1
Vraag
2
Reacties
Bram46

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Wifi wel maar bekabeld niet

Beste

Heel vreemd. Als ik onderstaande filmje afspeel met een UTP-bekabelde PC dan kan ik niet op de timeline van die video zappen, het beeld bevriest dan zodra ik vooruit spring. Ik kan die video wel in realtime afspelen, zonder vooruit te springen dus. Speel ik ditzelfde filmpje middels wifi en/of mijn Android GSM, dan kan ik wel voor- en achteruit springen. Ik heb de UPT-kabel al vervangen, 3 PC's gebruikt en allen hetzelfde resultaat, Ziggo modem van Bridge mode gehaald en die als router ingeschakeld, mijn eigen Asus RT-AC87U router uitgeschakeld, maar in alle gevallen stopt de video als ik die bekabeld afspeel en met wifi niet. Ik heb bekabeld een DL snelheid van rond 600Mbps. Schiet mij maar lek, ik snap hier helemaal niets meer van, ook al omdat een maat van me, ook Ziggo, datzelfde filmpje bij hem wel bedraad kan afspelen en in de timeline kan springen, voor- en achteruit. Het gaat over bv dit filmpje van Kinomap, ik gebruik dit soort filmpjes tijdens het sporten.
https://videos.kinomap.com/en/watch/eznabt

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop plus twee PC's, Windows 10 en Windows 11. (alle drie bedraad met problemen, met wifi perfect)
Samsung A70 met Android 10 (speelt perfect de video via mijn thuis wifi netwerk)
Met of zonder Asus RT-AC87U router, problemen op alle drie computers mits bedraad aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De laptop rechtstreeks aangesloten op het Ziggo modem en deze video afgespeeld.
Bedraad geeft problemen, wifi niet.

 

Volgens mij is de enige gemeeschappelijke in heel dit verhaal, het SmartWiFi Ziggo modem.

Ik heb deze al diverse malen volledig opnieuw opgestart. Snap er helemaal niets van. Youtube films worden goed afgespeeld, ook trailers van films. Video streamen vanaf een NAS gaat ook perfect. Wie weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn.

Gr Bram

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Bram46 Laat Eset  internetsecurity er eens af, dan is Defender je antivirus, ben benieuwd of het dan wel lukt.

Antivirussen willen nog wel eens wat te snel blokken.

Bekijk in context

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Eindelijk, gevonden. Ik heb dus de desktop weer voorzien van een schone W10 installatie en stap voor stap opgeschreven wat ik heb geinstalleerd. Telkens nadat software werd toegevoegd getest of de video's het nog deden. Na W10 heb ik dit keer geen Eset internetsecurity geinstalleerd, dit op jullie aanraden. Dus na installatie van W10, enkele drivers en Excel werkte alles prima. Meer hoeft er op die desktop niet te staan, wordt uitsluitend gebruikt voor training met die video's. Toen Eset erop en daarna ging het dus mis. Eset tijdelijk uitgeschakeld, (dat had ik eerder in het verhaal ook al gedaan), maar dat gaf niet de oplossing. Eset volledig verwijderd wel. Daarna naar mijn laptop en Eset verwijderd, volledig dus. Ook daar werkte het toen weer perfect. Ik gebruik Eset al jaren en heb al jaren een betaald account. Direct na een schone W10 installatie heb ik altijd Eset als eerste erop gezet omdat ik tijdens installatie van andere software gedekt wilde zijn. Dat verwacht je toch niet? Dat vertrouwde software waar je flink voor betaalt en al jaren gebruikt iets als dit kan veroorzaken. Ik heb een boze mail gestuurd naar Eset.nl en verwacht een oplossing maar ook een tegemoetkoming voor alle frustratie van de afgelopen 4 weken, ben benieuwd maar verwacht een ontkennend antwoord en dat dit dus niet aan hun ligt. Wel dus, want ik heb Eset nogmaals geinstalleerd en meteen weer fouten. Opnieuw verwijderd en problemen waren weer opgelost.

Morgen ga ik weer met Ziggo aan het bellen want ik heb sinds 28 november nog steeds geen vaste telefoon. Internet werkt met dit nieuwe modem nu weerprima. Ik heb iedereen die zich heeft gemengd in deze discussie een duim gegeven maar ik kan slechts 1 antwoord als "oplossing" aanduiden, en dat is de optie die @Bert heeft geoppert. Iedereen hartelijk dank voor jullie tijd en advies. Gr Bram

Bekijk in context

64 Reacties 64
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Probeer deze instellingen eens?

 

Bert_0-1638023512102.png

 

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hallo Bert, bedankt voor jouw reactie. Ik zal dit straks of morgenvroeg uitvoeren. Ik weet niet of het relevant is maar het Ziggo modem staat nu weer in Bridge mode, zoals het altijd was. Het probleem is 14 dagen geleden plots opgetreden en sindsdien ben ik dingen aan het uitsluiten. Ik laat weten of het is gelukt. Gr Bram

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het zal mijns inziens eerder iets over de apparatuur en of browser zeggen dan de verbindings type. Via de browser op een pc  zal het mogelijk teveel systeem bronnen nodig hebben waardoor de boel bevriest.

 

Wat is het hardware en systeem verschil tussen de eigen apparatuur en van de genoemde maat. 

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hallo Rowi, ik heb altijd Chrome browser gebruikt en het is altijd goed gegaan. Plots, ruim twee weken terug had ik ineens problemen. Daarom heb ik in die twee weken testen ook de Firefox browser gebruikt maar ook daarbij hetzelfde resultaat. Het lijkt mij dat bij bekabeld netwerk de filmpjes maar erg traag worden ingelezen, bij wifi gaat dat zo snel dat ik meteen na het opstarten van de video meteen naar rechts kan klikken zoda de video vooruit springt. Ik gebruik deze filmpjes, afkomstig van Kinomap, bij het gebruik van mijn hometrainer. Rijdt men in de video tegen een berg op, dan zal de homerainer zwaarder gaan trappen. Op dat moment worden de filmpjs dus in realtime afgespeeld. Maar ik heb altijd de filmpjes vooraf bekeken op mijn laptop. Dit omdat sommige die een video opnemen en posten, de rit samen met anderen gaan rijden. Geen probleem natuurlijk zolang die "anderen" dan maar acher de camera gaan fietsen en niet er pal voor. Je zult begrijpen wat je dan te zien krijg en ik zie toch echt liever het landschap. Ik ga dadelijk het advies van Bert opvolgen en inloggen op het Ziggo modem. Gr Bram

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als via een lan verbinding websites of video's sneller ingelezen lijken te worden blijft mijn stelling staan een website voor mobiele telefoons is vaak bewust eenvoudiger dus minder belastend voor het systeem.

 

Wat er dan anders is durf ik niet te zeggen een update van windows10 bijvoorbeeld.

 

Via de laptop heb je het genoemde probleem niet bij een wifi verbinding? Dat is wel vreemd want wat Bert als tip geeft heeft zover ik weet ook invloed op een wifi verbinding het zal mij verbazen als dit iets veranderd.

Dan is het eerder het verschil tussen de lan netwerk adapter en de wan adapter.

 

De maat zal ook de smartwifi update hebben gekregen kortom ook dat kunnen we uitsluiten, die update is er hoe dan ook al langere tijd, sinds juli ongeveer. 

 

Het zal lastig zijn te achterhalen wat er exact is veranderd. Die setting had al veel eerder voor problemen kunnen zorgen.

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Ik zal dit morgen allemaal eens uitvogelen, voor nu bedankt. Gr Bram

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Bram46  schreef:

Hallo Bert, bedankt voor jouw reactie. Ik zal dit straks of morgenvroeg uitvoeren. Ik weet niet of het relevant is maar het Ziggo modem staat nu weer in Bridge mode, zoals het altijd was. Het probleem is 14 dagen geleden plots opgetreden en sindsdien ben ik dingen aan het uitsluiten. Ik laat weten of het is gelukt. Gr Bram


In bridge mode zijn die functies uitgeschakeld, dus heb je er sowieso geen last van.

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Goedemorgen

Dat dacht ik dus ook maar wie ben ik?

 

Vanmorgen heb ik eerst het SmarWifi modem uit de Bridge stand gehaald en de instellingen zoals Bert heeft geopperd aangepast. Ook heb ik UPnP uitgeschakeld. Dat had ik ook al lang op mijn Asus router zo, ik log toch niet in van buitenaf en heb dat dus niet nodig.
Ik heb zojuist mijn laptop rechtstreeks op het modem aangesloten en de video afgespeeld. ook met problemen. Alle drie de computers hebben dus hetzelfde probleem. Alleen mijn laptop heeft wifi en daar gaat het wel goed mee. Ook met mijn smartphone, ingelogd op mijn thuisnetwerk, gaat het middels wifi dus goed. In alles wat ik de afgelopen twee weken heb geprobeerd is er 1 ding dat bij elke test in gebruik was, het Ziggo modem. Kabels, PC, Windows 10, Windows 11 met schone installatie en eigen router zijn allemaal op hun beurt uit de test gehouden. Ik kan nog wachten wanneer mijn maat tijd heeft om met zijn laptop hier te testen, maar ik verwacht dat het niet veel anders zal zijn en dat het uiteindelijk aan het modem blijkt te liggen. Hoe kan ik Ziggo vragen mij een vervangend modem toe te sturen? Ik heb het modem maar niet meer in Bridge gezet, ga dat tzt wanneer het probleem is opgelost wel weer doen. Gr Bram en heb een fijne zondag

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Windows 11 kan al een verschil maken waarom het op de PC's niet wil. Nog even over de laptop, daarmee gaat het ook via bekabeld internet goed? 

 

Even nog voor de goede orde het gaat toch om het vooruit en terug spoelen. Sleep je met het balkje of klik je op de tijdlijn?

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hai RoWi, ik klik op de tijdlijn om vooruit te spoelen. W11 heb ik nu niet meer in gebruik maar dat heb ik op een PC gezet die nu weer op zolder staat, ongebruikt. Dat was om te testen en eventuele fouten in W10 uit te sluiten. Op alle drie de computers zijn de drivers up to date en zijn er geen foutmeldingen in apparaabeheer. Ook op de laptop gaat het bekabeld niet goed, bij geen van de drie PC's gaat het bekabeld goed. Zojuist weer een training gedaan van 90 minuten intensief fietsen. Het is zoals ik eerder al schreef: "het lijkt dat de video erg traag word ingelezen bij bekabelde aansluiting". Ik kan dit nogmaals bevestigen want in de video die ik juist heb gereden moest de fietser flink in de remmen. Op dat moment trap ik dus door met mijn hometrainer en rijd ik dus harder dan hij op dat moment doet. Meteen freezers, dat is ook zo bij bergaf rijden of wanneer de fietser bij een rood verkeerslicht staat te wachten. Linksboven in het beeld wordt wel het wattage, hartslag, tijd e.d. weergegeven. Dat gaat dan wel gewoon door en klopt ook. Ik heb nog wat gelezen over dat modem en omdat ik een eigen router gebruik heb ik de wifi van het Ziggo modem volledig uitgeschakeld, ook zonder resultaat. Daarom het modem maar weer in Bridge mode gezet.

Ik zou het toch op prijs stellen wanneer ik een ander Ziggo modem zou ontvangen. Het heeft altijd goed gewerkt maar ruim twee weken geleden merkte ik plots dit probleem op. Wat ik zelfs heb getest is het installeren van een gratis VPN om te kijken of er iets met mijn Kinomap account/ip-adress aan de hand zou zijn. Maar dat bleek ook niet he geval te zijn. Ik ben al twee weken met die Franse gasten in discussie en zij kunnen mijn probleem bij hun niet reproduceren, ook heeft mijn account geen foutmeldingen in hun log. Ik blijf erbij, het enige wat bij elke test gebruikt is, is het modem van Ziggo. Alle andere onderdelen zijn uitgesloten geweest.  Gr Bram

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk verhaal, ik heb het hier nog niet op een pc getest, op de tablet gaat alles prima, ik kan niet inloggen maar dat zal niet uit mogen maken. Bij het voorbeeld filmpje staat wel een melding niet goedgekeurd voor binnen, wellicht dat dit iets uitmaakt.

 

Ik  focus bewust even op die laptop deze heeft twee verschillende netwerk apparaten 1 voor bedraad en 1 voor de wifi. In theorie is een wifi verbinding vaak het zwakste of langzamer behalve als er een fast ethernet kaart in een apparaat zit dan zal de snelheid bedraad niet boven de 100 Mb komen en kan een wifi verbinding via 5 ghz en 802.11 ac sneller zijn.

Als dit probleem zich ook voor doet als de bekabelde apparaten via de eigen router gaan kunnen we de Connectbox enigzins uitsluiten, hooguit dat er van een ethernet poort 1 de connector versleten is, of van een gebruikte kabel.

 

Een VPN vertaagt bijna altijd een verbinding en dit probleem aan het publiek ip wijten is erg ver gezocht mischien niet onmogelijk wel onlogisch. 

 

Even technisch de filmpjes of website is dus gekoppeld aan een home trainer. Hoe werkt dat precies dus hoe communiceert de hometrainer met het beeld. Als de persoon in het filmpje remt moet je dan zelf ook remmen of moet de fiets zelf meer weerstand geven, als ik het goed begrijp krijgt de hometrainer pulsen die overeenkomen met het beeld.  Er kan best een soort lag of vertraging zijn daarom is het nuttig te weten hoe het fiets systeem werkt.

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hallo RoWi, fijn dat je mee denkt en het probleem wil proberen op te lossen. Om de video's daadwerkelijk te kunnen fietsen icm een hometrainer heb je idd een betaald account nodig. Maar het probleem is er ook al wanneer de homertainer niet in gebruik is evenals de PC die tijdens het trainen wordt gebruikt. Ik wil alleen video's rijden die een mooie omgeving/natuur laat zien. En niet het achterwerk van iemand anders die mee fietst. Dus bekijk ik de nieuwe video's eerst op mijn laptop. Ik spring of spoel dan met kleine stappen door die video om te kunnen beoordelen of ik deze wil gebruiken tijdens de training. Zoja? Dan zet ik die video in mijn favorieten en weet ik zeker dat ik tijdens het trainen een leuke video ga rijden. Het gaat wat ver om de werking van het systeem uit te leggen en het is ook niet relevant want gewoon de video onderwerpen aan een preview, op de laptop en zonder betaald account, gaat al niet.

 

Bedraad heb ik een snelheid van zo'n 600/700 Mbps, wifi ongeveer 45/50Mbps.

 

Ik heb een korte video gemaakt van het scherm vd laptop tijdens een bekabelde aansluiting. Bij gebruik van wifi gaat dit allemaal perfect en speelt de video perfect verder na het klikken op de timeline. Deze video is 12 MB groot en dus te groot om hier te plaatsen maar kan gedurende 1 week met deze link opgehaald worden.

https://www.transfernow.net/dl/20211128T4lKFdHq/I9KJjWUW

 

Je schrijft ook over mogelijke defecte conectoren en/of kabels maar die zijn vervangen. Ook zou dan plots de connector op mijn ASUS router defect zijn maar ook die van het Ziggo modem. Immers geeft de laptop rechtstreeks aangesloten aan het modem ook fouten, dezelfde dan wanneer de verbinding via mijn ASUS loot. En ook met de PC die boven staat. Overigens kun je die connector van het modem als oorzaak dan al vergeten want bij gebruik van mijn wifi thuisnetwerk, dus via de ASUS, wordt op het modem dezelfde connector gebruikt en is de enige kabel die gebruikt wordt, die kabel tussen ASUS en modem.

Gr Bram

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is nuttig, dat het tijdens een preview gebeurt dan kunnen we het fiets deel buiten beschouwing laten, want tijdens een train sessie zal je niet scrollen.

 

De bandbreedte valt dus ook al weg, en daarmee ook connectoren, dat sluit voor mij de modem zelf ook al bijna uit als oorzaak.

Tenzij ik iets over het hoofd zie lijkt het toch echt de eigen hardware/software te zijn. Waarom op de laptop dit wel fout gaat met een bekabelde verbinding en niet via wifi blijft wel vreemd. Juist een update kan voor problemen zorgen, dat heb ik zelf vaker mee gemaakt, dus de meest recente update's zegt helaas niet genoeg.

 

Ps zojuist het filmpje bekeken niet helemaal, het begin lijkt al meteen op een buffer probleem.

 

 

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hallo RoWi.

Ja, ik snap wat je bedoelt maar ik wee het ech niet meer.

Ik heb 1 uurtje geleden ook een mail naar Ziggo gestuurd met het verzoek of zij deze discussie zouden willen lezen. Dat hebben ze gedaan en zojuist heeft men mij telefonisch benaderd. Een erg vriendelijk gesprek gehad en dat heeft geresulteerd dat een vervangend modem wordt verstuurd. Of dit de oplossing is voor het probleem weten we nog niet al zegt ook hij dat er weinig anders over blijft. Mocht dit niet de oplossing zijn dan blijf er maar 1 ding over, zodra ik met die filmpjes aan de gang ga moet dat middels wifi. Dus ook op de PC die bij de hometrainer staat, een wifi verbinding laten maken. Dat zal dan met een dongel oid moeten gebeuren want daar zit geen draadloos netwerkkaart in. Mogelijk dat ik daar een ander systeem neer zet. Blijft overeind dat het altijd heeft gewerkt. Dit jaar al ruim11000km van die video's gereden, zonder problemen. Ook het "previewen" ging altijd goed. Nu wacht ik het modem af, kan even duren, maar zal zeker het resultaat hier posten. Bedankt voor het meedenken, ook aan Bert en de vriendelijk man van Ziggo. (Jammer dat zijn voetbalclubje niet de mijne was, haha)

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Bram46

Zo, ben ik dankzij jou even in Bulgarije geweest! Nu heb ik geen hometrainer hier staan dus de ervaring is net iets minder echt maar wel leuk om eens te zien. Maar wat onhandig dat je niet kunt zappen in de video op de bekabeld verbinding. Ik ben benieuwd of het nieuwe modem al bij je is en of je al een update voor ons hebt!

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hallo Rikst, ik heb het nieuwe modem idd afgelopen dinsdag ontvangen. Kleine twee uurtjes daarvoor had ik helemaal geen internet meer. Dus toen het nieuwe modem kwam, aangesloten zoals beschreven maar ook die deed het niet. Laptop rechtstreeks aan het modem en modem rechtstreek naar de contactdoos in de muur. Geen internet, niet bedrad en ook niet met WAN. Die coax tussen contactdoos en modem doorgemeten. Geen breuk of sluiting. Hulpdiensten van Ziggo gebeld en ook zijn konden niet van daaruit in de box komen. Maandag komt er een monteur maar ik denk dat die ook snel klaar zal zijn want ik verwacht dat er buiten iets niet goed zit. Hetzij met de kabel of met het kastje in de wijk. Inmiddels heb ik wel mijn laptop draaien op de Ziggo wifispots, mijn Samsung met Android 10 wil niet lukken, blijft zeggen dat er problemen zijn met het certificaat. Ik heb het diverse keren, stap voor stap gedaan zoals in de Ziggo uitleg maar steeds gaat het fout en dat terwijl het op de laptop dus wel goed draait. Ik verwacht dat die monteur maandag het binnenkomend signaal gaat meten en zal zien dat dit niet goed is. En dan maar afwachten, hopelijk niet nog 1 week extra met problemen. Ik ben ervan overtuigd dat het probleem niet hier binnen zit. Een jaar of 15/20 geleden hebben ze nieuwe kabel gelegd hier in het dorp. Hier zit de contactdoos in de achtergevel en de kabel ligt onder de betonvloer door, zonder mantelbuis. Dus die nieuwe kabel ging niet lukken. Men heeft toen een las gemaakt in de voortuin en dus de laatste 10 meter van de kabel is nog ouder. Mogelijk zit het bij die las nu fout. Dit heb ik al vertelt tegen de medewerker toen ik die aan de lijn had. Zelf denk dat de monteur dat niet zal gaan maken mocht het daaraan liggen. En dus nog maar weer een paar dagen ongemak erbij. Maar we wachten af. Gr Bram

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Maandag komt er een monteur maar ik denk dat die ook snel klaar zal zijn want ik verwacht dat er buiten iets niet goed zit."

Als de monteur geen signaal meet, dan kan hij hopelijk een pulsmeting doen, dan kan hij zien op welke afstand een probleem zit of in de straatkast.

Niet alle monteurs hebben deze apparatuur, zo niet dan komt er een andere met de juiste meetapparatuur.

Bram46
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hai Bert, precies, dat is wat ik bedoel. Dan gaan er dus waarschijnlijk weer enkele dagen overheen voordat het wordt opgelost. En zelfs als dan die tweede monteur concludeert dat het buiten zit, zal erweer een andere moeten komen met een schop. Omdat de helpdesk van Ziggo van buitenaf niet in mijn modem kon komen, lijkt het voor de hand liggen dat het buiten gezocht moet worden, maar ik kan er naast zitten. Waarom bedraad dan niet ging en wireless wel, begrijp ik niet.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bram46 maakte je soms al eerder zonder dat je het door had verbinding met een WifiSpot of een mobiele data verbinding? 

Want de situatie lijkt nu nog complexer te zijn dan een filmpje die je niet kan vooruitspoelen.

 

Het is namelijk onwaarschijnlijk, dat die kabel buiten nu pas defect is net terwijl je een andere modem hebt ontvangen. Maar goed, als de modem de initialisatie niet kan doorlopen heb je inderdaad niks ook geen wifi.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic