1
Vraag
2
Reacties
Bram46

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Wifi wel maar bekabeld niet

Beste

Heel vreemd. Als ik onderstaande filmje afspeel met een UTP-bekabelde PC dan kan ik niet op de timeline van die video zappen, het beeld bevriest dan zodra ik vooruit spring. Ik kan die video wel in realtime afspelen, zonder vooruit te springen dus. Speel ik ditzelfde filmpje middels wifi en/of mijn Android GSM, dan kan ik wel voor- en achteruit springen. Ik heb de UPT-kabel al vervangen, 3 PC's gebruikt en allen hetzelfde resultaat, Ziggo modem van Bridge mode gehaald en die als router ingeschakeld, mijn eigen Asus RT-AC87U router uitgeschakeld, maar in alle gevallen stopt de video als ik die bekabeld afspeel en met wifi niet. Ik heb bekabeld een DL snelheid van rond 600Mbps. Schiet mij maar lek, ik snap hier helemaal niets meer van, ook al omdat een maat van me, ook Ziggo, datzelfde filmpje bij hem wel bedraad kan afspelen en in de timeline kan springen, voor- en achteruit. Het gaat over bv dit filmpje van Kinomap, ik gebruik dit soort filmpjes tijdens het sporten.
https://videos.kinomap.com/en/watch/eznabt

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop plus twee PC's, Windows 10 en Windows 11. (alle drie bedraad met problemen, met wifi perfect)
Samsung A70 met Android 10 (speelt perfect de video via mijn thuis wifi netwerk)
Met of zonder Asus RT-AC87U router, problemen op alle drie computers mits bedraad aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De laptop rechtstreeks aangesloten op het Ziggo modem en deze video afgespeeld.
Bedraad geeft problemen, wifi niet.

 

Volgens mij is de enige gemeeschappelijke in heel dit verhaal, het SmartWiFi Ziggo modem.

Ik heb deze al diverse malen volledig opnieuw opgestart. Snap er helemaal niets van. Youtube films worden goed afgespeeld, ook trailers van films. Video streamen vanaf een NAS gaat ook perfect. Wie weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn.

Gr Bram

64 Reacties 64
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Bram46 het kan ook nog aan het AOP / de eerste wandcontactdoos liggen.

Duimen dat die het is, dan is het met de eerste monteur opgelost.

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Bert, Idd, hopen dan maar dat dit het zou zijn.

 

@RoWi, nee ik heb die WifiHotspots nu pas aangezet en dus nooit eerder gebruikt. Ik heb ook altijd het Ziggo modem in Bridge gehad. Dat kon je toen zelf niet doen en dat werd gedaan. Met de huidige firmware kun je dit wel zelf doen. Bij mijn weten is het zo dat wanneer een modem in Bridge staat, alle opties binnen dat modem komen te vervallen. In ieder geval had ik ook in mijn Ziggo account die optie uitstaan en als alles weer werkt doe ik dat opnieuw. Ik heb wel alles genoteerd hoe alles nu geconfigureerd staat. Overigens werkt mijn Samsung A70 Android 11 nu wel op die hotspots.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk, zover ik weet is het in zelf bridge zetten enkel in FUPC gebied mogelijk. Met mijn Connectbox in Fziggo gebied kan het hoe dan ook niet zelf.

En inderdaad er blijft maar 1 werkende lan poort over in bridge en hebben router instellingen geen nut.

 

Maar goed met de vorige modem in bridge was er blijkbaar nog weinig mis met de aansluiting.  

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Nee RoWi, met het vorige modem zijn de problemen al ontstaan. Een ander modem bracht ook de oplossing niet. Morgen komt de monteur en ik hoop dat het de contactdoos is. Vraag me dan wel af waarom bedraad een probleem gaf en met wifi niet. Kan dat dan toch nog aan die contactdoos liggen? Overigens heb ik al weer een paar dagen die video's kunnen gebruiken tijdens het sporten. Bij mijn maat heb ik de geplande video's op mijn smartphone gedownload. Tijdens het trainen worden dan die gedownloade video's gebruikt en hoeven die dus niet gestreamd te worden. Wel is internetverbinding een vereiste. Dat werd opgevangen door de Wifispots van Ziggo. De maximale DL snelheid van die pots is slechts 1.2MB maar dat is dus genoeg om op deze manier te kunnen sporten. Ik laat morgen weten of het probleem is opgelost en wat het was. Gr Bram

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Zoals belooft een update. De monteur is gisteren geweest. Hij zag in de auto al dat mijn modem als "UNKNOWN" werd gezien. Dat houdt in dat een boot-file corrupt of verdwenen is. Dat zou tijdens een update van het modem kunnen komen. In ieder geval heeft hij daar melding van gemaakt. Ook heeft hij de wandcontactdoos vervangen, dat was ook nog een oude. Half uurtje nadat hij weg was had ik weer internet, maar geen vaste telefoon. Die staat uitgeschakeld en kan ik zelf niet inschakelen. Overigens kan ik dit modem nog steeds zelf op bridge zetten of router. Dadelijk bellen voor die telefoonaansluiting. Maar nog steeds het zelfde probleem met die video's. Meerdere UTP kabels gebruikt, 1 PC en 1 laptop. Met en zonder eigen router. Elke keer bevriest de video wanneer bekabeld internet wordt gebruikt, bij wifi gaat het goed. De laptop van mijn maat aangesloten op dezelfde UPT kabel en die doet het wel goed. Heeft altijd goed gewerkt en de problemen zijn zo'n 4 weken geleden ontstaan, waardoor is mij een raadsel. Mijn beredenering is dat alle kabels goed zijn want mijn maat zijn laptop doet het. Mijn router is goed want rechtstreeks op het Ziggo modem geeft ook problemen. Mijn laptop is goed want ook de PC boven doet het niet goed. Schiet mij maar lek. In mijn netwerk zijn alle onderdelen zichtbaar, zonderproblemen. Dus NAS 2x, laptop, enkele ip-camera's en PC. Speedtest zit weer ruim aan de 600Mbps bedraad, ruim 40Mbps wifi.

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Nog vergeten te vermelden. Zo'n 5 uurtjes nadat de monteur weg was kreeg ik een berg mail binnen die 5 dagen eerder al was verstuurd. Ik heb constant internet gehad middels de hotspots van Ziggo. Wel traag maar werkte wel. Dus snap ook niet waarom die zolang wegbleven.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het blijft vreemd dat zeker, iets zegt mij dat het type verbinding niets of weinig mag uitmaken. Behalve dat een laptop bijvoorbeeld voor wifi een andere onderdeel gebruikt dan voor een bekabelde aansluiting. 

 

Dat vooruit spoelen werkt dat met YouTube filmpjes wel goed met een bekabelde verbinding? 

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hallo RoWi, ja dat werkt gewoon goed. Vanmorgen nog getest met een 4k filmpje. Ik heb zelfs een filmpje van Kinomap op youtube gevonden. Dus die van Kinomap is 1080p, die op YouTube 720. Bij Kinomap gaat die hangen, bij YouTube niet. Hieronder de twee linken.

Juist telefonisch contact gead met Ziggo. Daar staat dat mijn vaste telefoon is aangemeld. Bij mij zegt een modemtest dat die is uitgeschakeld. Nu moet ik morgenmiddag weer terugbellen, mogelijk dat het dan wel goed is. Zou zijn tijd nodig hebben, gelul natuurlijk. Stelletje prutsers zijn het. Die gast die ik vorige week aan de lijn heb gehad en die niet in mijn modem kon komen, had dit kunnen zien en meteen kunnen oplossen. Ik heb al aangegeven dat ik schadeloos gesteld wil worden en dat hoogte ervan wordt bepaald wanneer ook die telefoon het weer doet.

Kinomap link https://videos.kinomap.com/en/watch/cru78w
zelfde video in 720 op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=5Gk_rKzb54o&list=PLx-bAdN6re-Ty2Z4t8RYHPdP3ePM8ghMC&index=2&ab_chann...

Gr Bram

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

overigens zie ik nu dat het filmpje op Kinomap ook in 720p is, dus gelijkwaardig aan YouTube. Dat maakt het nog vreemder. Let op........de laptop van mijn maat doet het dus wel goed met zo'n video en met mijn UTP kabel en/of router en modem.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bram46  schreef:

overigens zie ik nu dat het filmpje op Kinomap ook in 720p is, dus gelijkwaardig aan YouTube. Dat maakt het nog vreemder. Let op........de laptop van mijn maat doet het dus wel goed met zo'n video en met mijn UTP kabel en/of router en modem.


Dus dan kunnen we de modem ook uitsluiten. Waarom twee apparaten wel problemen hebben, zou ik toch in die apparaten of de software zoeken. Als het aan het type verbinding ligt zou ik ditzelfde gedrag ook via youtube verwachten, nu houd ik het bij de webbrowser en de hardware iets anders kan ik er niet van maken.

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Goedemorgen RoWi. Klopt helemaal. Gisteren met mijn laptop naar mijn maat gegaan en ook daar geeft mijn laptop problemen bij bedraad internet, niet bij gebruik van wifi. Dus waarom dan gelijktijdig bij mij twee systemen me dit probleem zitten snap ik niet. In ieder geval heb ik bij thuiskomst van mijn laptop mail e.d. zeker gesteld en de laptop helemaal leeggegooid. Schone W10 erop, daarna Eset  internetsecurity en Chrome. Getest en toen werkte het. Let op, werkte want nadat ik ook mijn Office erop had gezet werkte het niet meer. Nogmaals opnieuw W10, Eset en Chrome erop. Het werkte. Geen office maar wel weer andere software, exact hetzelfde. Problemen dus. Straks ga ik die desktop nog maar eens opnieuw installeren, kijken wat dat doet en proberen te achterhalen wanneer het daar fout gaat. Omdat het geen Ziggo dingetje lijkt te zijn denk ik dat ik deze discussie hier moet afsluiten. Gr Bram

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik vermoed op basis van wat je nu schrijft dat er toch teveel software op de achtergrond draait. Waarom daar dan met een wifi verbinding geen probleem is dat blijft een raadsel.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19167Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Bram46 Voordat je Windows opnieuw gaat installeren kun je de computer ook eerst nog eens starten in veilige modus met netwerkmogelijkheden. Werkt de internetverbinding dan goed, dan weet je zeker dat het probleem inderdaad gezocht moet worden in de geinstalleerde applicaties of configuratie v.d. computer. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Bram46 Laat Eset  internetsecurity er eens af, dan is Defender je antivirus, ben benieuwd of het dan wel lukt.

Antivirussen willen nog wel eens wat te snel blokken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Inderdaad en die antivirus software kruipt vaak diep in je systeem, daarom heb ik Norton vaarwel gezegd. Blijft hoe dan ook vreemd als dat Eset met een wifi verbinding anders omgaat dan een bekabelde verbinding.

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Ook zonder Eset geen succes. Inmiddels de laptop weer bijna helemaal opnieuw geinstalleerd. Wel wat werk maar ik heb de tijd en nu weet ik zeker dat hij clean is. Ook mijn vaste desktop nogmaals voorzien van een schone W10 en Eset. Ook hier het freezen van het beeld. Ik zal dadelijk eens proberen wat @Paul schrijft. In veilige modes met internet. Teveel software lijkt me sterk als er alleen maar W10 en Eset op staat. En vergeet niet dat het altijd met deze desktop en laptop heeft gewerkt. Ik denk zelf dat er bij Kinomap toch iets is gewijzigd, ookal zeggen ze daar van niet, en dat mijn hardware dat net niet aan kan. Dat de laptop van mijn maat, hoewel die ouder is dan de mijne, mogelijk een iets betere videokaart heeft. Ik ben bereid om mijn desktop plus laptop te vervangen maar ik wil eerst weten wat deoorzaak van het probleem is. Mogelijk volstaat een betere videokaart in de desktop. Gr Bram

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

De laptop op advies van @Paul, in veilige modes opgestart en een paar van die video's geprobeerd en wat denk je.......geen probleem. En zo heeft het altijd gewerkt als ik normaal opstart. Mijn technische kennis laat me hier in de steek, kunt ook zeggen dat die kennis er helemaal niet is. Maar wat zou de reden van dit alles kunnen zijn?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Bram46 "Maar wat zou de reden van dit alles kunnen zijn?"

 

Dat kunnen tig instellingen of programma's zijn die op de achtergrond draaien en problemen veroorzaken.

In tekst is het oneindig zoeken en uitleggen wat waar en hoe alles ingesteld en geïnstalleerd is.

Is er iemand in je buurt die hier meer van weet?

Dan kan het in een uurtje of wat in orde zijn.

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Ik zal eens kijken of Windows zelf de juiste drivers wel hanteert. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19167Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Bram46 Het wordt in dit geval zoals @Bert ook aangeeft zoeken naar een speld in een hooiberg. We weten in iedergeval dat er een of meer programma's (of instellingen) op de computer zorgen voor de problemen, aangezien het in veilige modus met netwerkmogelijkheden zonder problemen werkt. Als je er zelf niet uitkomt, zou je kunnen overwegen iemand uit je omgeving (familie/vrienden/kennissen etc.) om hulp te vragen om naar het systeem te kijken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic