1
Vraag
2
Reacties
bas_otten

Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Zeer traag internet met Partial Bonding

Beste Ziggo-community,
Ik heb sinds enige maanden het Ubee UBC1318ZG modem, tot grote tevredenheid. Wat me wel opviel is dat afgelopen tijd al regelmatig het lampje DS-snelheid blauw is: downloadsnelheid mogelijk beperkt. Toch schonk ik daar niet heel veel aandacht aan, want ik merkte het niet in gebruik en constateerde dat ook niet bij een speedtest. Tot de afgelopen dagen, vermoedelijk sinds per 1 juli mijn downloadsnelheid verhoogd is van 150 maar 200Mbps. Ineens héél traag internet. Een aantal uren na reset modem gaat het goed, maar dan bij intensief gebruik via bijvoorbeeld thuiswerken+videobellen gaat het opeens totaal mis: speedtest die eerst inderdaad een dikke 200Mbps aangeeft valt dan terug naar een onwerkbare 0,4Mbps of nog lager, nog niet 1% van wat het behoort te zijn. Foutmelding is Partial Bonding en veel Uncorrectable errors op kanalen. Uploadsnelheid is wel in orde. Ik zag al dat er meerdere topics over dit onderwerp gaan, maar niet recentelijk of heel situationeel waarbij sprake is van oude contactputen en dergelijke. Hier in huis is alles eind 2018 helemaal opnieuw aangesloten met een moderne en degelijk uitziende AOP en bekabeling. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat de ruis die dit typisch veroorzaakt daarmee te maken heeft en ook het samenvallen met de upgrade van 150 maar 200 doet mij vermoeden dat de oorzaak elders zit. Maar ik weet het natuurlijk niet zeker. Hopelijk kan iemand op dit forum mijn situatie bekijken. Ik voeg foto's bij van zowel de modem status als een kijkje in de meterkast!
Groeten, Bas Otten

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1322Posts
  • 203Oplossingen
  • 664Likes

He @bas_otten waar ik met een expert even contact had om een discussie over het signaal hadden noemde hij dat hier een fabrieksreset nodig is om deze Ubee weer op gang te krijgen. 

Ondertussen was ik natuurlijk ook bezig om je signaalissue te tackelen rondom de OFDM kanalen is er namelijk een probleem te zien. Daar heb ik een monteur voor 13 juli tussen 8-13 uur gepland. 

Lost de fabrieksreset het op? Verzet dan de afspraak met 5-7 dagen. Mocht het dan helemaal niet meer voorkomen, dan kun je hem natuurlijk kosteloos annuleren. 

Bekijk in context

bas_otten
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

@Rikste.a.,

Wij zijn weer terug van vakantie. Gelukkig is het internet momenteel stabiel en haal ik de correcte bandbreedte. De schrik zat er even flink in na twee integrale verstoringen binnen één week. Maar het lijkt er toch op dat blijvend is dat het verhelpen van die eerste grote verstoring op 20 juli ook de oorzaak van mijn steeds terugvallende internetsnelheid heeft opgelost. Sindsdien heb ik het DS-lampje op het modem alleen maar op groen zien staan en zijn er geen meldingen meer van betekenis in de EventLog. Ik hoop dat het zo blijft;-) Groeten, Bas

Bekijk in context

32 Reacties 32
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het kapje van de splitter (POA 01-UPC) zorgt soms voor problemen, zou je deze willen verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

 

Zou je de eerste helft van je IPv4-adres willen vermelden? Dit om na te gaan of Dual-Stack Lite actief is, dit komt voornamelijk in voormalig UPC-gebied voor en levert soms problemen op.

bas_otten
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor je reactie @tobiastheebe. Ik heb de instructie om het kapje te verwijderen uitgevoerd. Na vervolgens rebooten toont het modem vrijwel meteen weer het bauwe 'Partial Bonding' lampje bij DS. Vandaag niet die hele sterke terugval in snelheid geconstateerd, maar ik heb vandaag niet veel gebruik gemaakt van internet, en geen video-bellen. Mijn IP-adres zit in range 77.250.x.x, Apeldoorn, voormalig UPC.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zou je de event log van het modem willen plaatsen?

 

Ik zag aan de zes upstream-kanalen al dat je in voormalig UPC-gebied woont. In dit geval is alleen IPv4 actief. Er er is dus geen sprake van Dual-Stack Lite c.q. een gedeeld IPv4-adres.

bas_otten
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Beste @tobiastheebe , bij dezen in de bijlage! Groeten, Bas

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De log geeft geen verklaring voor 'partial bonding', er is geen kanaaluitval zichtbaar.

 

Heb je na gisteren (na het verwijderen van het kapje van de splitter) nog problemen ervaren?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

geven al die t4 meldingen inc de melding dat het profile ofdm terugvalt naar het laagste modulatie profiel geen duidelijke indicatie waarom de partial bonding opkomt 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De T4 timeouts werden veroorzaakt door verwijderen van de splitter en het kapje en kwamen vóór de reset van 6-7 9:54 voor, waarna 'partial bonding' nog steeds zichtbaar was. De terugval naar OFDM profile ID 1 (1024-QAM) valt mij nu pas op, dat is niet in orde, al zou dit geen trigger voor 'partial bonding' moeten zijn.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@bas_otten hoelang heb je het modem van de stroom gehad 

misschien als dit te kort is dat de oude status van partial bonding weer gelijk opnieuw ingeladen worden zonder dat dit echt zo is 

bas_otten
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor jullie meedenken!
Ik heb afgelopen woensdag, na verwijderen van het kapje, het modem ongeveer 30 seconden van de stroom gehad. Vanmorgen tijdens een video-vergader-sessie trad het probleem opeens weer op: van het ene op het andere moment, lijkt het, van 200+ Mbps naar 0,1 Mbps:-( Dat trad op om ~10.45. Ik heb na het overleg, toen het nog steeds speelde weer schermprints gemaakt, de '*SlowBeforeReset'-afbeeldingen. In aanloop naar het tijdstip van de crash allemaal Event Notices op het OFDM-downstream Channel-ID, verdere interpretatie gaat mijn kennisniveau te boven;-) Toen modem uitgezet voor 20 minuten, en weer aangezet: per direct brandt het blauwe DS-lampje weer plus status Partial Bonding, weer schermprints gemaakt, de '*FastAfterReset'-afbeeldingen. Er is na een reset aanvankelijk geen merkbaar symptoon van lagere bandbreedte, ondanks het blauwe lampje, totdat opeens, voor mijn gevoel onvoorspelbaar, de snelheid volledig instort. Ik heb nog een foto toegevoegd waarop te zien is dat het kapje eraf is en dat de DECT-huistelefoon-basisstation wel vrij dicht daarbij staat. Ondanks dat dat al jaren zo is, leek het me toch goed om te melden, aangezien instraling een factor kan zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Er is iets aan de hand met het OFDM-kanaal, de modulatie van de data subcarriers valt soms volledig terug op 256-QAM (profile ID 0), dit zou constant 4096-QAM (profile ID 3) moeten zijn.

 

De kans lijkt mij klein, maar toch goed om zoveel mogelijk uit te sluiten: zou je het modem tijdelijk direct op het AOP willen aansluiten en controleren of de problemen blijven voorkomen?

 

Overigens is DECT in Europa actief op 1880-1900 MHz, ver boven de frequenties die het modem gebruikt.

bas_otten
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb nu een paar dagen het modem direct aangesloten, zonder splitter ertussen, op jouw verzoek @tobiastheebe. Conclusie is dat de problemen blijven voorkomen, maar wel een paar interessante verschillen.. Wat niet anders is, is dat het DS-lampje meteen na reset modem wel eventjes groen is maar snel terugvalt naar blauw, binnen een kwartier ongeveer. Wat ook niet anders is, zijn de profile-switch notices in de event-log (zie bijlage). Wat wel anders is, is dat met splitter de snelheid-terugval vrij plots en heftig is (opeens naar 0,4 Mpbs), terwijl nu zonder varieert het nogal (waarden gezien van 6Mbps, 40 Mpbs, 140Mbps). Dit in beide gevallen naast de correcte 200Mbps, die ook voorkomt. Met splitter leek reset modem de enige optie, ik heb hem nooit uit het dal zien herrijzen, terwijl nu schakelt hij zonder reset uit zichzelf ook wel weer naar hogere snelheden. Niettemin mijn persoonlijke conclusie uit dit experiment: ondanks lichte verschillen is er nu in een technisch perfecte situatie bij mij in de meterkast nog steeds sprake van problemen, die waarschijnlijk aan de Ziggo kant van de kabel zitten, wat maakt dat mijn modem de grootste moeite heeft / faalt in het moduleren van de beoogde 200Mbps bandbreedte op het download-kanaal. Eens?

