1
Vraag
2
Reacties
Nossie2005

Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wifi werkt, ethernet niet

Hoi allemaal,

Tot voor kort werkte mijn internet prima. Zowel via WIFI als via de kabel.

Ineens werkt het internet niet meer via de kabel.
Netwerk onbekend, geen internet toegang.

Ik heb een zwarte modem van ziggo met daarnaast deco adapters (ingesteld als access points).
Ook heb ik een switch.
Modem is verbonden met de switch, Van daaruit gaan kabels naar elke slaapkamer toe. De UTP kabel, kant en klaar gekocht van cat6, is nieuw. We dachten dat het zou liggen aan de oude kabel en dus een nieuwe kabel gekocht, maar dat is niet de oorzaak.

De switch is ook vrij nieuw.

Modem staat DHCP aan, maar ik vermoed dat er toch iets niet goed gaat met dat DHCP gebeuren.

Heb geprobeerd een vast ip adres in te geven maar dit blijkt ook niet te werken. Of ik doe daar iets niet goed.
Via Opdracht Prompt allerlei dingen al geprobeerd ip refresh/release etc.
Ik heb nu dus een vast ip adres ingeregeld 192.168.178.9

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 10-7C-61-0D-BD-EC
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.9(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 1.1.1.1
DoH: https://cloudflare-dns.com/dns-query
8.8.8.8

Dit heb ik vermeld bij de instellingen van het modem:

DHCP instellingen

DHCPv4

Op deze pagina kun je instellen hoe IPv4 adressen van je SmartWifi modem worden toegewezen. Standaard is de DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) server ingesteld. Deze zorgt voor TCP/IP configuraties van al je verbonden apparaten.

DHCP ingeschakeld

Lokaal adres starten
192.168.178.11

Lijst IPv4 gereserveerd

MAC-adres IPv4-adres Verwijderen
10:7C:61:0D:BD:EC192.168.178.9

Heb tevens de kabel in een andere poort op me switch of op een andere poort in de muur geprobeerd maar dit was geen succes.

Modem al een aantal keer opnieuw opgestart.
Driver van mijn netwerk kaart is up-to-date.
Heb die netwerkadapter al uitgezet en weer aangezet. Heb hem zelfs een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd.

Heb IPv6 uitgezet op mijn netwerkkaart

Wie kan mij helpen om het ethernet weer aan de praat te krijgen?

Bedankt

24 Reacties 24
Meldingen
Aan Uit
Garihd

Level 17
  • 3521Posts
  • 113Oplossingen
  • 1947Likes

Je hebt hoe dan ook verbinding met de buitenwereld anders had je geen internet via wifi en deels om die reden sluit ik het stukje dhcp ook uit.

Heb je al een apparaat met een korte kabel direct op de Ziggo modem/router aangesloten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Volledig eens met Garihd. Bij een probleem met de DHCP-server zouden de Deco's offline moeten gaan en apparaten via Wi-Fi ook geen IP-adres meer ontvangen. De oorzaak moet vermoedelijk dus bij jouw PC gezocht worden. Jouw statische IPv4-configuratie op de netwerkadapter ziet er overigens goed uit, al heeft de reservering in de DHCP-server daardoor geen effect.

Kun je IPv6 opnieuw inschakelen op de netwerkadapter, onderstaande commando's uitvoeren in de Opdrachtprompt en hiervan het resultaat plaatsen?

• ping 192.168.178.1
  • ping 8.8.8.8
  • ping ipv4.google.com
  • ping ipv6.google.com
Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Moet ik dan mijn wifi verbinding uitzetten voor de ping opdrachten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Ja, de resultaten hebben anders op Wi-Fi en niet op ethernet betrekking, terwijl troubleshooting nu juist op ethernet moet plaatsvinden.

Kun je ook controleren of het MAC-adres van de ethernet-adapter (10:7C:61:0D:BD:EC) vermeld is bij Geavanceerde instellingen → Beveiliging → MAC filtering? Dit zou niet het geval moeten zijn.

Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik zal morgen de ping opdrachten uitvoeren. Ik heb geen mac adres staan bij mac filtering onder geavanceerde instellingen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

In dat geval wordt internettoegang voor ethernet i.i.g. niet geblokkeerd door de modemrouter.

Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nee niet geprobeerd 

Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi,

Ik heb de IPv6 weer ingeschakeld.

ik heb de wifi verbinding uitgezet.

En daarna heb ik de ping opdrachten uitgevoerd.

Hieronder de resultaten:

Pinging 192.168.178.1 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 192.168.178.1:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss)

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

C:\Users\Ryzen7>ping ipv4.google.com
Ping request could not find host ipv4.google.com. Please check the name and try again.

C:\Users\Ryzen7>ping ipv6.google.com
Ping request could not find host ipv6.google.com. Please check the name and try again.

Bedankt voor de hulp

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Duidelijk geen internettoegang via IPv4 noch IPv6, maar ook geen netwerk-/LAN-toegang.

• Ik neem aan dat je geen IP-adres (of 169.254.x.y) in ipconfig ziet als je de IP-configuratie weer op automatisch/DHCP instelt?
  • Zie je in ncpa.cpl wel 1000 Mbps linksnelheid op de netwerkadapter?
  • Maakt het verschil als je de PC direct op de modemrouter aansluit?
Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller
Hi Tobias,

Als ik automatisch DHCP weer aanzet en ik doe een ipconfig /all dan zie ik onderstaande:

Physical Address. . . . . . . . . : 10-7C-61-0D-BD-EC

DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::27ff:8cc1:2b39:706f%10(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.154.196(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 168852577
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-2D-E9-04-77-10-7C-61-0D-BD-EC
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Nossie2005_0-1727372157970.png

Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

pc direct op modemrouter?|
PC staat op zolder, modem beneden in de mk.

Dat is niet te testen voor mij.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Zoals verwacht mislukt de DHCP handshake, waardoor op APIPA (169.254.x.y) teruggevallen wordt. De linksnelheid van 1000 Mbps is prima, dus de UTP-kabel van PC naar switch is in orde.

Andere apparaten op dezelfde switch werken wel naar behoren? Zo ja, dan ligt het probleem vermoedelijk bij de (driver van de) netwerkadapter.

Ik zou de PC ook nog even opnieuw opstarten, indien nog niet gedaan.

Garihd

Level 17
  • 3521Posts
  • 113Oplossingen
  • 1947Likes

De Deco units zijn naar ik vermoed op dezelfde switch aangesloten als de computer op zolder? Deze hangt waarschijnlijk ook in de meterkast wat je kan proberen is de switch omzeilen dus de kabel die naar zolder gaat direct in de modemrouter.

Ik denk ook dat het in je computer gezocht moet worden maar vlak de switch nog niet helemaal uit want is dat een 'domme' switch of managed?

Ps dat vaste ipadres had je die in de modemrouter ingesteld of in de pc. En het is nog niet gevraagd  maar zie je in de webgui van de Ziggo modemrouter de PC op zolder bij de aangesloten apparaten?  Ik neem aan van niet dat zou ook een indicatie zijn dat er iets in de pc niet lekker gaat.

Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Allen

Er staat ook een PS5 op zolder. Die is ook, net als de game pc, rechtstreeks aangesloten op de muur.

Tussen de muur en het modem zit nog een switch. Dit is een domme switch. Die is nieuw en ook al van netstroom afgehaald om te kijken of dat het zou zijn. De PS5 en de game pc zijn dus buiten de deco adapters om aangesloten.

De PS5 kan ook NIET via kabel zijn internet krijgen. De melding is: Dat hij niet binnen de vastgestelde tijd een IP adres kan krijgen.

Lijkt me dus toch iets met het modem te zijn.

Dat vaste IP adres had ik zowel in het modem als in de PC ingeregeld.

In de webgui van ziggo zie ik zowel de game pc als de ps5 en bij verbinding staat internetkabel. Maar dit kan niet. De PS5 heeft op dit moment geen kabel naar de muur en de game pc wel, maar die krijgt daar geen internet van.

Op dit moment ondervind ik tevens problemen met mijn Wifi, die is erg traag. Maar voor deze discussie wil ik het WIFI even buiten beschouwing laten.
De modemsnelheids test geeft 753mbps aan. Wat perfect is.

De deco torentjes geven het wifi signaal. Smart DHCP staat daar ingeschakeld.

Wifi op het modem staat uit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Met deze extra informatie is de situatie inderdaad anders als verwacht. Als de PC als de PS5 beide een goede link (1000 Mbps) tonen naar de switch maar desondanks niet kunnen communiceren met de modemrouter (DHCP mislukt en ook met geen statische IP-configuratie geen netwerktoegang) en apparaten verbonden via Deco Wi-Fi geen vergelijkbare problemen vertonen, dan lijkt de oorzaak in de link tussen modem en switch te liggen.

In de webinterface van het modem kijk je waarschijnlijk naar de leases, deze blijven zichtbaar zolang geldig en verlopen niet bij een fysiek verbroken verbinding. Zowel een reservering in de DHCP-server als een statisch IP-adres instellen op de PC heeft geen zin. 'Smart DHCP' op de Deco's kun je het beste uitschakelen.

Wat geeft de link/activiteit-LED van de poort aan waarmee de switch op het modem aangesloten is?

'Trage Wi-Fi' is inderdaad een probleem met andere oorzaak waar weinig over te zeggen is zonder verdere informatie.

Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste,

Heb alle netwerkadapters uitgeschakeld en de ethernet kaart veerwijderd en opnieuw opgestart. 
De internet troubleshooter gebruikt en die zegt: Kan de DHCP server niet bereiken.

Als ik nu kijk bij de netwerkadapter voor ethernet zie ik staan onder het log geschiedenis:

Device PCI\VEN_10EC&DEV_8125&SUBSYS_87D71043&REV_05\6&30a0f5b4&0&00480211 had a problem starting.

Driver Name: oem2.inf
Class Guid: {4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Service: rt640x64
Lower Filters:
Upper Filters:
Problem: 0x0
Problem Status: 0xC00000E5

De link activiteit zal ik zo eens bekijken, kom ik op terug.
Is het overigens beter als ik de kabel naar de switch niet direct vanuit het modem aansluit maar pas vanaf de deco die in de mk staat?

Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

iemand een idee?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Ik heb geen melding ontvangen van je vorige reactie. Ik zou de switch direct op het modem aangesloten laten en de verbinding niet via de Deco laten lopen.

Nossie2005
Topicstarter
Level 2
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi,

Ik heb een USB 3.0 naar netwerkadapter gekocht in de hoop dat dit misschien iets oplost. Helaas. Lost niets op.

Het feit dat mijn PS5 en mijn PC geen IP adres krijgen doet me toch echt denken aan een probleem met de router.

De modem-router is ook recent omgewisseld door Ziggo. Misschien dat er toch iets niet helemaal lekker zit in dat ding.

Ik heb hem ook helemaal terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar dit bracht ook geen oplossing.

Is het mogelijk hget modem om te ruilen?