1
Vraag
2
Reacties
bartvdo

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wifispot op hetzelfde kanaal als eigen wifi ?!?!?

Ik heb ook probleempjes met wegvallende wifi. Niet bij elk apparaat, maar irritant genoeg om even uit te zoeken.

Dus ik heb netspot gepakt en ben gaan kijken. Er is ergens een Ziggo SSID bijgekomen die op hetzelfde kanaal (en ietsiepietsie sterker) zit als mijn eigen wifi (op de 2,4 Ghz) ! Dat was raar, dus ik verander mijn kanaal en de Ziggo SSID gaat mee! Hij heeft een ander MAC adres, dus even zoeken.

Dit is blijkbaar voor de wifispot (waarvan ik me niet kan herinneren dat ik hem heb aangezet ?). Die heeft in de connectbox een eigen antenne (en dus eigen (nergens te vinden) MAC).

Maar waarom pakt die hetzelfde kanaal? dat gaat toch enorm storen?

Ik heb de wifispot uitgezet in mijn profiel (gebruik die functionaliteit toch niet) en na 5 minuten kwam er een reboot en is hij er niet meer. Eens kijken of de wifi nu stabieler is.

Jammer dat ik die extra antenne niet kan gebruiken voor MIMO ozid...
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3118Posts
  • 250Oplossingen
  • 904Likes
bartvdo

Wellicht is het je opgevallen dat de MAC-adresseren van de Wifi-Spots fake adressen zijn. Alleen het eerste blokje van het MAC-adres is anders dan die van je “eigen” 2,4G Ziggo-AP. Ziggo heeft hier bij de (hexadecimale) waarde 2 bij opgeteld. Het lijken zo twee verschillende AP’s , maar fysiek is het slechts één en hetzelfde apparaat. Er dus ook maar één antenne en het apparaat zendt niet naar zichzelf.

Clients die (ooit) een verbinding hebben gehad via de 2,4G op jouw LAN, komen automatisch op de zwarte lijst van “jouw” Wifi-Spot. (Deze black-list is in het Ziggo-modem in te zien en te schonen). Jouw Wifi clients “zien” de Wifi-Spot wel, maar worden door jouw Spot genegeerd.

Bekijk in context

4 Reacties 4
DennyW

Level 17
  • 3118Posts
  • 250Oplossingen
  • 904Likes
bartvdo

Het aantal (bruikbare) Wifi-kanalen is beperkt. Het aantal (gelijktijdige) gastgebruikers via de Wifi-spot wordt ook beperkt (almede hun bandbreedte).

Er is niet echt sprake van storen. De data-pakketjes worden, net als bij meerder tuisgebruikers, om beurten verzonden. Het protocol maakt dat er niet “door elkaar” gewerkt wordt / het ene signaal niet de strijd aangaat met het andere, maar netjes op elkaar wacht, net zoals dat gebeurt met de signalen die de buren uitzenden.

Je kan de Wifi-radio’s in de router uitzetten en eigen AP’s nemen. Je hebt dan alleen nog last van concurrentie met de buren. Daar kom je niet van af.

N.B.: Of er daadwerkelijk gastgebruikers zijn op” jouw” Wifi-Spot, kun je ergens in het Ziggo-modem-router nazien. Misschien valt het gast gebruik welk mee.

Bovendien zenden AP’s niet contant een signaal uit zoals de omroepradiozenders maar, melden hun aanwezigheid “af en toe”.

Groet,
DennyW
bartvdo
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ehm, het zou best kunnen dat je gelijk hebt. Gast gebruik zal heel beperkt zijn (ik zie zo drie andere Ziggo wifispots zij het veel minder krachtig). Anekdotisch kan ik wel aangeven dat het lijkt alsof de problemen weg zijn. Het heeft ook te maken hoe de client bepaald hoe hij contact maakt...

Zelf een AP pakken ga ik waarschijnlijk wel doen, al was het omdat ik een beetje gek wordt van de slechte parental control opties.
DennyW

Level 17
  • 3118Posts
  • 250Oplossingen
  • 904Likes
bartvdo wrote:

Zelf een AP pakken ga ik waarschijnlijk wel doen, al was het omdat ik een beetje gek wordt van de slechte parental control opties.

Waarschijnlijk kan je een AP ook op een wat gunstiger plekje installeren. Zo'n Ziggo-modem is meestal vlak bij de (buiten-) gevel gesitueerd. Straalt de helft de verkeerde kant op, dan wel het isolatiemateriaal kan ongewenste reflecties geven.
DennyW

Level 17
  • 3118Posts
  • 250Oplossingen
  • 904Likes
bartvdo

Wellicht is het je opgevallen dat de MAC-adresseren van de Wifi-Spots fake adressen zijn. Alleen het eerste blokje van het MAC-adres is anders dan die van je “eigen” 2,4G Ziggo-AP. Ziggo heeft hier bij de (hexadecimale) waarde 2 bij opgeteld. Het lijken zo twee verschillende AP’s , maar fysiek is het slechts één en hetzelfde apparaat. Er dus ook maar één antenne en het apparaat zendt niet naar zichzelf.

Clients die (ooit) een verbinding hebben gehad via de 2,4G op jouw LAN, komen automatisch op de zwarte lijst van “jouw” Wifi-Spot. (Deze black-list is in het Ziggo-modem in te zien en te schonen). Jouw Wifi clients “zien” de Wifi-Spot wel, maar worden door jouw Spot genegeerd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic