1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Vincentina

Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Windows 10 heeft na laatste update zeer slechte wifi ontvangst via deco M5 homeset

Op mijn Apple MacBook pro (2019) is een dual boot (bootcamp) geinstalleerd en kan onder zowel Sierra als Windows 10 draaien. Contact met internet gaat via een TP-link Deco 5 home (mesh) systeem, dat aangesloten is op de Ziggo Ubee modem-router. Al mijn apparaten (Ipad, Iphones, Smart TV, printer) hebben perfect toegang via het Deco systeem, maar kunnen ook rechtstreeks inloggen op de Ziggo modem router. Tot voor kort had de MacBook zowel in de Sierra mode als in de Windows mode een perfecte verbinding (maximale snelheid, download ca 50Mbps, Oakla speedtest etc.) via zowel het Deco systeem als rechtstreeks (draadloos) via de Ziggo modem-router.

Tot ongeveer twee weken geleden. Na de laatste Windows update, heeft de Mac, opgestart onder Sierra, nog steeds een perfecte internet verbinding via zowel Deco als via de Ziggo router-modem. Maar opgestart onder Windows10 kan de MacBook wel verbinding maken met zowel de Deco als met de Ziggo-router modem, maar is de (download) snelheid gereduceerd tot praktisch 0 (zero) bij verbinding met Deco en opmerkelijk, nog steeds de maximale snelheid bij rechtstreekse (dradloze) verbinding met het Ziggo modem.

Hierover contact gehad met de helpdesk van Microsoft, maar zij kwamen er niet uit. 

Wie kan mij helpen om met mijn Mac in de Windows mode weer een hoge  verbindingssnelheid te krijgen via het het Deco systeem

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincentina
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben er uit. De kern van het probleem is dat Windows bij de laatste update een nieuwe driver voor mijn broadcom 802.11 ac netwerkadapter had geinstalleerd. En toen deed ie het niet meer..Dus mbv <apparaatbeheer> stuurprogramma versie 7.35.118.73 van 12-7-2017 geherinstalleerd en daarna liep de verbinding met de Deco set weer als een zonnetje.

Noot: na het herinstalleren van de november 2019 versie van W10 bleek het toetsenbord niet meer te werken. Oplossing: Mac opstarten in de Mac mode. Mbv bootmanager op een usb stick het windows support bestand downloaden. Daar staan dan de goede drivers op voor het Mac toetsenbord. Deze installeer je dan in de  in W10 mode.

Nogmaals Sparco: het was even puzzelen, maar je tips zetten mij op het juiste spoor. bedankt nogmaals! 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Meldingen
Aan Uit
Vincentina
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dankjewel Sparco1955,

Het lijkt inderdaad een Windows update bug. Ik kon in de updategeschiedenis wel KB4515384 vinden, maar in de lijst mogelijk nog te verwijderen updates komt hij niet (meer) voor helaas. Wel de KB4515383, maar ik heb geen idee wat er gebeurt als ik die verwijder.

Misschien rustig afwachten tot Windows met een patch uitkomt?

Vincentina
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Heb windows opnieuw geinstalleerd. Nog steeds heel slechte verbinding met de decohomeset mogelijk.Opgestart onder Sierra wel een prima verbinding.  Hoe kom ik nu aan een windowsversie die geen problemen geeft. Alles werkte prima tot augustus 2019. Daarna kwamen de niet tegen te houden windowupdates en sedertdien veel problemen!

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@Vincentina,

Indien U bent aangemeld met een Microsoft account, kunt U de iso downloaden van Windows 10 versie 1903.Op https://www.techspot.com/downloads/6874-windows-iso-download-tool.html vindt U een handig programmaatje om iso's te downloaden.U kunt deze dan installeren en vanwege Uw Microsoft account wordt hij dan automatisch geactiveerd. Updates kunnen tot 35 dagen worden uitgesteld maar dat is dan ook het maximum.  U kunt ook de 1909 versie downloaden en dan een schone installatie uitvoeren, dit heeft bij een buurman de netwerkproblemen verholpen.

Succes.

Vincentina
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dank je wel voor deze zeer nuttige tip. Heb idd via de link een iso van windows10 gedownload en wel de release van mei 2019, toen werke alles nog goed (kunt u me vertellen welke datum bij de door u genoemde versie 1909 hoort?).

echter bij het installeren sloeg wondows meteen aan het updaten. Heb toen de installatie afgebrpken omdat ik vrees dat de updates Windows voor mij weer onbruikbaar zou maken. Hoe voorkom ik nu dat windows boj installatie onmiddellijk aan het updaten slaat? Stekker uit mijn wifimodum trekken?

in ieder geval zeer bedankt voor uw zeer behulpzame tip!

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@Vincentina ,

De versie van November 2019 is de goede.

Vincentina
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben er uit. De kern van het probleem is dat Windows bij de laatste update een nieuwe driver voor mijn broadcom 802.11 ac netwerkadapter had geinstalleerd. En toen deed ie het niet meer..Dus mbv <apparaatbeheer> stuurprogramma versie 7.35.118.73 van 12-7-2017 geherinstalleerd en daarna liep de verbinding met de Deco set weer als een zonnetje.

Noot: na het herinstalleren van de november 2019 versie van W10 bleek het toetsenbord niet meer te werken. Oplossing: Mac opstarten in de Mac mode. Mbv bootmanager op een usb stick het windows support bestand downloaden. Daar staan dan de goede drivers op voor het Mac toetsenbord. Deze installeer je dan in de  in W10 mode.

Nogmaals Sparco: het was even puzzelen, maar je tips zetten mij op het juiste spoor. bedankt nogmaals!