Vraag
Reacties
Nielz135
Level 1

Wisselende snelheiden via bekabeld internet

Ik heb een probleem met bekabelde verbinding via mijn modem.

Ik heb een connect box met 500mbps down en 40mbps up.

De situatie is als volgt:

Ik speel graag een spelletje op de PlayStation 4. Echter daar merkte ik tijdens het downloaden van updates hele wisselende snelheden. Daardoor ben ik de netwerk test gaan doen op de PlayStation. Het resultaat: na meerdere testen gedaan te hebben, download snelheden van 40 tot 300, up van 7 tot 40. Vervolgens ben ik de snelheid bekabeld gaan testen van de connect box. Ook hier wisselende download snelheden. Van 200 tot de Max snelheid van 500. De 500 heb ik helaas maar een paar keer gehad. Het gekke hierbij is, dat meestal mijn snelheid begint tussen de 450/500, en vervolgens zakt en ergens eindigt tussen 200 en 350. Dit is echt heel frustrerend om te zien. De upload snelheid blijft wel zeer stabiel en zit constant op de Max snelheid van 39/40 mbps. Ik heb gisteravond en vandaag heel veel speedtesten gedaan, via de ziggo speedtest en via ookla. Ik heb ook met WiFi verbinding meerdere speedtesten gedaan. 5ghz, allemaal met maximale snelheden voltooid, dus 500 doen, 40 up. Ik heb hierbij zowel mijn telefoon als laptop binnen 2 meter van de connect box gehouden.

Wat heb ik zelf al gedaan en niet heeft geholpen helaas:

-contact met ziggo webcare via twitter

-4 verschillende UTP kabels gebruikt, lange kabels, korte kabels. Op één kabel na hebben de kabels wel een tijdje ongebruikt en opgerold in de kast gelegen. (Meerdere testen met elke kabel)

-op elke kan poort meerdere testen uitgevoerd

-overige apparatuur losgekoppeld(andere router, PS4)

-coax kabel aan beide kanten los gemaakt en vast gemaakt

-splitter verwijderd en de coax kabel direct op het aansluitpunt aangesloten

Ziggo gaf als laatste aan dat het misschien aan de verbinding van buitenaf kan liggen. Dit geloof ik niet helemaal, aangezien ik met de WiFi op 5ghz echt de maximale snelheid haal. Terwijl naar mijn mening bekabeld toch veel beter zou moeten zijn?

Ik krijg nu nog een nieuwe UTP kabel van ziggo, mogelijk ligt het toch daaraan. 

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Want ik neem aan dat je toch gewoon constant een maximale snelheid moet halen? Of is dit niet correct?

31 Reacties 31
Meldingen
Aan Uit
Tom.
Level 18

Het hoort inderdaad niet.

Dat zou kunnen maar er zijn ook mensen die geen problemen ondervinden van rs errors.

0 Kudos
Nielz135
Level 1
Topicstarter

Ik blijf het alleen zo raar vinden, dat ik met een 5ghz WiFi de maximale snelheid haal. Maar dat het bekabeld zo beroerd is.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Je hebt 2 soorten errors, in het Compal modem wat @Nielz135 heeft is een fout aanwezig die niet de Pre RS Errors weergeeft maar het aantal pakketten wat in de tijd is binnengekomen.

Pre RS Errors zijn fouten die te corrigeren zijn, moet vrijwel altijd 0 zijn, maar af en toe een bosje links en rechts is niet direct een probleem en vrij normaal, daar merk je niets van.

Post RS Errors zijn fouten die niet te corrigeren zijn, moet altijd 0 zijn, hogere getallen wordt veroorzaakt door ruis wat het signaal wat de fouten te groot maakt en die niet te corrigeren zijn en dat veroorzaakt vertraging in de download of volledige uitval, want de computer en dergelijke gaat dan vragen om pakketten opnieuw te versturen tot alles heel binnen is gekomen.

Pre RS Errors Post RS Errors

Voorbeeld van hoe het zou moeten zijn, dit is een Arris box die wel de fouten voor RS laat zien:

0 Kudos
Nielz135
Level 1
Topicstarter

Kijk hier eens naar. Het begint op 494(zo goed als maximaal, naar 412, 345 en eindigt op 316. Terwijl de upload stabiel is. 

0 Kudos
Tom.
Level 18

@Be rt

Bedankt voor de uitleg aan @Nielz135 

Ik doelde ook op de post rs errors

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Nielz135 Zijn die speedtesten via wifi of bedraad?

0 Kudos
Nielz135
Level 1
Topicstarter
Be rt wrote:

@Nielz135 Zijn die speedtesten via wifi of bedraad?

Bedraad, zo ziet elke test er bedraad uit. Ongeacht wat voor kabel ik tot nu heb gebruikt.

Ik heb bij alle! speedtesten via WiFi, 5ghz, met een laptop maximale snelheden. Zowel download als upload

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Nielz135 Een moderator kan dieper in de achtergrond kijken en mogelijk zien wat een mogelijke oorzaak is, het signaal wat van buiten komt of een mogelijk probleem met je AOP of splitter of bekabeling.

Nielz135
Level 1
Topicstarter
Be rt wrote:

@Nielz135 Een moderator kan dieper in de achtergrond kijken en mogelijk zien wat een mogelijke oorzaak is, het signaal wat van buiten komt of een mogelijk probleem met je AOP of splitter of bekabeling.

Ik moet dus geduld hebben 🙂

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hoi allemaal, waarom toch die focus op het signaal naar buiten toe als Niels zelf al aangeeft dat hij via wifi wel de maximale snelheid haalt? De verbinding naar buiten toe moet dus goed zijn en ook de capaciteit in de wijkcentrale is voldoende! Ik kan in het signaal tussen ons en het modem dan ook geen afwijkingen ontdekken.

Je hebt al 4 verschillende UTP kabels getest, ik geloof wel dat daar het probleem niet in zit
Je hebt de snelheid van de bekabelde verbinding getest met je Playstation, maar zoals al genoemd zijn de PSN servers notoir onbetrouwbaar als het op speedtests aankomt
Verder heb je de bekabelde verbinding met je laptop getest, of heb je meerdere laptops/PC's aangesloten en getest? Het kan een probleem zijn in de netwerkkaart van je laptop bijvoorbeeld.

Stel dat ik een monteur inplan. Die heeft een ONX meter bij zich waarvan we weten dat ze de maximale snelheid makkelijk aankunnen (anders heeft het immers geen nut om daarmee metingen te doen). De monteur sluit de meter met UTP aan op het modem en doet een speedtest, daar komt uit:

• 400-500 Mbps > Geen probleem, jij betaalt €50 en bent nog geen stap verder
  • 200-400 Mbps > Binnen de gestelde marges zoals vermeld op onze website, de monteur zal geen afwijkingen in het signaal vinden, je betaalt €50 en bent nog geen stap verder
  • Bovendien: bij snelheden boven de 20 Mbps sturen we momenteel geen monteurs ivm de corona maatregelen

Ik zie daar geen positieve uitkomst in…

Heb je ook al een paar verschillende speedtests geprobeerd? Daar kan een behoorlijk groot verschil in zitten, want je bent erg afhankelijk van de gebruikte server. Zie je dezelfde resultaten via:

https://www.speedtest.net/

http://www.dslreports.com/speedtest

https://fast.com/

Nielz135
Level 1
Topicstarter
Mark Ziggo wrote:

Hoi allemaal, waarom toch die focus op het signaal naar buiten toe als Niels zelf al aangeeft dat hij via wifi wel de maximale snelheid haalt? De verbinding naar buiten toe moet dus goed zijn en ook de capaciteit in de wijkcentrale is voldoende! Ik kan in het signaal tussen ons en het modem dan ook geen afwijkingen ontdekken.

Je hebt al 4 verschillende UTP kabels getest, ik geloof wel dat daar het probleem niet in zit
Je hebt de snelheid van de bekabelde verbinding getest met je Playstation, maar zoals al genoemd zijn de PSN servers notoir onbetrouwbaar als het op speedtests aankomt
Verder heb je de bekabelde verbinding met je laptop getest, of heb je meerdere laptops/PC's aangesloten en getest? Het kan een probleem zijn in de netwerkkaart van je laptop bijvoorbeeld.

Stel dat ik een monteur inplan. Die heeft een ONX meter bij zich waarvan we weten dat ze de maximale snelheid makkelijk aankunnen (anders heeft het immers geen nut om daarmee metingen te doen). De monteur sluit de meter met UTP aan op het modem en doet een speedtest, daar komt uit:

• 400-500 Mbps > Geen probleem, jij betaalt €50 en bent nog geen stap verder
  • 200-400 Mbps > Binnen de gestelde marges zoals vermeld op onze website, de monteur zal geen afwijkingen in het signaal vinden, je betaalt €50 en bent nog geen stap verder
  • Bovendien: bij snelheden boven de 20 Mbps sturen we momenteel geen monteurs ivm de corona maatregelen

Ik zie daar geen positieve uitkomst in…

Heb je ook al een paar verschillende speedtests geprobeerd? Daar kan een behoorlijk groot verschil in zitten, want je bent erg afhankelijk van de gebruikte server. Zie je dezelfde resultaten via:

https://www.speedtest.net/

http://www.dslreports.com/speedtest

https://fast.com/

Ik heb een laptop en een computer gebruikt om te testen. En ook een gloednieuwe kabel van jullie gekregen.

vanuit het webcare team is er al een monteur ingepland. Wat ik dan wel apart vind, is dat het webcare team mijn niet heeft gewezen op het stukje met de snelheden. Ik haal dus hele wisselende snelheden tussen de 200 en 400 mbps. Dus dan ook gek dat ze een monteur sturen terwijl het boven de 20 mbps is. 

Hoe kan het dan zijn, dat wanneer ik de speedtest bij ziggo doe, de snelheid heel snel oploopt tot 450/460 mbps. En vervolgens terugloopt naar ergens tussen de 200 en 300 mbps.

Ik ga de monteur in ieder geval afzeggen. Aangezien ik de snelheden ga halen die jij vermeld. 

Waarom zijn snelheden tussen de 200 en 400 mbps voldoende voor jullie? Ik betaal namelijk voor 500 mbps

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Nielz135 wrote:

Ik heb een laptop en een computer gebruikt om te testen. En ook een gloednieuwe kabel van jullie gekregen.

En andere speedtests geven dezelfde resultaten?

Nielz135 wrote:

Hoe kan het dan zijn, dat wanneer ik de speedtest bij ziggo doe, de snelheid heel snel oploopt tot 450/460 mbps. En vervolgens terugloopt naar ergens tussen de 200 en 300 mbps.

Geen idee, maar via wifi haal je blijkbaar wel de juiste snelheden dus mijn eerste verdenkingen gaan naar een verouderde netwerkkaart of oudere drivers.

Nielz135 wrote:

Waarom zijn snelheden tussen de 200 en 400 mbps voldoende voor jullie? Ik betaal namelijk voor 500 mbps

Zoiets staat in de algemene voorwaarden, die niemand ooit leest. En ook hier, via wifi haal je de maximale snelheid dus ons netwerk en de verbinding van het modem kunnen het aan. Waarom je die snelheid nu bekabeld niet haalt weten we nog niet.