Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Nick999
Level 17

Windows 10 creators update veroorzaakt netwerkproblemen

Update: door

Ik had er al het nodige over gelezen maar ben er nu ook achter gekomen dat de creators update van Windows 10, problemen geeft op het interne netwerk. Zodra deze als Master Browser is ingesteld. Bepaalde shares, NAS of PC's zijn niet meer zichtbaar (soms ook niet op andere pc's) en het intikken van :
NET VIEW
geeft de melding "De service is niet gestart" met code 2184.

https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/1add7d03-2bc0-4d1e-9248-fef090d9ba0e/anyone-else-notice-the-network-issues-with-windows-10-creators-edition?forum=win10itpronetworking

ben hier even aan het testen geweest en kan bevestigen dat het inderdaad door de Creators Update komt.

Helaas staat de issue bij MS, een maand na melden, nog steeds open.

Mochten mensen dus soortgelijke problemen hebben met niet zichtbaar zijn van shares of andere zaken binnen het netwerk, dan ligt hier dus mogelijk de oorzaak...
0 Kudos
Ik had er al het nodige over gelezen maar ben er nu ook achter gekomen dat de creators update van Windows 10, problemen geeft op het interne netwerk. Zodra deze als Master Browser is ingesteld. Bepaalde shares, NAS of PC's zijn niet meer zichtbaar (soms ook niet op andere pc's) en het intikken van :
NET VIEW
geeft de melding "De service is niet gestart" met code 2184.

https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/1add7d03-2bc0-4d1e-9248-fef090d9ba0e/anyone-else-notice-the-network-issues-with-windows-10-creators-edition?forum=win10itpronetworking

ben hier even aan het testen geweest en kan bevestigen dat het inderdaad door de Creators Update komt.

Helaas staat de issue bij MS, een maand na melden, nog steeds open.

Mochten mensen dus soortgelijke problemen hebben met niet zichtbaar zijn van shares of andere zaken binnen het netwerk, dan ligt hier dus mogelijk de oorzaak...
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
23 Reacties 23
Theo_R
Level 1
Tsja, ik ben vanaf eergisteren ook al aan het puzzelen, maar kom er ook niet uit.
1. Desktop PC met LAN, ineens zéér traag internet, overgeschakeld naar WiFi geeft geen probleem.
2. Desktop PC ziet moeizaam (of geen) gedeelde mappen meer op andere computers. (Ook niet via de draadloze verbinding).
Ik had gewild dat ik eerder dit bericht had gezien... Heeft een hoop tijd gekost en inmiddels is mijn gehele configuratie op kantoor in de war!
Dank, Nick999.
0 Kudos
Sparco1955
Level 16
Ook hier problemen na de Creators update, netwerk problemen, plaatjes en video's op websites niet meer te zien. Alle registers en trukendozen open getrokken maar geen soelaas. Met behulp van image oude versie terug gezet en problemen waren weg. Oude versie nog 2 dagen laten draaien en werkte 100% perfect. Via Windows update wederom de Creators update erop gezet en alle problemen waren weer terug. Uiteindelijk een schone installatie gedaan van de Creators update en alles werkte normaal. De eerdere problemen waren verdwenen dus ik ben bang dat de update via Windows update niet voor 100% goed gaat.
0 Kudos
Theo_R
Level 1
Sparco©1963 wrote:
Ook hier problemen na de Creators update, netwerk problemen, plaatjes en video's op websites niet meer te zien. Alle registers en trukendozen open getrokken maar geen soelaas. Met behulp van image oude versie terug gezet en problemen waren weg. Oude versie nog 2 dagen laten draaien en werkte 100% perfect. Via Windows update wederom de Creators update erop gezet en alle problemen waren weer terug. Uiteindelijk een schone installatie gedaan van de Creators update en alles werkte normaal. De eerdere problemen waren verdwenen dus ik ben bang dat de update via Windows update niet voor 100% goed gaat.

Wat bedoeld u met schone update?
0 Kudos
Nick999
Level 17
Topicstarter
@Sparko©1963 het kan ook zijn dat door je update en restore, de betreffende PC niet langer master browser was en daarmee het probleem was opgelost.

Ik heb zelf het probleem nu opgelost door mijn NAS geforceerd als master browser in het netwerk in te stellen zodat de windows 10 pc dat niet langer is en ik zie nu ook weer gewoon alle shares op alle pc's.

Kennelijk gaat de creators update niet goed om met het zijn van Master Browser in een netwerk
0 Kudos
robbo
Level 20
T.E.A.M.
Ik heb dit als volgt gedaan, (althans dit hielp bij mij)...