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1322Posts
  • 203Oplossingen
  • 664Likes

He @bas_otten waar ik met een expert even contact had om een discussie over het signaal hadden noemde hij dat hier een fabrieksreset nodig is om deze Ubee weer op gang te krijgen. 

Ondertussen was ik natuurlijk ook bezig om je signaalissue te tackelen rondom de OFDM kanalen is er namelijk een probleem te zien. Daar heb ik een monteur voor 13 juli tussen 8-13 uur gepland. 

Lost de fabrieksreset het op? Verzet dan de afspraak met 5-7 dagen. Mocht het dan helemaal niet meer voorkomen, dan kun je hem natuurlijk kosteloos annuleren. 

bas_otten
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Ik zit een beetje met een dilemma nu;-) Gisteren meteen na jouw bericht @Jos heb ik het modem teruggezet naar fabrieksinstellingen (wat blijkbaar ook gelijk een firmware-upgrade doet, want ik kan nu niet meer switchen tussen wel of niet bridge modus, anyways). Na aanzetten vrijwel meteen weer dat blauwe DS-lampje en de EventLog (zie bijlage) is vergeven van de profile-switch meldingen. Tegelijk heb ik, controversieel genoeg, afgelopen dag niet ervaren of gemeten dat de snelheid inzakte. Lijkt mij niettemin, gezien de ervaring van de afgelopen week en dat het lampje nog steeds regelmatig blauw kleurt, verstandig dat de monteur morgen langskomt: als hij (of zij) de oorzaak van de Partial Bonding status kan vinden en wegnemen, dan weten we met elkaar zeker dat dit probleem uit de wereld is.

bas_otten
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Afgelopen woensdag is de monteur langsgeweest: hij was heel behulpzaam en heeft alles gecontroleerd. In het bijzonder heeft hij het modem uit en in bridge-mode gezet om te forceren dat de profielen opnieuw geladen werden. Ook constateerde hij bepaalde errors op het kabelsignaal zelf, die waarschijnlijk veroorzaakt werden door de AOP, hij heeft daarom de AOP ook vervangen. Ik heb sinds dat ik zelf daarvoor het modem naar fabrieksinstellingen had teruggezet geen terugval in snelheid meer geconstateerd en sinds de AOP vervangen is brandt het DS-lampje nog maar af en toe blauw, terwijl daarvoor was het slechts af en toe groen;-) Wel nog steeds die profile-switch meldingen in de event-log, helemaal perfect is het nog steeds niet.. Ik zie nog even aan hoe het zich de komende dagen ontwikkelt: als ik na een aantal dagen intensief gebruik geen terugval meer merk of meet, zal ik het topic hiermee als opgelost markeren!

bas_otten
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Na een weekend weg komen we thuis: snelheid weer totaal ingestort: 0,6 Mbps. Blijkbaar hebben alle diagnose en acties van vorige week niets geholpen. Ik ben mega-gefrustreerd nu.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zou je nog eens de event log willen plaatsen?

 

Indien er nog steeds (continue) OFDM CM-STATUS events zijn met terugval naar profile ID 0 (256-QAM) zoals eerder, dan is verder onderzoek door Ziggo nodig.

bas_otten
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

@tobiastheebe, zie de bijlagen. Het patroon van deze profile-switching gaat 24 uur per dag door, wel of niet met de symptomen van lage downloadsnelheden. Ik heb ook een speedtest bijgevoegd van gisteravond, waarop je in het rood-omrande kader het sweepen van de downloadsnelheid ziet met dalen die praktisch op 0 zitten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het OFDM-kanaal is nog steeds zeer wisselvallig, ook op profile ID 0 (256-QAM) is er nog FEC lock loss. Mijn vermoeden blijft dat deze haperingen/uitval voor het snelheidsprobleem zorgen.

 

Ik heb de moderators ingelicht zodat dit verder onderzocht kan worden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @bas_otten,

Goed dat je hiermee even opnieuw aan de bel trekt! Ik heb even een blik geworpen op het signaal (SC-QAM en OFDM) en zo op het oog zie ik geen directe afwijkingen die de haperingen/uitval doen verklaren. Om deze reden heb ik nu een meting gestart om de komende 2 dagen het signaal nauwkeuriger te monitoren. Zie jij kans de komende 2 dagen ook bij te gaan houden op welke momenten je storing/uitval ervaart? Noteer dan de datum en het tijdstip. Dit kan ik dan vergelijken met de data uit onze meting om zodoende de vinger op de zere plek te leggen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic