Beste,
Ik ben al jaren prettig klant bij Ziggo. Juli vorig jaar zijn wij verhuisd en is door de monteur alles keurig aangesloten. Sinds twee dagen hebben wij bij ons thuisnetwerk zeer trage download 1 mb tov de 600 mb/s die wij eerder haalden, zonder dat er door ons iets actief of bewust veranderd is. Er zijn ook geen onbekende verbonden apparaten.
De kabel gaat naar de modem, naar een splitter en dan naar de televisie en een PC. Dit heeft altijd uitstekend gefunctioneerd. Het enige wat veranderd is, is dat de downloadsnelheid zeer veel lager is.
De modem resetten heeft niet het gewenste effect behaald. As ik in de logs kijk zie ik opvallend veel errors:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 642000000 | 6 | 40 | 256qam | 9 |
2 | 586000000 | 7 | 40 | 256qam | 2 |
3 | 594000000 | 7 | 40 | 256qam | 3 |
4 | 602000000 | 7 | 40 | 256qam | 4 |
5 | 610000000 | 6 | 40 | 256qam | 5 |
6 | 618000000 | 6 | 40 | 256qam | 6 |
7 | 626000000 | 6 | 40 | 256qam | 7 |
8 | 634000000 | 6 | 40 | 256qam | 8 |
9 | 650000000 | 7 | 40 | 256qam | 10 |
10 | 658000000 | 7 | 40 | 256qam | 11 |
11 | 666000000 | 7 | 40 | 256qam | 12 |
12 | 674000000 | 7 | 40 | 256qam | 13 |
13 | 682000000 | 7 | 40 | 256qam | 14 |
14 | 690000000 | 6 | 40 | 256qam | 15 |
15 | 698000000 | 6 | 38 | 256qam | 16 |
16 | 706000000 | 7 | 40 | 256qam | 17 |
17 | 714000000 | 7 | 38 | 256qam | 18 |
18 | 722000000 | 7 | 40 | 256qam | 19 |
19 | 730000000 | 7 | 40 | 256qam | 20 |
20 | 738000000 | 7 | 38 | 256qam | 21 |
21 | 746000000 | 7 | 38 | 256qam | 22 |
22 | 754000000 | 6 | 38 | 256qam | 23 |
23 | 778000000 | 5 | 38 | 256qam | 26 |
24 | 818000000 | 5 | 38 | 256qam | 31 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 40.946 | 35297148 | 4 |
2 | Goed (Locked) | 40.946 | 33185330 | 5 |
3 | Goed (Locked) | 40.946 | 33188153 | 5 |
4 | Goed (Locked) | 40.946 | 33184036 | 5 |
5 | Goed (Locked) | 40.366 | 33189233 | 4 |
6 | Goed (Locked) | 40.366 | 33189782 | 5 |
7 | Goed (Locked) | 40.366 | 33190321 | 3 |
8 | Goed (Locked) | 40.366 | 33191771 | 10 |
9 | Goed (Locked) | 40.366 | 33192375 | 5 |
10 | Goed (Locked) | 40.366 | 33190523 | 4 |
11 | Goed (Locked) | 40.366 | 33192740 | 5 |
12 | Goed (Locked) | 40.366 | 33184414 | 0 |
13 | Goed (Locked) | 40.366 | 33193420 | 5 |
14 | Goed (Locked) | 40.366 | 33184973 | 5 |
15 | Goed (Locked) | 38.983 | 33193770 | 6 |
16 | Goed (Locked) | 40.366 | 33194278 | 6 |
17 | Goed (Locked) | 38.983 | 33194782 | 5 |
18 | Goed (Locked) | 40.366 | 33197019 | 5 |
19 | Goed (Locked) | 40.366 | 33197503 | 6 |
20 | Goed (Locked) | 38.983 | 33198025 | 5 |
21 | Goed (Locked) | 38.983 | 33195108 | 5 |
22 | Goed (Locked) | 38.983 | 33198380 | 0 |
23 | Goed (Locked) | 38.605 | 33199214 | 5 |
24 | Goed (Locked) | 38.605 | 33195158 | 5 |
Dit is binnen 15 minuten na het resetten van de router.
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 | 38400000 | 43 | 5.120 | 64qam | 8 |
2 | 45200000 | 44 | 5.120 | 64qam | 7 |
3 | 52000000 | 44 | 5.120 | 64qam | 6 |
4 | 58800000 | 45 | 5.120 | 64qam | 5 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de netwerk historie zie ik het volgende, wat mij doet vermoeden dat daar het probleem zit:
Samengevat:
- Alles is minder dan een jaar geleden door een Ziggo monteur aangesloten,
- Er is door ons niks gewijzigd aan het netwerk,
- De downloadsnelheid is zowel bekabeld als via de wifi opvallend traag,
- Het is ook nog eens erg instabiel, zo haalde het internet gisteren soms de normale snelheden om vervolgens weer te zakken naar minder dan 1 mb.
Moet ik hiervoor een monteur bellen of kan ik dit zelf oplossen?
Ik ben erg benieuwd of jullie hier een oplossing voor hebben.
Met vriendelijke groet,
Tristan.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Wat betreft de errors: aangezien je een Compal CH7465 hebt zijn de 'Pre RS Errors' geen errors maar unerrored codewords en 'Post RS Errors' zijn correctables. De actuele DS/US-waarden zijn verder goed. De events in de historie geven ook geen oorzaak.
Dag Tobias,
De firewall instellingen zijn uitgeschakeld zie onderstaand. Deze tip had ik online al gevonden.
Dit geld voor alle apparaten, zowel ethernet als wifi. zelfs de smart tv die op ethernet werkt is zeer traag.
Was de eerdere reset van het modem een reboot, power cycle of factory reset? Je kunt nog kijken of het verschil maakt als je het modem met alleen jouw PC en geen andere (netwerk)apparatuur laat opstarten.
Ik vermoed dat jouw abonnement Internet Max is, gezien je 600 Mbps noemt en momenteel nog wel (bijna) 60 Mbps upload haalt? Dit abonnement is inmiddels overigens 775/60 Mbps. Op 3-3 is een nieuw portfolio geïntroduceerd met drie nieuwe abonnementen (Wifi Start, Wifi Middel, Wifi Groot). Ik zou een upgrade naar Wifi Groot (1000/100 Mbps) overwegen. Dit abonnement is goedkoper dan Internet Max (dat inmiddels twee portfolio's achterloopt) en je ontvangt hierbij een nieuw modem (Sagemcom F3896) dat het probleem mogelijk oplost.
Ik heb de modem gereboot en daarna handmatig gerest. Zou een factory reset nog kunnen helpen?
Ik heb inderdaad een internet max abonnement, dus ik zal het wifi groot abonnement overwegen.
Mag ik aannemen dat je een probleem in de modem verwacht?
Ik zou inderdaad ook nog een factory reset uitvoeren, dit kan zowel via de pagina Beheer → Opnieuw opstarten als door de RESET-knop aan achterkant ~15 seconden ingedrukt te houden. Ik vermoed inderdaad een probleem met het modem.
Ik heb de factory reset geprobeerd, het heeft helaas geen verschil gemaakt.
Zou het kunnen zijn dat dit puur aan de modem ligt en kan dit zomaar ontstaan?
Je kunt nog kijken of het verschil maakt als je het modem met alleen jouw PC en geen andere (netwerk)apparatuur laat opstarten.
Als je de wifiman app even download ben ik heel erg benieuwd wat de latency doet....
Maar groot kans dat het in het modem zit.
Welke poa zit erop?
Goedemiddag @Tristan.Nieuwen ,
Fijn dat je al een aantal jaren een tevreden klant bij ons bent. Het is opmerkelijk dat je plotseling een trage verbinding hebt. Dat is vervelend, en we lossen dit graag voor je op!
Ik zie dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice en een monteur had ingepland. Deze afspraak is geannuleerd, omdat het probleem in ons netwerk zichtbaar was. Dit is inmiddels opgelost. Heb jij sindsdien nog steeds hetzelfde probleem, of is het voor jou ook opgelost?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.