In de vorige versie als je het thuisnetwerk instelde/ veranderdde oa delen bestanden etc, kreeg je een window te zien met dat je als gebruiker af moest melden om deze instellingen vast te leggen. je bevestigde dat en je moest je weer opnieuw aanmelden met of zonder wachtwoord.

Met de nieuwe versie zie je deze melding niet. Doe dit handmatig, of reset de pc meteen ( echt uitzetten, en weer aan zetten)na de instellingen.

Maar bij mij hielp het met het handmatig afmelden. Zonder pc reset.
0 Kudos
Nick999
Level 17
Topicstarter
@Robbo, het probleem is dat de Win 10 update niet (alleen) problemen veroorzaakt bij de pc, maar doordat hij master browser is ook bij de andere pc's op het netwerk. Ik kon nl na de Creators update ook op mijn game PC met windows 8.1 ineens de NAS niet meer zien.

Ik ben overigens benieuwd hoe lang het gaat duren eer MS er een patch voor heeft. Tot die tijd inderdaad andere oplossingen proberen. Je kunt overigens een andere windows PC forceren als master browser door een setting in de registry :

The Master Browser election setting is in the registry:

HKLM/System/CurrentControlSet/Services/Browser/Parameters/MaintainServerList

It should be set to Auto. Then you can add the value IsMasterBrowser and set it to 1 to make that machine a master browser.

Wellicht dat als je de IsMasterBrowser key op 0 zet, je voorkomt dat de windows 10 pc voorlopig de boel blokkeert, maar dat zou ik nog moeten testen.
Ik heb gelukkig een NAS waarbij ik master browser kan forceren dus ben ook van het probleem af.

EDIT : Net even verder gekeken en om te voorkomen dat de machine master browser wordt hoef je alleen maar de MaintainServerList key op NO te zetten.
0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
De creator-versies van Windows zijn eigenlijk bêta-versies van de software, daar kan dus nog van alles fout mee gaan.
0 Kudos
CreativeS
Level 15
Nee hoor. De Creator Update van 11 april 2017 is (net als de Anniversary Update vorig jaar) gewoon stabiel hoor en is pertinent geen bèta-versie. Ook de Windows 10 Fall Creators Update die in de herfst van 2017 uitkomt, is geen bèta-versie. Ja, die update wordt nu geleidelijk al getest door de Insiders, maar zodra deze publiek wordt is deze gewoon stabiel.
0 Kudos
Sparco1955
Level 16
@Theo_R,

met schone installatie bedoel ik het formateren van de c-schijf en Windows er geheel schoon opzetten. Vervolgens de benodigde programma's er opnieuw opzetten. Uiteraard dit alles na het maken van goede back-ups. Uitgebreide uitleg hierover op: http://www.computeridee.nl/nieuws/zo-installeer-je-een-schone-versie-van-windows-10-creators-update-met-dvd-of-usb-stick/
0 Kudos
Theo_R
Level 1
Sparco©1963 wrote:
@Theo_R,

met schone installatie bedoel ik het formateren van de c-schijf en Windows er geheel schoon opzetten. Vervolgens de benodigde programma's er opnieuw opzetten. Uiteraard dit alles na het maken van goede back-ups. Uitgebreide uitleg hierover op: http://www.computeridee.nl/nieuws/zo-installeer-je-een-schone-versie-van-windows-10-creators-update-met-dvd-of-usb-stick/

Dat vermoedde ik al, maar ga daar echt niet aan beginnen...
0 Kudos
Theo_R
Level 1
Nick999 wrote:
@Robbo, het probleem is dat de Win 10 update niet (alleen) problemen veroorzaakt bij de pc, maar doordat hij master browser is ook bij de andere pc's op het netwerk. Ik kon nl na de Creators update ook op mijn game PC met windows 8.1 ineens de NAS niet meer zien.

Ik ben overigens benieuwd hoe lang het gaat duren eer MS er een patch voor heeft. Tot die tijd inderdaad andere oplossingen proberen. Je kunt overigens een andere windows PC forceren als master browser door een setting in de registry :

The Master Browser election setting is in the registry:

HKLM/System/CurrentControlSet/Services/Browser/Parameters/MaintainServerList

It should be set to Auto. Then you can add the value IsMasterBrowser and set it to 1 to make that machine a master browser.

Wellicht dat als je de IsMasterBrowser key op 0 zet, je voorkomt dat de windows 10 pc voorlopig de boel blokkeert, maar dat zou ik nog moeten testen.
Ik heb gelukkig een NAS waarbij ik master browser kan forceren dus ben ook van het probleem af.

EDIT : Net even verder gekeken en om te voorkomen dat de machine master browser wordt hoef je alleen maar de MaintainServerList key op NO te zetten.

Helaas lost (mijn) probleem niet op, geprobeerd met "NO".
Via LAN browser zeer traag, zelfs YouTube filmpjes afspelen wil niet. Via Wi-Fi wel beter. Hoop dat MS spoedig met een oplossing komt.
Ik heb ook een NAS (QNAP) maar weet echt niet wat ik zou moeten doen om daarop een master browser te forceren.
0 Kudos
Havanna
Level 17
Wat zegt lanscan?
https://scottiestech.info/downloads/
0 Kudos
DennyW
Level 17
Theo_R wrote:

Ik heb ook een NAS (QNAP) maar weet echt niet wat ik zou moeten doen om daarop een master browser te forceren.

Theo_R,

Ik weet niet welke Qnap je hebt, maar bij mijn TS659Pro II
zit het verstopt bij:

Netwerkdiensten (Network Services)
Win/Mac/NFS
Geavanceerde opties (Advanced Options)

Groet,
Dennyw
0 Kudos
Theo_R
Level 1
Ik heb dit gedaan maar het helpt allemaal geen zier, internet via LAN amper, nu weer op WiFi maar dat loopt ook niet soepel. Zal maar wachten op MS en me verder niet ergeren het is al warm genoeg.
Dank voor alle informatie etc.
0 Kudos
Exstreamer
Level 1
Netwerkproblemen na Windows 10 - 1703 update
Vanaf Mediaplayers en andere PC's etc. zijn de in Windows gedeelde mappen niet meer zichtbaar.

(NOOD)oplossing: Netwerkadapter uit en aanzetten.

Ben dit nu wel steeds aan het herhalen.

Hoop op een snelle reactie (update) van MS....
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Exstreamer
Mogelijke oplossing:
Heb je het laatste stuurprogramma van je netwerkadapter al geïnstalleerd?
Er waren meer issues met adapters na deze grote update, inmiddels zijn de meeste opgelost met een update van de stuurprogramma's.
Exstreamer
Level 1
Be rt wrote:
Exstreamer
Mogelijke oplossing:
Heb je het laatste stuurprogramma van je netwerkadapter al geïnstalleerd?
Er waren meer issues met adapters na deze grote update, inmiddels zijn de meeste opgelost met een update van de stuurprogramma's.

Bedankt voor de tip maar.....

Vandaag nog nagekeken: Realtek PCIe GBE Family Controller - 27-6-2017 - 10.19.627.2017 -
Had hoop op een update van de driver, maar er is nog geen nieuwere. Zijn er nog meer drivers die invloed hebben? Denk dat het probleem dan toch bij Windows 10 - 1703 ligt.

Heb nog wel een andere (NOOD)oplossing gevonden
ipv de Netwerk adapter uit en aan te zetten kun je Windows ook gewoon opnieuw opstarten terwijl je mediaplayer of andere PC aan staat. Het heeft hetzelfde effect. Dit voor mensen die dit eenvoudiger vinden. Tot zover de (NOOD)oplossing-2.

Dit is duidelijk Windows 13 die 70 hoort er niet tussen.
0 Kudos
robbo
Level 20
T.E.A.M.
Het volgende wil ook wel eens helpen: nadat de nieuwe win10 update het thuisnetwerk heeft verstoord/veranderd. Stel het netwerk uiteraard even opnieuw in. In de vorige versie kreeg je een melding te zien dat jij je eerst moest afmelden om de intstellingen op te slaan. Inzake delen bestanden, welk aparaat er gedeeld mag worden, ook de streaming functie, en etc en etc wat te maken heeft met het thuisnetwerk. Echter deze melding blijft bij vrij veel gebruikers achterwege die ik heb geholpen. In dit geval dus even nadat je alles weer opnieuw hebt geinstalleerd even dus je afmelden! ( ook meegemaakt bij hulp dat dit bij enkele ook niet hielp.) dan even de pc /laptop echt even uitzetten.( dus niet opnieuw opstarten) hierna tot nu toe is het netwerk weer te benaderen voor diegene die ik geholpen heb, en ook bij mij zelf. Succes gr Rob.
0 Kudos
Bert van Roekel
Level 1
i.d.d. Mediaplayer aan . Windows resetten en het werkt weer: :thumbsup:
0 Kudos