Fred Versteeg

Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Wisselende wifi-snelheid: wifi en netwerkadapter

Eens in de paar dagen loopt mijn wifi-snelheid vreselijk terug. Van ongeveer de max (75 Mbps) naar opeens 14. Als ik dan via apparaatbeheer naar de netwerkadapter op mijn pc ga en een instelling verander, is het probleem (tijdelijk) opgelost. Interessant is dat ik de 802 11 a/b/g Wireless Mode soms instel op Dual Band 801.11a/b/g en soms weer verander in a/g. En vice versa.

 

Het lost het probleem op, maar slechts tijdelijk. Mijn vraag is, wat is de beste instelling voor de netwerkadapter op mijn pc? Of moet ik de instellingen in het modem veranderen?

De modem staat voor 2,4 Ghz ingesteld op 802.11 b/g/n gemengd. Voor 5 Ghz op 802.11 ac/n gemengd. Kanaal optimalisatie staat aan. Als ik de pc via de LAN-kabel aansluit zijn er geen problemen, dus het heeft met de wifi te maken.

 

Kan het probleem te maken hebben met het feit dat ongeveer 100 meter van mijn huis twee 5G-torens staan? Of zijn het de bussen met wifi die continu door mijn straat rijden en regelmatig stilstaan voor het stoplicht, waardoor de wifi wordt verstoord en het modem automatisch naar een andere instelling of kanaal zoekt?

 

Benieuwd of iemand een oplossing heeft.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

@tobiastheebe  Dag Tobias. Na een weekje kwam ik erachter waar het probleem ligt: bij de netwerkadapter in combinatie met mijn magnetron. Als ik de magnetron gebruik op volle kracht, beïnvloedt dat kennelijk de adapter. Even de adapter opnieuw instellen, lost het probleem direct op. 

Bekijk in context

10 Reacties 10
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Helaas is er op de 2.4 GHz-band vaak nogal wat ruis en interferentie aanwezig. Overigens heeft 5G hier geen effect op, dit is in NL alleen actief rond 773/783 MHz. Voor maximale snelheid moet je van 5 GHz gebruikmaken.

 

Stel de 2.4 GHz-radio in op modus 802.11n en kanaalbreedte 20 MHz. Ook kun je een handmatig ingesteld kanaal proberen (alleen 1/6/11 kiezen).

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

@tobiastheebe Dag Tobias. Bedankt voor je reactie. Heb je ook nog een suggestie voor wat de beste kanalen voor 5 Ghz zijn? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voor de 5 GHz-radio zou ik het kanaal (eigenlijk zijn het meerdere aaneengesloten kanalen) op automatisch laten staan, tenzij je met een WiFi analyzer ziet dat AP's van buren op hetzelfde kanaal zenden of er DFS-meldingen zichtbaar zijn in de log. Verder zou je de kanaalbreedte naar 20/40 MHz kunnen aanpassen voor extra stabiliteit, 80 MHz is kwetsbaarder en niet altijd stabiel.

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

OK, dat ga ik morgen eens rustig uitzoeken. Nu ga ik koken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is prima! Eet smakelijk voor straks. 🙂

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

@tobiastheebe Dag Tobias

Dank voor de tips. Alles uitgeprobeerd en slechts een conclusie mogelijk: het probleem ligt bij mijn pc. Ik heb een oude laptop gepakt, die geeft geen problemen met wisselende wifi-snelheid. Ik ga op zoek naar een andere wifi-module of anders maar een wifi dongle. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het is ook mogelijk dat het aan een instelling op de laptop ligt.

 

Ik gebruik zelf een laptop van 2013 en heb de WiFi-adapter destijds zelf een upgrade gegeven naar de Intel Centrino Ultimate-N 6300. Deze adapter gebruikte ik ook in mijn vorige laptop van 2010. Ondanks dat deze adapter niet voor 802.11ac geschikt is geeft deze nog steeds zeer goede prestaties op 802.11n. Mijn huidige laptop (Lenovo) is van een MAC whitelist voorzien in het BIOS waardoor er alleen specifieke merken en typen adapters in gebruikt kunnen worden en het moet ook nog eens een Lenovo FRU zijn.

 

Een externe WiFi-adapter via USB is natuurlijk ook een optie maar minder elegant.

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

@tobiastheebe  Dag Tobias. Na een weekje kwam ik erachter waar het probleem ligt: bij de netwerkadapter in combinatie met mijn magnetron. Als ik de magnetron gebruik op volle kracht, beïnvloedt dat kennelijk de adapter. Even de adapter opnieuw instellen, lost het probleem direct op. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Magnetrons werken inderdaad op 2.4 GHz en als de Connect Box en/of laptop daar in de buurt van aanwezig zijn kan dit storing opleveren wanneer de magnetron is ingeschakeld. Natuurlijk zijn magnetrons heel goed afgeschermd maar dit is nooit 100%.

Zico67

Level 3
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik had exact het probleem dat Fred Versteeg beschrijft. Maar alleen op mijn Dell laptop, die een Killer Wifi AX500-DBS adapter gebruikt. Via bv Iphone / Ipad geen problemen. Zonder kennis van zaken heb ik de volgende instellingen op het modem gewijzigd: 2,4Ghz van 802.11 b/g/n gemengd naar 802.11n, 5Ghz van 802.11 ac/n gemengd naar 802.11c. Kanalen op automatisch laten staan. Dit lijkt het probleem te hebben opgelost (nu 3 dagen), speedtest geeft consequent 300Mb/s.

Uitgelicht topic