Jos21

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Zeer instabiele internetverbinding...

Sinds een dag of 10 heb ik last van een instabiele internetverbinding. Er is in en om het huis niets gewijzigd wat hier de oorzaak van kan zijn.

Verschijnselen:

  • Speedtest download soms 4 à 10 Mbps, dan weer 300 Mbps
  • Terugkijken TV-programma's: zeer slecht (blokkerig) beeld en steeds 'momentje...'s in beeld

Nadat de klantenservice op afstand in mijn Technicolor-modem de instabiliteit heeft vastgesteld heeft men mij een (zwart) SmartWifi-modem opgestuurd. Er leek aanvankelijk verbetering te zijn opgetreden, maar inmiddels is het signaal weer instabiel.

Ik verwacht dat dit toch aan het signaal ligt dat het AOP het huis binnenkomt. In de logging van het SmartWifi modem (zie bijlagen) zie ik veel MDD message timeouts en op vier downstreamkanalen heel veel niet-gecorrigeerde errors.

Mijn vraag is: duidt dit inderdaad op een probleem in het aanvoersignaal of lijkt er iets anders aan de hand? Ik heb ook een foto van mijn Ziggo hoofdaansluiting en splitter bijgevoegd.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jos21
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Gisteren heeft de monteur de hoofdaansluiting en de splitter vervangen en het probleem lijkt daardoor opgelost! Dank. 

Bekijk in context

4 Reacties 4
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De downstream vertoont zeer duidelijk instraling van 4G en 5G downlink op kanaal 23 t/m 28, op deze kanalen zijn de MER-waarden lager dan op de andere kanalen, op drie kanalen te laag (< 34 dB) en lopen de (un)correctable errors zeer snel op. De CM-STATUS events met event type code 4 en MDD timeouts duiden op kanaaluitval en houden verband met de instraling. Ook op andere downstream-kanalen zijn uncorrectable errors voorgekomen, deze mogen alleen oplopen bij werkzaamheden of bekende storingen. Het vermogen is prima, en op de andere kanalen is de MER ook prima. De upstream-waarden ontbreken, kun je die nog plaatsen?

 

Het AOP (TRAS-10/1000) is verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1. Ook de splitter (PTS-02KK) is verouderd. Een monteursafspraak (kosteloos) is noodzakelijk voor het vervangen van het AOP en de splitter door resp. een TRISZ-DG300 en POA-254 of POA-01-A/B.

 

Via deze pagina kun je een monteursafspraak aanvragen. Mocht dit niet lukken: een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnenkort langs in dit topic en kan dit ook regelen.

Jos21
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor je razendsnelle en deskundige reactie!

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Jos21, welkom hier!

Super om te zien dat @tobiastheebe direct in de bres is gesprongen om jou te helpen! Je hebt zijn advies niet in de wind geslagen en de afspraak met de monteur is al ingepland. De monteur komt 24 maart bij je langs. Houd je ons op de hoogte van jouw bevindingen na het monteursbezoek?

Jos21
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Gisteren heeft de monteur de hoofdaansluiting en de splitter vervangen en het probleem lijkt daardoor opgelost! Dank. 

Uitgelicht topic