1
Vraag
2
Reacties
Juuls2

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi verstoort Bluetooth

Hallo allen,

 

De laatste tijd ondervind ik aardige hinder bij het gebruik van bluetooth apparatuur.

Ik ben e.e.a. gaan controleren, waarbij ik bijvoorbeeld andere bluetooth apparatuur heb uitgeschakeld, drivers op de pc geüpdated, apparatuur resetten etc. Echter, niets mag baten.

Nu besef ik mij dat onlangs de wifi instellingen zijn veranderd bij Ziggo met SmartWIFI, waardoor 2.4ghz en 5ghz samen gaan over één kanaal waartussen geschakeld wordt. Voorheen zat ik puur op 5ghz met mijn internetverbindingen en had ik geen last. Vandaar dat ik sterk het vermoeden heb dat het daar aan ligt.

Kan iemand mij helpen bij het uitvoeren van een test of dit klopt of zijn hier geen mogelijkheden meer toe?

Als dat niet zo is zou dat erg vervelend zijn.

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de hulp!

 

Groeten,

 

Juul

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het is makkelijk te testen.

Zet Smart Wifi uit in Instellingen -> Draadloos -> Draadloos signaal in je modem, Kanaal optimalisatie uitgeschakeld en geef 2,4 en 5 GHz een verschillende naam onder Draadloos -> Beveiliging en kijk wat er gebeurt met je Bleutooth.

Bekijk in context

Uitgelicht
Juuls2
topicstarter
Level 1
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de reacties allen. Het splitsen van de netwerken lijkt te hebben geholpen!

 

Het gaat zich inderdaad om hinder die veroorzaakt lijkt te worden door het 2.4ghz netwerk aangezien de bluetooth daar ook overheen gaat. Ik heb de netwerken nu weer apart getrokken, zodat mijn pc (waar ook het bluetooth signaal vandaan komt) verbindt op het 5ghz netwerk. Het storen is al een heel stuk minder geworden nu. 

 

Wat ik jammer vindt is dat er bij Ziggo in dit geval niet wordt nagedacht over het samenvoegen van de netwerken tot één. Je kunt er dus wel degelijk hinder van ondervinden qua bluetooth, maar denk ook aan slimme wifi stekkers die ook niet op 5ghz functioneren. Gelukkig kun je nu nog splitsen en de functionaliteit van dergelijke apparatuur behouden, ik hoop ook van harte dat dat zo blijft.

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het is makkelijk te testen.

Zet Smart Wifi uit in Instellingen -> Draadloos -> Draadloos signaal in je modem, Kanaal optimalisatie uitgeschakeld en geef 2,4 en 5 GHz een verschillende naam onder Draadloos -> Beveiliging en kijk wat er gebeurt met je Bleutooth.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Juuls2 en een warm welkom op de Community,

Wat onzettend vervelend dat de bluetooth apparatuur verstoord worden! Ik begrijp uit je bericht dat je het idee hebt dat dit komt door de instellingen van Wifi (2.4/5.0Ghz), Wat expert @Bert aangeeft klopt, je kan dit inderdaad makkelijk checken op de manier die hij in z'n bericht beschreven heeft. Heb je hier al naar gekeken? We zijn erg benieuwd of het hiermee verholpen is. 

vandemheen2612

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Waar kan ik deze instellingen vinden?

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Door te zoeken onder > geavanceerde instellingen > draadloos in je modem.

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

vandemheen2612

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het gevonden en de kanaaloptimalisatie uitgeschakeld. Ik heb hem op 5GHz gezet. Hij blijft haperen en stopt er dan helemaal mee. Ik heb een Samsung Tab A7 en een NAD C338. Het heeft wel goed gewerkt maar het is nu een drama.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het enige wat zal werken is 2,4 ghz volledig uitzetten. Of lees ik de titel verkeerd om, dus stoort de Bluetooth op de wifi, Bluetooth werkt op dezelfde frequentie dus dat kan elkaar inderdaad in de weg zitten.

 

Een ding snap ik niet helemaal, ja 2,4 ghz en 5 ghz kunnen wel dezelfde netwerk naam hebben, maar hebben niet dezelfde kanalen. 2,4 stopt bij 13, 5 ghz begint bij 36.

Wat de kanaal optimalisatie onder andere moet doen is juist 2,4 ghz niet gebruiken en de voorkeur aan 5 ghz geven.

 

Het is me even onduidelijk welke last of hinder er wordt ondervonden.

Juuls2
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de reacties allen. Het splitsen van de netwerken lijkt te hebben geholpen!

 

Het gaat zich inderdaad om hinder die veroorzaakt lijkt te worden door het 2.4ghz netwerk aangezien de bluetooth daar ook overheen gaat. Ik heb de netwerken nu weer apart getrokken, zodat mijn pc (waar ook het bluetooth signaal vandaan komt) verbindt op het 5ghz netwerk. Het storen is al een heel stuk minder geworden nu. 

 

Wat ik jammer vindt is dat er bij Ziggo in dit geval niet wordt nagedacht over het samenvoegen van de netwerken tot één. Je kunt er dus wel degelijk hinder van ondervinden qua bluetooth, maar denk ook aan slimme wifi stekkers die ook niet op 5ghz functioneren. Gelukkig kun je nu nog splitsen en de functionaliteit van dergelijke apparatuur behouden, ik hoop ook van harte dat dat zo blijft.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Fijn dat het opgelost is.

 

Als 2,4 GHz wifi  aan staat zal zover ik weet die 'hinder' niet veranderen. Alleen zal het minder merkbaar zijn als er niet mee wordt verbonden.

 

Dezelfde sssid, de wifi netwerk naam is een vereiste voor Smartwifi en de kanaal optimalisatie. Daar is dus over nagedacht in die zin dat het voor die functie noodzakelijk is.

vandemheen2612

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bij mij is het nu ook gelukt! Heb de 2,4 GHz uitgezet en al mijn apparaten met de 5 GHz verbonden.

Het is inderdaad te hopen dat dit splitsen mogelijk blijft.

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic