonnement is inmiddels overigens 775/60 Mbps. Op 3-3 is een nieuw portfolio geïntroduceerd met drie nieuwe abonnementen (Wifi Start, Wifi Middel, Wifi Groot). Ik zou een upgrade naar Wifi Groot (1000/100 Mbps) overwegen. Dit abonnement is goedkoper dan Internet Max (dat inmiddels twee portfolio's achterloopt) en je ontvangt hierbij een nieuw modem (Sagemcom F3896) dat het probleem mogelijk oplost.

Tristan.Nieuwen
Level 3
Topicstarter

Ik heb de modem gereboot en daarna handmatig gerest. Zou een factory reset nog kunnen helpen?

 

Ik heb inderdaad een internet max abonnement, dus ik zal het wifi groot abonnement overwegen. 

 

Mag ik aannemen dat je een probleem in de modem verwacht?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zou inderdaad ook nog een factory reset uitvoeren, dit kan zowel via de pagina Beheer → Opnieuw opstarten als door de RESET-knop aan achterkant ~15 seconden ingedrukt te houden. Ik vermoed inderdaad een probleem met het modem.

0 Kudos
Tristan.Nieuwen
Level 3
Topicstarter

Ik heb de factory reset geprobeerd, het heeft helaas geen verschil gemaakt.

Zou het kunnen zijn dat dit puur aan de modem ligt en kan dit zomaar ontstaan?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je kunt nog kijken of het verschil maakt als je het modem met alleen jouw PC en geen andere (netwerk)apparatuur laat opstarten.

0 Kudos
PeterH2020
Level 12

Als je de wifiman app even download ben ik heel erg benieuwd wat de latency doet....

Screenshot_20250315_203004_WiFiman.jpg

 Maar groot kans dat het in het modem zit.

 

Welke poa zit erop?

0 Kudos
Jesse
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Tristan.Nieuwen ,

 

Fijn dat je al een aantal jaren een tevreden klant bij ons bent. Het is opmerkelijk dat je plotseling een trage verbinding hebt. Dat is vervelend, en we lossen dit graag voor je op!

 

Ik zie dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice en een monteur had ingepland. Deze afspraak is geannuleerd, omdat het probleem in ons netwerk zichtbaar was. Dit is inmiddels opgelost. Heb jij sindsdien nog steeds hetzelfde probleem, of is het voor jou ook opgelost?

0 Kudos