1
Vraag
2
Reageer en help mee
BSP

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

WifiSpots android 7 en CA-certificaat installatie oplossing.

Er is een oplossing voor het niet kunnen installeren van het ziggo CA-certificaat met een android 7 toestel. Bij Huawei en Sony werkt 't niet. En andere toestellen met android 7 waarschijnlijk evenmin als de samsungs, LG's en HTC's.
Via een omweg kan het wel. Ziggo heeft momenteel (op het moment van schrijven) enkel t/m android 6 ondersteuning in het stappen plan.

Hoe kun je verder vanaf stap 4 waar alleen adroid 4 en 5+6 wordt voorgesteld.
-Download het CA certificaat naar een plek waar je de extentie kunt veranderen naar:
WifiSpots certificaat Android en Windows Ziggo.der crt of cer
-Verander de extentie naar: WifiSpots certificaat Android en Windows Ziggo.crt of WifiSpots certificaat Android en Windows Ziggo.cer
-Zet deze file op de telefoon op een voor jou bekende file locatie
-Installeer dit CA certificaat vanuit het apparaat geheugen of SD-kaart. Onder Instellingen en dan vervolgens Beveiligingen kan dat. Browse naar de locatie waar je het bestand hebt staan en installeer het.
-Bevestig de pin code, patroon of andere beveiliging. Dit is stap 6 in het stappen plan.
Vanaf hier kun je het stappenplan weer oppakken.
-Geef het certificaat de naam: Ziggo
-Gebruik de referentiegegevens: Wi-Fi

Het CA certificaat is nu zodanig op de telefoon geïnstalleerd dat het bruikbaar is. Stap 5 moet onder android 7 compleet anders en kan (nu alleen) via de hierboven beschreven omweg.
Vervolgens kun je verder met het stappen plan zoals het is.
Of te wel:

Zoek met Wifi het ZiggoSpots Netwerk "Ziggo"
Maak verbinding met het dat netwerk
Kies bij EAP-methode voor PEAP.
Kies bij Phase-2 voor MSCHAPV2.
Selecteer bij CA-Certificaat het certificaat (daar hoort nu "ziggo" tussen te staan)
Geef bij Identiteit je WifiSpots gebruikersnaam op.
Vul bij Wachtwoord je Wifispots wachtwoord in.

Dan ben je er. En kun je gecertificeerd verbinding maken met een Android 7 toestel.
Of je gebruikt een verbinding zonder 't certificaat die dan niet privé is.

Een serieuze vraag: Is een baan bij Ziggo nu mogelijk?
Technische achtergrond, programmeer ervaring en oplossingsgericht werken.

Met vriendelijke groet, B
31 Reacties 31
Patd

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik heb zowat alle opties geprobeert maar geen enkele werkt.
Ik heb een Nokia 6 met android 7.12.
zijn er nog ideen of wordt ziggo eindelijk eens wakker en doen zij er wat aan?
elinx

Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Tot op heden lukte het mij met geen mogelijkheid om via het stappenplan te verbinden met Ziggo hotspots icm Android 7.1.2
De extensie wijzigen van het certificaat van .der naar .cer of .crt was voldoende om een verbindingspoging te doen, maar verder kwam ik niet.
Na zoeken op de Ziggo site blijken er twee verschillende certificaten te zijn:

- WifiSpots certificaat Ziggo Android en Windows.der (hier wordt meestal naar verwezen)
- WifiSpots certificaat Android en Windows LGI.der

Het verschil zit in de gebruikersnaam die gebruikt wordt voor Wifispots.
Bevat de gebruikersnaam géén acht cijfers of start het niet met de letter 'm' gevolgd door zeven cijfers? Kies dan het tweede certificaat.
De eerste werkte bij mij niet, de tweede deed het zonder haperen.

Link naar de certificaten op Ziggo.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots/certificaten

edit:
Voor het installeren van het certificaat is een schermbeveiliging nodig (pincode, patroon, vingerafdruk enz.)
Hoewel niet altijd verstandig, kan je na installatie eventueel de schermbeveiliging weer verwijderen. Verbinden met Ziggo hotspots blijft gewoon werken.
Eeric

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
N.N.
Ik heb een Moto G5 met een goed werkende wifispot met certificaat en Android 7.

Beste N.N.
Kun je me zeggen waar precies je het certificaat gedownload hebt, want ik krijg dit niet aan de gang.
Heb ook een Moto G5 met Android 7.
B.v.d.
Eric.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Eeric wrote:
N.N.
Ik heb een Moto G5 met een goed werkende wifispot met certificaat en Android 7.

Beste N.N.
Kun je me zeggen waar precies je het certificaat gedownload hebt, want ik krijg dit niet aan de gang.
Heb ook een Moto G5 met Android 7.
B.v.d.
Eric.

Gewoon van de website van Ziggo.
Ik kan geen specifiek advies geven in dezen, want dat is afhankelijk van de inlogmethode bij de wifispots in MijnZiggo.
Zie mijn laatste reactie in onderstaand topic:
https://community.ziggo.nl/wifispots-116/wifispots-domein-opgeven-22211
Eeric

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
N.N.
Het certificaat dat ik moet downloaden zit in de groep 'overige', het certificaat
WifiSpots certificaat Windows Phone Ziggo.pem kan ik op de telefoon niet openen.
Hoe krijg ik dit nu aan het werken?

Eeric
Verwijderd account
Niet van toepassing
Eeric wrote:
N.N.
Het certificaat dat ik moet downloaden zit in de groep 'overige', het certificaat
WifiSpots certificaat Windows Phone Ziggo.pem kan ik op de telefoon niet openen.
Hoe krijg ik dit nu aan het werken?

Eeric

Eeric
Je moet ook het certificaat voor android telefoons downloaden en niet voor windows phones.
Eeric

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
N.N.
Sorry daar had ik niet op gelet, maar bij overige was alleen dit certificaat te downloaden.
Ik heb het certificaat bij de Samsung Android 7 smartphone maar gedownload en deze deed het dus wel.
Bedankt voor je hulp.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Eeric wrote:
N.N.
Sorry daar had ik niet op gelet, maar bij overige was alleen dit certificaat te downloaden.
Ik heb het certificaat bij de Samsung Android 7 smartphone maar gedownload en deze deed het dus wel.
Bedankt voor je hulp.

Graag gedaan!
PSt

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Het volgende werkte voor mijn Nokia 3 met Android 7.1.1 en werkt waarschijnlijk ook voor andere toetstellen met Android 7.

1. Schermvergrendeling op smartphone aanzetten.
Voor het installeren van het Ziggo CA certificaat moet je eerst een schermvergrendeling op je telefoon aanzetten (Instellingen-Beveiliging-Schermvergrendeling). Als je dat vervelend vindt dan kun je deze nadat de hele procedure is doorlopen weer uitzetten.

2. Beveiligingscertificaat installeren op smartphone.
-Download op je PC het juiste beveiligingscertificaat van de site: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots/certificaten/
-Dit bestand moet de extensie .cer hebben. Als dat niet het geval is kun je de extensie zelf veranderen naar .cer
-Kopieer het bestand naar je smartphone in een zelf gemaakte directory (b.v. Ziggo Wifispot certificaat)
-Installeer het bestand op je smartphone (hiervoor heb je dus de schermvergrendelingscode nodig). Ga naar Instellingen - Beveiliging - Installeren vanaf SD-kaart - Navigeer naar de directory met het certificaat en installeer het met de volgende invulgegevens:
Naam (invullen): Ziggo (denk aan de hoofdletter Z)
Referentie (selecteren): wifi
Na op ok gedrukt te hebben krijg je een melding dat het certificaat geïnstalleerd is.

3. Verbinding maken met een wifispot
-Ga naar een locatie met een Ziggo wifispot die buiten het bereik van je eigen wifi-verbinding ligt.
-Ga dan naar Instellingen - Wifi en zoek het netwerk dat Ziggo heet.
-Maak verbinding met het netwerk en vul de volgende gegevens in:
EAP methode (selecteren): PEAP
Phase 2 (selecteren): MSCHAPV2
CA-certificaat (selecteren): Ziggo
Identiteit (= wifispots gebruikersnaam): xxxxxxx
Wachtwoord (= wifispots wachtwoord): xxxxxxxxx
Druk op verbinden
(N.B. de andere velden hoeven niet ingevuld te worden. Het beveiligingstype staat standaard op 802.1xEAP en kan niet veranderd worden ook al staat op de Ziggo site dat je WPA2-Enterprise moet invullen)
De gebruikersnaam en wachtwoord voor wifispots zijn te vinden onder Mijn Ziggo op de website van Ziggo.
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2181Likes
PSt,

Welkom op de Community! Bedankt voor je toevoeging. Deze reactie zag ik ook staan in het Nokia 3 topic. Super dat je deze info deelt en zo anderen verder helpt.:thumbsup_tone2:
Verwijderd account
Niet van toepassing
Inderdaad, goed om te lezen dat het werkt!
Veel plezier met de Ziggo-spot.
Dreuvig

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb al Android 8.1.0 op telefoon staan.
Heb het stappenplan gedaan. Kan alles instellen. Alleen verbinden blijft grijs.
Ik heb al twee jaar een Huawei Nexus P6 . Nog nooit gebruik kunnen maken van de WiFi-spots.
Al zeer vaak met Ziggo gebeld, maar ook daar kan niemand me goed op weg helpen.
Jammer want zo heb je niks aan gratis extra's.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic