Hallo allemaal,
Sinds 1+ maand (± sinds de grote update van Ziggo in April) is de bekabelde snelheid van de Ziggo modem extreem traag.
Ik heb een 300 Mbit/sec abonnement (abo Compleet). Mijn Ziggo modem/router levert een wifi snelheid van ± 295 Mbit/sec, dat was voor de grote update het geval, en na de grote update ook. Daar zit dus geen probleem.
Echter, mijn bekabelde snelheid (b.v. van Ziggo modem naar een laptop, of naar een router) resulteert sinds die Ziggo update in een maximale snelheid van ± 90 Mbit/sec.
Kortom: mijn bekabelde snelheid is aanzienlijk lager dan mijn wifi snelheid, en de gemeten bekabelde snelheid is bij verschillende aangesloten apparaten allemaal ± 90 Mbit/sec.
Er zijn al 2 Ziggo monteurs langs geweest. Eerst werd gedacht dat het wellicht aan de Ziggo modem lag; die is vervangen door een nieuwe, echter het probleem blijft bestaan (bekabelde Internet snelheid van Ziggo modem van max ± 90 Mbit/sec). Ook is er gekeken naar de splitter; daar ligt het ook niet aan.
Vóór de grote update van Ziggo ergens in April dit jaar was de bekabelde snelheid van Ziggo Modem naar laptop of router wél altijd 300 Mbit/sec (al ± 5 jaar haal ik de maximale bekabelde snelheid met dezelfde router en en laptop naar de Ziggo Modem). Hierdoor kan ik uitsluiten dat het aan de laptop of router ligt.
Het lijkt alsof er een bepaalde setting in de Ziggo modem is waardoor de bekabelde snelheid niet meer dan ±90 Mbit kan worden.
In de bijlage zie je de snelheden van de ports op mijn Netgear Router (die is verbonden met de Ziggo modem/router). De Netgear Router (heb ik op Internet gelezen) detecteert de snelheid van het inkomende signaal automatisch, en die blijkt 100M/full te zijn (vanuit de Ziggo modem). Deze 100M/full hoort 1000M/full te zijn...? (Als mijn Router niet meer dan 100 Mbit / sec ontvangt, kan hij ook niet meer uitzenden.)
Ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt!
Groeten,
Rudy