adr1971

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Woonveilig systeem meldingen verbinding

Sinds een paar maanden heb ik last van verbindingsproblemen met mijn alarmsysteem. Het alarm werkt gewoon maar geeft meerdere malen per dag aan dat de verbinding verbroken is. Hier krijg ik dan via Woonveilig SMSjes van. Dit zijn er tussen de 6 en 10 per dag. 

 

Het alarm systeem is 10 jaar oud en het zou dus mogelijk kunnen zijn dat deze aan vervanging toe is. Ik wil echter uitsluiten dat het aan de internet verbinding ligt want dan is een nieuw systeem zonde van het geld.

 

Ik heb al contact gezocht met Ziggo en inmiddels een nieuwe netwerkkabel mogen ontvangen. Het systeem is namelijk bedraad aangesloten. Ik heb ook Woonveilig gebeld. Zij zagen alle meldingen en zeiden dat ik de nieuwe kabel aan moest sluiten op poort 3. Ook dit heb ik gedaan. 

 

Het probleem blijft echter terug keren. Er is ook geen peil te trekken op een tijd maar als de verbinding verbroken wordt, is dit voor een korte tijd en vindt dit vaak meerdere malen plaats.

 

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Monica en anderen,

 

Om een lang verhaal kort te maken: logging aanleveren was niet mogelijk blijkbaar. Uiteindelijk heb ik maar het nieuwste systeem aangekocht bij Woonveilig. Ik heb deze inmiddels geïnstalleerd en deze werkt naar behoren. Met andere woorden: 10 jaar is dus ongeveer de levensduur....

 

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Bekijk in context

23 Reacties 23
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Welk type modemrouter gebruik je?

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

adr1971_0-1641734084655.png

Zie modem, nieuwe witte geleverde kabel die naar het woonveilig systeem loopt.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De installatie ziet er goed uit.

 

Ik kijk nog uit naar de downstream/upstream-gegevens, zou je die nog willen plaatsen?

 

Zou je daarna het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen (instructies)? Dit zorgt soms voor problemen. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik ben mijn wachtwoord kwijt van het modem. 🙂 

Daar ben ik nu al 30 min mee aan het stoeien

Het kapje ga ik verwijderen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het wachtwoord (8 cijfers) staat vermeld op het oranje kaartje aan de zijkant. Als je het wachtwoord hebt gewijzigd en je bent dit vergeten, dan moet het modem naar fabrieksinstellingen worden teruggezet.

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1602000000338256qam1
2610000000338256qam2
3618000000338256qam3
4626000000338256qam4
5634000000238256qam5
6642000000338256qam6
7650000000338256qam7
8658000000338256qam8
9722000000338256qam16
10730000000338256qam17
11738000000338256qam18
12746000000337256qam19
13754000000337256qam20
14762000000338256qam21
15770000000237256qam22
16778000000237256qam23
17786000000137256qam24
18794000000137256qam25
19802000000137256qam26
20810000000137256qam27
21818000000137256qam28
22826000000137256qam29
23834000000237256qam30
24842000000137256qam31

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1Goed (Locked)38.605658873301
2Goed (Locked)38.605626240925
3Goed (Locked)38.605626211936
4Goed (Locked)38.983626195625
5Goed (Locked)38.605626242998
6Goed (Locked)38.605626251746
7Goed (Locked)38.605626259095
8Goed (Locked)38.605626173185
9Goed (Locked)38.605626277236
10Goed (Locked)38.605626200668
11Goed (Locked)38.605626267015
12Goed (Locked)37.636626282288
13Goed (Locked)37.636626171117
14Goed (Locked)38.605626285005
15Goed (Locked)37.636626211095
16Goed (Locked)37.636626167988
17Goed (Locked)37.636626254148
18Goed (Locked)37.6366262632710
19Goed (Locked)37.636626137977
20Goed (Locked)37.6366262633925
21Goed (Locked)37.356626268813
22Goed (Locked)37.3566262771922
23Goed (Locked)37.6366262825119
24Goed (Locked)37.3566262897811

 

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

158800000475.12064qam4
236000000455.12064qam3
344500000465.12064qam2
452000000465.12064qam1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00000
22.00000
32.00000
42.00000

 

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

En bedankt voor alle tips tot nu toe! De tip met de cijfers heeft gewerkt. Ik heb mijn modem niet hoeven te resetten. Ik heb deze wel 2 keer opnieuw op moeten starten.

Vraagje: Kan het zijn dat ik mijn draadloze versterkers ook opnieuw moet aanmelden? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Er lijkt enige ruis aanwezig in de downstream.

 

Kun je over een paar uur nogmaals de gegevens plaatsen? Deze geven nog geen volledig beeld omdat het modem net opnieuw opgestart is.

 

Je kunt de access points inderdaad het beste even opnieuw opstarten zodat deze weer correct online komen.

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Doe ik

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

En mocht je opnieuw een SMS-bericht van WoonVeilig ontvangen, zou je dan de gegevens op het tabblad 'Netwerk historie' willen plaatsen? Als deze berichten daadwerkelijk samenhangen met uitval van de internetverbinding, dan zou deze uitval daar zichtbaar moeten zijn.

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1602000000438256qam1
2610000000438256qam2
3618000000438256qam3
4626000000338256qam4
5634000000338256qam5
6642000000338256qam6
7650000000338256qam7
8658000000338256qam8
9722000000438256qam16
10730000000438256qam17
11738000000338256qam18
12746000000337256qam19
13754000000337256qam20
14762000000338256qam21
15770000000237256qam22
16778000000237256qam23
17786000000237256qam24
18794000000137256qam25
19802000000137256qam26
20810000000137256qam27
21818000000137256qam28
22826000000137256qam29
23834000000237256qam30
24842000000237256qam31

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.9835464829985
2Goed (Locked)38.9835432195097
3Goed (Locked)38.6055432162898
4Goed (Locked)38.6055432145607
5Goed (Locked)38.98354321927911
6Goed (Locked)38.9835432201008
7Goed (Locked)38.6055432207549
8Goed (Locked)38.60554321215111
9Goed (Locked)38.60554322255711
10Goed (Locked)38.60554321489526
11Goed (Locked)38.60554322155320
12Goed (Locked)37.63654322308811
13Goed (Locked)37.35654321202213
14Goed (Locked)38.6055432234316
15Goed (Locked)37.63654321598312
16Goed (Locked)37.35654321320719
17Goed (Locked)37.35654322346931
18Goed (Locked)37.35654322438732
19Goed (Locked)37.35654321418021
20Goed (Locked)37.35654322672755
21Goed (Locked)37.35654322725419
22Goed (Locked)37.35654322811244
23Goed (Locked)37.63654322861252
24Goed (Locked)37.35654322938734

 

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

158800000475.12064qam4
236000000455.12064qam3
344500000465.12064qam2
452000000475.12064qam1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00000
22.00000
32.00000
42.00000

 

 

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb alweer een aantal meldingen gehad van Woonveilig:

16:34 verbroken

16:39 hersteld

16:53 verbroken

18:39 hersteld

19:24 verbroken...

 

Hieronder de netwerk historie:

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

09-01-2022 19:37:29noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=89.147.1.111 MAC=00:01:5C:AF:38:46;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 19:33:25noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.143];CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 19:32:23noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=104.126.125.136 MAC=00:01:5C:AF:38:46;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 15:35:37noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.143];CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 15:35:27noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=54.155.136.132 MAC=00:01:5C:AF:38:46;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 15:10:24noticeTR069 start;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 15:09:57noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=89.147.32.19 MAC=00:01:5C:AF:38:46;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 15:08:47noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 15:08:23noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.178.52 MAC=D4:D2:52:7D:1A:0E;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 15:08:20warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 16:08:16noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.178.18 MAC=00:11:32:3D:42:9D;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 16:07:32criticalTLV-11 - Illegal Set operation failed;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:23noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 15:02:31noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=35.158.98.34 MAC=00:01:5C:AF:38:46;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 14:59:59noticeTR069 start;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 14:59:57noticeTR069 unexpected exit;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 14:59:54noticeTR069 stop ;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 14:59:48noticeTR069 start;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 14:58:31noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.178.199 MAC=88:A9:A7:16:42:E4;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2022 14:58:19noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=38:43:7d:4f:e0:95;CMTS-MAC=00:01:5c:af:38:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Er zijn in de periode 15:35-19:32 geen meldingen geweest en er is geen uitval geweest van de internetverbinding. In de downstream is een lichte ruis aanwezig maar deze zou niet voor problemen mogen zorgen.

 

Zou je in de firewall-instellingen van de modemrouter ('Geavanceerde instellingen', 'Beveiliging', 'Firewall') alle instellingen behalve 'Firewall beveiliging' willen uitschakelen en verder in de DHCP-instellingen ('Geavanceerde instellingen', 'DHCP') de leasetijd willen aanpassen naar 86400?

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Tobias,

 

Waarom zou ik mijn beveiliging uit willen zetten? Zitten hier geen gevaren aan vast?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De firewallbeveiliging zelf laat je natuurlijk ingeschakeld, dit gaf ik hierboven ook aan. Het gaat alleen om bepaalde filters in de firewall die soms onbedoeld legitiem verkeer blokkeren.

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Firewall is aangepast. Alleen de IPv4 en de IPv6 Firewall staan nog aangevinkt.

DHCPv4-server is ingeschakeld en de leasetijd stond al op 86400

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Goedemiddag @adr1971! Wat jammer dat je problemen ervaart met de verbinding. Fijn dat je al wat tips en tricks hebt gekregen. 
Hoe gaat het nu, nadat je de Firewall hebt aangepast? 

adr1971
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Helaas nog geen verbeteringen. Sinds gisteren avond hebben we wederom meer dan 20 meldingen gehad van het systeem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Jammer dat er nog geen verbetering zichtbaar is. Er blijven nog meerdere mogelijke oorzaken over:

 

  • Het alarmsysteem gaat offline binnen het LAN c.q. verliest fysiek de verbinding met de modemrouter.
  • Het alarmsysteem heeft een intern (netwerk)probleem.
  • Er zijn problemen met de internetverbinding die tot nu toe niet zichtbaar zijn aan de geplaatste gegevens.

 

Heb je de mogelijkheid om in te loggen op de webinterface van het alarmsysteem via admin, admin1234? Misschien is daarin een log beschikbaar welke meer informatie geeft over wat er misgaat. De webinterface moet je kunnen bereiken door het IP-adres op te zoeken in bijvoorbeeld 'Verbonden apparaten' van de modemrouter.

Uitgelicht topic