1
Vraag
2
Reacties
sirokinl

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wired apparaten aan de TPLink Deco hangen

Bedankt voor het lezen van mijn vraag!

Ik heb bij Ziggo een drietal TPLink Deco smart-wifi pods geinstalleerd. Werkt perfect! Goed bereik in huis etc. Ik heb de pods aan mijn modem gekoppeld en vervolgens via de Deco app een nieuw netwerk gecreeerd. Tot zover werkt alles top!

Echter heb ik een aantal apparaten (o.a. een NAS) die ik via Ethernet wil blijven gebruiken en zichtbaar wil laten zijn in het gehele netwerk.

Als ik de NAS aan de modem koppel dan is hij verbonden met het originele Ziggo modem-netwerk, en niet met de nieuwe TPLink Deco netwerk. Ik kan de NAS dan niet zien op mijn laptop.

Ik zou graag de NAS (hangt achter een Netgear switch) aan hetzelfde netwerk als de TPLink Deco (WiFi) koppelen.

Achterop de M4 zitten twee ethernet poorten, eentje om te koppelen aan de Ziggo modem. En dan nog eentje. Maar als ik de NAS aan dat poort koppelen, dan werkt het ook niet.

Iemand tips?

Groeten!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
BAM

Level 13
  • 805Posts
  • 53Oplossingen
  • 206Likes

Je modem verzorgt de DHCP?

Dat lijkt mij wenselijk, dan je Switch op het modem.

Vervolgens de 1ste Deco ook aan de switch hangen.

Stel wel de Deco in op AP, access point, WiFi kan je zo laten, echter op het modem de WiFi uitzetten. 

Succes,

Bam

Bekijk in context

4 Reacties 4
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70217Posts
  • 4883Oplossingen
  • 19806Likes

Heb je de Deco's in access point mode gezet?

Zo nee, volg dan al deze stappen en dan zit alles op 1 netwerk met de juiste instellingen.

Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland

Pasi

Level 18
  • 8006Posts
  • 446Oplossingen
  • 4196Likes

Hallo,

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de aangewezen mode.

In Router mode wordt het Deco wifi netwerk, een eigen en afgeschermd netwerk omdat de router functie o.a. een firewall bevat. In AP mode zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.

U kan de NAS wel aansluiten op een Deco station, maar ook dan is belangrijk in welke mode de Deco's staan. Is dat Router mode, dan kan de NAS niet benadert worden vanaf alle apparatuur welke aan de 'voorzijde' van de het Deco wifi netwerk zitten. De firewall in de eerste ( master ) Deco, houd namelijk al dat verkeer tegen.
Staat de Deco set in AP mode, dan staat o.a. die firewall functie uit.

Omdat een NAS soms veel netwerk verkeerd genereert, is soms even puzzelen waar deze het beste aangesloten kan/moet worden. Bij een NAS op een switch, wordt direct al het verkeer van/naar de NAS gesplitst, wat misschien een lokale opstopping voorkomt.

Overigens is m.i. het beter om een Deco op een switch aan te sluiten ( Deco achter switch ), dan een switch op een Deco station ( switch achter Deco ).

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

BAM

Level 13
  • 805Posts
  • 53Oplossingen
  • 206Likes

Je modem verzorgt de DHCP?

Dat lijkt mij wenselijk, dan je Switch op het modem.

Vervolgens de 1ste Deco ook aan de switch hangen.

Stel wel de Deco in op AP, access point, WiFi kan je zo laten, echter op het modem de WiFi uitzetten. 

Succes,

Bam

sirokinl
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Oplossing was de Deco op AP zetten! Alles werkt top nu! Bedankt voor je hulp

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic