1
Vraag
2
Reacties
BK1

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wifi verbinden met Growatt omvormer

Ik heb onlangs succesvol TP-Link Deco M4 geïnstalleerd. Het nieuwe wifi-netwerk functioneert prima. Ook heb ik, zoals door Ziggo in de handleiding gesuggereerd, de wifi van mijn Ziggo modem (ubee EVW 3200) uitgezet. Het lukt mij nu echter niet de Growatt wifi-stick van mijn zonnepanelen te verbinden met het nieuwe wifi-netwerk. Weet iemand raad?

 

Onderstaan stappen meerdere keren uitgevoerd maar kan steeds geen verbinding maken. Ook de wifi op 2.4 gezet maar geen resultaat. 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
BK1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor de reacties allen

 Het issue is inmiddels opgelost. Ik heb eerst een gastennetwerk (2.4) aangemaakt en vervolgens de stappen in het onderstaande filmpje gevolgd (methode 2). De verbinding is weer stabiel en ik kan mijn opbrengst monitoren 🙂

 

https://youtu.be/7eJofAH7yWY 

Bekijk in context

10 Reacties 10
S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Staat de M4 wel in AP modus?

 

Anders moet @Pasi zich weer even melden met z'n prachtige M4 how-to 🙂

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Inderdaad @S4R, is AccessPoint mode wel iets waar ik direct aan denk, maar dat zal dit probleem niet oplossen.

Hallo@BK1 :

In welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).


Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode
.
In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.
In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk wil integreren. Omdat deze beide juist gemaakt, zijn om het netwerk volledig los te koppelen van andere netwerken.

 


Probeert u eens één ( of een mix ) van de onderstaande opties, voor het verbinden van de GroWatt:

Controleer of de Deco set de laatst firmware heeft:
-Start de Deco app op uw smartphone
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Voer een update uit voor Deco”

Voor op het apparaat zelf:
-Verwijder/vergeet/reset de oude wifi verbindingen/instellingen.
-Herstart apparaat
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app op uw smartphone
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet alle stations, behalve de Master uit.
-Nu proberen in te loggen op wifi.


Voor het gehele systeem:
-Tijdelijk de 5 Ghz band uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Zet 5 GHz wifi weer aan, blijft wifi verbinding werken?

Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Daarna “Snelle roaming” weer aanzetten, blijft wifi verbinding werken? Zo niet, dan deze optie gewoon uitlaten.

Voor het gehele systeem:
-Het gastnetwerk aanzetten
- Nu proberen in te loggen op het gast wifi netwerk


Leest u dit ook eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.

BK1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor je bericht. Ik heb de AP mode gezet maar dit maakt geen verschil. Ik heb ook geprobeerd de omvormer te configureren door eerst een gastnetwerk aan te maken op 2.4 Ghz. Dan lijk hij verbinding te gaan maken maar dan krijg ik uiteindelijk toch een configuratiefout. Zal morgen de andere suggesties nog testen. 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@BK1  heb je de versie van de Growatt omvormer die rechtstreeks en draadloos met de router verbinding maakt OF heb je de versie die draadloos verbinding maakt met een apparaat wat op de router aangesloten zit met een netwerkkabel.

BK1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de versie die rechtstreeks en draadloos verbindt. Het kastje dat op de modem aangesloten kan worden heb ik ook maar was bij de installatie niet nodig. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@BK1  schreef:

Ik heb de versie die rechtstreeks en draadloos verbindt. Het kastje dat op de modem aangesloten kan worden heb ik ook maar was bij de installatie niet nodig. 


Een netwerkverbinding is vele malen beter & stabieler. De problemen die u nu hebt ( hoe te verbinden via wifi ), hebt u niet als u de omvormer m.b.v. een netwerkkabel aansluiten, want dan werkt het direct !

 

BK1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik weet niet zeker of dat kan? Misschien dat ik het mis heb maar volgens mij heeft de omvormer geen aansluiting voor een ethernetkabel. Het kastje dat ik op de modem kan aansluiten werkt dacht ik als versterker. Maar dan zit ik weer met de Deco's waarvoor ik de wifi van de modem uit heb moeten zetten.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@BK1  Of het kastje als versterker werkt weet ik niet, maar ik begreep toen het bij mijn ouders geinstalleerd werd op die manier dat er een soort van apparaat naar apparaat draadloze verbinding wordt op gezet en dat het kast je wat op de  router aangesloten wordt dit bekabeld doet. Mijn ouders hebben overigens een witte connectbox met de Deco M4 ingesteld als accesspoint.

BK1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor de reacties allen

 Het issue is inmiddels opgelost. Ik heb eerst een gastennetwerk (2.4) aangemaakt en vervolgens de stappen in het onderstaande filmpje gevolgd (methode 2). De verbinding is weer stabiel en ik kan mijn opbrengst monitoren 🙂

 

https://youtu.be/7eJofAH7yWY 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Tot en bedankt voor het delen van de oplossing

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic