1
Vraag
2
Reacties
ANTONIOLI

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Witte licht modem gigabox blijft wit knipperen

Hi,

 


We hebben vandaag gigabox modem geïnstalleerd maar witte licht blijft knipperen. Uur geleden hebben we contact gehad met ziggo en zij hebben reprovisioning uur geleden uitgevoerd. We kunnen wel via onze nieuwe ziggo modem contact maken met WiFi, maar geen internet. We zien dus wel het WiFi tekentje in bovenhoek. Heeft iemand oplossing voor dit probleem? Dank alvast!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Sorry voor het vakjargon. 🙂

 

  1. Zie deze video voor het verwijderen van de UMU.
  2. Verwijder de POA (kleine, nieuwe splitter) van de TV-aansluiting van de UMU.
  3. Plaats de POA op het AOP (stevig aandrukken).
  4. Start het modem opnieuw op door dit 1 minuut stroomloos te maken.

 

Het AOP met verwijderde UMU ziet er als volgt uit, op deze aansluiting plaats je de POA:

 

DIO_800x600_Nieuw_TxZlogo.png

 

Met bovenstaande stappen moet het modem online komen, maar verwacht geen optimale prestaties omdat het AOP nog moet worden vervangen door de monteur.

Bekijk in context

11 Reacties 11
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Vervangt het nieuwe modem een ouder modem op dezelfde aansluiting? Als het nieuwe modem administratief correct is geregistreerd bij Ziggo maar desondanks niet online komt, dan speelt er mogelijk een signaalprobleem. De Connect Box Giga stelt hogere eisen aan het signaal dan oudere typen modems.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

ANTONIOLI
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Tobias,

 

Dank voor je reactie! We hebben een oude aansluiting en daar hebben we een monteur afspraak voor ingepland. Maar deze zou enkel de snelheid van internet beïnvloeden maar niet het signaal zelf begreep ik. Net wederom contact met Ziggo en zij geven aan dat het modem niet was geactiveerd en dat dit 12 tot 24 uur kan duren voordat dit wel het geval is? Maw ze hebben administratief alles omgezet maar modem niet geactiveerd. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie al waarom het fout gaat. De UMU-01 is een oud aftakelement met een niet-retourgeschikte TV-aansluiting. Op deze aansluiting kan het modem geen retoursignaal (upstream) opbouwen naar Ziggo en komt het modem niet online.

 

De UMU-01 moet je verwijderen van het AOP en vervangen door de POA die nu aangesloten is op de TV-aansluiting van de UMU. Start vervolgens het modem opnieuw op.

 

20210820-01.jpg

 

Voor een goede werking van Internet Giga moet het AOP zelf (DIO/TRAS) vervangen worden, dat gaat de monteur voor je doen.

ANTONIOLI
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi,

 

Super bedankt voor je snelle reactie!

TV doet het wel gewoon via oude contact doos? Enkel WiFi doet het niet? Ligt het daar dan wel aan?

ANTONIOLI
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Trouwens wel opvallend dat je dit niet hoort voordat je een dergelijk pakket aanschaft. Wel handig als ze vermelden eerst oude aftakelelement vervangen alvorens nieuwe modem te installeren. Scheelt heel veel ellende ook voor klantenservice;-))

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Is het gelukt met het vervangen van de UMU door de POA? En is het modem inmiddels online?

 

TV heeft alleen bij de Mediabox XL een retoursignaal nodig, daarom werkt dit wel op de niet-retourgeschikte TV-aansluiting van de UMU. Alleen de data-aansluiting op de UMU is ontworpen voor kabelmodems.

 

In de online installatiehandleiding van de Connect Box Giga is vermeld vermeld dat de btv 1 IEC-NL/btv 01-SET het vereiste AOP is (hoewel er andere technisch gelijkwaardige AOP's zijn die ook geschikt zijn). Het heeft ermee te maken dat oude(re) AOP's niet het volledige frequentiespectrum doorlaten, wat ervoor kan zorgen dat het OFDM-kanaal (dat gebruikt wordt voor 1000/50 Mbps) niet gekoppeld kan worden of niet optimaal werkt. Overigens ben ik het wel met je eens dat e.e.a. meer expliciet vermeld had mogen worden.

 

De papieren versie/PDF van de handleiding is duidelijker, hierin worden zowel de DIO/TRAS als de UMU wel aangemerkt als 'ongeschikt'.

 

20210809-01.PNG

ANTONIOLI
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De UMU-01 moet je verwijderen van het AOP en vervangen door de POA die nu aangesloten is op de TV-aansluiting van de UMU. Start vervolgens het modem opnieuw op.

 

kan je dit in Jip en Janneke taal uitleggen? 😉

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Sorry voor het vakjargon. 🙂

 

  1. Zie deze video voor het verwijderen van de UMU.
  2. Verwijder de POA (kleine, nieuwe splitter) van de TV-aansluiting van de UMU.
  3. Plaats de POA op het AOP (stevig aandrukken).
  4. Start het modem opnieuw op door dit 1 minuut stroomloos te maken.

 

Het AOP met verwijderde UMU ziet er als volgt uit, op deze aansluiting plaats je de POA:

 

DIO_800x600_Nieuw_TxZlogo.png

 

Met bovenstaande stappen moet het modem online komen, maar verwacht geen optimale prestaties omdat het AOP nog moet worden vervangen door de monteur.

ANTONIOLI
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Top! Dit is duidelijk, dank je wel!!

ANTONIOLI
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Tobias,

 

Wifi doet het nu voor het eerst, dus dat is gelukt, super. Heb 3 TP links die nu met blauw licht knipperen. Hebben deze nogmaals harde teert nodig?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Top, fijn om te lezen dat het modem nu online is!

 

Ik ga er van uit dat het om de Deco AP's gaat. Zelf geen praktijkervaring hiermee, maar lees dat een blauwe knipperende LED betekent dat de AP's wachten op configuratie. Als je dit eerder al hebt gedaan, dan zou ik deze kort stroomloos maken (beginnen met de unit bij de CB) en vervolgens opnieuw op laten starten. Indien de andere AP's daarna niet uit zichzelf groen oplichten, maak deze dan ook kort stroomloos. Als dit niet lukt, dan kun je de Deco's opnieuw configureren met deze instructies. Voor meer informatie en tips kun je deze leidraad doornemen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic