Moriarty

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Zeer traag bekabelde internet (trager dan wifi)

Hallo allemaal,

 

Sinds 1+ maand (± sinds de grote update van Ziggo in April) is de bekabelde snelheid van de Ziggo modem extreem traag.

 

Ik heb een 300 Mbit/sec abonnement (abo Compleet). Mijn Ziggo modem/router levert een wifi snelheid van ± 295 Mbit/sec, dat was voor de grote update het geval, en na de grote update ook. Daar zit dus geen probleem.

 

Echter, mijn bekabelde snelheid (b.v. van Ziggo modem naar een laptop, of naar een router) resulteert sinds die Ziggo update in een maximale snelheid van ± 90 Mbit/sec.

 

Kortom: mijn bekabelde snelheid is aanzienlijk lager dan mijn wifi snelheid, en de gemeten bekabelde snelheid is bij verschillende aangesloten apparaten allemaal ± 90 Mbit/sec.

 

Er zijn al 2 Ziggo monteurs langs geweest. Eerst werd gedacht dat het wellicht aan de Ziggo modem lag; die is vervangen door een nieuwe, echter het probleem blijft bestaan (bekabelde Internet snelheid van Ziggo modem van max ± 90 Mbit/sec). Ook is er gekeken naar de splitter; daar ligt het ook niet aan.

 

Vóór de grote update van Ziggo ergens in April dit jaar was de bekabelde snelheid van Ziggo Modem naar laptop of router wél altijd 300 Mbit/sec (al ± 5 jaar haal ik de maximale bekabelde snelheid met dezelfde router en en laptop naar de Ziggo Modem). Hierdoor kan ik uitsluiten dat het aan de laptop of router ligt.

 

Het lijkt alsof er een bepaalde setting in de Ziggo modem is waardoor de bekabelde snelheid niet meer dan ±90 Mbit kan worden.

 

In de bijlage zie je de snelheden van de ports op mijn Netgear Router (die is verbonden met de Ziggo modem/router). De Netgear Router (heb ik op Internet gelezen) detecteert de snelheid van het inkomende signaal automatisch, en die blijkt 100M/full te zijn (vanuit de Ziggo modem). Deze 100M/full hoort 1000M/full te zijn...? (Als mijn Router niet meer dan 100 Mbit / sec ontvangt, kan hij ook niet meer uitzenden.)

 

Ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt!

 

Groeten,

Rudy

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Moriarty
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo RoWi, yep, beide laptops hebben gigabit netwerkkaart.

 

Mijn nieuwe Cat6 netwerkkabel vandaag ontvangen, en het probleem is opgelost! (voorheen was de kabel Cat5e) Nog altijd vind ik het bijzonder vreemd. De afgelopen ± 5 jaar altijd dezelfde kabels gebruikt en altijd wifi snelheid rond de ± 300 Mbps gehaald vanuit de Netgear Router, en altijd de maximale snelheid gehaald bij een bekabelde test. Maw, al mijn apparatuur was gigabitsnelheid compatible. Het enige wat ik kan bedenken is dat de Cat5e netwerkkabel kapot is gegaan...

 

Wat ook vreemd is, dat geen van de twee Ziggo monteurs die langs zijn geweest, een nieuwe netwerk kabel heeft geprobeerd. Dat had heel veel tijd en moeite gescheeld. Er is een nieuwe Ziggo modem geïnstalleerd als oplossing voor het probleem. Echter, uiteindelijk blijkt het dus niet aan de modem te liggen.

 

Tot slot, ik wil iedereen enorm bedanken die heeft meegedacht tav oorzaken / oplossingen van / voor het probleem!

Bekijk in context

9 Reacties 9
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Theoretisch is dit voor mijn gevoel onmogelijk. Bedraad moet er gewoon die 300Mbps binnenkomen anders haal je dit niet naar de buitenwereld.

 

Je gebruikt de Netgear niet voor wifi?

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Als je WAN poort op 100m/full staat dan is of de kabel tussen je modem en router niet goed of je hebt een defect aan de LAN poort, of op het modem of op de router.

 

Kabel moet Cat. 5E of hoger zijn. Als 1 van de aders beschadigd is dan valt hij terug van 1000M/full naar 100m/full. Op 1000mbit worden alle 4 de paren gebruikt en op 100mbit worden er 2 paren gebruikt. 

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Trouwens op het plaatje staan al jou poorten op 100mbit in de Netgear router. Dat is wel heel verdacht natuurlijk. Die Netgear eens een firmware update geven of factory resetten kan ook geen kwaad waarschijnlijk.

Moriarty
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Bert, dank je voor de snelle reactie.

 

Dat dacht ik ook, dat het theoretisch niet mogelijk is dat de bekabelde snelheid lager is dan de wifi snelheid.

 

NetGear (r7000) wil ik graag voor wifi gebruiken, omdat het wifi signaal sterker is (verder bereik) dan de Ziggo modem/router. Vóór de Ziggo update in April 2021 gebruikte ik de Netgear wel voor Wifi, en had ik een wifi snelheid van ± 300 Mbps afkomstig van de NetGear.

 

De bekabelde snelheid van en de Ziggo Modem en/of de Netgear heb ik beide destijds vaak getest en was altijd 300 Mbps.

 

De kans dat het aan de kabel ligt is inderdaad een optie. Ik heb een Cat6 besteld die maandag (vandaag) ontvangen wordt. Echter ik heb 4 UTP kabels geprobeerd, weliswaar allemaal Cat5, maar dat ze allemaal defect zijn...de kans daarop is nogal klein lijkt me.. Maar goed, om het weg te strepen als optie heb ik een Cat6 besteld om te testen.

 

De Netgear resetten kan ik inderdaad een x gaan doen. Maar het zelfde probleem heb ik met twee laptops. Als ik die aansluit op de Ziggo Modem met een utp kabel, zie ik ook maar een max. snelheid van ± 90 Mbps. Het zou dan wel erg toevallig zijn dat er iets aan de hand is met alle 3 de apparaten op het zelfde moment (de router, en de 2 laptops, 1 Mac, en een Windows computer), terwijl voorheen op alle 3 de apparaten 300 Mbps (regelmatig) gemeten was bij een bekabelde verbinding.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Kijk dat is andere koek, echter hebben beide laptops een  fast ethernet of gigabit netwerk kaart? 

Blijkbaar dat laatste dan is er ergens iets goed mis met de Ziggo modem/router.

 

Welke update bedoel je trouwens netwerk onderhoud naar docsis 3.1?

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Als het Cat 5 kabels zijn die je geprobeerd hebt, die doen ook vaak maar 100mbit. Je hebt minstens 5E nodig voor 1 gigabit. Blijft wel overeind dat het natuurlijk vreemd is dat het voorheen wel werkte. Dat kan met firmware te maken hebben natuurlijk. Een LAN poort kan niet ruiken wat voor kabel aangesloten zit, als alle ader paren aangesloten zijn zal hij eerst 1Gbit proberen, lukt dat niet of zitten er te veel fouten in dan valt hij terug naar 100mbit. Als het zendvermogen op je LAN ports met een firmware update dus lager gezet is oid dan kan het dus al een verschil geven. Ik heb eens een beschadigde kabel gehad die op 1 apparaat nog 100 deed maar op een ander zelfs terug viel naar 10mbit.

 

Verder weet ik niet of de LAN poorten op die Netgear ten tijden van die screenshot in gebruik waren? Sommige apparaten schakelen terug van 1000 naar 100 als ze in slaap stand staan. Windows heeft die mogelijkheid en bijvoorbeeld Playstations doen dit ook. Dat is dus omdat ze dan op minder zendvermogen kunnen werken.

 

Ik zou dus eerst kijken of die cat 6 kabel tussen de Netgear WAN en je ziggo modem die poort naar 1000/full brengt, en dan verder onderzoeken.

Zelf gooi ik Cat 5 kabels gewoon weg, alleen 5E en hoger bewaar ik. Ik heb al zo vaak gezien dat er dit soort klachten waren en dan bleek er alsnog ergens een Cat 5 tussen te zitten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Moriarty en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat je internetsnelheid het de laatste tijd laat afweten! Ook jij dient in ieder geval bekabeld de volledige snelheid te kunnen behalen. Belangrijk is dat wel dat je netwerkkaart en aangesloten hardware (netwerkkabels/randapparatuur) ook gigabitsnelheid (1000Mbit) ondersteunen. Zoals @BertM3 en @Rowi ook al aangegeven lukt  het niet om met een fast ethernet (100 Mbit) adapter snelheden boven de 90 a 100 Mbit te behalen. De netwerkkabels dienen ook minimaal CAT5e of hoger te zijn. Ik begrijp dat je al een nieuwe netwerkkabel besteld hebt om uit te testen. Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen met deze kabel zijn? 

Moriarty
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo RoWi, yep, beide laptops hebben gigabit netwerkkaart.

 

Mijn nieuwe Cat6 netwerkkabel vandaag ontvangen, en het probleem is opgelost! (voorheen was de kabel Cat5e) Nog altijd vind ik het bijzonder vreemd. De afgelopen ± 5 jaar altijd dezelfde kabels gebruikt en altijd wifi snelheid rond de ± 300 Mbps gehaald vanuit de Netgear Router, en altijd de maximale snelheid gehaald bij een bekabelde test. Maw, al mijn apparatuur was gigabitsnelheid compatible. Het enige wat ik kan bedenken is dat de Cat5e netwerkkabel kapot is gegaan...

 

Wat ook vreemd is, dat geen van de twee Ziggo monteurs die langs zijn geweest, een nieuwe netwerk kabel heeft geprobeerd. Dat had heel veel tijd en moeite gescheeld. Er is een nieuwe Ziggo modem geïnstalleerd als oplossing voor het probleem. Echter, uiteindelijk blijkt het dus niet aan de modem te liggen.

 

Tot slot, ik wil iedereen enorm bedanken die heeft meegedacht tav oorzaken / oplossingen van / voor het probleem!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Moriarty Super dat het probleem is opgelost met het vervangen van de netwerkkabel door een nieuwe Cat6 kabel! Jammer dat dit niet eerder was opgemerkt door de twee monteurs die zijn langs geweest. We zijn in iedergeval blij dat de snelheid nu weer dik in orde is. Laat je het weten als wij je verder nog ergens mee kunnen helpen? Nog een fijne middag gewenst en bedankt voor het delen van je bevindingen!

Uitgelicht topic