kapsalon
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Willekeurige uitval internet

Een aantal keer per dag valt het internet weg op willekeurige momenten. Na een belletje met de ziggo hulplijn (die claimde niets geks te zien op het modem, en het probleem probeerde af te schuiven op "geen wifi") is er  een monteur langs gestuurd om de verbinding te controleren, waarna ik weer contact kon opnemen met het 0900 nummer voor een nieuw modem. Dat nieuwe modem is inmiddels up en running, maar het probleem is helaas niet opgehouden.

 

De monteur die langs was gekomen heeft een apparaat aan de groene coax kabel gehangen om de verbinding te checken en hij zei dat de verbinding goed is en binnen de normale waarden, etc. Wat maakt dan dat er alsnog om de zoveel tijd een paar minuten het internet er wordt uit gegooid?

 

In de bijlages staan screenshots van de netwerkstatus pagina

23 Reacties 23
Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41249Reacties
  • 2336Oplossingen
  • 8607Likes

Ik zie heel veel Post RS Errors en T3 foutmeldingen en leg je probleem bij een Ziggo moderator neer.

Zij kunnen diep in de systemen kijken en zien of dit bij jou speelt of verder in de wijk ook nog enz.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41249Reacties
  • 2336Oplossingen
  • 8607Likes

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6026Reacties
  • 472Oplossingen
  • 1239Likes

Goedemiddag @kapsalon en welkom op de Community,

Balen dat de internetverbinding nog niet werkt zoals het hoort! Ik heb gelijk even een blik geworpen op jouw verbinding en die ziet er ook op dit moment niet goed uit. Er is ruis terug te zien op zowel het up- als downstreamsignaal. Hierdoor ervaar je instabiliteit op de verbinding. 

 

Om dit op te lossen heb ik een nieuwe afspraak met een netwerkmonteur ingepland op 10 maart 2021 tussen 08:00 en 13:00 uur. Mocht het dan niet lukken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken te wijzigen. Ter overbrugging kan ik 50 GB gratis data voor je regelen op het moment dat je een Vodafone Mobiel abonnement hebt. Als je het mobiele nummer doorgeeft via een privébericht dan zet ik dit voor je aan.

Je stuurt mij een privébericht door op mijn profielnaam te klikken en dan voor "Een bericht verzenden" te kiezen.
Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?
 

Groeten,

Paul

kapsalon
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Foto is bijgevoegd onder de naam entree.jpg. Een Ziggo monteur had de coax-opbouw-doos bevestigd bij het entreepunt van de groene kabel. Dit heeft hij gedaan na ik de kabel niet had kunnen vinden en de hulplijn gebeld had om te vragen waar ik de kabel kon vinden. De monteur vertelde erbij dat de kabel vrijwel altijd ergens in de voorgevel zit. Hij had er ook een splitter op gezet voor TV. Deze splitter ligt los op de grond in de foto gezien ik de splitter wilde uitsluiten als oorzaak van het aanhoudende probleem.

 

Voor de volledigheid, zoals ik al in de eerste post heb verteld: na een tweede belletje (nog voor ik deze post maakte) was er weer een monteur langs gekomen om te kijken wat het probleem was na ik had verkondigd tegen de hulplijn veel critical errors te ondervinden in de log. De monteur had zelf geen nieuw modem bij zich - daarvoor moest ik wederom de hulplijn bellen om (met de notitie van de monteur in het Ziggo systeem) een nieuw modem opgestuurd te krijgen. De monteur zei dat ik een Compal modem moest hebben, gezien de Arris (het modem dat ik na een verhuizing heb meegenomen) veel problemen zou geven. Dus ik tegen de hulplijn vertellen dat ik een Compal nodig had, maar toch kreeg ik een nieuwe Arris modem.

 

Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

De monteur is net vertrokken. Hij zei dat het gebruikelijk is om in oudere wijken ruis op de kabel te hebben. Dit komt volgens hem vanwege het uploaden van data, wat niet de oorspronkelijke gebruiksfunctie was van de kabel.

 

Deze monteur hing grotendeels hetzelfde verhaal op als de vorige monteur: de Arris moest vervangen worden voor een Compal. Daarbij vertelde de monteur dat het signaal nogal hoog was. Precies weet ik niet wat dit betekent, maar hij heeft tussen de kabel en het modem demper gezet (zoals te zien is in de foto demper.jpg). Hij zei dat het probleem nu verholpen moet zijn voor zover mogelijk; het kan nog wel gebeuren dat het internet er af en toe uit ligt, maar misschien eens in de twee weken en in ieder geval niet meer zo vaak als het geval was.

 

Bottom line heeft het van 26 februari (eerste belletje) tot vandaag 10 maart (tweede monteurbezoek) geduurd, waaronder nodig is geweest: deze thread, twee belletjes en twee monteur bezoeken. Er is veranderd: Arris modem voor een Compal modem en een demper toegevoegd.

 

Het lijkt er beter uit te zien in verhouding met de eerste post: de log geeft geen critical errors meer aan, de T3-T4 errors zijn verdwenen en de post RS errors zijn een stuk lager dan voorheen. Mocht het internet er weer regelmatig uit gaan vallen zal ik, indien mogelijk, het in deze thread plaatsen.

 

Voor de volledigheid heb ik de huidige upstream en downstream netwerk status toegevoegd.

 

@Paul Z @Bert! hartstikke bedankt voor de snelle reacties en het inplannen van het monteur bezoek, de problemen lijken verholpen.

 

** Aangepast door moderator (Mark) **

Bericht hersteld.

kapsalon
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Mijn reactie die ik net geplaatst heb lijkt verdwenen (na het wijzigen van de reactie), dus opnieuw:

 

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

In de bijlage staat de foto entree.jpg waar de coax-opbouw-doos met een los liggende splitter die de eerste monteur heeft aangesloten om TV te kunnen kijken.

 

Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

De monteur is zojuist vertrokken. Hij zei dat het signaal nogal hoog was en dat het gebruikelijk was om in oude wijken ruis op de kabel te hebben. Als oplossing heeft hij de Arris vervangen voor een Compal modem, en - omdat hij zei dat het signaal van de kabel hoog was - een demper toegevoegd tussen de kabel en de modem. Een foto van de demper heb ik als bijlage toegevoegd onder de naam demper.jpg.

 

De errors die eerder voor problemen zorgde zien er een stuk beter uit dan voorheen. Hiervan heb ik ook weer screenshots toegevoegd in de bijlage.

 

@Paul Z @Bert! bedankt voor de snelle reactie en hulp, het probleem lijkt te zijn verholpen.

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6026Reacties
  • 472Oplossingen
  • 1239Likes

Goedemiddag @kapsalon,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling. Ontzettend fijn dat het probleem is opgelost! Jouw verbinding ziet er op dit moment ook prima uit als ik een meting uitvoer op het modem. De aanpassingen die door de monteur zijn uitgevoerd lijken dus geholpen te hebben.
Ik heb voor wat betreft de storingsperiode gelijk een vergoeding voor je aangevraagd op basis van onze garantieregeling. De vergoeding zal in mindering worden gebracht op een van jouw volgende facturen.

Laat je het ons weten als wij verder nog ergens mee kunnen helpen?

Nog een prettige middag gewenst!

Groeten,

Paul
 

Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41249Reacties
  • 2336Oplossingen
  • 8607Likes

"De monteur is net vertrokken. Hij zei dat het gebruikelijk is om in oudere wijken ruis op de kabel te hebben. Dit komt volgens hem vanwege het uploaden van data, wat niet de oorspronkelijke gebruiksfunctie was van de kabel."

 

Ik kan dit gerust naar het rijk der fabelen verwijzen, coax is prima in staat om upload te verwerken en zeker nadat inmiddels vrijwel apparatuur in de kasten is vervangen voor Docsis 3.1.

Je upstream waarden zien er nu prima uit en de download kan in de toekomst zelfs omhoog naar 10 Gbit download met 1 Gbit upload.

Mocht ooit Dosis 4.0 komen, dan kan de upload zelfs naar 6 Gbit/s.

 
kapsalon
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Tot mijn grote spijt voel ik me weer genoodzaakt om aan de bel te trekken... Vandaag weer twee keer uitval gehad, waarvan zojuist de tweede weer over is. De errors steigen weer tot grote hoogten, met wederom minuten uitval en de bekende problemen.

 

Tijdens de uitval heb ik een aantal screenshots gemaakt (inclusief de informatieve🤓 foutmelding bij gebruik van het knopje Netwerk Diagnose op de home pagina van het modem onder de naam compal_tweede_uitval_nuttige_informatie.jpg).

 

Eerder op de dag (om een uur of 16:30) was de eerste uitval, maar toen wilde ik nog even afwachten of dit de enige zou blijven, gezien de monteur noemde dat het nog wel voor zou kunnen komen, maar niet meer zo vaak als het was. De tweede was om een uurtje of 18:30, en is net over.

 

Als ik met mijn leken oog kijk vind ik wel een gek dingetje dat de dB van de downstream (compal_tweede_uitval_downstream1.jpg) flink gezakt lijkt t.o.v. de door mij eerder geplaatste compal downstream die ik na de installatie gemaakt heb.

 

Ik hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen.

ggoudbeek
Gedreven Ontdekker
  • 6Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hier hetzelfde sinds de laatste werkzaamheden valt mijn internet ook steeds weg.

Lekker bij een stream of bij het gamen.

Nou dan maar naar een andere die wel goed internet heeft.

Mijn dochter ook dezelfde problemen zit nu bij kpn probleem opgelost.

kapsalon
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Haha, ja precies, ondanks de corona komt het bioscoopgevoel nu wel heel dicht bij met al die pauzes tussendoor!

 

Ik ben wat dat betreft misschien wat meer van de lange adem dan je dochter, de maximale bandbreedte van KPN spreekt me namelijk niet zo aan.

ggoudbeek
Gedreven Ontdekker
  • 6Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes


@kapsalon  schreef:

Haha, ja precies, ondanks de corona komt het bioscoopgevoel nu wel heel dicht bij met al die pauzes tussendoor!

 

Ik ben wat dat betreft misschien wat meer van de lange adem dan je dochter, de maximale bandbreedte van KPN spreekt me namelijk niet zo aan.


Ja haha, idd goeie maar was het niet zo dat streamen die pauzes moesten weghalen of .....

 

En ja kpn zij is overgegaan van kabel naar glasvezel en is super tevreden ook het hele traject eerst doorgelopen wat jij nu ook doet dus ik leef met je mee en hopelijk is er gauw een oplossing

kapsalon
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb er een nieuwe hobby bij: een itinerario maken van de woeste wildernis van het internet uitval. En, tjongejonge, het blijkt een reis vol gebeurtenissen! Reeds 2 uur verstreken zonder ongewenste pauzes, maar er lagen weer een boel T3 timeouts en RS errors op de loer! Wederom vastgelegd in hoog detail zijn deze weer te aanschouwen in de bijlages hieronder.

 

Ik tik het IP adres van de gateway in; ik log in met het opgeslagen wachtwoord; maak een flink aantal muisbewegingen en clicks om de Netwerk Status pagina te kunnen vastleggen... geen internet... Na een hoop verversen van de home pagina van het modem staat er naast een paar groene pijlen dat het modem verbonden is met het internet... maar toch geen internet... Een paar snelle muisbewegingen brengen me bij de Beheer knop; en hoppa Opnieuw Opstarten indrukken! Dan maar the hard way. Minder dan 5 minuten later is het modem weer in de lucht - en ik ben klaar om op het forum vast te leggen wat me deze keer is overkomen! Bij het schrijven van mijn reisverslag komt het bericht nog regelmatig naar boven het reageervak met dat de handeling niet gedaan kan worden... Heeft de modem nog een beetje slaap? Bent u benieuwd naar hoe een slaapdronken modem zich gedraagt? Check dan even de bijlage na_reboot_sukkelt_het_voort.jpg. Hierin heb ik de console van de browser er even bij gepakt om te laten zien dat er een hoop ERR_NAME_NOT_RESOLVED errors nog tussen komen, het bericht dat mijn browser geeft zodra internet het niet doet. Het betekent eigenlijk alleen dat de DNS server niet gecontact kan worden om een domeinnaam om te zetten in IP adres, die browser is ook helemaal van slag!

 

Gelukkig kan ik de post wel nog maken!

 

Kapsalon out

kapsalon
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Poh, ik ben wel jaloers op je dochter... Helaas zit glasvezel er in mijn wijk niet in. Ik heb net ff dubbel gecheckt, maar 500mb is geen match wat ze op de site van KPN op mijn adres slijten. Hieronder ook maar een screenshotje daarvan toegevoegd 😛

 

Hartstikke bedankt voor de medeleven! Gedeelde smart is halve smart - om er maar ff een cliche in te gooien. Jij ook veel sterkte met de zwakke signalen van het kabeltje, en dat de kabelgoden je in de toekomst gezind mogen zijn!

 

Ik blijf hier in ieder geval nog ff om elke uitval vast te leggen, wie weet helpt het.

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6026Reacties
  • 472Oplossingen
  • 1239Likes

Goedemorgen @kapsalon,

Vervelend dat je toch opnieuw uitval ervaren hebt! Ik heb de verbinding nog eens even bekeken en zo te zien is er gisteren (11 maart ) korte tijd storing geweest op het down en upstream signaal. 

Inmiddels ziet het signaal er weer prima uit en moet ook bij jou alles weer goed werken. Kun je daarnaast controleren of er 1 of meer apparaten op het thuisnetwerk een groot aantal uitgaande verbindingen opengooit en hiermee
de volle upload van je abonnement gebruikt? Denk hierbij aan een Torrentclient, downloadsoftware of antivirusscanners. In geval van download software raad ik aan de instellingen voor down- en uploadverkeer te controleren.

kapsalon
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste Paul,

 

Bedankt voor het bericht.

Kun je daarnaast controleren of er 1 of meer apparaten op het thuisnetwerk een groot aantal uitgaande verbindingen opengooit en hiermee de volle upload van je abonnement gebruikt?

Ik woon met een aantal andere huisgenoten die hun eigen activiteiten op het netwerk hebben en verzadiging van de up- en downloadbandbreedte lijkt me na rondvragen niet het geval geweest. Hoe is dit relevant voor de storingen in de verbinding van het modem?

Hieraan wil ik graag nog toevoegen dat mijn internet kabel (F/UTP Cat6, 100% koper, flexibele kabel) direct verbonden is met het modem. Het modem geeft DHCP uit aan het hele lokale netwerk. Er zijn meerdere switches verbonden met een andere poort op het modem, waaraan nog 1 andere access point zit, die zelf geen DHCP afgeeft en waarvan de routering functie ongebruikt is. Al deze netwerkapparatuur zijn met dezelfde soort kabel aangesloten als mijn computer.

 

Als ik moet verwachten dat het internet er dagelijks een keer of wat uit ligt weet ik dat liever van te voren, maar naar mijn idee hoort dat niet (of zie ik dat verkeerd?). In ieder geval is het elke dag nog steeds het geval dat ik last heb van een verbroken verbinding met het internet (op z'n minst een minuut of 5), maar dat zal ik je niet hoeven vertellen, gezien je dit blijkbaar ook allemaal zien kan.

 

Ik weet niet waar ik verder moet kijken dan naar het modem zodra besloten wordt om het modem van het internet te gooien. Is er een locatie waar ik me kan informeren over zaken die dit veroorzaken, gezien ik hier niet per se verder kom dan het grote vraagteken dat blijft hangen bij elke US partial bonding-status en de logs met de Ranging Request Retries exhausted en de 5 minuten later eropvolgende REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status.

Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41249Reacties
  • 2336Oplossingen
  • 8607Likes

Duidelijk, hier kan een Ziggo moderator weer actie op ondernemen.

Mogelijk morgen al.

Anne B Z
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7547Reacties
  • 715Oplossingen
  • 6442Likes

Hoi @kapsalon, erg vervelend dat het probleem toch nog niet is opgelost! Ik heb net een controle gedaan van je internetverbinding en wil graag nog een paar dingen verder met je uitzoeken voor we direct weer een monteur inplannen. Ik heb je hiervoor een privébericht gestuurd. Laat maar weten of dit helpt.

kapsalon
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Na wat priveberichten over en weer heb ik wat zaken vanaf mijn kant geprobeerd uit te sluiten als oorzaak van het probleem van de modem reset: de up- en downloads (op welke manier dan ook) binnen het netwerk wat ervoor zou kunnen zorgen dat het aantal verbindingen die het modem kan maken verzadigt raakt. Ik kan hiervoor niet precies aanwijzen waarom dit absoluut niet het geval is, maar ik heb mijn best gedaan om het aantal openstaande verbindingen te minimaliseren.

 

Helaas kan ik niet zeggen dat het minimaliseren van up- en downloads op het netwerk de willekeurige uitval verhielp. Over de dagen heen bleef de situatie ongewijzigd met hier en daar weer een uitval, wat naar mijn idee als abnormaal bestempeld kan worden. Gezien op het moment dat ik alleen thuis was, en er hooguit twee playstations in standby stonden (die in standby modus automatisch software updates installeren), en er een computer via een browser een streamingdienst uitvoerde (en misschien spotify op de achtergrond). Deze Windows computer kan ook automatisch software updates downloaden. Hiernaast kan het nog zijn dat er nog een Raspberry Pi en een telefoon verbonden waren, welke niets aan netwerkverzadiging hebben kunnen veroorzaken. Beide downloaden niet automatisch updates, en hebben geen diensten lopen die het netwerk stevig kunnen belasten.

 

Gezien de priveberichten van @Anne B Z en @Paul Z noemde dat ik hier weer een post moest maken als ik het hierboven genoemde nagelopen had, bij deze.

 

Ik zou hierbij de netwerkstatus kunnen toevoegen van 11u vanochtend, maar ik denk dat ik alleen maar in herhaling zou vallen gezien het vergelijkbaar is met de eerder geplaatste bijlages.

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6026Reacties
  • 472Oplossingen
  • 1239Likes

@kapsalon Goed dat je n.a.v. de adviezen van Anne B Z en mij alles nagelopen. Ik begrjip uit je verhaal dat je nog steeds last hebt van dezelfde problemen ondanks de aanpassingen in het thuisnetwerk. Het lijkt mij in dit geval verstandig dat er opnieuw een monteur langskomt.  Ik heb een afspraak geregeld op maandag 22 maart 2021 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het op die datum niet schikken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Mlonteursafspraken te wijzigen. Laat onder dit topic maar weten hoe het gegaan is. 

Uitgelicht topic