1
Vraag
2
Reacties
Tolletje

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi verbinding geeft andere locatie

Hoi, 

 

2 weken geleden zijn wij verhuisd. Bij het verbinden met het WiFi netwerk wordt door mijn apparaten het oude woonadres weergegeven als huidige locatie. Als ik de WiFi uit zet en op 4G verder ga, krijg ik gewoon het nieuwe adres, waar ik op dat moment ook ben. Bij verbinding met WiFi wordt dus een verkeerde locatie weergegeven, terwijl ik daar op dat moment helemaal niet ben. 

 

Weet iemand hoe dit opgelost kan worden? 

Modem is al gereset, zowel op afstand door ziggo als handmatig hier. In alle systemen staat ook het nieuwe adres goed.

Ik maak gebruik van een iPhone 

 

Groetjes

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

 

 

@Tolletje ik ga er vanuit dat u 'Laatste locatie verzenden' heeft ingeschakeld via de iCloud functie. Ik ga er ook vanuit dat er niks is veranderd aan de locatie instellingen in het algemeen 

 

Het staat en valt op welke manier de iPhone de locatie kan en mag vaststellen en hoe strict dit is ingesteld. 

Is dit alleen via het IP adres of bijvoorbeeld ook op basis van GPS. Voor beide situaties zou dit 'probleem' niet mogen voorkomen.

 

Het adres op basis van het IP ligt deels wel bij Ziggo, ik vraag mij af waar dat genoemde surfgedrag op gebaseerd is.

 

Mijn surf gedag bepaald mijn locatie niet. Het publieke IP is vaak gelukkig bij benadering. Alleen GPS is behoorlijk correct. Bij een 4G verbinding werkt het deels anders zoals de positie van de zendmasten en GPS. Het zal dan vermoedelijk toch in het toestel zelf en bepaalde instellingen zitten.  Met een verhuizing krijgt men doorgaans een ander publiek IP dus zou dat mee moeten veranderen.

 

 

Bekijk in context

15 Reacties 15
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dat hoeft niet opgelost te worden. Webdiensten (zoals bijv google) bepalen je locatie naar de hand van je surfgedrag en in hoeverre je zelf je locatie prijs geeft. Ik zou het persoonlijke prettig vinden als mijn locatie bijv. Timboektoe is.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

Welke apparaten?

is het cache van die apparaten al eens gewist?

Tolletje
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Op mijn iPhone heb ik bijvoorbeeld zoek mijn vrienden aan staan, maar deze geeft dus mijn oude adres weer als ik met wifi verbind.

Tolletje
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Via zoek mijn vrienden op mijn iPhone is het wel handig dat mijn locatie goed weergegeven wordt. Zodra ik dus met WiFi verbonden ben geeft die mijn oude adres weer.

Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Wachten tot google weer eens langs komt in de buurt.

Ziggo levert deze dienst niet en ken je hier ook niet mee helpen.

 

Zelf ook wel eens gehad met ap's die uitgeleend waren voor een lan party. Vervolgens ergens op de 7e verdieping opgehangen in het bedrijf en we waren met zijn allen op vakantie 🙂

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Tolletje En als je op de iPhone de verbinding met het wifi netwerk verbreekt, en daarna het wifi netwerk “vergeet”. Doe dit op al je gekoppelde iCloud Apple producten die met dit wifi zijn verbonden. Daarna kan je opnieuw het wifi netwerk weer opzoeken en weer een verbinding daarmee opzetten. Hopelijk wordt door deze actie ook de lokatie vergeten, het is maar een idee.

 

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

@Mash_man02 google langskomen heeft hier niks mee te maken.
En ziggo heeft er niks mee te maken klopt helemaal.....maar klant helpt klant forum......

Ik zie vaker vragen voorbij komen die niks met ziggo te maken hebben maar toch netjes opgelost worden.

Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Misschien moet je dan even uitleggen wat de oplossing is. Anders voegd je post nog wat minder toe dan die van mij 🙂

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

 

 

@Tolletje ik ga er vanuit dat u 'Laatste locatie verzenden' heeft ingeschakeld via de iCloud functie. Ik ga er ook vanuit dat er niks is veranderd aan de locatie instellingen in het algemeen 

 

Het staat en valt op welke manier de iPhone de locatie kan en mag vaststellen en hoe strict dit is ingesteld. 

Is dit alleen via het IP adres of bijvoorbeeld ook op basis van GPS. Voor beide situaties zou dit 'probleem' niet mogen voorkomen.

 

Het adres op basis van het IP ligt deels wel bij Ziggo, ik vraag mij af waar dat genoemde surfgedrag op gebaseerd is.

 

Mijn surf gedag bepaald mijn locatie niet. Het publieke IP is vaak gelukkig bij benadering. Alleen GPS is behoorlijk correct. Bij een 4G verbinding werkt het deels anders zoals de positie van de zendmasten en GPS. Het zal dan vermoedelijk toch in het toestel zelf en bepaalde instellingen zitten.  Met een verhuizing krijgt men doorgaans een ander publiek IP dus zou dat mee moeten veranderen.

 

 

Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Bij apple is er de optie om locatie te verbeteren via Wifi, wat er dan gebeurd is dat de wifi gegevens tegen databases aabgelegd worden met known BSSI data om zo op basis van signaal sterkte van andere en eigen BSSID te bepalen hoe je relatief ten opzichte van de database gegevens naukeuriger bepaald kan worden waar je je ongeveer bevindt.

 

Als daar alleen jouw BSSID zichbaar is wordt de conclusie dat je bent waar de databases als laatste je BSSID waargenomen hebben.

 

Daarnaast wordt "thuis"  ook gekoppeld aan het verbinden zijn aan je wifi, dus ik zou ook eens kijken of er nog een referentie naar "thuis" lokatie in het aparaat zit.

 

GPS meestal wel bepalen waar je ongeveer zit, maar die gegevens lijken hier niet gebruikt te worden.

 

Bij apple b.v. :

 

How to Change Home Address on iPhone: Apple Maps and Google Maps (businessinsider.com)

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Deels off topic.

 

De pagina wil hier niet lekker openen. Locatie via wifi kan bij mijn weten enkel werken via het publieke IP. Geen enkele hier thuis aanwezige accespunt of modem/router heeft een locatie optie in zich. Ik ben dus heel benieuwd waar die database op is gebaseerd.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

hier een plaatje die mijn apple tag geeft als ik mijn rugzak zoek. Gewoon via gps coordinaten.

wim.jpg

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Voor wat het waard is de Zoek mijn pagina van Apple

https://support.apple.com/nl-nl/HT210514

Hoe verder ik mij er in verdiep hoe vreemder de geschetste situatie uit het start bericht op mij overkomt. En de privacy uitleg

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

probeer deze eens op een laptop of telefoon met wifi https://www.gps-coordinaten.nl/waar-ben-ik

 

Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Externe databases worden aangelegd door diverse instanties. Het enige wat men doet is het vastleggen van SSID naam, BSSID MAC, RSSI waarde en GPS locatie van de meting.

 

Met deze informatie kan men bij falende GPS toch een verbeterde inschatting van locatie geven.

 

Voorbeeld : https://www.wigle.net

 

GPS heeft namelijk signaal van meerdere GPS satellieten nodig en daarmee een zo vrij mogelijk zicht op een zo groot mogelijk deel van de hemel.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic